تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 2 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نابودى جوانانتان را آرزو نكنيد ، گرچه بدى‏هاى بسيار در آنان باشد، زيرا آنان با ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812152793




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روزی که آتش خشم بر اسطوره ظلم 2500 ساله گشوده شد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

روزی که آتش خشم بر اسطوره ظلم 2500 ساله گشوده شد کاشان – ایرنا - هنوز نهضت پیرمشعل دار انقلاب اسلامی به دوسال نرسیده بود که در چهلمین روز بهار سال 44، طنین آزادیخواهی مردی از کویری ترین نقطه شمال استان اصفهان، آتش خشم ملت را بر دامان اسطوره ظلم 2500 ساله گشود.


به گزارش ایرنا، ˈرضا شمس آبادیˈ که در چهلمین روز بهار سال 1319 در کویری دور افتاده از شهر ˈنوش آبادˈ متولد شده بود، در بیست و یکمین روز فروردین سال 1344 به دفاع از ملت نستوه ایران، حماسه ای ماندگار را در کاخ مرمر تهران آفرید.
فقر ناشی از ظلم دستگاه حاکم آنچنان خانواده شمس آبادی را در خود گرفت که سرانجام آنها را مجبور به کوچ کرد و در آمد ناچیزی حاصل از کشـاورزی را نیز از دست دادند و رضا شـمس آبادی که 10 سال بیشتر نداشت به عنوان کارگر در یک کارگاه بافندگی مشغول به کار شد و پدرش نیز باربری در سطح شهر را پیشه کرد اما در زیر بار مشکلات جان داد و رضا به تنهایی سرپرست خانواده شد.
شمس آبادی با مرور حوادث روزگار خود در پی گروهی بود تا به مبارزه علیه حکومت بپردازد که سـال 1339 با حزب مردم ایران که در کاشان فعالیت می کرد پیوست اما این حزب نتوانست روح خروشان او را ارضا کند.
شمس آبادی در نخستین اقدام ضد ستمشاهی خود در سال 1340 زمانی که ˈعلی امینیˈ نخست وزیر وقت به کاشان سفر کرده بود او ا با شیشه های اسید نشانه گرفت اما این اقدام او ناکام ماند.
در دومین اقدام بود که توسط یکی از ماموران شناخته و دستگیر شد و خود را ˈرضا چایدوستˈ معرفی کرد و چون 18 سال بیشتر نداشت، توانست از دست پلیس رهایی پیدا کند.
در آخرین اقدام در اثر آشنایی با گروه منصورون با وجود آنکه از خدمت سربازی معاف شده بود بطور داوطلبانه به سربازی رفت و با شایستگی هایی که از خود نشان داد وارد گارد شاهنشاهی شد و به کاخ مرمر فرستاده شد.
در همین زمان بود که خود را برای ترور شاه آماده می کرد. چندین نوبت که رییس جمهور وقت آمریکا و ˈحبیب بورقیبهˈ رییس جمهور تونس به ایران آمدند، به علت های مختلفی از جمله تعویض پست نتوانست خواسته خود را عملی کند.
اما در صبح بیست ویکم فروردین سال 1344 زمانی که ˈمحمدرضا پهلویˈ به همراه ˈلشکریˈ و ˈباباییانˈ از اتومبیل پیاده شد، سرباز گارد آتش مسلسل خود را به سوی آنها گشود، اما فاصله زیاد باعث شد که تیر به خطا رفته و شاه وارد ساختمان کاخ شود و شمس آبادی که مدتها برای این هدف برنامه ریزی کرده بود، خود را به ساختمان رساند.
محافظان شاه، شمس آبادی را مورد اصابت گلوله قرار دادند اما او با وجود خونریزی شدید آن دو را بـه قتل رساند و به دنبال شاه که وارد دفتر کارش شده و در را بسته بود رفت و سعی کرد در را بشکند ولی گاردیهای کاخ به او مهلت نداده و با رگبار گلوله او را از پا در آوردند.
دستگاه حاکم سعی کرد این خبر مخفی بماند، پس از چند روز او را به گروه های مارکسیستی نسبت دادند اما ˈمحمد نکوروحˈ از فعالان حزب مردم ایران، اذعان کرد که شمس آبادی و ˈحسن شریفˈ هیچ ارتباطی با حرکت ˈنیکخــواهˈ و مارکسیست ها نداشتند. هر دو از اعضای حزب مردم ایران بودند و این ترور بیشتر جنبه مذهبی و اسلامی داشت.
ترور شــاه در ســال 1344 توسط رضا شمس آبادی ناشی از این اندیشه بود که عامل اصلی استبداد را که در طول زندگی خود شاهد آن بود از میان بردارد و با همین هدف همه تلاش خود را طی این مدت با برنامه ریزی هایی که انجام داده بود مصروف کرد تا به آنچه که می خواهد برسد.
به گفته دوستان نزدیکش، شمس آبادی معتقد بود که اگر موفق به اعدام شاه شود عامل ناکامی های ایران را از میان برمی دارد و در صورت شکست، حرکت او این فایده را دارد که به دیگران بفهماند که یک سرباز گارد نیز می تواند ترس و وحشت در دستگاه شاهنشاهی ایجاد کند.
از محل دفن رضا شمس آبادی خبری منتشر نشد اما در گلزار شهدای شهرهای نوش آباد و کاشان به یادبود این سرباز وطن، یادمانی هایی بنا شده است.
شهر12هزار نفری نوش آباد در پنج کیلومتری شمال کاشان واقع شده و از توابع شهرستان آران و بیدگل است.
ج/562/607
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن