تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):اگر در عُمرت دو روز مهلت داده شدى ، يك روز آن را براى ادب خود قرار ده تا از آن بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816392127




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جنجال سازی؛ از ریچارد فرای تا هدفمندی یارانه ها


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

بررسی روزنامه های ایران/دوشنبه 25 فروردین 1393 جنجال سازی؛ از ریچارد فرای تا هدفمندی یارانه ها تهران-ایرنا-مخالفان دولت برای حمله به آن بالاخره بهانه پیدا می کنند؛ جنجال بر سر مکان دفن «ریچارد فرای» ایرانشناس آمریکایی و اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها بهانه ی این روزهای آنهاست؛ بهانه تراشی هایی که مورد انتقاد بسیاری از روزنامه ها نیز قرار گرفته است.


این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز دوشنبه 25 فروردین ماه سال 1393 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

*** ادامه ی جنجال ها بر سر ورود پیکر «ریچارد فرای» به ایران
درگذشت ریچارد فرای ایران شناس آمریکایی در سن 96 سالگی و وصیت وی برای خاکسپاری اش در شهر اصفهان و در کنار زاینده رود، موضوعی است که طی روزهای گذشته بحث های فراوانی را در محافل خبری و رسانه یی به راه انداخته است؛ به گونه یی که روزنامه ها از طیف های مختلف سیاسی را در مقابل یکدیگر قرار داده است.
در همین چارچوب برخی روزنامه ها به تعریف و تمجید از شخصیت ریچارد فرای پرداختند و از وصیت وی برای دفن شدن در ایران استقبال کردند و برخی دیگر نیز این موضوع را بهانه یی برای حمله به دولت قرار دادند.
روزنامه ی «مردم سالاری» در سرمقاله ی امروز خود با عنوان «دولت اعتدال و وصیت ریچارد فرای» به قلم «حمید رضا شکوهی» نوشت: این روزها هجمه عجیب و غیرقابل باوری بر ضد ریچارد فرای، ایرانشناس و البته اگر مرا هم به پادویی جاسوسان آمریکایی متهم نکنند، ایران دوست بزرگ آمریکایی – لقبی که استاد دهخدا به فرای داده بود - صورت گرفته که انسان را متاسف و متاثر می سازد. این همه هجمه، نه تنها مغایر با روحیه ملی و مذهبی ما ایرانیان مسلمان است، بلکه با اخلاق هم سازگار نیست.
به نوشته مردم سالاری اینکه چرا با وجود همه تلاش هایی که فرای در معرفی فرهنگ و تاریخ ایران به جهانیان انجام داده اینچنین با هجمه مواجه شده و حتی برخی برای مقابله با وصیت وی حاضرند به هر کاری دست بزنند در وهله اول عجیب به نظر می رسد اما با یادآوری اینکه این گونه افراد از انگ جاسوس زدن به هر کسی که می خواهند هیچ ترس و نگرانی ندارند و به راحتی یک لیوان آب خوردن، دیگران را جاسوس و زباله می خوانند و حتی به جنازه اش هم رحم نمی کنند و لقب پلید به آن می دهند، باید بپذیریم که برخی فقط از زاویه های تنگ و بر اساس شنیده های خود از منابع غیرموثق نظر می دهند. جالب اینجاست که روزنامه ی کیهان و رسانه های همسو در حال آسمان و ریسمان به هم بافتن هستند تا ثابت کنند که فرای جاسوس بوده اما از کل مطالب آنها به جز یک مشت داستان، چیزی به دست نمی آید.
روزنامه ی «قانون» هم در یادداشتی با عنوان «ریچارد فرای بیاید یا نیاید ؟!»، با اشاره به تجمع هفته ی گذشته برخی مخالفان تدفین پیکر ریچارد فرای در کنار زاینده رود آورده نوشت: تجمع کنندگانی که هفته گذشته به خاطر مخالفت با دفن پیکر ریچارد فرای در جوار آرتور پوپ و در اصفهان باشند همان گروه های وابسته به تفکری هستند که درزمان ریاست جمهوری رئیس جمهور محبوبشان یک خانه مجلل در اصفهان به ریچارد فرای هدیه شده است. درحقیقت مخالفت با انتقال پیکرفرای بیش از آن که ارتباط خاصی با تفکرات و خدمات فرای به فرهنگ وهنر ایران باشد بازی است که درپس آن اهداف سیاسی پنهان است وشاید برای درستی آن از این مخالفان باید خواست حداقل دو جمله راجع به فرای بنویسند تا میزان شناخت آنان از این اندیشمند آمریکایی دوستدار ایران روشن شود.
در همین چارچوب روزنامه ی «شرق» نیز گفت و گویی با «کاظم موسوی بجنوردی» رییس مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی منتشر کرد که در آن از امکان پذیر بودن انتقال پیکر «فرای» با دستور رییس جمهوری سخن به میان آمده است.
موسوی بجنوردی در گفت وگو با این روزنامه با اشاره به تلاش های صورت گرفته از سوی نهادهای فرهنگی با موضوع انتقال پیکر فرای گفت: متاسفانه موضوع انتقال و دفن ریچارد نلسون فرای در ایران موضوعی فرهنگی بود که شکل سیاسی پیدا کرد. پروفسور فرای نزدیک به 70سال برای ایران کار کرده و شاگرد در زمینه ایرانشناسی تربیت کرده است. ایشان نقش برجسته ای در مطالعات ایرانشناسی به خصوص در زمینه فرهنگ و تاریخ ایران داشت. اما با سیاسی شدن این ماجرا، کار سخت شد.
روزنامه ی «کیهان» اما امروز با رویکردی متفاوت نسبت به روزنامه های یاد شده به انتشار مطلب پیرامون موضوع ریچارد فرای پرداخت.
کیهان در خبری ویژه با عنوان «اصحاب فتنه و حلقه انحرافی در عزای ریچارد فرای سیاهپوش شدند!» نوشت: ظاهرا ماجرای دفن ریچارد فرای در اصفهان ابعاد تازه ای پیدا کرده است. پس از آنکه مافیای روشنفکری داخلی و خارجی - در ادامه حرکت دولت احمدی نژاد و همسو با حلقه انحرافی - با خبرسازی و انتشار مقالات و یادداشت های متعدد در نشریات زنجیره ای سعی بر تحت فشار گذاشتن دولت و در نهایت دفن فرای در اصفهان داشتند، مردم اصفهان با موضع گیری انقلابی خود نسبت به این اقدام واکنش نشان دادند. ائمه جمعه و رئیس شورای شهر و نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی با مواضعی انقلابی به حمایت از مردم این شهر پرداختند. آیت الله مهدوی امام جمعه موقت اصفهان و عضو مجلس خبرگان دراین باره گفت: آمریکا نماینده رسمی ایران را به کشور خود راه نمی دهد چطور انتظار دارند ما جاسوس مرده آمریکایی را به کشور خود راه دهیم!
کیهان افزود: حال باید دید سیدمحمدکاظم موسوی بجنوردی که به عنوان وصی ریچارد فرای برای دفن او در اصفهان خود را به آب و آتش می زد و در این راستا کوچکترین توهین و تحقیری را از مخالفان دریغ نمی کرد چه توجیهی برای رفتار خود دارد! همچنین گفتنی است برخی از نمایندگان مجلس نظیر علی مطهری و جواد هروی نیز با وجود سابقه آشکار ریچارد فرای به دفاع از وی پرداختند و علی رغم مطالبه مردم خواستار دفن او در اصفهان شدند.

*** دفاع هدفمند از هدفمندی یارانه ها
امروز نیز همچون روزهای گذشته، یارانه ها موضوع مورد توجه روزنامه ها بود و تحلیل های بسیاری در دفاع از رویکرد دولت و نقد رویکرد برخی مخالفان دولت منتشر شد.
روزنامه ی «ایران» در یادداشــــتی با عنوان «نقد سیاه و اسب سپید» نوشته ی «امیر یوسفی» به نقد رویکرد مخالفان دولت در موضوع فاز دوم یارانه ها پرداخت و نوشت: به دور از توطئه اندیشی، شواهدی در میان است که نشان می دهد منتقدان دولت اعتدال، تلاش دارند در غلاف «مطالبات اجتماعی»، «منافع ملی» و «پاسداشت ارزش های فرهنگی» برنامه دولت در ساماندهی توزیع یارانه های نقدی را میدان و میزانی برای تخمین مقبولیت اجتماعی دولت یازدهم جلوه دهند. حسن روحانی چند روز پیش بی آن که جزئیات این نقشه ناپسند را آفتابی کند، تعبیر «نقدهای سیاه» را بر زبان آورد تا نشانه ای باشد بر اغراض آفت گرفته منتقدان نامنصف و نامهربان. قالب استدلال این منتقدان، این گونه است: الف) دولت، مردم را به انصراف از ثبت نام برای یارانه ها فرا خوانده است. ب) اخبار و مستندات موجود، انصراف گسترده و قاطع مردم از ثبت نام برای یارانه نقدی را تأیید نمی کنند. ج) بی اعتنایی به یک فراخوان، نشانه سقوط شاخص محبوبیت نهاد دولت در بدنه اجتماعی جامعه ایران است.
در ادامه این مطلب در دفاع از عملکرد دولت آمده است: اولا دولت هیچ گاه «مردم» را به انصراف از دریافت یارانه تشویق نکرده است. آنچه گفته شده، به سادگی این است که طبقات و قشرهای غنی یا مستغنی که رقم یارانه تأثیر معناداری در زندگی شان ندارد، به نفع طبقات فرودست انصراف دهند و پیداست که میان دو مفهوم «مردم» و «طبقات غنی» تفاوتی فاحش و عظیم است. ثانیاً دولت هیچ گاه، هیچ درصد و عددی را رقم مطلوب انصراف ندانسته و معرفی نکرده است.
روزنامه ی مردم سالاری نیز در مطلبی با عنوان «تاثیر انصراف از دریافت یارانه نقدی در تقویت تولید کشور» به نویسندگی «غلامرضا کاتب» سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه ی مجلس، از درخواست دولت برای انصراف افراد بی نیاز از دریافت یارانه ی نقدی دفاع کرده و آورده است: قانون هدفمند کردن یارانه ها با هدف تقویت بخش تولید کشور و رونق بخشیدن به اقتصاد کشور مورد تصویب قرار گرفت. اما نتیجه این شد که در اجرای این قانون مشکلاتی به وجود آمد. بنابراین باید گفت که در مرحله اجرا، این قانون از اهداف خود فاصله گرفت و نتوانست به رونق تولید و رشد اقتصادی بینجامد. هم اکنون در اجرای مرحله دوم هدفمند کردن یارانه ها، نگاه مجلس شورای اسلامی این است که ابعاد مختلف قانون هدفمندی اجرایی شود. در حال حاضر افرادی که به یارانه نیازی ندارند بهتر است از دریافت یارانه انصراف دهند تا دولت بتواند هزینه های جاری مملکت را کاهش دهد و در مقابل به بخش تولید و سرمایه گذاری توجه بیش تری کند تا این که منابع عمومی کشور صرف بخش هزینه های جاری کشور شود و از این طریق تولید رونق یافته و اشتغال به وجود می آید.


*** سقوطی که سهامداران را شوکه کرد
سقوط 1600 واحدی شاخص سهام بورس اوراق بهادار تهران در روز گذشته 24 فروردین همزمان با متعجب ساختن سهامداران و کارشناسان اقتصادی، به سوژه یی برای مطلب ها و یادداشت های روزنامه ی صبح امروز کشور تبدیل شد. بسیاری از تحلیلگران، تلاطم های تازه را بخشی از پیامدهای سیاست های غلط اقتصادی و مالی دولت پیشین می دانند.
روزنامه ی مردم سالاری در مطلبی با عنوان «بورس در سراشیبی قیمت ها ترمز برید» نوشت: در حالی که اکثر کارشناسان بازار افزایش نرخ سود سپرده های بانکی و اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها را از عوامل افت بورس از سال گذشته تاکنون می دادند که مسوولان و حتی کارشناسان بازار در خصوص علت ریزش بیش از 2 هزار واحدی شاخص در 2 روز گذشته اظهار بی اطلاعی می کنند.این در حالی است که با افت بیش از 1500 واحدی شاخص در معاملات دیروز صف های فروش متعدد و پرحجم در بازار تشکیل شد و بازار شاهد تحولات اندکی بود.
روزنامه ی «اعتماد» هم در یادداشتی «محمدصادق جنان صفت» اقتصاددان و دبیر سرویس اقتصادی این روزنامه به واکاوی دلایل سقوط بازار سهام در سال جدید پرداخت و از روزگار ناخوش میلیون ها سهامدار خبر داد و نوشت: دلایل پیدا و پنهانی وجود دارد که باید کالبدشکافی شده و تا جایی که می شود موانع ثبات در بازار سهام را برطرف کرد.
به نوشته ی اعتماد آیا در روزهایی که مسوولان ارشد بورس در زمستان 1392 به فکر افتادند که به هر ترتیب مانع از کاهش شاخص ها شوند، می دانستند که این اتفاق شاید در شروع سال تازه رخ دهد؟ برخی کارشناسان بازار سهام باورشان این است که سیاست های کنترلی اعمال شده بر بازار سهام در زمستان 1392 شاید با هدف مثبت نشان دادن بازدهی در اندازه های سه رقمی، یکی از دلایل اصلی افت شدید این بازار در بهار امسال است.اما این یک روی سکه افت شدید بازار سهام است ، روی دیگر سکه را باید در سیاست انقباضی بودجه 1393 دانست. دولت یازدهم قصد دارد به هر قیمتی که شده است تورم را مهار کند و برای رسیدن به این هدف بودجه سختگیرانه را اعمال می کند.در شرایط انقباضی، مدیران و صاحبان شرکت های فعال در بورس چشم انداز مثبتی درباره نرخ سود متناسب نمی بینند و به همین دلیل انگیزه یی برای توسعه سرمایه گذاری ندارند. در شرایط رکودی که اکنون بر اقتصاد کشور حاکم شده است، فروش شرکت ها با ابهام مواجه است و سهامداران این مساله را به خوبی مشاهده می کنند.

*** هشدار درباره ی موج چهارم ایدز
کم نیستند موضوع های هشدار دهنده یی که همه روزه در خصوص چالش های پیش روی جامعه از جمله فقر، اعتیاد و بیماری رسانه یی می شوند؛ موضوع هایی که به دلیل اهمیت آنها در سرنوشت نسل های آتی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
گزارش «هشدار در خصوص موج چهارم ایدز» بیان کننده ی یکی از همین چالش های اجتماعی و عنوان مطلبی تامل بر انگیز در روزنامه ی «رسالت» است.
در این مطلب ضمن بیان این موضوع که موج چهارم ایدز تلفیقی از دو موج دوم و سوم (اعتیاد و روابط جنسی) است، در ارتباط با خطرهای پیش روی جامعه ناشی از این بیماری ابراز نگرانی شده و آمده است: در این زمینه سازمان ها و دستگاه ها تلاش دارند تا با انجام طرح های پیشگیری، از ورود موج چهارم ایدز در کشور جلوگیری شود.
به نوشته ی روزنامه ی رسالت، موج اول اپیدمی اچ آی وی که ناشی از انتقال خون بود، در کشورمان با شروع دهه 80 اما در همان سال ها مسئولان متوجه یک موج اپیدمی جدید اچ آی وی در یکی از زندان های کشور که عمدتاً مبتلایان مصرف کنندگان تزریقی بودند، شدند. با این واقعه آغاز موج دوم اچ آی وی در کشورمان در اواسط دهه 70 ثبت شد و همان موقع مسئولان و در واقع سیاستگذارانِ همه سازمان ها و نهادها اقدامات تأمینی را انجام دادند و برنامه جامعی را در زمینه کاهش آسیب، هم در جامعه و هم در زندان ها پیاده کردند. در اواخر دهه 80 آمارهای موجود نشان از کم شدن سرعت شیوع اچ آی وی در بین مصرف کنندگان موادمخدر و زندانیان می داد و این برنامه کاهش آسیب، به عنوان یک الگو و تجربه موفق از طرف سازمان جهانی بهداشت به دیگر کشورها معرفی شد. شیوع بالای ایدز در بین معتادان تزریقی تا حدی کنترل شد اما از طریق روابط جنسی به بیرون این گروه راه یافت. دلیلش هم این بود افرادی که مصرف کننده موادمخدر بودند بیشتر در معرض آسیب های اجتماعی دیگر قرار می گرفتند و به رفتارهای پر خطر جنسی دست می زدند و از طرف دیگر ناخواسته همسرانشان را نیز مبتلا می کردند.
رفته رفته مواد اعتیاد آور صنعتی و قرصهای روانگردان هم به بازار آمدند تا جایی که گفته می شود الگوی مصرف مواد به سمت این مواد جدید در حال تغییر است موادی که متأسفانه به بهانه های مختلف جای خود را در میان زنان نیز باز کردند.موج سوم انتقال ویروس ایدز در واقع انتقال این بیماری از طریق روابط جنسی است که هشدار گسترش آن از سالهای پیش شروع شده است.همزمان گسترش مصرف مواد روانگردان نیز خودنمایی می کرد. سودجویان موادمخدر با باورهای غلطی که رواج دادند، از جمله اینکه مصرف این مواد اعتیادآور نیست.در واقع موج چهارم ایدز تلفیقی از دو موج دوم و سوم (اعتیاد و روابط جنسی) است که در این زمینه سازمان ها و دستگاه ها تلاش دارند تا با انجام طرح های پیشگیری، از ورود موج چهارم ایدز در کشور جلوگیری شود.
در ادامه ی این مطلب به نقل از رییس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور آمده است: در حال حاضر تعداد مبتلایان به اچ آی وی طبق آمار رسمی 27 هزار نفر در کشور است که از این رقم بیش از 90 درصد مرد هستند. اگر موج سوم اچ آی وی را جدی نگیریم شاهد بروز موج چهارم خواهیم بود. باید اقدامات پیشگیرانه در بخش اعتیاد داشته باشیم که البته در این زمینه باید مسئولان و مردم همکاری کنند.
به گفته ی «مجید رضا زاده»، بر اساس آمار انتقال اچ آی وی از طریق روابط جنسی در سال های اخیر گسترش پیدا کرده است به طوری که در سالهای گذشته میزان مبتلایان به اچ آی وی در این بخش 8 درصد بوده که در حال حاضر به 40 درصد رسیده است.

*گروه پژوهش های خبری
پژوهش**9282**2054
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]




25/01/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن