تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):هر که خشنودی خدا را بطلبد هر چند به قیمت خشم مردم، خداوند او را از مردم بی نیاز م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798625666




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هشدار درباره خطرات جدی ازدواج های فامیلی درایران/ شیوع بیماری ژنتیکی مرگبار درکشور


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: هشدار درباره خطرات جدی ازدواج های فامیلی درایران/ شیوع بیماری ژنتیکی مرگبار درکشور جامعه > سلامت - شفاآنلاین نوشت:

متخصص بیماری های کودکان و ژنتیک هشدار داد: "موکوپلی ساکاریدوز"به گروهی از بیماری های ژنتیکی،متابولیکی و نادر گفته می شود که در ایران به دلیل شیوع ازدواج های فامیلی نسبت به کشورهای پیشرفته دنیا شایع تر است. دکتر یوسف شفقتی ضمن اعلام این مطلب گفت: به دنبال بیماری های موکوپلی ساکاریدوز، نقص آنزیمی به دلیل جهش ژنتیکی اتفاق می افتد. یعنی بعد از جهش یک ژن، باید یک آنزیم تولید شود که دیگر نمی شود.
او با بیان این که بعداز آن ماده ای که باید شکسته و دفع شود نمی تواند تجزیه و دفع شود یادآور شد: این بیماری در بچه ها پس از تولد علائمی ندارد بلکه طی چند ماه یا گاهی چند سال بعد به تدریج پدیدار می شوند. مشاور بیماری های های ارثی،متابولیکی و مادرزادی، متوقف شدن رشد بچه ها؛کوتاه ماندن قد؛ متورم،بزرگ و سفت شدن مفاصل،ابتلا به فتق و کدورت قرنیه را از علائم بیماری های موکوپلی ساکاریدوز بر شمرد.
او با بیان این که کبد و طحال مبتلایان به این بیماری ها بزرگ می شود ادامه داد:این بیماران از نظر ذهنی هم به تدریج دچار کند ذهنی و پس رفت می شوند.
دکتر شفقتی با بیان اینکه چنین کودکانی گاهی مشکلات بینایی- شنوایی و حرکتی پیدا می کنند گفت: همچنین علائمی در مغز به صورت عقب ماندگی ذهنی، تشنج و امثال آنها نیز ایجاد می شود. عضو اسبق هیئت علمی مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: این کودکان دچار عفونت های مکرر تنفسی هم می شوند ضمن این که گرفتار معلولیت جسمی و ذهنی هم خواهند شد.
او با بیان این که اکثر مبتلایان به بیماری های موکوپلی ساکاریدوز عمر کوتاهی دارند گفت: در صورتی که خانواده ای فرزندی مبتلا به یکی از تیپ های این بیماری ها را داشته باشد، تکرار آن در تولد حاملگی های بعدی مضاعف می شود. در این صورت در حاملگی های بعدی خطر ابتلا به آن 25درصد است یعنی یک به چهار.
او با بیان این که خوشبختانه ژن وآنزیم های این بیماری ها شناخته شده است گفت: در واقع این ژن و آنزیم ها با روش های بیوشیمیایی و آنزیمی ژنتیکی به طور دقیق قابل شناسایی اند.
دکتر شفقتی گفت: در کودکان مبتلا سعی می شود نوع بیماری که شامل تیپ یک - دو- سه - چهار و شش است به صورت دقیق شناخته شود و در حاملگی های بعدی با روش های تشخیص قبل از تولد با نمونه گیری از جنین مشخص می شود که جنین سالم است یا مبتلا. او در ادامه گفتگو توصیه کرد: افراد تا حد امکان از ازدواج های فامیلی به ویژه خویشاوندی 2 طرفه (یعنی دختر و پسر خاله و دختر و پسرعمو) اجتناب کنند.او در این باره هشدار داد: زیرا در ازدواج های خویشاوندی 2طرفه شانس ابتلای فرزندان آنها به این قبیل بیماری های ژنتیکی و در عین حال نادر به شدت افزایش می یابد.
مشاور بیماری های های ارثی،متابولیکی و مادرزادی یادآور شد: اگر در خانواده ای از این گونه بیماری ها وجود دارد حتمأ قبل از ازدواج و حاملگی با یک مشاور ژنتیک مشورت کنند.
دکتر شفقتی گفت:مردم برای کسب آگاهی بیشترومشاوره از انواع موکوپلی ساکاریدوز؛می توانند با شماره تلفن 44633283 - بخش ژنتیک بیمارستان صارم- از ساعت 2 تا 6 بعد از ظهر تماس بگیرند.
23231  



چهارشنبه 20 فروردین 1393 - 17:53:31





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 133]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن