واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
راه 15 ساله رسیدن جلد دوم «علم الیقین» فیض کاشانی به نمایشگاه کتاب
علم الیقین یکی از کتابهای بسیار مشهور «فیض کاشانی» است که پیش از این ترجمه جلد اول این کتاب وارد بازار کتاب شده بود و نزدیک به 15 سال علاقه مندان به فلسفه و کتابهای دینی منتظر ترجمه و انتشار جلد دوم این کتاب بودند.
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات فارس، ملا محمد محسن فیض کاشانی (زادهٔ 1007 در کاشان – درگذشتهٔ 1090 هجری قمری در کاشان) (977 - 1058 هجری شمسی)، حکیم فیلسوف، محدث و عارف دوره صفوی و از دانشمندان شیعه است. نام او محمدمحسن بن مرتضی مشهور به ملا محسن و تخلصش فیض بوده است. ملا محمد محسن شاگرد ملاصدرای شیرازی و داماد بزرگ او بوده است. در فقه و اصول و فلسفه و کلام و حدیث و تفسیر و شعر و ادب توانا و در تمامی اینها و رشتههای دیگر آثاری از خود به یادگار گذارده است. در میان کتابهای فیض کاشانی میتوان به سراج السالکین، صافی، احیاء الاحیاء، شوق مهدی، علم الیقین و عین الیقین اشاره کرد. علم الیقین یکی از کتابهای بسیار مشهور فیض کاشانی است که پیش از این ترجمه جلد اول این کتاب وارد بازار کتاب شده بود و نزدیک به 15 سال بود که علاقه مندان به فلسفه و کتابهای دینی منتظر ترجمه و انتشار جلد دوم این کتاب بودند که این انتظار اخیرا به سر رسیده و انتشارات حکمت قرار است جلد دوم کتاب علم الیقین را به نمایشگاه کتاب برساند و دست اندرکاران این نشر پیش بینی میکنند که این کتاب جز پرفروشترین کتابهایشان باشد. دلیل تاخیر 15 ساله در انتشار این کتاب نیز عوض شدن مترجمان کتاب و زمان بر بودن ترجمه عنوان شده است. خود فیض کاشانی در مقدمهاش بر این کتاب نوشته است: «برادران من! کتاب حاضر به نام علم الیقین فى اصول الدین است که خداوند از فضل خویش به برکت پیروى از کتاب مبین و حرکت در پرتو انوار سید مرسلین و پیگیرى آثار اهل بیت طاهرین و عترت معصومین- علیه و علیهم صلوات المصلین - و استفاده از تصنیفات علماى صالحین به من ارزانى داشته است. این کتاب ، کلماتى را بر شما مى خواند که طبعهاى سلیم و ذوقهاى مستقیم گواهى راستى آن ، و نور ایمان و سلامت وجدان شاهد درستى آن ، و عارفان بینا با دیده یقین ناظر حقایق آنند؛ رهنماى پرواپیشگانى است که غرق ایمانند، و یادآور باورمندانى است که سرگرم دیدار نشانه هاى خدایند.» فیض کاشانی در این کتاب در هر بابى پس از ذکر شواهد نقلى ، به تاویل و توجیه برخى از آنها مى پردازد و از حکیمان و عارفان سخنانى به مناسبت مىآورد. ولى باز هم تذکر مىدهد که اگر این بیانات ، آنان را قانع نکرد و عطش آنان را فرو ننشاند، به کتاب عین الیقین فى اصول الدین رو کنند که شراب معرفت ناب را در آن پیمانه ریخته است، ولى هر کس نباید از آن بنوشد که بدمستى خواهد کرد. انتهای پیام/و
93/01/20 - 00:46
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 79]