تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):در عمل مؤمن يقين ديده مى شود و در عمل منافق شك.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820977992




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فیلم طبقه حساس در سینما هجرت کرج نقد شد/ برخی منتقدان بر این باورند که جایگاه دین در این فیلم تضعیف شده است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > مرکز > البرز گزارش خبری/
فیلم طبقه حساس در سینما هجرت کرج نقد شد/ برخی منتقدان بر این باورند که جایگاه دین در این فیلم تضعیف شده است
کرج - خبرگزاری مهر: مسئولین، روحانیون، هنرمندان و علاقه مندان به هنر سینما در البرز در سینما هجرت کرج گرد هم آمدند و در چهارمین جلسه "روز سینما" فیلم طبقه حساس را به نقد کشیدند.



به گزارش خبرنگار مهر، چهارمین جلسه "روز سینما" به همت اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری البرز و با همکاری حوزه هنری البرز شامگاه دوشنبه با حضور مسئولان فرهنگی و همچنین هنرمندان استان با اکران فیلم "طبقه حساس" و نقد این فیلم برگزار شد. حجت الاسلام سید عباس مسعودی مدیرکل اداره کل تبلیغات اسلامی البرز پس از اکران فیلم در جلسه نقد و بررسی حاضر و با بیان این مطلب می افزاید: رشوه دادن در دادگاهها و عقب افتادن کار مردم یکی از معضلاتی است که در این فیلم به آن اشاره شده است، شخصیت کمالی پس از اینکه می بیند کارش با رشوه دادن حل نمی شود خودش دست به کار می شود و با نبش قبر کردن که خلاف شرع است مگر در مواقع نیاز، اقدام می کند تا راه چاره ای بجوید. مسعودی در ادامه تاکید می کند: در این فیلم جایگاه دین تضعیف شده است و کارگردان فیلم باید از کارشناسان دینی بیشتر کمک می گرفت چرا که با ساختن فیلم های کارشناسانه می توان چهره دین و به خصوص مذهب تشیع را به صورت خوب و مطلوب در جامعه جلوه داد.

این مسئول یادآور می شود: با نگاه به نیمه خالی لیوان و یا صرفا نیمه پر لیوان نمی توان مشکلات را حل کرد و باید نگاهها دو جانبه باشد تا در پس این نگرش دو جانبه بتوانیم باری از دوش معضلات اجتماع برداریم. دیالوگ ها و گفتارهای ناروا در سینما در حال تبدیل شدن به الگوهای نامناسب برای مخاطبان است مدیرکل اداره کل تبلیغات اسلامی البرز در پایان بیان می کند: پرداختن به مسائل و معضلات جامعه در فیلم ها بدون نظر خواستن از کارشناسان حوزه دین بیراهه رفتن است و خروجی این فیلم ها رفتن مخاطبان به ویژه قشر جوان به سمت و سوی حاشیه ها است. حجت الاسلام علی جلیلی مسئول گروههای هنری تئاتر مذهبی و فعال فرهنگی در البرز در ادامه اضافه می کند: برای نقد فیلم طبقه حساس باید عقبه کارگردان را مورد بررسی قرار دهیم. وی خاطرنشان می کند: فیلمی از کمال تبریزی به نام "پاداش" توقیف شد که به احتمال خیلی زیاد در دوره دولت جدید رفع توقیف خواهد شد و برای مخاطبان اکران می شود. این مسئول در ادامه اظهار می دارد: ابتذال در سینما با بیان دیالوگ ها و گفتارهای ناروا در حال تبدیل شدن به الگوهای نامناسب در میان مخاطبان است که باید توسط مسئولان و متولیان از این امر جلوگیری شود.

فضاهای نقد و گفتگو در حوزه سینما ایران به وجود آمده است وی با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که مردم با آن دست به گریبانند قبور چند طبقه در آرامستان هاست، گفت: برخی از مردم با این مشکل دست به گریبانند و در این فیلم کارگردان به این مشکل پرداخته است ولی راه حلی ارائه نمی شود. جلیلی یادآور می شود: شخصیت های چندین فیلم از کمال تبریزی روحانیونی هستن که غالبا نقش اول فیلم هستند ولی چالش های که در این فیلم ها به وجود می آید نشان از شائبه ای دارد که کارگردان فیلم در رابطه با روحانیت دارد. وی در ادامه تاکید می کند: نشان دادن آقایان با بدنهای نیمه برهنه در استخر ضرورتی ندارد ولی در این فیلم این صحنه ها دیده می شود. در ادامه کوروش خزائی یکی از نویسندگان و کارگردانان البرزی با بیان این مطلب می افزاید: خوشحالم که فضاهای نقد و گفتگو در حوزه سینما در جامعه به وجود آمده است و این نوید خوبی است. خزائی بیان می کند: عبور از خط قرمزها در سینما و به طور کلی هنر شهامت می خواهد و هنرمندان در تلاش هستند که در این زمینه تابو شکنی کنند ولی همین تلاش ها باعث به وجود آمدن تابویی به اسم عبور از خط قرمزها شده است.

این کارگردان و نویسنده جوان البرزی با اشاره به اینکه نقد کردن ایرادی ندارد، خاطرنشان می کند: مقام معظم رهبری در روز نخست فروردین ماه سال جاری فرمودند هنرمندان نگاه معترض را از دست ندهند و نقد کنند و این نشان از اهمیت نقد در جامعه ما دارد. برخی از هنرمندان برای صیقل دادن لبه های تیز نقد به سراغ تولید کارهای کمدی می روند خزائی می گوید: کوشش ها و تلاش های متولیان فرهنگی باید سمت و سوی امور فرهنگی در کشور را مشخص کند. وی در ادامه خاطرنشان می کند: برخی از هنرمندان برای صیقل دادن لبه های تیز نقد به سراغ تولید کارهای کمدی می روند چرا که می توان با شوخی مفاهیم را به نحوی مطلوبی به مخاطب انتقال داد. خزائی با بیان اینکه ما تالیف را باید نقد کنیم نه مولف را، اضافه می کند: برخی به غلط شخصیت رضا عطاران را نقد می کنند در صورتی که باید نوک پیکان نقد به سمت شخصیت کمالی باشد نه رضا عطاران! وی ادامه می دهد: مخاطب باید با دیدی باز به دیدن این فیلم بنشیند چرا که یکی از تاثیرات فیلم ها بر روی مخاطب این است که ببینند چقدر شبیه شخصیت فیلم هستند و باید برای برطرف کردن نقاط منفی و یا پر و بال دادن به نقاط مثبت خود چه باید بکنند.

شوخی های فیلم طبقه حساس اصیل نیست وی تاکید می کند: فیلمنامه این فیلم دچار ضعف تحلیلی است و متاسفانه شوخی های فیلم اصیل نیست ولی به شخصیت کمالی خوب پرداخته شده است و اینکه این شخصیت شخصی با غیرت ولی در امور مذهبی ضعیف است و به علت این ضعف دچار خطاهای می شود. در ادامه معاون اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری البرز با بیان این مطلب اظهار می دارد: در استان البرز به لحاظ کار فرهنگی باید تلاش هایمان را دو برابر کنیم. حمید حشمدار تصریح می کند: برگزاری چنین جلساتی برای ارتقاء سطح فرهنگی استان بسیار مفید فایده خواهد بود و سعی شده است جلسات گفتگو محور باشد. وی در ادامه خاطرنشان می کند: با وجود بسیاری نقدها این جلسات در حال برگزاری است و ما حصل جلسات حضور مدیران استانی است که به نوبه خود تاثیر گذار خواهد بود. در ادامه یکی از هنرمندان حاضر در جلسه با بیان این مطلب اظهار می دارد: یاد گرفتن کار انسان ها است و هنر ناب از آن خداوند است.

علی بزرگی تاکید می کند: هر کسی به اندازه دانایی خودش از یک اثر هنری بهره می برد، در هنگام اکران فیلم بسیاری خندیدند ولی من غمگین بودم چرا که به این نکته پی بردم که چقدر ناآگاهانه می توانیم از وجود برخی از نعمت ها غافل شویم. مسائل شرعی در جامعه تحت الشعاع سختی های زندگی قرار گرفته است وی با اشاره به اینکه برداشت دیگرش از فیلم سیاسی بوده است، یادآور می شود: شغل کمالی در فیلم یک تاجر پارچه است وقتی این فیلم را مشاهده می کردم متوجه شدم که چقدر تاجران پارچه با خریداری پارچه های چینی زخم بر پیکر صنعت پارچه بافی این مملکت زده اند. وی با اشاره به اینکه فیلم طبقه حساس یک فیلم توانمند است، اضافه می کند: کمال تبریزی هنرمندان خوب را برای بازی در این فیلم انتخاب کرده است و به نکاتی توجه کرده که ما در زندگی از آنها غافل هستیم. بزرگی خاطرنشان می کند: مسائل شرعی ما تحت الشعاع سختی های زندگی و مشکلات اقتصادی قرار گرفته است و به طوری است که می بینیم مومن ترین افراد به علت بسیاری از مشکلات از مسائل شرعی عبور می کنند.

گفتنی است؛ اتفاقاتی که در فیلم طبقه حساس بر پرده سینما در برابر دیدگان مخاطبان نمایش داده می شود حاکی از داستان زندگی مردی است که پس از مرگ همسرش، وی را در یک قبر 2 طبقه دفن می کنند اما پس از مدتی که سر مزار می‌رود متوجه می‌شود مردی غریبه در طبقه دوم دفن شده است و با تعصبات کورکورانه برخی از اتفاقات را رقم می زند که از چشم تیزبین و گوش شنوای منتقدین پنهان نمانده است. سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد در سی و دومین جشنواره فیلم فجر به رضا عطاران برای بازی در فیلم طبقه حساس رسید وی در هنگام دریافت جایزه با طنزی که مختص خودش است، اظهار داشت: خدا را شکر که از سیمرغ‌های سال قبل که شبیه شکلات خوری بود به ما نرسید من یکی دو سال بود که منتظر دومین سیمرغم بودم که با سیمرغی که در خانه دارم جفت بیندازم و برای سال‌های دیگر که می‌خواهم خودم جشنواره بزنم تولیدی سیمرغ راه بیندازم.














۱۳۹۳/۱/۲۶ - ۰۹:۲۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 95]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن