تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):چه بسيار عزيزى كه، نادانى اش او را خوار ساخت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819650634




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

همکاری ایران و اروپا به مثابه فرصت تاریخی - سید علی خرم


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

همکاری ایران و اروپا به مثابه فرصت تاریخی - سید علی خرم موضوع گشایش دفتر اتحادیه اروپا در ایران که به تازگی به تصویب پارلمان اروپا رسیده است موجب مخالفت کسانی واقع شده که با تفاهم ژنو در پرونده هسته ای هم مخالف بودند و به طور کلی از ابتدای انتخاب دولت جدید توسط مردم با تحول در سیاست خارجی برمبنای تعامل سازنده، آنطور که سند چشم انداز 20ساله گفته، مخالفت می کردند.


در این راستا باید بر نکاتی تأکید کرد:
اول- مصوبه پارلمان اروپا جنبه اجرایی نداشته و صرفاً جنبه مشورتی دارد، لذا این همه واکنش منفی متناسب با یک نظر مشورتی نیست.
دوم- اتحادیه اروپا قبل از سال 1380 به عنوان یک شخصیت حقوقی جدید که متشکل از 27کشور است اقدام به تأسیس سفارتخانه مستقل در کشورهای جهان و سازمانهای بینالمللی کرد و متقابلاً پذیرفت آن کشورها نیز در مقر اتحادیه اروپا در بروکسل و مقر پارلمان اروپا در استراسبورگ سفارتخانه دایر کنند. در اینجا نیاز به تشریح اهمیت کارکرد یک سفارت دریک کشور خارجی است. افکار عمومی واقف است که سفارتخانهها نقش کلیدی در همکاری و تعامل کشورها با یکدیگر دارند، لذا قاعدتاً نباید هیچ مناقشهای در ماهیت گشایش سفارت اتحادیه اروپا در ایران در میان باشد.
سوم- آنچه پارلمان اروپا در خصوص گشایش مرکز فعالیتش در ایران تصویب کرده پایینتر از سطح سفارت بوده و به گشایش دفتر تعبیر میشودکه حداقل ارتباطات را بین ایران و اتحادیه اروپا تأمین میکند، در حالی که سفارت از اختیارات بیشتری برخوردار بوده و قدرت اجرایی بالایی دارد.
چهارم- مصوبه پارلمان اروپا اگر اجرایی شود حق متقابلی را برای ایران ایجاد میکند که دفتر یا سفارتخانه در بروکسل یا استراسبورگ دایر کند که هماکنون سفیر ایران در بلژیک این مهم را موقتاً به عهده دارد.
پنجم- اتحادیه اروپا در 15 سال گذشته در همه کشورهای جهان به جز ایران، کره شمالی و ازبکستان دفتر یا سفارت دایر کرده و کشورهای مذکور نیز از منافع متقابل بهرهمند شدهاند. ایران نخستین کشور نیست که با چنین فرصتی برای بهرهمندی از منافع متقابل روبه رو، بلکه جزو آخرین کشورها به شمار میرود.
ششم- اینکه اتحادیه اروپا اعلام میدارد قصد دارد در ایران دفتر دایر کند، نشان از دخالت در امور داخلی ایران نیست، بلکه نشان از آغاز علاقه اتحادیه اروپا به ایجاد روابط همه جانبه با ایران است؛ مایه تعجب است که چرا برخی در داخل کشور دچار سوءتفاهم شده و به جای درخواست ارتقای سطح دفتر به سفارت، به همان شکل اولیه دفتر نیز اعتراض دارند. مگر ما بعد از 8 سال قطع روابط اقتصادی، صنعتی، تکنولوژیکی، سیاسی و مالی با اروپا قصد نداریم روابط خود با این اتحادیه را تجدید کرده و به سرعت مشکلات گذشته را رفع کنیم؟
چند سال بعد از انقلاب که روابط اقتصادی- تجاری ایران با امریکا، تحت تأثیر قطع مناسبات سیاسی متوقف شد، اتحادیه اروپا جایگزین امریکا در ایران گردید و تا 8 سال پیش این روابط در ابعاد مختلف رو به گسترش بود، به گونهای که از یکسو اتحادیه اروپا شریک اول تجاری ایران شد و از سوی دیگر مذاکرات انتقادی بین طرفین به مذاکرات جامع و فراگیر تبدیل گردید که نشانه بارز از بهبود روابط بین طرفین به شمار میرفت، اما تحت تأثیر رفتارهای شعاری دولت پیشین همه چیز به فراموشی سپرده شد و اتحادیه اروپا نیز روابط خود را با ایران به حالت تعلیق درآورد.
اکنون ایرانیها با موقعیت کم سابقه برای بهرهمندی از مناسبات بینالمللی روبهرو هستند. از این قبیل است تنشهایی که در روابط اروپا و امریکا با روسیه بروز کرده است. بحران اخیر غرب با روسیه باعث شده که این فرصتهای از دست رفته ایران در مورد صدور گاز به اروپا و متقابلاً سرمایهگذاری غرب در صنعت گاز ایران احیا شود. حال در چنین فضایی تدبیر و عقلانیت اقتضا میکند که با پرهیز از بحثهای حاشیهای، جامعه جهانی را متقاعد کرد که ایران آماده تعامل سازنده و ایفای نقش نوین در عرصه اقتصادی، سیاسی و بینالمللی است.
از طرفی کسانی که بر مشی مخالف خود در قبال گشایش دفتر اتحادیه اروپا در ایران و سفارت ایران در اتحادیه اروپا پا میفشارند نباید این واقعیت را نادیده گیرند که چنین توافقی برای گسترش همکاری ایران و اروپا در قالب یک تفاهم و پروتکل انجام میشود که طی آن هر دو طرف منافع خویش را در آن تفاهم لحاظ میکنند. لذا گشایش دفتر، نمادی از عزم دو طرف (ایرانی و اروپایی) برای تحول آفرینی در مناسبات و عبور از دوران بدبینی و تیرگی است.
*یادداشت روزنامه ایران
اول**1104
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 65]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن