تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):تا مى‏توانى بكوش كه صبح و شب در قلبت (حتّى) قصد فريب و نيرنگ كسى نباشد؛ چرا كه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821206697




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اولین های پژوهشی دانشگاه آزاد در سال 93


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

اولین های پژوهشی دانشگاه آزاد در سال 93 تهران - ایرنا - مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه آزاد اسلامی از راه اندازی اولین پارک علم و فناوری، اولین فن بازار، نخستین نمایشگاه دائمی تجاری سازی، احداث اولین پردیس نوآوری و فناوری و برگزاری نخستین مسابقات ملی نانو این دانشگاه در سال 93 خبر داد.


داود ثمری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا به نامگذاری سال 93 با عنوان اقتصاد و فرهنگ، مدیریت جهادی با عزم ملی اشاره کرد و گفت: قطعا دانشگاه ها و نظام آموزش عالی می توانند در تحقق این مهم، تاثیرگذار باشند.
وی افزود: دانشگاه آزاد به عنوان یکی از مولفه های نظام آموزش عالی که شاید بتوان از آن به عنوان یکی از بارزترین وجوه سیاست های اصل 44 نام ببریم سیاست هایی را تعریف کرده تا بتواند سهم خود را در این عزم ملی که برای اقتصاد و فرهنگ به وجود آمده است تبیین کند.
ثمری یادآور شد: دانشگاه ها درحرکت خود به سمت دانشگاه های نسل سوم و چهارم( کارآفرین و فن آفرین) باید در کنار کارکردهای آموزشی و پژوهشی، به مقوله های کارآفرینی و فن آفرینی توجه بیشتری نشان دهند.
وی توسعه مراکز رشد، پارک های علم و فناوری، شرکت های دانش بنیان را از سیاست های کلیدی معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد برشمرد و گفت: تاکید و انتظار داریم که شرکت های دانش بنیان دانشگاه آزاد بیشتر با حضور و مشارکت اعضای هیات علمی، دانشجویان و دانش آموختگان خود دانشگاه راه اندازی و اداره شوند و به اقتصاد کشور کمک کنند.
ثمری به فعالیت 44 مرکز رشد واحدهای فناور در دانشگاه آزاد اشاره کرد و گفت: این مراکز متناسب با پتانسیل های واحدهای دانشگاهی ما تشکیل شده اند، تخصصی هستند و طبق قانون، 80 درصد واحدهای فناور که در مراکز رشد استقرار یافته اند باید فعالیت مرتبط و متناسب با تخصص مرکز رشد محل استقرارشان داشته باشند.

**احداث پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد در سال 93
وی احداث و راه اندازی پارک علم و فناوری در سال 93 را یکی از اولویت های اصلی معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد عنوان کرد و گفت: طرح کسب و کار و توجیه اقتصادی پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد در حال تدوین است و زمین هم مشخص شده است.
ثمری با یادآوری اینکه برای احداث پارک های علم و فناوری، دو عامل مهم باید مدنظر قرار گیرد که یکی فضای فیزیکی و دیگری، توجیه اقتصادی آن است، اظهار داشت: سه محل برای احداث پارک علم و فناوری خاص دانشگاه آزاد مدنظر داریم که یکی در واحد پردیس دانشگاه در مجاورت پارک فناوری پردیس معاونت علمی ریاست جمهوری است، یک محل دیگر هم در غرب تهران نزدیک گرمدره که واحدهای صنعتی زیادی در آنجا تجمع دارند برای احداث پارک علم و فناوری درنظر گرفته ایم و یک محل پیشنهادی دیگر هم واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد در پونک است.
مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه آزاد وعده داد به محض نهایی شدن محل استقرار پارک علم و فناوری، فعالیت عمرانی احداث آن آغاز شود و شرکت های دانش بنیان نیز به زودی در آن استقرار یابند.
وی راه اندازی شرکت های دانش بنیان را به عنوان دیگر اولویت مهم معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد معرفی کرد و گفت: در گام نخست، شیوه نامه اجرایی تشکیل شرکت های دانش بنیان تهیه شده و به امضای ریاست دانشگاه آزاد اسلامی رسیده و به واحدهای دانشگاهی ابلاغ شده است.
ثمری جمعیت یک میلیون و 800 هزار نفری دانشجویان، 25 تا 26 هزار عضو هیات علمی و بیش از چهار میلیون نفر دانش آموخته دانشگاه آزاد را مخاطبان اصلی دانشگاه در راه اندازی و مدیریت شرکت های دانش بنیان خواند و گفت: تاکید و انتظار داریم این شرکت ها با مشارکت اعضای خانواده دانشگاه آزاد تاسیس شود و البته به این معنی نیست که افراد بیرون دانشگاه نتوانند این شرکت ها را راه اندازی کنند.
وی همچنین به تدوین برنامه درسی کارگاه جایگاه و نقش جامعه دانشگاهی در شرکت های دانش بنیان در دانشگاه آزاد اشاره کرد و بیان داشت: در همین راستا یک برنامه درسی 16 ساعته برای این کارگاه عملی تعریف و ابلاغ شده است که تعدادی از واحدهای دانشگاه آزاد آن را اجرا کرده اند.
ثمری ادامه داد: در این کارگاه، مدرسان کارآزموده، آموزش های لازم در زمینه مسائل حقوقی راه اندازی شرکت های دانش بنیان و همچنین بازاریابی محصولات این شرکت ها را به دانشجویان و حتی اعضای هیات علمی علاقه مند فعالیت در شرکت های دانش بنیان ارائه می کنند.
به گفته وی، تمام واحدهای دانشگاه آزاد مجازند در ماه های باقیمانده تا اتمام ترم تحصیلی جاری، این کارگاه های آموزشی را برگزار کنند و هیچ محدودیتی از نظر نوع رشته تحصیلی برای شرکت دانشجویان در این دوره عملی وجود ندارد.
ثمری تاکید کرد: هر فردی که می تواند عضو شرکت دانش بنیان شود و ایده جدیدی داشته باشد می تواند در این کارگاه ها شرکت کند.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: ایده های بسیار خوبی در دانشگاه ها وجود دارد و شرکت های دانش بنیان، بستر مناسبی برای تبدیل این ایده ها به ثروت محسوب می شوند.
وی ایفای نقش رییس دانشگاه آزاد در مسوولیت ریاست شورای سیاستگذاری و برنامه ریزی شرکت های دانش بنیان این دانشگاه را نشانگر اهمیت موضوع در مجموعه دانشگاه آزاد ارزیابی کرد.
ثمری افزود: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز مجوز کارگزاری شرکت های دانش بنیان را برای دانشگاه آزاد صادر کرده است و به این ترتیب، دانشگاه آزاد یکی از کارگزاران تشخیص شرکت های دانش بنیان (برای اختصاص تسهیلاتی همچون معافیت های مالیاتی) به آنهاست.
وی یادآور شد: طرح های فناور در شرکت های دانش بنیان باید طرح های جدید و دانش بنیان باشند و چنانچه با اقتصاد ممزوج شوند قطعا خروجی های بسیار خوبی خواهند داشت.

**تشکیل کارگروه مشترک پژوهشی دانشگاه آزاد و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
این مقام پژوهشی در دانشگاه آزاد در تشریح اقدامات دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه توضیح داد: در ماه های اخیر تفاهم نامه های متعددی میان دانشگاه آزاد و مراکز علمی و دانشگاهی و صنایع مختلف به امضا رسیده است.
وی تشکیل کارگروه مشترک میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بنیاد نخبگان و دانشگاه آزاد را نمونه ای از این فعالیت ها ذکر کرد و گفت: پروژه های خوبی در این کارگروه درحال تعریف و تدوین است که ایجاد پردیس نوآوری و فناوری در دانشگاه آزاد، اولین پروژه مشترک اعضای این کارگروه به شمار می آید.
ثمری یادآور شد: برای اولین بار، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حمایت 100 درصدی از پتنت های استادان و دانشجویان دانشگاه آزاد را برعهده گرفت و پرداخت هزینه ثبت پتنت آنها در سطوح ملی و بین المللی را متقبل شد.
وی خاطرنشان کرد: هزینه ثبت پتنت در سطح بین المللی بسیار سنگین است و ما در این زمینه، چندان موفق نبوده ایم و این اقدام معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می تواند دریچه جدیدی برای تقویت این بخش باشد و نتایج ثمربخشی به دنبال خواهد داشت.
ثمری از برپایی اولین فن بازار دانشگاه آزاد در سال 93 با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خبر داد.
وی به برگزاری چهارمین جشنواره مبتکران و مخترعان برتر دانشگاه آزاد در روزهای دوم تا چهارم اردیبهشت ماه اشاره کرد و گفت: برای اولین بار است که بنیاد ملی نخبگان، داورهای خود را به این جشنواره معرفی کرده و این نشان می دهد که بنیاد، جشنواره ما را به رسمیت شناخته است و کسانی که در این جشنواره، مقام کسب کنند از امتیازاتی که بنیاد ملی نخبگان برای استعدادهای درخشان تعریف کرده است برخوردار خواهند شد درحالیکه این تسهیلات را در سه دوره قبل نداشتیم.

**راه اندازی نمایشگاه دائمی تجاری سازی در یکی از واحدهای برون مرزی دانشگاه
وی از رایزنی مسوولان دانشگاه آزاد با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به منظور ایجاد نمایشگاه دائمی تجاری سازی خبر داد و گفت: این نمایشگاه در یکی از واحدهای برون مرزی دانشگاه آزاد و برای فروش محصولات دانش بنیان ایجاد خواهد شد.
ثمری ادامه داد: در دنیا بسیاری از کشورهای پیشرفته، فروش ایده دارند ولی ما می خواهیم نمایشگاه دائمی فروش محصولات دانش بنیان داشته باشیم.
وی همچنین به انعقاد تفاهم نامه دانشگاه آزاد با وزارت نفت اشاره کرد و گفت: این تفاهم در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در حوزه صنعت نفت شکل گرفته است که با همکاری خوب این وزارتخانه و با حضور واحدهای توانمند دانشگاه، دو کنسرسیوم در صنایع بالادستی و پایین دستی تشکیل دادیم.
ثمری افزود: برای اولین بار با توجه به تحریم هایی که جمهوری اسلامی با آن مواجه است به سمت تولید دانش فنی بومی رفتیم و اولین آن، طراحی یک مخزن در صنایع بالادستی نفت در کشور است که در قالب کنسرسیوم نهایی خواهد شد و کلیات کار به زودی به امضای وزیر نفت و رییس دانشگاه آزاد خواهد رسید.
وی از عزم دانشگاه آزاد برای انعقاد تفاهم نامه با دانشگاه های دولتی در سال 93 اشاره کرد و گفت: اخیرا اولین مورد از این تفاهم نامه ها با دانشگاه صنعتی امیرکبیر به امضا رسید و درصدد گسترش آن به دیگر دانشگاه های دولتی هستیم.
مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد در معرفی مسابقات علمی پژوهشی دانشجویان که برای سال 93 این دانشگاه پیش بینی شده است، گفت: هفته گذشته شاهد برگزاری مسابقات روبوکاپ ایران اوپن با حضور بیش از 30 کشور دنیا به میزبانی دانشگاه آزاد بودیم.
وی اضافه کرد: برای اولین بار در خردادماه امسال مسابقات ملی نانو برگزار خواهیم کرد و مسابقات ماشین های هیبریدی، هواپیمای بدون سرنشین، ماشین های شیمی، مسابقات عمران و سازه های فلزی، سازه های ماکارونی، و سومین مسابقات ملی بازی سازی رایانه های در واحد کاشان در روزهای 10 و 11 اردیبهشت ماه برگزار می شود که این برنامه ها شادابی خاصی را درمیان اعضای هیات علمی و دانشجویان ایجاد می کند و خروجی آن، آشنایی بخش صنعت با دستاوردهای دانشگاه است.
برگزاری دومین جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد همزمان با سالگرد تاسیس این دانشگاه در 31 اردیبهشت ماه در واحد علوم و تحقیقات تهران نیز از دیگر برنامه های پژوهشی بود که ثمری به آن اشاره کرد و گفت: حدود 60 نفر از منتخبین دانشجویی، اعضای هیات علمی، واحدهای دانشگاهی، مدارس سما در این جشنواره معرفی و تجلیل خواهند شد.
وی ابراز امیدواری کرد با سیاستگذاری های جدید پژوهشی، دانشگاه آزاد بتواند همانگونه که سهم خودش را در تولید علمی به خوبی ایفا کرده است در بحث تجاری سازی علم نیز تاثیرگذار باشد.
علمی (4)**1055**1599
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]




25/01/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن