تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز، از آيين هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821197459




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نظریه اعجاز شناختی قرآن به مقام نوآوری دست یافت


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: نظریه اعجاز شناختی قرآن به مقام نوآوری دست یافت
قائمي‌نيا
 نظریه اعجاز شناختی قرآن با ارائه حجت‌الاسلام علیرضا قائمی‌نیا، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به مقام نوآوری دست یافت. به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نظریه اعجاز شناختی قرآن با ارائه حجت‌الاسلام علیرضا قائمی‌نیا، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در آخرین جلسه داوری هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره به مقام نوآوری دست یافت. حجت‌الاسلام علیرضا قائمی نیا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا به تبیین این نظریه پرداخته و گفته است: بر اساس قواعد زبان شناسی شناختی می‌توان نوعی اعجاز خاص از قرآن که اعجاز زبان شناختی است مطرح کرد، این اعجاز با انواع اعجازی که مطرح شده، کاملاً متفاوت است.وی افزود: امروزه در زبان شناسی عمدتاً سه گرایش مهم زبان شناسی زایشی چامسکی، زبان شناسی نقش‌گرا و زبان شناسی شناختی مطرح است که زبان شناسی شناختی مهم‌ترین گرایش زبان شناسی دهه اخیر است و از جهاتی بر دو جریان دیگر تفرق و برتری دارد.عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: چند سال است که ارتباط بحث‌های زبان شناسی را با تفسیر و قرآن دنبال می‌کنم و اکنون به این نتیجه رسیده‌ام که می‌توان بر اساس تحلیل‌های زبان شناسان شناختی یک نوع اعجاز خاصی را در قرآن مطرح کرد.حجت‌الاسلام قائمی نیا اضافه کرد: ابتدا تصمیم نداشتم اعجاز قرآن را از طریق زبان شناسی بررسی کنم و هدف بررسی زبان شناسی شناختی و کارایی آن در تفسیر بود که هنگام تطبیق با یکهزار آیه متوجه شدم بحث زبان شناسی کارایی بسیار بالایی در تحلیل آیات دارد و شاید بهترین کارایی را در حوزه تفسیر دارا باشد.وی ادامه داد: با نگاه سنت‌گرایانه که مباحث جدید را رد می‌کند و با نگاه دیگراندیشان که مباحث جدید را بدون این‌که ارزیابی انتقادی کند می‌پذیرد مخالفم و می‌خواهم یک نوع ارتباط بین رشته‌ای برقرار کنم و رشته‌ها، مباحث و نظریات مفیدی که در تفکر جدید غربی است به خدمت تفکر اسلامی بگیرم.حجت‌الاسلام قائمی نیا تصریح کرد: در این نظریه به دنبال تقویت مباحث روش‌شناختی در حوزه مطالعات دینی با توجه به اتفاقاتی که در جهان غرب شکل گرفته یا در حال شکل‌گیری است، هستم.این پژوهشگر مسائل اسلامی اضافه کرد: به مباحث غربی انتقاد دارم و از میان آنها گزینش می‌کنم، گرایش‌هایی که نسبت‌گرا هستند و شکاکند کنار می‌گذارم و از این طرف نگاه انتقادی دارم و هر آنچه را مفسران گفتند نمی‌پذیرم. وی با بیان این‌که این موضوع جزو مباحث جدید است و نمی‌توان در بحث‌های بین رشته‌ای و زبان‌شناسی شناختی قرآن متخصصانی را به راحتی پیدا کرد، افزود: عمده بحث‌هایی که در این نظریه مطرح می‌شود بحث‌های مفهومی برای رفع ابهام و ادعا است و الا همان مشکل اصلی که نو بودن بحث است همچنان باقی است.گفتنی است، آخرین کرسی نظریه‌پردازی اعجاز شناختی قرآن با داوری حجج اسلام علی اکبر رشاد، حسن معلمی، دکتر محمد محمدرضایی و دکتر عبدالله ناصری و حضور حجج اسلام عبدالحسین خسروپناه، ابوالفضل ساجدی و رضا مؤدب به عنوان منتقد، پنجشنبه، 26 فروردین ماه در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دفتر قم برگزار شد که طی آن حجت‌الاسلام قائمی‌نیا آخرین دفاعیات خود را از این نظریه ارائه داد.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 198]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن