تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اگر بسم اللّه‏ را قرائت كنى، فرشتگان، تا بهشت تو را حفظ مى‏كنند و آن شفاى هر در...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820872785




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دغدغه زاهدانی ها/ بهبود معیشت و اشتغال تا بوستان و سینما


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

دغدغه زاهدانی ها/ بهبود معیشت و اشتغال تا بوستان و سینما زاهدان - ایرنا - شهروندان زاهدان یک روز پیش از سفر کاروان تدبیر و امید به ریاست دکتر حسن روحانی به استان سیستان و بلوچستان به طرح دغدغه ها و انتظارات خود از مسوولان پرداختند، تنوع این دغدغه ها از بهبود معیشت و اشتغال تا توسعه مراکز تفریحی، فضای سبز و سینما را شامل می شود.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی، بنرهای خوشامد گویی دستگاه ها و نهادهای مردمی به رییس جمهوری و دولتمردان در خیابان ها و مراکز عمومی زاهدان خودنمایی می کند اگرچه زاهدانی ها پیش تر از طریق رسانه ها از حضور رییس جمهوری در استان خود مطلع شده اند.
برای اطلاع از حال و هوای شهروندان زاهدانی به میان آنها می رویم ابتدا سری به دانشگاه سیستان و بلوچستان می زنیم، جایی که از بین افزون بر 21 هزار نفر دانشجوی آن از نقاط مختلف کشور در آن مشغول تحصیل بوده و دست کم 50 درصد آنها بومی منطقه هستند.
در همان ابتدای ورود به محوطه دانشگاه یک جوان دانشجو که با لباس سنتی بلوچی در کنار دوستش مشغول به صحبت کردن است نظرمان را جلب می کند تا این دو اولین گزینه گفت و گوی ما با شهروندان زاهدانی باشند.
این جوان بلوچ خودش را ˈعمر پورمندˈ 20 ساله و اهل چابهار معرفی می کند و دوست هم سالش از اهالی سیستان اما اسمش را به ما نگفت، هر دوی آنها از حضور رییس جمهوری در سیستان و بلوچستان با خبرند.
عمر که دانشجوی مقطع کارشناسی الهیات است در مورد دغدغه ها و انتظارات خود از مسوولان با کمی مکث می گوید: در مورد این موضوع فکر نکردم، اما دوباره انگار که فورا چیزی را به خاطر آورده باشد اضافه می کند از دولت می خواهیم که به فکر آینده شغلی جوانان باشد و مشکل گرانی را حل کند.
از عمر و دوستش که به نظر می رسد خجالتی است و تمایلی برای صحبت کردن ندارد به قصد گفت وگو با یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه زاهدان خداحافظی می کنیم، به دانشجوی دیگری برمی خوریم که مشغول مطالعه است اما زیرچشمی به مصاحبه ما با هم دانشگاهیانش توجه داشت، درخواست ما برای انجام مصاحبه را با روی باز و گشاده قبول می کند.
نامش ˈامین طارقیˈ 22 ساله و دانشجوی رشته مکانیک است، او نیز از سفر رییس جمهوری به سیستان و بلوچستان آگاه است، از انتظارات و خواسته هایش برای مسوولین می گوید و گلایه مند است که چرا این استان مانند دیگر مناطق کشور پیشرفت نکرده است.
وی با بیان اینکه محرومیت را در بسیاری از شهرهای این استان می توان مشاهده کرد، گفت: شهرهای سیستان و بلوچستان به لحاظ عمران و آبادانی از دیگر مناطق کشور عقب ترند لذا نیازمند رسیدگی بیشتر هستند.
این دانشجو، رسیدگی به چهره و مبلمان شهرها مناسب با شان شهروندان، توسعه فضاهای سبز، فرهنگسراها و کتابخانه ها و مراکز تفریحی را هم از دیگر نیازهای سیستان و بلوچستان عنوان کرد.
پا به راهروی یکی از دانشکده های این دانشگاه بزرگ می گذاریم، یک خانم دانشجوی حاضر در این مکان مخاطب بعدی گزارش ما است، او نیز مانند دیگر دانشجویان از سفر کاروان تدبیر و امید به زاهدان با خبر است، او مهم ترین خواسته خود و سایر هم استانی هایش را از مسوولان بهبود اقتصاد و معیشت مردم عنوان می کند و می گوید: این استان از نیروهای بومی فنی و متخصص خوبی برخوردار است اما با این وجود به خاطر نبود شغل و سرمایه گذاری مناسب در منطقه نمی توانند از استعدادها و ظرفیت های خود استفاده کنند و به ناچار تن به مهاجرت می دهند که خودش را مثالی برای این گفته می خواند.
این دانشجو که خود را گلزاری و دانشجوی کارشناسی ارشد عمران و سازه به ما معرفی کرد، ادامه داد: اگر شرایط لازم برای اشتغال جوانان سیستان و بلوچستان وجود داشته باشد، دیگر کسی خواهان مهاجرت نمی شود.
وی همچنین نبود مراکز تفریحی را یکی دیگر از مشکلات مردم این استان یاد کرد و گفت: زاهدان و دیگر شهرهای بزرگ سیستان و بلوچستان به داشتن سینما و تالارهای تئاتر نیازمند هستند.
گلزاری، خشکسالی و بیکاری را از مهم ترین دغدغه های مردم سیستان و بلوچستان دانست و گفت: اهالی این استان با وجود تحمل مشکلات و کمبودها عشق به زادگاه و میهن خود دارند و همه مشکلات و سختی ها را تحمل می کنند اما شایسته است مسوولان نیز برای حل معضلات بزرگترین استان کشور تلاش بیشتری به خرج دهند.
دو خانم جوان دیگر نیز که دانشجو نیستند اما در دانشگاه حضور دارند داوطلب گفت و گو با ما می شوند، یکی از آنها خود را خوش خلق معرفی می کند و بدون اینکه بداند موضوع گزارش ما چیست می گوید: اول از هر چیز بنویسید چرا مسوولان تحمل نقد ندارند و همه اش دنبال تعریف کردن از خودشان هستند، هر کس انتقاد کند با او بد می شوند، بلافاصله پس از گفتن این جملات می گوید البته می دانم که نمی نویسید، من هم می گویم قول می دهیم که بنویسیم.
او پس از اطلاع از موضوع گزارش ما با بیان اینکه سیستان و بلوچستان از محرومیت رنج می برد، گفت: امکانات این استان نسبت به دیگر مناطق کشور کم تر است و مسوولان بیشتر به فکر پایتخت هستند تا استان هایی مثل ما در حالی که عدالت و اعتدال حکم می کند توجه به همه مناطق یکسان باشد.
وی که از وضعیت اقتصادی کشور گله مند است با بیان اینکه مسوولان ما باید بیشتر به تامین رفاه مردم توجه داشته باشند، به بیماری پدرش و گرانی دارو که خانواده را با تنگنا روبرو ساخته اشاره کرد و گفت: از دولت می خواهیم رکود حاکم بر اقتصاد را از بین ببرد و به حل مشکلات افراد نیازمند توجه کند.
خانم دیگر که خودش را شیخی معرفی می کند در خصوص هدفمندی یارانه ها هم اظهار نظر داشت: اجرای این قانون بدرستی صورت نگرفت و باعث شد تا به جای کمک به مردم آنها در تنگنا قرار بگیرند و گرانی و تورم زیادی را تجربه کنند و در معیشت خود دچار مشکل شوند.
از دانشگاه خارج می شویم و به سمت یکی از خیابان های اصلی و شلوغ زاهدان می رویم تا گپ و گفتی با دیگر اقشار و شهروندان زاهدانی داشته باشیم، رحیم شه بخش، خیاط و 45 ساله است، 20 سال است که در خیابان خیام به این حرفه مشغول است، او هم مانند بسیاری از همشهریانش از سفر رییس جمهوری با خبر است.
این شهروند زاهدانی ، رسیدگی به معیشت مردم و توجه به امنیت منطقه را خواسته اصلی مردمان خطه سیستان و بلوچستان خواند و گفت: بیکاری و اعتیاد از دلایل اصلی ناامنی است که اگر کاهش یابد شاهد افزایش امنیت می شویم.
حسینی 36 ساله و کارمند نیز مخاطب بعدی ما می شود، خواسته اصلی این شهروند زاهدانی هم بهبود معیشت و وضع اقتصاد است و می گوید: دولت با برنامه های مختلفی چون ایجاد بازارچه های مرزی و دادن تسهیلات به سرمایه گذاران می تواند به اقتصاد سیستان و بلوچستان رونق بخشد.
این شهروند زاهدانی توسعه صنایع بویژه صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی را یکی از نیازهای مهم این استان دانست و گفت: معتقدم، کلید رونق سیستان و بلوچستان در توجه به بخش صنایع تبدیلی و کشاورزی خلاصه می شود.
وی، مشکلات محیط زیست و طوفان های شن، خشکسالی و مساله امنیت را از دیگر موضوعات سیستان و بلوچستان خواند که باید مسوولان به حل آنها توجه داشته باشند.
بلوچ زهی، کارگر و کشاورز 54 ساله نیز که در ابتدا حاضر به انجام گفت و گو نبود، گفت: کم آبی و خشکسالی از مشکلات عمده مردم سیستان و بلوچستان است. از دکتر روحانی انتظار داریم برای حل این مشکل که موجب مهاجرت روستاییان می شود، توجه جدی داشته باشد.
وی، احترام به حقوق مذاهب و رسیدگی به مشکلات جوانان را هم از مواردی دانست که دولت باید به آنها توجه کند.
سومین سفر کاروان دولت تدبیر و امید فردا سه شنبه به سیستان و بلوچستان انجام می شود، دیدار و گفت و گو با مردم، نشست با خانواده ایثارگران و منتخبان، دیدار با علمای اهل سنت و شیعه از جمله برنامه های سفر دو روزه رییس جمهوری به این استان است.
7392/2729
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]




25/01/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 79]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن