تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):با علما معاشرت كن تا علمت زياد، ادبت نيكو و جانت پاك شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815457399




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش ایسنا از درمانگاه‌های هلال‌احمر در مکه+عکس


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۳




Makke.JPG

هرساله در ایام حج حجم زیادی از زائران سرزمین وحی، ایرانیانی هستند که نه تنها از کشورمان بلکه از اقصی نقاط دنیا به مکه و مدینه سفر می کنند که بار ساماندهی، حمایت و پشتیبانی این زائران که ممکن است دچار بیماری‌ باشند و یا در طول سفر به آن مبتلا شوند؛ بر دوش سازمان‌های ایرانی مستقر در عربستان همچون سازمان حج و زیارت و جمعیت هلال احمرایران است. به گزارش خبرنگار سرویس«حوادث» ایسنا، به گفته مسئولان سازمان حج و زیارت در عربستان سعودی احتمال می رود در سالجاری، حدود 850 هزار زائر ایرانی به سرزمین وحی سفر کنند، بنابراین خدمات سازمان نیز در بخش پزشکی و بهداشت زائران افزایش یافته است و این در حالی است که در حال حاضر یک مرکز شبانه روزی در مدینه منوره ، دودرمانگاه 16 ساعته (دوشیفته) وسه مطب هشت ساعته نیز در حال خدمت رسانی به زائران ایرانی هستند، اما در مکه مکرمه وضعیت فعالیت مطب‌ها متفاوت است بگونه ای که یک مرکز شبانه‌روزی، با نام درمانگاه "حضرت زهرا(س)"،دو مطب 16 ساعته به نام "دارالهادی" و شش مطب هشت ساعته در دو شیفت چهارساعته در حال خدمت رسانی هستند.

فاضل شیرخانی

در سفری که خبرنگار ایسنا، در روزهای پایانی سال 92 به سرزمین وحی داشت، از یکی از مراکز پزشکی درمانی سازمان هلال احمر ایران درمکه با نماینده حج و زیارت در ستاد پزشکی هلال احمر ملاقاتی صورت گرفت که در این گفت‌وگو مباحثی همچون چگونگی فعالیت این سازمان در عربستان سعودی، روند عضو پذیری در مراکز درمانی سازمان در سرزمین وحی، خدمت رسانی به زائران و مهمترین خسارات جانی وارد شده به زائران ایرانی طی سال‌های اخیر مطرح شد. طبق هماهنگی بعمل آمده، ساعت 9 صبح در لابی هتل منتظر بودیم که راننده آمبولانسی که از سوی ستاد پزشکی فرستاده بودند تا ما را با خود ببرد. راننده خود را "غلام" معرفی می‌کند و می‌گوید پنجاه سال است در این کشور مشغول به خدمت است. وی پس از گذر از خیابان‌های متعدد وارد یک خیابان فرعی می‌شود که ساختمان اصلی ستاد پزشکی هلال احمر در آن‌جا قرار دارد. به محض پیاده شدن با استقبال و برخورد گرم دکتر فاضل شیرخانی، رییس ستاد پزشکی سازمان هلال احمر در مکه روبرو شدیم. او خوش برخورد است؛ حتی بیشتر از زمانی که پشت تلفن با او قرارهای مصاحبه را می‌گذاشتیم. فاضل شیرخانی که بیش از 12 سال است به عنوان نماینده سازمان حج و زیارت در عربستان سعودی در ستاد پزشکی هلال احمردر این کشور مشغول است در گفت‌وگوی خود با خبرنگار ایسنا تاکید می‌کند که حاضر است تا پایان عمر خود در این شغل بماند؛ چرا که این جا سرزمین عجیبی است و کار در آن نیز لذت بخش است بگونه‌ای که هرکه به سرزمین وحی می‌آید می خواهد این جا بماند. وی با اشاره به آخرین وضعیت ستادهای پزشکی درمانی هلال احمر در شهرهای مکه و مدینه گفت که با توجه به افزایش تعداد زائران در سال جاری ، خدمات این سازمان نیز همچون گذشته ادامه دار است به گونه ای که ماهانه حدود 115 پرسنل شامل پزشکان و پرستاران به سرزمین وحی آمده و مشغول کار می شوند. به گفته شیردل برخی از پرسنل پس از پایان ماموریت خود تمایل به ادامه خدمت رسانی در طول مدت زمان حج دارند که ادامه همکاری نیازمند توافق سازمان است. وی با بیان اینکه از میان 115 پرسنل مشغول به کار در مراکز پزشکی سازمان هلال احمر، حدود 50 پرسنل در مدینه منوره و حدود 65 پرسنل در مکه مکرمه مشغول به کار هستند، افزود: پزشکان و پرستاران از سوی دانشگاه علوم پزشکی کشور معرفی می شوند و پس از انجام آزمون ها و مصاحبه های مربوطه موفق به حضور در سرزمین وحی و خدمت رسانی می شوند. به گفته وی، پزشکان شاغل در مراکز درمانی از 30 روز کاری 27 روز در مدینه و سه روز در مکه مکرمه مشغول می شوند.

هلال احمر-مکه

به گزارش ایسنا، با توجه به اینکه گفته می شود تعداد زائران سرزمین وحی هر ساله رو به افزایش است، بنابراین تعداد بیماران نیز در این میان رو به افزایش می رود که نماینده سازمان حج و زیارت در این باره به خبرنگار ایسنا اعلام کرد که از دی ماه سال گذشته،حدود 32هزار و 495 زائر به درمانگاه های موجود سازمان مراجعه کرده و ویزیت شدند. به گفته وی، از این میان حدود 28 هزار و 486 نفر به پزشکان عمومی ، 2609 نفر به پزشکان زنان و 3078 زائر به پزشکان داخلی مراجعه کردند. شیرخانی با اشاره به افزایش تعداد زائران در بهمن ماه نیز اظهار کرد با افزایش تعداد زائران ، به طور طبیعی مراجعین به مراکز درمانی هلال احمر نیز افزایش یافتند به گونه ای که در این ماه بیش از 64 هزر و 490 زائر به این درمانگاه ها مراجعه کردند و ویزیت شدند.

هلال احمر-مکه

ویزیت روزانه 2600 زائر این نماینده سازمان حج و زیارت در عربستان سعودی متوسط مراجعه روزانه زائران ایرانی به مراکز درمانی در مکه را حدود 2600 نفر اعلام کرد و گفت:روزانه بین 2300 تا 2800 نفر از زائران ایرانی به مراکز درمانی مراجعه می کنند و ویزیت می شوند. وی افزود: از زمان آغاز حج تمتع امسال حدود 179 زائر از مراکز درمانی به بیمارستان‌های سعودی منتقل شده‌اند. شیرخانی با بیان اینکه تعامل و همکاری بیمارستان‌های سعودی با ستادهای پزشکی مناسب است، اظهار کرد: در طول ایام حج امسال تعداد بیماران منتقل شده از هتل‌ها به مراکز درمانی توسط آمبولانس‌ها نیز به 270 نفر رسیده است.

هلال احمر-مکه

فرصت یک ماهه برای بازگرداندن جسد زائران فوت شده وی همچنین به تعداد زائرانی که در طول ایام حج فوت می‌کنند اشاره و تصریح کرد: در طول ایام حج امسال 24 زائر ایرانی فوت شدند که تاکنون حدود 16 متوفی به کشور برگزدانده شدند و مراحل خاکسپاری باقی ماندگان نیز در این کشور انجام شده است. این نماینده سازمان حج زیارت در باره همکاری عربستان و برگرداندن متوفیان گفت:حدود چهار هفته زمان لازم است تا پیکر متوفیان به کشور برگردانده شود. وی با اشاره به فعالیت مراکز پزشکی درمانی در مکه و مدینه بیان کرد: در طول این مدت هشت عمل جراحی انجام شده است. بازدید روزانه 35 هتل سعودی ایرانی‌پذیر به گفته شیرخانی، این مراکز به صورت مرتب مورد بازدید بهداشتی قرار می‌گیرند که در مدت حج امسال تاکنون حدود 270 بازدید بهداشتی صورت گرفته است. وی تاکید کرد: همچنین روزانه حدود 33 تا 35 هتل ایرانی مورد بازدید قرار می‌گیرد که علاوه بر نیازسنجی بهداشتی و برطرف شدن نواقص نکات بهداشتی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. فعالیت دو آشپزخانه ایرانی در عربستان نماینده حج و زیارت عربستان در ادامه به دو آشپزخانه ایرانی در مکه اشاره کرد و گفت: عمده تغذیه زائران از این دو آشپزخانه تامین می‌شود و هر ماه نیز سه تا چهار مرتبه مورد بازدید قرار می گیرند. وی با ابراز رضایت از ارتباطات پزشکی مراکز با ستادها و بیمارستان‌های عربستان گفت: تعامل با این مراکز و بیمارستان‌ها مناسب است. شیرخانی در پاسخ به پرسش کیفیت خدمات مراکز پزشکی درمانی هلال احمر گفت:مراکز پزشکی درمانی هلال احمر در میان مراکز درمانی سایر کشور ها در عربستان از بهترین کیفیت برخوردار است چرا که مسئولان عربستان معتقدند ستادهای ایرانی از جمله منظم‌ترین و بهترین ستادهای سامان دهنده عملیات حج درمیان سایر کشورها هستند. به گفته وی، این مراکز از جمله مجهزترین مراکز پزشکی حجاج در عربستان سعودی است. وی در ادامه به حوداث رخ داده طی سال‌های فعالیتش در عربستان سعودی اشاره کرد و گفت: خوش‌بختانه حوادث بسیار کم بوده‌اند اما از جمله این حوادث، تصادف اخیر مسافران هنگام فرود هواپیما در اول عمره امسال بود که منجر به جراحت چندتن از مسافران شد. وی افزود:از جمله دیگر حوادث تصادف اتوبوس حامل زائران بود که کلیه مسافران به ایران برگردانده شدند و در این تصادف سه نفر از زائران فوت کردند. این نماینده سازمان حج و زیارت اظهار کرد: طی 12 سال کار در عربستان سعودی حادثه جدی برای زائران ایرانی رخ نداد اما چندسال گذشته اتوبوس حمل بار مسافران تصادف کرده و منجر به فوت دو سرنشین شده بود. شیرخانی به فعالیت رضایت‌بخش پرسنل طی مدت زمان کلیه ایام حج اشاره کرد و گفت: سعی ستاد خدمت رسانی با رضایت کامل زائران است.

هلال احمر-مکه



هلال احمر-مکه



هلال احمر-مکه



هلال احمر-مکه



هلال احمر-مکه



هلال احمر-مکه

گزارش از خبرنگار ایسنا: محسن عارفی انتهای پیام
کد خبرنگار:







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 91]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن