تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1838123374
افسانههایی که درباره «عطار» میگویند
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۲
کشته شدن به دست یک مغول و شعر سرودن پس از مرگ، به یکباره ترک مال کردن و عارف شدن بر اثر نصیحت یک درویش و... بخشی از روایاتی است که از ماجرای زندگی عطار یک افسانه پیچیده ساخته است؛ روایاتی که عبدالحسین زرینکوب آنها را مثل افسانه جالب و شیرین و مثل خواب خالی از حقیقت توصیف میکند. به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عبدالحسین زرینکوب در کتاب «با کاروان حله» درباره عطار نیشابوری به بیان افسانههایی میپردازد که به آغاز و پایان زندگی این شاعر عارف مربوط است: «به موجب افسانهها، در کشتار عام نیشابور شیخ فریدالدین عطار که پیری ضعیف بود به دست مغولی اسیر افتاد. مغول وی را پیش انداخت و همراه برد. در راه مریدی شیخ را شناخت، پیش آمد و از مغول درخواست تا چندین سیم از وی بستاند و شیخ را به وی بخشد. اما شیخ روی به مغول کرد و گفت که بهای من نه این است. مغول پیشنهاد مرید نیشابوری را نپذیرفت و شیخ را همچنان چون اسیر پیش راند. اندکی بعد یک تن از آشنایان شیخ را شناخت، پیش آمد و از مغول درخواست تا چندین زر از وی بستاند و شیخ را به وی بخشد. شیخ باز رو به مغول کرد و گفت که بهای من این نیست. مغول نیز که میپنداشت شیخ را به بهای گزاف از وی بازخواهند خرید نپذیرفت و همچنان با شیخ به راه افتاد. در نیمه راه روستاییای پیش آمد که خر خویش را میراند، شیخ را بشناخت و از مغول درخواست تا وی را رها کند. مغول از وی پرسید که در ازای آن چه خواهد داد و روستایی گفت یک توبره کاه. اینجا شیخ روی به مغول کرد و گفت بفروش که بهای من این است. مغول برآشفت شمشیر کشید و در دم شیخ را هلاک کرد. اما شیخ که تیغ مغول سرش را به خاک افکند بود خم شد، سر خویش برگرفت و بر گردن نهاد، پس از آن در حالی که یک منظومه کوتاه خویش – بیسرنامه - را میسرود در برابر چشم حیران مغول راه خویش در پیش گرفت و وقتی منظومه را به پایان آورد ایستاد و همانجا افتاد و جان داد... این افسانه جالب شیخ عطار را نیز مثل بعضی دیگر از اولیا، حلاج، حبیب نجار، و دیگران نشان میدهد که گویی مرگ واقعی برای آنها وجود ندارد و تیغ و شمشیر و آتش نمیتواند زندگی آنها را قطع کند، زیرا که فنای در حق آنها را به مقامی رسانیده است که مرگ خویش و زندگی خویش را در دست دارند. یک افسانه دیگر میگوید که این عطار پیش از آنکه به ترک مال و هستی گوید و قدم در وادی سلوک نهد در دکان خویش نشسته بود، گدایی ژندهپوش بر وی گذر کرد و چیزی خواست، عطار چیزی نداد و گدا پرسید خواجه چگونه جان به عزرائیل خواهد داد؟ عطار پرسید تو جان خویش چگونه خواهی داد؟ مرد کاسهای در دست داشت آن را زیر سر نهاد پاهایش را به سوی قبله دراز کرد، چشم بر هم نهاد و گفت اینطور و در دم جان داد. این واقعه بود که عطار شادیاخ را به خود آورد. وی را واداشت که هر چه داشت به فقیران دهد و خود به یک خانقاه - خانقاه رکنالدین اکاف - برود و گوشهای گزیند...» زرینکوب این روایات را آغاز و پایانی دانسته که افسانهسازان برای عطار درست کردهاند، آنها را مثل افسانه جالب و شیرین اما مثل خواب خالی از حقیقت توصیف کرده و ادامه داده است: «در واقع سرگذشت زندگی عطار مثل زندگی بسیاری از مشایخ و اولیا مشحون است از قصهها و روایات آکنده از اغراق و مسامحه. میتوان گفت تار و پود بسیاری از قصههایی که تذکرهنویسان نسج سرگذشت شیخ را از آن پرداختهاند هم از داستانهای مذکور در تذکرةالاولیاء او گرفته شده است. چنانکه حکایت تذکرهنویسان در باب بدایت حال او، که ذکر آن گذشت و به موجب آن مرگ ارادی یک سائل او را به ترک دنیا و گرایش به زهد و تصوف کشانیده است، ظاهرا اقتباس است از آنچه خود او در باب عبدالله منازل، شیخ ملامتیه، آورده است که گویند در مقابل ابوعلی ثقفی به اختیار و اراده خویش «دست را بالین کرد و سر بر او نهاد و گفت من مردم و در حال بمرد.» و حکایت شهادت او هم که به نظم مثنوی مجعول «بیسرنامه» منتهی میشود نیز یادآور داستانهایی است که وی خود از حلاج میآورد و میگوید که بعد از مرگ نیز «از یکیک اندام او آواز میآمد که اناالحق... پس اعضای او بسوختند، از خاکستر او آواز اناالحق میآمد... به دجله انداختند بر سر آب همان اناالحق میگفت.» شک نیست که قصه شعر گفتن عطار بعد از کشته شدنش از همینگونه روایات تقلید و اقتباس شده است و داستان غریب درویشی و مرگ شیخ، مثل سرگذشت قهرمانان کتابش، پر است از افسانههای شگفت. به هر حال از روی آثار عطار نمیتوان تاریخ زندگی او را با دقت و اطمینان بیان کرد، خاصه که بعضی از این آثار، فیالمثل مظهر العجایب، با وجود شهرتی که به نام عطار یافته است از او نیست و از همینجاست که بعضی محققان در بیان احوال او به خطا افتادهاند.» این مورخ و منتقد ادبی سپس خود واقعیت زندگی عطار را شرح داده و در بخشی از این شرح حال نوشته است: «فریدالدین عطار در حدود سال 540 در نیشابور ولادت یافته است. پدر و مادرش در پایان جوانی وی هنوز حیات داشتهاند و هر دو تا حدی اهل زهد و پارسایی بودهاند. خود وی، ظاهرا مثل پدر، پیشه عطاری داشته است و در داروخانه خویش طبابت میکرده، چون از ثروت بهرهای داشته است مثل دیگر شاعران هرگز ناچار نشده است که شعر را وسیلهای برای کسب روزی کند. با آسودگی تمام در کودکی و جوانی با علم و ادب آشنایی یافته است و نشانه معرفت به قرآن و حدیث و فقه و تفسیر و طب و نجوم و کلام ادب در آثار وی هست. از فلسفه بیزاری میجوید و بدان علاقهای ندارد اما فکرش از نفوذ آن خالی نیست. به درویشان هم از عهد کودکی خویش محبت میورزیده است و ظاهرا با اقوال و سخنان آنها آشنایی داشته است. با این حال روایت جامی که میگوید مرگ اختیاری یک درویش او را از دکان برآورده است و به درویشی کشانیده است اساس درست ندارد، چنانکه انتساب او به طریقه کبرویه نیز خالی از اشکالی نیست. با وجود ذکر نام مجدالدین بغدادی در مقدمه تذکرةالاولیاء او بعید است که با وی از جهت خرقه یا ارادت انتسابی یافته باشد. نام ابوسعید ابوالخیر در آثار او با تکریم و تجلیل خاص یاد میشود و مؤلف مجمل فصیحی او را از سلسله این پیر میهنه شمرده است. به هر حال آنچه از مجموع آثار موثق او برمیآید این است که او خود یک سالک و صوفی اهل طریقت نبوده است اما به سبب علاقهای که به اولیا و مشایخ داشته است در حکایات و قصص و احوال و آثار آنها به سائقه ذوق و سلیقه شخصی غور میکرده است و سخنان آنها را در اشعار خویش میآورده است، ظاهرا از همین روست که بعضی نیز وی را اویسی دانستهاند. داستان ملاقات او با بهاءالدین ولد بلخی، که گفتهاند در طی آن نسخهای از اسرارنامه را به پسر وی جلالالدین محمد داد، هم ظاهرا ناممکن نیست. در باب وفات او نیز خلاف است و البته از 618 دیرتر درست نیست. اما به هر حال داستان قتل او به دست یک مغول، خاصه با کراماتی که در داستان نظم «بیسرنامه» بدو نسبت دادهاند، مجعول است و در تمام این نکات جای بحث و گفتوگو بسیار.» انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]
صفحات پیشنهادی
راست و دروغهایی که درباره کوروش میگویند
یکشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۹ ۱۳ عباس مخبر از پایان ترجمه کتاب شناخت کوروش جهانگشای ایرانی خبر داد و گفت در این کتاب مقدار زیادی از راست و دروغهایی که درباره کوروش گفته میشود بررسی شده است این مترجم درباره این کتاب به خبرنگار کتاب خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا گفت شنجهانگشای ایرانی/راست و دروغهایی که درباره کوروش میگویند
جهانگشای ایرانی راست و دروغهایی که درباره کوروش میگویند فرهنگ > کتاب - عباس مخبر از پایان ترجمه کتاب شناخت کوروش جهانگشای ایرانی خبر داد و گفت در این کتاب مقدار زیادی از راست و دروغهایی که درباره کوروش گفته میشود بررسی شده است این مترجم درباره این کتاب بهتوضیحات رضا عطاران درباره اظهارات جنجالی
توضیحات رضا عطاران درباره اظهارات جنجالی رضا عطاران در مصاحبهای که با احسان علیخانی در ویژه برنامه نوروزی شبکه سوم داشت نسبت به ماجرای صحبتهایش در نشست خبری طبقه حساس که موجب جنجالهایی شده بود آن را یک سو تفاهم قلمداد کرد تابناک رضا عطاران در مصاحبهای که با احسان علییک غافلگیری ایرانی / گفتوگو با شهرام مکری و سعید ابراهیمیفر درباره «ماهی و گربه»
یک غافلگیری ایرانی گفتوگو با شهرام مکری و سعید ابراهیمیفر درباره ماهی و گربه فرهنگ > سینما - کارگردان فیلم سینمایی ماهی و گربه دلیل ساخت این فیلم را در قالب دشوار سکانس پلان نمایش سختی با هدف ایجاد تمرکز در مخاطب اعلام کرد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین شهراگفتوگوی ایوبی با سینماگران درباره مسافران کن، اولویتهای فیلمسازی و یارانهها
دوشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۳ - ۲۱ ۱۲ رییس سازمان سینمایی در دیدار با سینماگران گفت امروز درخواست دولت از سینما این است که تلاش کند تا یارانهها به نیازمندان برسد همچنان که این موضع درخواست مردم نیز هست به گزارش خبرنگار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالله ایوبی عصگلایه شدید محسن تنابنده از نقدهای نابهجا درباره «پایتخت 3»
دوشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۳ - ۲۰ ۵۸ محسن تنابنده درباره دلیل ادامهدار نبودن سریال پایتخت برخورد حرفهایاش با کشتی تکهکلامهای جدید نقدها و اعتراضات نابهجا به سریالش و هر آنچه که مربوط به سریال پایتخت طی این سه سال میشود به ایسنا پاسخ داد هرکس دیگری هم جای آقای مقدم بود دتوضیحات نمانیده مجلس درباره مصاحبه با MANOTO
توضیحات نمانیده مجلس درباره مصاحبه با MANOTOتاریخ انتشار سه شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۲ ۰۳ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه اگر خبرنگار شبکه من و تو رسانه خود را معرفی می کرد قطعا با او مصاحبه نمی کردم گفت که این خیلی طبیعی است که بنده با چنین شبکهای که هزینه خود راتوضیح معاون پارلمانی وزیر ارشاد درباره دیدار جنتی و خاتمی
توضیح معاون پارلمانی وزیر ارشاد درباره دیدار جنتی و خاتمی نوش آبادی گفت ملاقلات وزیر ارشاد با آقای خاتمی یک دیدار صرفا شخصی و غیر رسمی به مناسبت نوروز بوده است و بدور از مسائل خاص سیاسی و فرهنگی وزیر تعریف می شود به گزارش حوزه فرهنگی باشگاه خبرنگاران به نقل از سایت وزارکتابی درباره برنامهریزی توسعه در ایران منتشر شد
سهشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۲ ۳۰ کتاب تاریخچه برنامهریزی توسعه در ایران نوشته احمد آل یاسین منتشر شد به گزارش خبرنگار کتاب خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا نویسنده در این کتاب به مقایسه شیوه کار انضباط و قانونمندی غربیها در مقولههای گوناگون اجتماعی اقتصادی فرهنگی و سیاسسترونسازي دانشجويان درباره فتنه 88
سترونسازي دانشجويان درباره فتنه 88 نمايش دانشگاهي فيلم كوتاه داستاني لكه با موضوع فتنه ۸۸ كه در جريان برپايي چهارمين دوره جشنواره مردمي فيلم عمار توانست عنوان بهترين فيلم نيمهبلند داستاني جشنواره عمار و تنديس زرين آن را كسب كند در برخي از دانشگاههاي تهران لغو شد محمدنظر یک مرجع تقلید درباره پارازیتها
سهشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۷ ۵۹ حضرت آیت الله العظمی سید صادق روحانی به پرسش شفقنا درباره آسیب های احتمالی پارازیت بر بدن پاسخ گفته است به گزارش ایسنا شفقنا در ادامه نوشت با توجه به بهره برداری دشمنان اسلام از شبکه های ماهواره ای جهت پیگیری و انتشار اهداف خود بر ضد اسلام و ضدنظر حضرت آيت الله نوري همداني درباره دريافت يارانه در مرحله جديد
نظر حضرت آيت الله نوري همداني درباره دريافت يارانه در مرحله جديد جمعي از مقلدين حضرت آيت الله نوري همداني در استفتايي از ايشان پرسيدند آيا دريافت يارانه براي افرادي كه داراي تمكن مالي هستند جايز است به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل از رسانه ملی جمعي از مقلديیک توصیه به دولت درباره هدفمندی
سهشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۳ ۱۳ یک استاد دانشگاه با اشاره به فرم اطلاعات خانوار مربوط به فاز دوم هدفمندسازی یارانه ها گفت پرسش نامه کنونی پرسش نامه غلطی است و اطلاعات لازم را برای دولت فراهم نمی کند در یک پرسش نامه باید دو دسته کلی اطلاعات وجود داشته باشد که یکی اطلاعات مربوطنظر آیت الله نوری همدانی درباره دریافت یارانه در مرحله جدید
نظر آیت الله نوری همدانی درباره دریافت یارانه در مرحله جدید تهران - ایرنا - حضرت آیت الله حسین نوری همدانی در پاسخ به استفتایی درباره دریافت یارانه برای افرادی که دارای تمکن مالی هستند فرمود چون معیار و ملاک صرف بیت المال در راه تامین نیازمندی ها است لذا کسانی که احتیاج ندارندلالهزار بزرگترین قبرستان سینما در جهان / گفتوگو با محمدرضا اصلانی و هوشنگ اعلم درباره یک پروژه مستند
لالهزار بزرگترین قبرستان سینما در جهان گفتوگو با محمدرضا اصلانی و هوشنگ اعلم درباره یک پروژه مستند فرهنگ > سینما - محمدرضا اصلانی و هوشنگ اعلم معتقدند که فرصت طلایی برای مستند کردن روزگار خیابان لالهزار دارد تمام میشود شقایق عرفینژاد ده سالینظر مجید مظفری درباره پایتخت 3 و کلاه قرمزی
نظر مجید مظفری درباره پایتخت 3 و کلاه قرمزی مجید مظفری درخصوص سریالهای نوروز امسال تلویزیون معتقد است سریال پایتخت سیروس مقدم مثل همیشه قابل باور و طبیعی بود به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز این بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون ارزیابی خود را از برنامههای نوروزاظهار نظر BBC درباره کلاه قرمزی
اظهار نظر BBC درباره کلاه قرمزی رسانه رسمی دولت انگلیس در گزارشی موهن سعی کرده تا برنامه تلویزیونی کلاه قرمزی را مجموعهای در اعتراض به نظام حاکم بر ایران معرفی کرده و هر یک از شخصیتهای این برنامه را نمادی سیاسی تفسیر کند رسانه رسمی دولت انگلیس در گزارشی موهن سعی کرده تا-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها