تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):زراعت در زمين هموار مى رويد، نه بر سنگ سخت و چنين است كه حكمت، در دل هاى متواضع...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816331407




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا عطار از شاعری پشیمان می‌شود؟


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۴




amin khosroshahi-1-1.jpg

هم‌زمان با روز بزرگداشت عطار نیشابوری (25 فروردین‌ماه)، «دیوان عطار نیشابوری» (متن انتقادی بر اساس نسخه‌های خطی کهن) به سعی و تصحیح مهدی مداینی و مهران افشاری با نظارت علیرضا امامی منتشر شد. به گزارش خبرنگار ادبیات و نشر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این کتاب با یک دیباچه و مقدمه مفصل منتشر شده است. در بخشی از مقدمه کتاب با عنوان «عطار و شعر و شاعری» آمده است: «عطار گذشته از مقامات عرفانی که داشته است، از شاعران رده اول تاریخ ادب فارسی به شمار می‌آید. دیوان او، خاصه قصیده‌هایش، توانایی و زبان‌آوری او را در شاعری گواه است. او خود به این موضوع واقف بوده و همچون بیشتر شاعران، شعر و سخنوری خود را ستوده است: گر ندیدی آفتابِ نوربخش / سحر عطار سخن‌گستر ببین *** معنی نگر که چشمه خضر است خاطرم / دعوی نگر که مُلک سخن را سکندرم... *** به شعر، خاطر عطار را دم عیسی‌ست / از آن که هست چو موسیش صد ید بیضا چنان‌که در «الهی‌نامه» نیز گفته است: رسانیدم سخن تا جایگاهی / که کس را نیست این‌جا هیچ راهی دم عیسی تو را پیدا نمودم / چو صبح از دم، یدِ بیضا نمودم با این همه، او با این اندیشه که هر چه جز عمل به «شرع» باشد، بیهوده است، گه‌گاه از شاعری خود اظهار پشیمانی می‌کند: زبان که از پی ذکر توام همی بایست / به شعر بیهُده فرسود چون زبانِ دَرا چنان‌که در «اسرارنامه» هم وقتی خواسته‌های خود را به حضرت پیامبر - صلی‌الله علیه و آله و سلم - برمی‌شمارد، می‌گوید: دگر، کز شاعرانم نشمری تو / به چشم شاعرانم ننگری تو اگر نتوان گفت که از میان شاعران قدیم تاریخ ادبیات فارسی عطار تنها شاعری است که مدح هیچ کس را نگفته است، باید گفت که دست کم از معدود شاعرانی است که نشان از مدح و ثنای هیچ پادشاه یا فرمانروا و حاکمی را در آثارش نمی‌توان یافت. چنان‌که خود در «منطق‌الطیر» گفته است: نه طعام هیچ ظالم خورده‌ام / نه کتابی را تخلص کرده‌ام همت عالیم ممدوحم بس است / قوتِ جسم و قوت روحم بس است با این حال در بیتی از دیوان گوید: دلم سیاه شد از شعر و مدح بیهوده / همی ز هر چه نه شرع است یا رب استغفار با توجه به این‌که در بیت‌های پیشین این شعر از شاعران و شعرشان سخن گفته است، ظاهرا در این بیت به مدیحه‌گویی شاعران دیگر تعریض دارد. چنان‌که در «مصیب‌نامه» نیز گفته است: شعر چون در عهد ما بدنام ماند / پختگان رفتند و باقی خام ماند لاجرم اکنون سخن بی‌قیمت است / مدح منسوخ است، وقت حکمت است دل ز منسوخ و ز ممدوحم گرفت / ظلمتِ ممدوح در روحم گرفت تا ابد ممدوح من حکمت بس است / در سرِ جان من این همت بس است» «دیوان عطار نیشابوری» با 976 صفحه، شمارگان 1000 نسخه و قیمت 45 هزار تومان در انتشارات چرخ منتشر شده است.

دیوان عطار نیشابوری

انتهای پیام
کد خبرنگار:







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 61]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن