تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه يكى از شما به خانه خود وارد مى‏شود، سلام كند، چرا كه سلام بركت مى‏آورد و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814788906




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هنر رو به زوال کلاه مالی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

هنر رو به زوال کلاه مالی شهرکرد-ایرنا- هنر کلاه مالی یا به زبان دهکردی (کالا مالی) در مرکز چهارمحال و بختیاری بیش از 400سال قدمت دارد.


اکنون هجوم فراوان کلاه های غیر ایرانی به بازار داخلی آنقدر فراوان شده است که کلاه نمدی شهرکردی در این بازار دیگر به چشم نمی اید و هرگز نمی توان آن را در یک لباس فروشی یافت.
اینک کلاه های چینی ،کلاه های افغانی ،کلاه های بنگلادشی و کلاه های انگلیسی در بازار با قیمت پایه یکصد هزار ریال به فراوانی یافت می شود و ارزان بودن آن باعث استقبال مخاطبان از کلاه های غیر نمدی شده است.
اما کلاه نمدی چهارمحال و بختیاری که در شهرکرد تولید می شود
یکی از ماناترین کلاه های تاریخی است که 400سال قدمت دارد.
این کلاه که در زمستان ها گرم و در تابستان ها خنک است،اکنون تنها در بین بخشی از مردان قوم بختیاری در این استان مورد استقاده قرار می گیرد و در بین نسل جوان انگار هواداری ندارد.
گران بودن کلاه نمدی به قیمت پایه 500هزار ریال شاید یکی از عللی باشد که کمتر مورد استقبال جوانان قرار گرفته و شاید همسو نبودن با ذائقه نسل جدید باعث گوشه نشینی این کلاه رزم و برم شده است.
کلاه نمدی در تاریخ سرزمین زاگرس ،نام و نشانی تمدنی و فرهنگ ساز دارد، چه این که در ادبیات پارسی بسیار از این نماد و نشانه یاد شده است.
رضاخان میرپنج برای ترویج کلاه پهلوی خود ،دستور داد تا هنر کلاه مالی در شهرکرد تعطیل شود و هر کسی به شغل کلاه مالی در آن زمان مشغول بود، دستگیر و تبیه شود.
اما مردان دهکرد در برابر این زورگویی های رضاخان ایستادگی کردند و در راسته بازار قدیم شهرکرد زیر امامزاده دو خاتون، در خانه های خود به تولید این کلاه رزم و برم پرداختند.
پژوهش های میراث معنوی یونسکو ،کلاه نمدی ایرانی را با سابقه ترین کلاه فراوری شده اعلام کرده است از این رو کلاه نمدی را می توان در نگاره های سنگی برخی از مکانهای تاریخی مشاهده کرد.
اما هنر کلاه مالی این روزها دیگر مانند گذشته بازاری ندارد و به هنری سفارشی مبدل شده است به گونه ای که بازار خریداران کلاه نمدی اکنون به عشایر ختم شده است.
کلاه نمدی شهرکردی با حدود 50مثقال پشم حلاجی شده گوسفند تولید می شود و پرداخت و رنگ آمیزی آن یکی از مشکل ترین بخش های تولید کلاه نمدی است.
از بازار راسته کلاه مال ها در شهرکرد حدود سه یا چهار نفر بیشتر باقی نمانده اند و آنان نیز با مشقت فراوان روزگار می گذارند.
کلاه نمدی ساختاری مخلوطی شکل دارد و در دوران صفوی نقش نگاره و خط نگاری می شد، که بعدها از ارتفاع این کلاه کاسته شد و تنها به کلاه طاقی ختم شد.
کلاه خسروی و کلاه طاقی اکنون در بین برخی از عشایر و روستاییان مورد استفاده قرار می گیرد و در بیشتر آیین های اجتماعی ، مردان سنتی پوش از کلاه نمدی استفاده می کنند.
در شهرکرد،کلاه نمدی به دو رنگ مشکی و قهوه ای تریاکی تقسیم می شد که کلاه نمدی سیاه را بختیاری ها و کلاه نمدی قهوه ای را دهکردی های قدیم به سر می گذاشتند.
اکنون از کلاه نمدی قهوه ای دهکردی دیگر خبری نیست و کلاه سیاه نمدی نیز کم کم رو به فراموشی و زوال است.
هنر نمد مالی از اصیل ترین هنرهای صنایع دستی ایران است که بخشی از تاریخ این هنر در چهارمحال و بختیاری رقم خورده است و کلاه مالی نیز زیر مجموعه ای هنر نمدمالی است.
به گزارش ایرنا،اکنون با حمایت از چند کلاه مال فعال در شهرکرد و چهارمحال و بختیاری می توان به ماندگاری این هنر کمک شایانی کرد.
گزارش از محمود رییسی
7359
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]




24/01/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 78]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن