واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۵
مسوول هنرهای تصویری حوزه هنری استان اردبیل گفت: انقلاب اسلامی ایران فرهنگی ترین انقلاب دنیاست که مضمون هنر در آن بازگویی حقیقت، واقعیت و معنویت است. به گزارش خبرنگار ایسنای اردبیل، حسن قهرمانی معتقد است، سینمای امروز ایران مولود شایسته انقلاب اسلامی است و باید همه در کنار هم و برای عزت و اعتلای فرهنگ سینما با رعایت اصل وحدت و یکپارچگی تلاش کنیم. به بهانه 21 فروردین سالروز شهادت سید شهیدان اهل قلم شهید سید مرتضی آوینی «روزهنر و انقلاب» گفتوگویی با این مسوول انجام دادهایم که مشروح آن در زیر می آید. قهرمانی در خصوص تعریف هنر و جایگاه آن در جمهوری اسلامی ایران، اظهارکرد: هنر، اساسی ترین و ضروری ترین شاخص زندگی انسان است و گسترهای بسیار وسیع و عمیق دارد و نظام اسلامی ما که بر اساس برداشتی نو، فرهنگی ترین انقلاب دنیا را به وجود آورد، نمیتواند اهمیت هنر را در گونههای مختلف، نادیده بگیرد. برای حفظ جامعیت نگرش دینی و تأسیس نظام اجتماعیِ استوار بر دین، هنر تأثیر بسیار مهمّی دارد و درست به خاطرهمین مقوله است که تشویق هنرمندان متعهد جامعه و نیز پرورش هنرمند متعهد اقدامی بسیارمهم و اساسی است. وی در خصوص نحوه شکل گیری سینمای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، اظهارکرد: پس از پیروزی انقلاب، در ابتدا با توجه به نگاههای قبلی در مورد سینما و نقشی که سینمای فیلم فارسی بر ذهن مردم گذاشته بود این تصور مطرح شد که حاکمیت دینی با سینما سر سازگاری ندارد و سینما از گردونه فرهنگی این سرزمین حذف خواهد شد؛ اما پس از سخنان رهبر انقلاب این ذهنیت برطرف شد و با تأیید فیلم گاو ساختهٔ داریوش مهرجویی از طرف ایشان، به عنوان سینمایی سالم، نگاهی تازه در مورد سینمای ایران به وجود آمد. در سالهای نخست پس از انقلاب در جریان تنشهای حاد سیاسی، سینمای ایران کمیت و کیفیت قابل توجهی نداشت، اما بعد از سال ۱۳۶۰ مجموعهٔ امور سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و صنفی سینما تحت نظارت دولت قرار گرفت و تأثیر مثبت آن با محدودیت ورود فیلمهای خارجی، حذف عوارض سنگین از فیلمهای داخلی، نظم بخشیدن به ارتباط میان صاحبان سینما و صاحبان فیلم، پرداخت وام بانکی به تهیهکنندگان و بسیاری موارد دیگر خود را نشان داد، اصلاحات انجام شده متأثر از ارادهٔ عام سینماگران ایرانی بود. به تدریج از سال ۱۳۶۴ با ایجاد رابطه مناسبتر میان سیاستگذاران و سینماگران، آثاری خلق شد که نه تنها توانست نظر منتقدان و روشنفکران را به خود جلب کند بلکه با اقبال عمومی نیز مواجه گردید و سبب شد تا سینمای ایران در سطح جشنوارههای جهانی مطرح شود، دههٔ شصت فوران کارهای درخشان نسل دوم سینمای جدید ایرانی است. بعد از این دهه سینمای ایران به یکی از شناخته شده ترین نوع سینمای دنیا تبدیل شد که امروز از تاثیر این سینما بر سینمای جهان نمی توان غافل شد. سینمای امروز کشورهای منطقه و جهان به شدت متاثر از سینمای ایران اسلامی هستند و در حال حاضر سینمای ایران یک به یک قلههای افتخار جهانی را فتح می کند. مسوول هنرهای تصویری حوزه هنری استان اردبیل در خصوص ارزیابی خود از وضعیت سینمای امروز ایران از نظر کمی و کیفی گفت: سینمای تنومند امروز ایران بدون مشکل نیست، با ورود سلیقههای جدیدی از فیلمهایی که با پیوند دادن خود به ریشه اعتقادات و ارزشهای اسلامی و ایرانی به سخیف ترین شکل ممکن ارائه می شوند و با فروش میلیاردی خود در گیشه، زمینه ساز ورود چندین باره این نوع فیلمها به سینمای اندیشهای انقلاب می شوند که در این باره مسئولان سینمائی کشور باید برنامه ریزیهای مناسبی داشته باشند. اما پس از انقلاب اسلامی ایران، هنرمندان مسلمان و متعهد، تطهیر چهره زیبای هنر را آغاز کردند. آنهایی که همه آلودگی را از پیکر هنرسینما زدودند و حقیقت واقعی آن را که خاستگاهش سرچشمه سرشار الهی است، به همگان شناساندند و حال دوباره این آلودگیها در سینمای ما به شکل امروزی در حال شکل گرفتن است! که باید مد نظر مسوولین قرار بگیرد. هنر سینمای ایران جدای از بنیانهای دینی، ملی، ایرانی و اسلامی نیست، سینمای امروز ایران مولود شایسته انقلاب اسلامی است و باید همه در کنار هم و برای عزت و اعتلای فرهنگ سینما با رعایت اصل وحدت و یکپارچگی تلاش کنیم تا این رسالت خطیر که امروز بر عهده ماست به سرمنزل مقصود برسد. قهرمانی در مورد تحلیل خود از هنر برای حقیقت و واقعیت و نقش انقلاب اسلامی در شکل گیری این نوع از هنر اظهارکرد: «هنر، مطابق با واقعیت است.» میتوانیم بگوییم این نگاه سرچشمه هنر انقلاب مخصوصاً در قالب هنر سینما است. اگر مروری بر آثار ساخته شده هنر انقلاب که عمدتاً در حوزه مستند بود داشته باشیم میبینیم که به طور کلی همه آثار هنری انقلاب همین مضمون را دارا هستند. جستجوی هنر حقیقی و واقعی، جستجوی آن شکل از هنر است که بعد از انقلاب اسلامی پیش آمد و حرکت عظیمی را در سینمای ایران شکل داد. با توجه به این نوع نگاه در سینمای ایران مضمون سینمای انقلاب که یکی از ارکان مهم هنر انقلاب میباشد بازگویی حقیقت، واقعیت و معنویت است. وی در خصوص تاثیر شخصیتهایی مثل شهید مرتضی آوینی در شکل گیری هنر انقلاب اسلامی بیان کرد: آوینی جزو شخصیت هایی است که در ثبت بسیاری از وقایع انقلاب و جنگ تحمیلی، تلاش کرد و بسیاری از صحنههای ایثار و فداکاری دلاور مردان ایرانی را در جبهههای جنگ، با برنامه «روایت فتح » به تصویر کشید. شهید آوینی نه تنها از فعالان وقایع مختلف انقلاب و جنگ تحمیلی بود بلکه یکی از افراد موثر درشکل گیری هنر به معنای متعهد و انقلابی بود. وی در تبیین سینمای آرمانی انقلاب اسلامی، نقش بسزایی داشت. آوینی در این باره مینویسد: «سینمایی که میخواهد در خدمت اسلام باشد، باید توجه مخاطب خویش را به فطرت انسانی معطوف سازد. » شهید مرتضی آوینی، بیش از یکصد فیلم مستند برای تلویزیون ایران ساخت که مجموعههای « شش روز در ترکمن صحرا » ، « فتح خون » ، « حقیقت » و « روایت فتح » از آن جمله هستند. مسوول هنرهای تصویری حوزه هنری استان اردبیل، در مورد اقدامات و نقش نهادهای متولی هنر انقلاب اسلامی از جمله حوزه هنری گفت: در این رابطه سخن من و امثال من با مسئولانی باشد که داعیه حفاظت از این هنر را دارند. کدامین نقش را برای این ادعا بازی کرده اند؟! . آیا نباید این هنر هر روز و هر روز تنومند بشود؟! یک دست صدا ندارد و این را همه آدمهائی که فکر می کنند میدانند و یک ارگانی مثل حوزه هنری به تنهائی نمیتواند چاره ساز باشد. در دنیای مدرن امروزی ما که هر روز بر نوک پیکانهائی که ریشه این هنر را نشانه رفتهاند زیاد میشود باید خونی تازه در رگ این هنر متعهد دمیده شود و این امکان پذیر نیست مگر با آگاه سازی نسل جوان این مرز و بوم با حقیقت و واقعیت انقلاب اسلامی، چرا که این نوع نگاه جدید نیروئی جدید، نگاهی نو به این وادی را نیاز دارد. باید آوینیهائی از جنس امروزی گام به میدانی بگذارند که صدها بار از میدان مین بدتر است و این چه مسئولیتی خطیر است! انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]