تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه كارهاى خود را به خدا بسپارد همواره از آسايش و خير و بركت در زندگى برخوردار اس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814781484




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اوضاع قمر در عقرب محیط زیست ایران فقط «داعش» را کم داشت!


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: اوضاع قمر در عقرب محیط زیست ایران فقط «داعش» را کم داشت!
گروه تروریستی داعش که چند وقتی‌ست پر سر و صدا ظهور کرده و چالش جدیدی در منطقه رقم زده و حتی داعیه تشکیل حکومت «دولت اسلامی شام و عراق» را دارد، به تازگی در اقدامی عجیب، دریچه‌های سد بسته شده بر رود فرات را بسته و موجب شده که آب وارد شده به مرکز عراق کاسته شده و مشکلی که سالهاست کشورمان از آن رنج می‌برد، در آستانه تشدید قرار گیرد.
کد خبر: ۳۹۲۴۶۸
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۹ - 12 April 2014




کم اوضاع محیط زیست کشورمان بحرانی‌ست که حالا باید نگران اقدامات گروه‌های مختلف درگیر در سوریه و عراق هم باشیم!

به گزارش «تابناک»، در شرایطی که بحث خشکسالی در کشورمان در سایه کاهش نزولات جوی در سال آبی اخیر به بحرانی ترین شرایط ممکن نزدیک شده و از یکسو بحث جیره بندی آب مطرح است و از سوی دیگر، پیش‌بینی خشک شدن بیشتر دریاچه‌ها و آبگیرهای مختلف، نگرانی از تشدید پدیده گرد و غبار را بیش از همیشه مطرح ساخته، اخباری از آن سوی مرزها مخابره می‌شود که بر شدت این نگرانی‌ها می‌افزاید.

گروه تروریستی داعش که چند وقتی‌ست پر سر و صدا ظهور کرده و چالش جدیدی در منطقه رقم زده و داعیه تشکیل حکومت «دولت اسلامی شام و عراق» را دارد، به تازگی در اقدامی عجیب، دریچه‌های سد بسته شده بر رود فرات را بسته و موجب شده که آب وارد شده به مرکز عراق کاسته شود.

این اتفاق از این رو برای ما مهم است که بر اساس آمار، 85 درصد ریزگردهایی که بسیاری از مردمان کشورمان را با مشکل مواجه کرده و نفس‌شان را به شماره می‌اندازد، از کشورهای همسایه غربی کشورمان به ویژه عراق به آسمان ایران می‌رسد و بسته شدن رود پر آب فرات می‌تواند حکم تشدید پدیده غبارزایی و مشکلات آن برای محیط زیست کشورمان را به همراه داشته باشد.

این گروه که به القاعده عراق معروف است، پس از آنکه با تثبیت اوضاع عراق بعد از جنگ به انزوا رفته بود، مدتی است که جبهه مبارزه جدیدی یافته و در سوریه گرد و خاک زیادی به راه انداخته و حتی کنترل بعضی نقاط این کشور را به دست گرفته اما فارغ از این موضوعات که برای کشورمان مهم است و می‌بایست رصد شود، حالا با بستن آب فرات، قوانین بین المللی در حوزه اکوسیستم منطقه را هم نقض کرده و غیر مستقیم با کشورمان وارد چالش شده است.


اوضاع قمر در عقرب محیط زیست ایران فقط «داعش» را کم داشت!



بستن دریچه‌های سد «النعیمه» یعنی همان چالش غیر مستقیم این گروه با کشورمان که به نوعی مستقیم ترین چالش ما و این گروه شورشی است ولی هرچه این مشکل برای ما بزرگ باشد، چندین برابر برای همسایه غربی مان بزرگ تر است چراکه بسته شدن آب فرات به نوعی آغاز جنگ آب با دولت عراق است؛ جنگی که بسیاری معتقدند جنگ آینده دنیاست.

اوضاع به قدری برای دولت نوری المالکی بحرانی شده که در پی بستن آب فرات، مجبور شوند از حمله به داعش صرف نظر کرده و بستن آبی که دشت میان رودان (بین النهرین) را سیراب کرده و آب آشامیدنی و زراعی بخش بزرگی از عراق را تامین می‌کند، جنایت بنامند؛ آنجا که نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق در این باره می‌گوید: «گروه داعش و هم‌پیمانان آنها که شامل بعثی‌ها و بازماندگان رژیم سابق و حامیان پشت‌پرده آنها هستند، اقدامی خطرناک را مرتکب شده‌اند که بیانگر میزان جنایتکاری آنهاست.»

از سوی دیگر، به گفته ضیاءالدین شعاعی، مدیر ملی مقابله با پدیده گردوغبار سازمان حفاظت محیط‌زیست، اهمیت آب فرات برای کشورمان از آن رو مطرح است که از گرد و غبار عظیم وارداتی به کشورمان، بسیاری‌شان از بیابان‌ها و تالاب‌های خشک‌شده کشور عراق منشا می‌گیرند.

اکنون اگر این مهم را مد نظر قرار دهیم که تا پیش از این اتفاق، همکاری میان دولت عراق و کشورمان برای مقابله با غبارزایی وضعی نا امید کننده ترسیم می‌کرد، حالا باید به همان میزان همکاری نیز امید نبندیم چراکه کار از دست دولت مردان عراق خارج شده و رشته امور را داعشی ها به دست گرفته‌اند که به هیچ صراطی مستقیم نیستند، چه برسد توقع داشته باشیم که اوضاع محیط زیست را درک کرده و یا اینکه از فهم درک شرایط وخیمی که در بسیاری از شهرهای غربی و جنوب غربی کشورمان حاکم است، برخوردار باشند!

بدین ترتیب شرایط به گونه‌ای رقم خورده که می‌بایست بپذیریم جنگ شورشیان و دولت عراق گریبان ما را نیز گرفته و به زودی گرد و غبار ناشی از آن، هموطنانمان را به رنج و بیماری مبتلا خواهد ساخت و چاره ای نیست جز تداوم روند فعلی یا ورود قدرت مندانه به ماجرای درگیری در عراق که در هر صورت برای‌مان حواشی زیادی به همراه خواهد داشت.

اینجاست که باید منتظر ماند و دید در روزگار پر مشغله دستگاه سیاست خارجی کشورمان که مذاکرات با 5+1 را به پیش می‌برد، چه تدبیری برای رفع مزاحمت داعش به کار گرفته خواهد شد و در این راستا، چه وضعی بر محیط زیست کشورمان حاکم خواهد شد!





مطالب مرتبط
اقدام داعش بر بستن فرات و تأثیر آن بر ایران









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن