تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى از شما حق ندارد از هيچ يك از يارانم چيزى به من بگويد؛ زيرا دوست دارم در حال...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815039166




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گذری بر آدابی تحت عنوان ˈشرف الشمسˈ در بین مردم مشهد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

گذری بر آدابی تحت عنوان ˈشرف الشمسˈ در بین مردم مشهد مشهد – ایرنا – 19 فروردین ماه مصادف با شرف الشمس است، روزی که کلمات مقدس بر عقیق زرد شرف الشمس حک می شوند تا حاجت آنان که دست دعا به سوی خداوند برداشته اند، ادا شود و امروز بازار سنگ تراشان مشهدی داغ داغ است.


به گزارش ایرنا،در مشهد از روزگاران گذشته تاکنون شمار کسانی که
معتقد به انجام آداب مذهبی همچون شرف الشمس هستند، زیاد بوده است و اغلب آنان یک روز قبل از 19 فروردین ماه به بازاری حوالی حرم رضوی مزین به نام حضرت رضا (ع) مراجعه کرده و برای رفع حاجت خود سفارش کار به سنگ تراشان می دهند.
در بازار رضای مشهد سنگ تراشان زیادی سفارش حک تراش اشکال شرف الشمس را بر روی عقیق زرد می گیرند و در قبال کار خود دستمزدهای مختلفی که تنها وجدانشان بر آن حکم می کند، از سفارش کنندگان می گیرند.
در کار حکاکی اشکال شرف الشمس نیز سودجویی و تقلب وجود دارد و افرادی در این عرصه راه سرکیسه کردن مردم را یاد گرفته و پول قابل توجهی به جیب می زنند.
عده ای نیز در ویترین مغازه های خود سنگ ماه تولد را به عنوان سنگ شرف الشمس می فروشند و با واژه های فریبنده، همگان را ترغیب به خرید آن برای تراش اشکال مورد نظر این روز بر روی سنگ های غیر واقعی می کنند.
در اینکه شرف الشمس واقعیت دارد، تردیدی نیست و براساس روایات، در 19 فروردین ماه، شکل شرف الشمس را از ساعت 11 ظهر تا ساعت 23 روی طلا، عقیق زرد، پارچه زرد کشیده یا حک نموده و یا با خط زرد روی کاغذ و یا پارچه می نویسند و دعای آورده شده را خوانده و نوشته و بعد هر حاجتی که از خدا دارند را زیر دعا می نویسند و در قرآن می گذارند.
بر اساس کتابهای دینی و روایات، شرف شمس هنگامی است که خورشید 19 درجه در برج حمل باشد و در میان عامه مردم هم این روز، روزی است که موکلان خورشید به زمین می آیند و چند ساعتی که از جمله خوش یمن ترین اوقات است را در زمین می گذرانند.
صحت و سقم برخی مسائل در روز شرف الشمس که بیشتر به سودجویی و خرافه می ماند و حکم شرعی در مورد آن را استاد حوزه علمیه و دانشگاه مشهد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تشریح کرد.
حجت الاسلام ˈصادق گلزادهˈ در این باره گفت: روز 19 فروردین ماه معروف به شرف الشمس است که در این روز عقیق زرد تراش شده آماده نگین شده ای را در اقسام مختلف مانند انگشتر و گردنبند به عنوان سنگ شرف الشمس آماده کرده و سنگ تراشان اسامی را در قالب اشکال بر روی آن حک می کنند.
وی با بیان اینکه حکاکی اشکال شرف الشمس آدابی دارد، افزود: در کتابهای اسلامی نقش شرف الشمس را شامل پنج اسم اعظم خداوند از جمله ˈالله، جمیل، رحمن، مۆمن و نورˈ می دانند که به شیوه مخصوص با اشکال مختلف روز عقیق زرد حک یا بجای نقش، پنج حرف اول آنها به صورت ا. ج. ر. م. ن را روی کاغذ زرد رنگ می نویسند.
او اظهار داشت: عقیق زرد در روایات و قرآن، خیر و نیکی برای فرد به همراه دارد و همراه داشتن آن بویژه در سفر شر و بدی را از وی دور می کند لذا سنگ شرف الشمس باید عقیق زرد باشد.
وی افزود: از سنگ شرف الشمس برای چشم زخم، گشایش امور، برآورده شدن آرزو ها، افزایش رزق و روزی استفاده می شود.
وی بیان کرد: نویسنده و حکاک اشکال شرف المشس باید فرد معتقد، پاک و با تقوایی باشد و آن کسی نیز که می خواهد حاجت بگیرد نیز باید فرد معتقدی باشد.
وی با بیان اینکه قوانینی بر حکاکی اشکال یا نوشتن شرف الشمس مترتب است، گفت: نکاتی که در هنگام نوشتن رعایت شود، اینکه هیچ خطی دوبار کشیده نشود، سوراخ های ستاره و میم و ها و واو بسته نشود، خطوط ابتدا و انتهای ستاره یگدیگر را قطع نکنند، اندازه الف ها یکسان باشد،واو آخر روی تمام نقش کشیده شود و اگر روی کاغذ نوشته می شوند با گلاب و زعفران نوشته شوند.
این کارشناس مذهبی گفت: سنگ شرف الشمس باید به نام کسی حکاکی شود که همیشه از این سنگ استفاده خواهد کرد لذا از این حیث نوع تقلبی این سنگها در بازار زیاد است.
وی اظهار داشت: شرف الشمس اعتبار و ارزش فراوانی دارد لذا باید فردی که اشکال را بر روی سنگ حک می کند یا روی کاغذ می نویسد خصوصیات تقوایی و ایمانی را داشته باشد و همه آداب آن نیز رعایت شود.
وی بیان کرد: اینکه افرادی آگهی اینترنتی می دهند یا مغازه های سنگ تراشی مختلف برای تراش عقیق شرف الشمس تبلیغ می کنند به هیچ وجه قابل قبول نیست.
وی گفت: دستمزدی که برای تراش سنگ شرف الشمس از طالب حاجت گرفته می شود نباید غیرمنصفانه باشد زیرا عاقبت خوشی نخواهد داشت.
وی اظهار داشت: سودجویی و خرافه در کنار کمک مردم برای طلب حاجت از طریق شرف الشمس به هیچ وجه پسندیده نیست، از سوی دیگر فضیلت قرائت آیه 29 و 30 سوره فاطر قرآن کریم در شب و روز 19 فروردین ماه باعث خیر و برکت برای فرد می شود.
در هرحال آداب روز 19 فروردین مصادف با شرف الشمس نیازمند تبیین این اعتقاد و آگاهی دادن بیشتر مردم از سوی کارشناسان مذهبی با هدف جلوگیری از رواج خرافه می باشد.
7489/659
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن