محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826924624
میرشکاک در گفتوگوی مشروح با فارس: نگاه معنوی آوینی به هنر را نمیتوان نقد کرد/ میتوانیم سینمای شبهدینی داشته باشم
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: میرشکاک در گفتوگوی مشروح با فارس:
نگاه معنوی آوینی به هنر را نمیتوان نقد کرد/ میتوانیم سینمای شبهدینی داشته باشم
یک نویسنده و شاعر انقلاب گفت: آوینی صرفاً یک شمایل نیست، شهید آوینی مدام مینوشت و میخواند، به گونهای که یک دستش قرآن و حدیث و در حال عبادت بود و دست دیگرش هم سینمای مستند و نقد هنر و ادبیات.
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، امروز (بیستم فروردین)، بیست و یکمین سالگرد شهادت سید مرتضی آوینی، متفکر و مستندساز بزرگ کشورمان است. شهید آوینی تمام لحظات عمرش را در مسیر به فعلیت رساندن احکام و ارزشهای اسلامی در قالب هنر صرف کرد و در این راه هم خدمات ارزندهای از جمله ساخت مجموعه فیلمهای مستند تلویزیونی درباره جنگ ایران و عراق با نام روایت فتح ارائه داد. وی درباره حقیقت هنر دینی معتقد بود که «هنر دینی، هنری است که در ذیل دین محقق شده باشد و این، حقیقتی است متمایز از آن که هنر امروز، امری مذهبی را هم چون موضوع کار خود برگزیند. هنر امروز به طور یقین هنر دینی نیست». سالروز شهادت این هنرمند به عنوان روز هنر انقلاب اسلامی نامیده شده است، درباره اهمیت هنر دینی در اندیشه شهید آوینی و تفاوت آن با هنر در غرب با سید یوسفعلی میرشکاک، نویسنده، شاعر انقلاب و محقق حوزه هنری به گفتوگو نشستیم که در ادامه میخوانیم:
*نخستین گام برای درک آثار و اندیشه شهید آوینی چیست؟ -به نظر من بهترین راه درک و دریافت اندیشه شهید آوینی از هنر، هنر دینی و هنر غربی این است که به آثار او رجوع کنیم پیش از ورود به بحث این سؤالات مطرح است که آیا ما واقعاً به استثنای شهید آوینی و برخی دیگر بزرگان درباره سایرین هم تحقیق میکنیم؟ نظر دیگران درباره شهید آوینی چیست؟ بسیاری از این نظرات منتشر شده و جای بحث ندارد. 2 دیدگاه شهید آوینی به هنر * آیا شهید بزرگوار آوینی نگاه انتقادی به مقوله هنر داشته است؟ - نگاه انتقادی شهید آوینی به هنر تا حدودی ایدئولوژیک است ایشان به طور کلی دو چشم انداز به هنر داشتند که یکی از آنها معنوی و دینی است، از این وجه نمیتوان به اندیشه او انتقاد وارد کرد. هر دیندار و اهل تفکری که تعلق باطنی به دین دارد در یک مرتبه و موقفی به عالم نگاه میکند و براساس همان مرتبت هم سخن میگوید بنابراین این نگاه توسط کسانی قابل انتقاد و جرح است که در آن موقف و مرتبت باشند. اما منظر دوم چشمانداز ایشان، تعلق به انقلاب است که باعث میشود گاهی ایشان ایدئولوژیک شده و ناخواسته مقلوب سیاست باشند که همین منظر گاهی آراء دینی او را نقض میکند این منظر بیشتر در آرائش درباره سینما دیده میشود، سینمایی که اغلب جنجالها از آن برخواسته است به طور مثال در فیلم «عروس» برخی دوستان معتقدند که شهید آوینی از آراء اصلی خود عدول کرده است، البته پس از آن ایشان در قید حیات نبودند که نتیجه حمایت خود را از این فیلم ببینند. قابل ذکر است که این فیلم، نخستین فیلمی بود که در آن ستارههای زن پس از انقلاب وجود داشتند و پس از اکران فیلم عروس، حضور ستارههای زن هم بسط و گسترش پیدا کرد. در نهایت هر نگاه ایدئولوژیک به هنر و ادبیات خود به خود مایه لغزشهایی هم میشود البته این مطلب الان وضوح پیدا کرده است تا یک یا دو سال پیش اینطور به نظر نمیآمد که نگاه ایدئولوژیک آوینی یک مشکلاتی داشته اما امروز میفهمیم که او دیدگاهی ایدئولوژیک داشته البته همه ما هم این نگاه را داریم که برای دفاع از وضع موجود خواه ناخواه دچار لغزشهایی میشویم چرا که بهرحال ما یا باید وضع موجود را حفظ کنیم یا باید زیانها را نفی کنیم بنابراین هر اهل تفکری که منظر سیاسی داشته باشد پس از مدتی این منظر در نقدهایش آشکار میشود و این تنها ویژه آوینی نیست بلکه برای همه بزرگان عالم وجود دارد. برخی عرصهها امکان تحقق هنر دینی را دارد *آیا امکان تحقق هنر دینی به خصوص هنرهای مدرنی چون سینما در واقعیت وجود دارد و تجربه شهید آوینی چه اندازه توانسته ما را به این امر نزدیک کند؟ -در برخی از عرصهها امکان تحقق هنر دینی وجود دارد، هنرهای ماقبل مدرنیته طی قرون وجهه دینی و معنوی پیدا کردند تا جایی که به نظر برخی اهل حکمت حتی صورت این هنرها هم قدسی و دینی شده است اما هنرهای مابعد مدرنیته غیرقابل مصادره هستند به هر حال این اتفاق سخت صورت میگیرد چرا که باید قبول کنیم ما مصرف کننده تکنیک هستیم. به تعبیر من سینما هنری توتالیتر و تمامیتخواه است به تعبیر شهید آوینی ما رخنه در تکنولوژی نداریم و این کار را دشوار میکند، وقتی ما به فلان فیلم دل میبندیم یا فلان فیلم ساز که به طور مثال هنر دینی دارد یا هنرمند دینی است او هم بالاخره مقلوب تصرف سینما میشود چرا که سینما هنری به تعبیر من توتالیتر یا کلگراست و همه چیز کارگردان تا سناریست و بازیگر را میخواهد، مخاطب هم باید کل حواس را به پرده سینما معطوف کند وگرنه ارتباط مناسب برقرار نمیشود و در نهایت هم فرد از همه چیز دیگر منقطع شده و این انقطاع در عالم دینی جایی ندارد و به دلیل همین انقطاع است که در این عرصه تاکنون ره به جایی نبردیم. بنیان سینما غیراخلاقی است زمانی که همه مناسبات زندگی ما تکنیکی و مدرن شده، امکان ندارد که سینما را بتوانیم به یک پدیده دینی تبدیل کنیم در عین حال خود این موضوع متناقض است چرا که مراتب فهم دین مختلف است و لاجرم فهم سینمای دینی هم تفاوت خواهد کرد و اینجا نزاعی ایجاد میشود چرا که یک فردی انتظار دارد که سینما اخلاقی باشد حال آنکه بنیان سینما غیراخلاقی است. بنابراین حقیقت سینما این است اگر ما با یک معیار اخلاقی و امر و نهی جلو برویم مشکل پیش میآید چرا که ما توقع داریم سینما به ما اخلاق یاد دهد، حال آنکه کسی که صاحب اخلاق است چرا باید در تاریکی به دنبال اخلاق برود؟ چطور ما از چیزی که وسیله تفریح است توقع اخلاق داریم؟ میتوان سینمای شبهدینی داشت *پس یعنی به اعتقاد شما سینما غربی است؟ آیا نمیتوان سینمای دینی داشت؟ - به اعتقاد من سینمای شبه دینی میتوان داشت البته سینمای انقلابی باز با سینمای دینی متفاوت است برخی فیلمهای «ابراهیم حاتمیکیا» و «مجید مجیدی» انقلابی و برخی معناگرا است ولی سینمای دینی امری متفاوت است. دین قبل از سینما بوده و احتیاجی به سینما ندارد این ما هستیم که نیاز به داشتن سینما داریم ما چون به دنبال تمایز هستیم میخواهیم بگوییم که سینمای دینی هم داریم. سینمای دینی هم مثل برخی شعارها و آرمانهای دیگری است که میتوانیم از آن دست برداریم. همین الان از صد فیلم سینمایب ۹۰ فیلم برای گیشه، محض سرگرمی و خالی کردن جیب مردم و پرکردن سالن سینما است نه خیر دنیوی و اخروی! سینما به معنای جغرافیایی ذاتش غربی است اگر بخواهم بگویم سینما ذاتش غربی است یا خیر، باید گفت سینما به معنای جغرافیایی ذاتش غربی است اما هم اکنون ما در ساحت غربی هستیم همین خروج از معنویت و رفتن به سمت نفسانیت ذات غربی است، غرب به این معنا که کل عالم کنونی غرب است حال تا صد سال یا چند قرن دیگر شاید اتفاقی بیافتد و دوباره ما وارد ساحت شرقی بشویم یا باید تا آن زمان انتظار بکشیم یا مجاهده کنیم یا مثل عدهای شعار بدهیم به هر حال این راه اکنون به ترکستان میرسد و نباید امروز ما بعد از گذشت 36 سال نزاع بر سر مقدمات داشته باشیم و اینکه سینما چیست ؟ سینمای دینی چیست و مصادیق آنها چیست؟ ما امروز میتوانیم نمونه بیاوریم که شعر دینی مثلًا مرثیه محتشم کاشانی که هر سال هم احیاء میشود یا شعر رندانه مثل شعر حافظ و شعر صوفیانه نظیر مولانا یا حکیم فردوسی شعرش حماسی است اما ما در عرصه سینما هرگاه که با آن روبرو شدهایم ما را مغلوب کرده است و هنوز ما از پس تسلط بر جادوی سینما برنیامدهایم. * آیتالله جوادی آملی در یکی از مباحثشان مطرح کردند که «انسان دینی، علم دینی تولید میکند» آیا هنرمند دینی هم میتواند هنر دینی تولید کند؟ آیا هنر مدرن با روح دینی و اسلامی قرابت دارد؟ -من اعتقاد دارم هنرمند اهل دیانت میتواند باورهای دینی خود را در هنرش ارائه دهد وگرنه فیزیک دینی و ریاضیات دینی ما کجاست؟ آنچه ما علوم میانگاریم در واقع همان معارف است، دین یک مجموعه دانش و معرفت خود را پدید میآورد ما در مباحثی چون «لا اله الا الله» و «محمد رسول الله» هیچ نزاعی نداریم و کسانی مدعی اسلام هستند بر آن متفقاند اما در مسائل دیگر اینطور نیست لاجرم عنوان دینی به برخی چیزهای دیگر دادن، فرصت به فرصت طلبان میدهد و شاید نسلهای آینده تصور کنند که مصادره حقایق دینی صورت گرفته است، بنابراین دین امر مقدسی است و نباید هیچ حقیقت دینی را آن اندازه ایدئولوژیک و سیاسی کرد. نفس سینما حیرتانگیزترین پدیده در کل تاریخ بشر است علی رغم اینکه فیلم ساختن در این سرزمین کاری سهل و آسان است که از عهده هر کسی برمیآید، نفس سینما حیرت انگیزترین پدیده در کل تاریخ بشر و دگرگون کننده تمامی مسائل روحی و ظاهری و باطنی انسانها و تمدنهاست و از این بابت هیچ چیزی با سینما قابل مقایسه نیست هیچ هنری نیست که مخاطب میلیونی و میلیاردی داشته باشد و این وسعت باعث تصرف آن میشود. حقیقت دین همانی است که ما در ماجرای منطق الطیر عطار بیان کردیم این سلوک از طریقت به حقیقت راه پیمایی دشوار به سوی مقصد دور دست است که نمیتوانیم آن را سینمایی کنیم بنابراین نه سینما و نه رمان را نمیتوان آنطور دینی کرد. رمان، سینما و هنرهای مدرن آینه ساحت ظهور و بروز نفسانیت انسان هستند. نه در دین و نه کتاب دینی و متن آن ما اثری از تفضیل نمیبینیم در شعر خوشنویسی و نگارگری تفضیل نیست ما هم با ادعا نمیتوانیم سینمای دینی داشته باشیم. *در نهایت مهمترین نکته که امروز میتوان از اندیشه شهید آوینی استخراج کرد، چیست؟ -در ابتدا آثارشان باید خوانده شود اما علاقمندان به اندیشه آوینی و هنر دینی سعی نکنند از آوینی تقلید کنند بلکه سعی کنند به اجتهاد در نظر مثل ایشان برسند. شهید آوینی مدام مینوشت و میخواند به گونهای که یک دستش قرآن و حدیث و در حال عبادت بود و دست دیگرش هم سینمای مستند و نقد هنر و ادبیات. انشاءالله جوانان علاقهمند به ایشان با شمایل ایشان آشنا شوند اما یک مقدار به این بیاندیشند که آوینی صرفاً یک شمایل نیست و همانطور که تنها نباید بر امام حسین(ع) گریست، باید بر اندیشه آوینی و دیگران هم نگاه صحیح با تفکر داشت. انتهای پیام/ک
93/01/20 - 00:57
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]
صفحات پیشنهادی
محمد رجبی در گفتوگوی مشروح با فارس: اندیشههای عرفانی «مددپور» به حضرت امام نزدیک بود/ مددپور در دو
محمد رجبی در گفتوگوی مشروح با فارس اندیشههای عرفانی مددپور به حضرت امام نزدیک بود مددپور در دو جبهه مخالف داشترئیس کتابخانه موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در سالروز درگذشت محمد مددپور گفت مرحوم مددپور بر اندیشه غربی مبانی مدرنیته و همینطور بر مبانی نظری حکمت اسلامی اسهیل اسعد در گفتوگو با فارس: شهید آوینی الگوی جدیدی در هنر حزباللهی به وجود آورد
سهیل اسعد در گفتوگو با فارس شهید آوینی الگوی جدیدی در هنر حزباللهی به وجود آوردمبلغ آرژانتینی حوزه علمیه گفت در گذشته حزباللهی بودن با هنرمند بودن دو مقوله کاملاً جدا بود اما شهید آوینی طوری هنر و جهاد را معرفی کرد که گویی هر دو در یک راستا حرکت میکنند سهیل اسعد مبلغ شیعهسلیمی در گفتوگوی تفصیلی با فارس مطرح کرد جایگاه نامناسب امور قرآنی در وزارت ارشاد/ تمرکزها بر روی هنر/ نقشه ر
سلیمی در گفتوگوی تفصیلی با فارس مطرح کردجایگاه نامناسب امور قرآنی در وزارت ارشاد تمرکزها بر روی هنر نقشه راه نزد رهبری استعباس سلیمی با اشاره به جایگاه نامناسب امور قرآنی در وزارت ارشاد و تمرکز بر روی مسائل هنری گفت ما مخالف هنر سالم و متعهد نیستیم اما بیتوجهی به مبانی قرآنیمحمد اسحاقی در گفتوگوی مشروح با فارس: هویتشناسی مانع بروز رخنههای فرهنگی است/ ضرورت انطباق عملکرد مسئولان ب
محمد اسحاقی در گفتوگوی مشروح با فارس هویتشناسی مانع بروز رخنههای فرهنگی است ضرورت انطباق عملکرد مسئولان با جهتگیریهای فرهنگیدبیر شورای مهندسی فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت این شورا به عنوان مرجع اصلی سیاستگذار علم و فرهنگ وظیفه خود را به خوبی انجام داده است و در معلی نیکوسخن در گفتوگوی مشروح با فارس: جوانان چاپ پادویی را عیب میدانند/ اتحادیهها و اهالی صنعت چاپ، آزمایشگ
علی نیکوسخن در گفتوگوی مشروح با فارس جوانان چاپ پادویی را عیب میدانند اتحادیهها و اهالی صنعت چاپ آزمایشگاهی برای مسئولان چاپ شدهاندرئیس اتحادیه چاپخانهداران تهران گفت اتحادیهها و اهالی صنعت چاپ آزمایشگاهی برای مسئولان چاپ شدهاند در صورتی که برای پیشبرد اهداف این صنعتگزارش فارس از نشست رسانهای محسن مؤمنی رئیس حوزه هنری-2 و پایانی حوزه هنری انتخاب فیلمها برای سینماهایش را حق
گزارش فارس از نشست رسانهای محسن مؤمنی رئیس حوزه هنری-2 و پایانیحوزه هنری انتخاب فیلمها برای سینماهایش را حق خود میداندمحسن مؤمنی رئیس حوزه هنری درباره تعامل حوزه هنری با وزارت ارشاد در اکران فیلمها گفت حوزه هنری انتخاب فیلمها برای اکران در سینماهایش را بر اساس پایبندی به اصنگاهی به زندگی هنری «لوک بسون» به بهانه سالروز تولدش
سهشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹ ۳۹ لوک بسون کارگردان سرشناس سینمای فرانسه و خالق فیلمهایی چون حرفهای و آبی بزرگ 55 ساله شد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا لوک بسون در سال ۱۹۵۹ در پاریس متولد شد اما به همراه خانواده و به ضرورت شغل پدرش که مربی غواصی و در استخدام یمدیر گالری لاله در گفتوگو با فارس عنوان کرد برپایی نمایشگاه اولین سالانه تبادل چاپ دستی/گسترش این سالانه به س
مدیر گالری لاله در گفتوگو با فارس عنوان کردبرپایی نمایشگاه اولین سالانه تبادل چاپ دستی گسترش این سالانه به سایر هنرهامدیر گالری لاله از افتتاح نمایشگاه اولین سالانه تبادل چاپ دستی هنرمندان در روز ۲۹ فروردینماه خبر داد و گفت این سالانه با نگاهی به پیشینه فرهنگی ما در عیدیسازیکانون های فرهنگی و هنری مساجد فارس میزبان سوگواران حضرت زهرا(س) می شوند
کانون های فرهنگی و هنری مساجد فارس میزبان سوگواران حضرت زهرا س می شوند شیراز- ایرنا- سرپرست دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان فارس گفت مراسم سوگواری ایام فاطمیه با برنامه های ویژه در یکهزار و 57 کانون فرهنگی هنری مساجد استان فارس برگزار می شود حجت الاسلام غلامحسیننشست تخصصی هنر متعهد در سالروز شهادت شهید آوینی در کرمانشاه برگزار می شود
نشست تخصصی هنر متعهد در سالروز شهادت شهید آوینی در کرمانشاه برگزار می شود کرمانشاه - ایرنا - معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه گفت به مناسبت سالروز شهادت شهید آوینی نشست تخصصی هنر متعهد بیستم فروردین در مجتمع شهید آوینی کرمانشاه برگزار می شودمعاون انجمن هنرمندان سفال و سرامیک در گفتوگو با فارس خبر داد تعطیلی فعالیتهای انجمن سفال و سرامیک با انتشار
معاون انجمن هنرمندان سفال و سرامیک در گفتوگو با فارس خبر دادتعطیلی فعالیتهای انجمن سفال و سرامیک با انتشار یک بیانیهاژدری معاون انجمن هنرمندان سفال و سرامیک از تعطیلی فعالیتهای این انجمن در آینده نزدیک خبر داد و گفت با توجه به شرایط موجود و عدم همراهی مسئولان به زودی با انتشˈحسین مرشدیˈ دبیر چهارمین جشنواره بین المللی فرهنگی هنری خلیج فارس شد
حسین مرشدی دبیر چهارمین جشنواره بین المللی فرهنگی هنری خلیج فارس شد بندرعباس - ایرنا - طی حکمی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حجت الاسلام حسین مرشدی مدیرکل فرهنگ وارشاداسلامی هرمزگان به عنوان دبیر چهارمین جشنواره بین المللی فرهنگی هنری خلیج فارس منصوب شد در این حکم که نسخه اناصر فیض در گفتوگو با فارس: سفر صلح به سوریه بخشی از یک زندگی انقلابیست/هنرمندان حاضر منتقلکننده واقعیتهای
ناصر فیض در گفتوگو با فارس سفر صلح به سوریه بخشی از یک زندگی انقلابیست هنرمندان حاضر منتقلکننده واقعیتهای سوریه به ایراناندناصر فیض سفر کاروان زائران صلح به سوریه را بخشی از یک زندگی پویا و انقلابی دانست و گفت هنرمندان حاضر در کاروان عملا میتوانند منتقلکننده واقعیتهای سوفارس به مناسبت روز جهانی بهداشت گزارش میدهد: بهداشت هنر پیشگیری از بیماریها/لزوم تغییر نگاه به مقوله سلامت
فارس به مناسبت روز جهانی بهداشت گزارش میدهد بهداشت هنر پیشگیری از بیماریها لزوم تغییر نگاه به مقوله سلامتبهداشت هنر پیشگیری از بیماریها بوده و این مقوله زیربنای پیشرفت جامعه است به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج هر ساله روز 18 فروردین 7 آوریل به عنوان روز جهانی بهداشت در کشورییس حوزه هنری :شهید آوینی نماد هنر انقلاب اسلامی است
رییس حوزه هنری شهید آوینی نماد هنر انقلاب اسلامی است تهران - ایرنا - رییس حوزه هنری با بیان این که شهید سید مرتضی آوینی نماد هنر و هنرمند انقلاب اسلامی است گفت بزرگان زیادی برای هنر انقلاب اسلامی زحمت کشیدند و عده قابل توجهی از آنان اکنون در میان ما نیستند و به لقای حق پیوستندبیانیه سازمان هنری و ادبیات دفاعمقدس به مناسبت سالگرد شهادت شهید آوینی
سهشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۸ ۵۵ سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس به مناسبت سالگرد شهادت سید مرتضی آوینی روز هنر انقلاب اسلامی بیانیه صادر کرد به گزارش ایسنا در این بیانیه آمده است بسمالله الرحمن الرحیم نه تندیسی از یک قدیس که انسانی متفاوت بیستم فروردین مصادف است با بیست و یگفتوگوی فارس با ایوب پرندآور: بوسه آقا بر اشعار حضرت زهرا(س)
گفتوگوی فارس با ایوب پرندآور بوسه آقا بر اشعار حضرت زهرا س این صله بسیار بزرگی بود برای من بعد دست راستشان را یک طرف جلد و دست چپشان را طرف دیگر جلد گرفتند و کشیدند که من دیگر اشکم اجازه نداد و کتاب را گرفتم و رفتم خبرگزاری فارس - گروه ادبیات انقلاب اسلامی ایوب پرندآور در حو-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها