تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):با علما معاشرت كن تا علمت زياد، ادبت نيكو و جانت پاك شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812615118




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فرهنگ؛ سبد خالي خانوار ايراني


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۵ فروردين ۱۳۹۳ (۱۱:۱۲ق.ظ)
فرهنگ؛ سبد خالي خانوار ايراني گروه فرهنگي
به گزارش خبرگزاري موج، فرهنگ؛ کليت در هم تنيده اي است از دانش، دين، هنر، قانون، اخلاقيات، آداب و رسوم و هر گونه توانايي و آدابي که آدمي به عنوان عضوي از جامعه به دست مي آورد و يا با آن درگير است. بي شک بسياري از تعلقات فرهنگي ما در گذر زمان يا کمرنگ شده يا رنگي به رخسار ندارد که خبر از سر درون خود بدهد. گسست و انشقاق در حوزه ي فرهنگ و تکه تکه شدن لايه هاي زيرين و محتوايي آن؛ همه و همه ما را به اين نکته رهنمون مي سازد که راه نرفته زياد است و راه هايي هم که بايد مسيرش تغيير کنند، بسيار. به واقع راه هاي لگدمال شده در طول سال هاي اخير آن راه هاي مورد انتظار و ثمر بخش نبوده است و فاصله از حرف تا عمل در اين عرصه ره به نا کجا آباد يا هيچستاني مي برد که نشانه ي انحطاط غم انگيز اخلاقي اي است که امروزه بين افراد با گروه هاي سني و جنسي مختلف به وفور ديده مي شود.
به بيان ديگر اگر فرهنگ يک جامعه به پويايي و انسجام لازم نرسيده باشد، پيشرفت و توسعه در محورهاي اقتصادي، اجتماعي، سياسي و... ره به ترکستان رفتني بيش نخواهد بود. ترکيب توسعه و فرهنگ در جامعه با يک رويکرد دروني و بومي و بهره مندي از پيامدهاي مؤثر بيروني توسعه، به شناخت عميق باورها و ارزش هاي ملي و بومي جامعه ي خود مي انجامد. نامگذاري سال 93 به سال مديريت جهادي در حوزه ي اقتصاد و فرهنگ و عمل به آن، به حق روحيه اي جهادي مي طلبد. حال در آغازين روزهاي سال هستيم و سفره ي فرهنگ تشنه ي آبي از حقيقت است و سراب ها عطش آن را سيراب نمي کند. با شروع توزيع سبدهاي کالايي دوم به مردم از سوي دولت بايد منتظر بود و ديد که وضع سبد فرهنگي ما به چه شکلي در خواهد آمد. سبدي که مدت هاست براي مردم ما به نحوي که شايسته ي آنان است تخصيص نبافته و همچنان از فقري محسوس و همه گير در رنج و عذاب است. ديگر گونه ديدن و انديشيدن به اين مقوله در سطح کلان مي تواند اهرمي مناسب و پتانسيلي کارامد در مسير پيشبرد اهداف فرهنگي مان باشد. متن زير شايد آرمانشهر و مدينه ي فاضله اي باشد که بسياري خواهان آنند و ميسر نمي شود مگر با عزم و اراده اي جهادي.

سبدي مي خواهم / بافته شده از فرهنگ / نه به صف / بلکه به تدبيري بجا / تارش حجب، حيا، عشق، ادب / پودش راستي، پاکي، صداقت، غيرت / و هر آن چيزي که سال هاست / گم شده در اعصار و قرون / در کوچه پس کوچه ي بي نظمي شهر. / تدبيري بايد جست / از جنس اميد / تا بپا دارم / آنچه از دست رفته است / از قلبم، روحم، شهرم، خاکم، وطنم / من وطنم را دوست مي دارم / من وطنم را وقتي مي خواهم / که خاکش / بدهد بوي هر آن چيزي که / مرا ببرد به آرزوهاي ديرين کودکي ام / به شهري که در آن هر چه بيني / آوازي است از خوبي، مهر، وفا. / من جواني ديدم / در شهر ادب / بارش فرهنگ / کردارش راستي / پيشه اش حجب و حيا. / سر بالين پيري رفتم / داد به دستم کوزه اي از فرهنگ اصيل / ز آنچه گرد آورد از قلب قرون. / من ز قانون زمان مي خواهم / که ببرد ما را از شهر دروغ / که بگذراند ما را از کوي ريا / و بنشاند بر جاذبه ي خوبي ها، نيکي ها. / پس تو اي هموطن! / اي هم کيش! / اي همدرد! / بگذر از رويش هندسي کج خلقي، نافهمي، نفرت، خشم / و برسان خود را بر دروازه ي روشنايي ها / برسان بر کوچه ي شوق، تدبير، اميد. / پس بدانيم در آن لحظه / زندگي زيبا خواهد بود؛ / از چهره ي شهر / محبت خواهد باريد / و سر سفره ي هر کس «دوري» پاکي خواهد بود / با کاسه ي داغ صداقت؛ / که همه را سوخته ي (عاشق) خود خواهد کرد. / پس بدانيم / فرهنگ؛ رسم خوشايندي است / و اگر نباشد / يک چيزي کم خواهد بود / در فلسفه ي بي تاب زمان./ و بدانيم فرهنگ / بال و پري دارد اندازه ي تمام فرداها / و جذبه اي دارد به وسعت نور/ و دفع تيرگي است در رود خقيقت. / پس اگر مي خواهي / در گذرگاه زمان / شسته و پاک / بماني بر دروازه ي خوشبختي ها / يک قدم پا بگذار / دست بگشا / تا بيابي / قلب پاکي و حقيقت را / در پيشينه ي فرهنگ اين دير کهن / و بداني / اينجا ايران است / سرزمين نيکي / مهد کهن / تو به نازش مي دار / تا به نازت دارد.

«هادي بهي»













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن