تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آنگاه که روزه مى ‏گیرى باید چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزه ‏دار باشند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806690449




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کارشناسان :پیشگیری از بیماریهای قلبی را جدی بگیرید


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

کارشناسان :پیشگیری از بیماریهای قلبی را جدی بگیرید شیراز - ایرنا- کارشناسان و مسوولان بهداشتی فارس ، تغییر الگوی تغذیه و بهره گیری از رژیم غذایی سالم را در تامین سلامت قلب و پیشگیری از بیماریهای قلبی و عروقی موثر می دانند.


آنان در گفت و گو با گزارشگر ایرنا افزودند: مصرف غذاهای صنعتی ، فست فودها ، غذاهای پرکالری ، نمک ، انواع قند و چربی ها و کاهش مصرف سبزیجات و میوه ها در بروز بیماریهای قلبی و عروقی اثر گذار است.
این عده افزایش فعالیتهای بدنی ، کاهش استرس ، اصلاح الگوی تغذیه ، آموزش مهارتهای زندگی ، عدم مصرف دخانیات را در پیشگیری از بیماریهای قلبی و عروقی موثر می دانند.
رییس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت فارس گفت: پیشگیری از بیماریهای قلبی و عروقی بیش از شعار های سلامت نیاز به تعریف ساختار دارد.
دکتر کامران باقری لنکرانی افزود: فعالیت بدنی یکی از عوامل مهم در پیشگیری از بیماریهای قلبی و عروقی است که پس از فرهنگ سازی باید ساختار اجتماعی و شهری برای آن ایجاد شود.
وی ادامه داد: اگر فعالیتهای بدنی و ورزشی دانش آموزان و دانشجویان بررسی شود ، درمی یابیم که در برنامه های پیشگیری بسیار عقب هستیم.
وی اضافه کرد: برای برگزاری مسابقات ورزشی محله ای ، مدرسه ای و دانشگاهی چقدر تلاش شده است.
وی بیان کرد: در اغلب مدارس هر زمان که با کمبود ساعات درسی مواجه می شوند بلافاصله ساعت ورزش حذف می شود یا ساعت ورزش زمان تفریح و استراحت برای دانش آموزان به حساب می آید.
لنکرانی گفت: بارها بر روی دوچرخه سواری بعنوان ورزشی برای پیشگیری از بیماریهای قلبی و عروقی تاکید شده ،ولی در خیابانها لاین مخصوص دوچرخه سواری وجود ندارد.
وی افزود: برخی مسایل از ذهن برخی از مسوولان دور است ، وقتی می گوییم پیشگیری از بیماری ها تعامل دستگاههای مختلف را می خواهد ، یعنی ورود عینی مسایل به درون دستگاهها و ایجاد راهکارهای مناسب برای آنها .
بگفته وی ، در برنامه های پیشگیری بر روی کاهش مصرف شیرینی و چربی تاکید زیادی می شود اما چند درصد از قنادیهای شهر آموزش سرو شیرینهای سالم را دریافت کرده اند.
بگفته لنکرانی ، قنادیها ، رستورانها و فست فودها باید تحت آموزش برنامه های تغذیه سلامت قرار گیرند ، در غیر اینصورت هرچه برای کاهش مصرف شیرینی ، چربیها و فست فودها تبلیغ شود بی تاثیر خواهد بود.
وی ادامه داد: ما دائما به مردم توصیه می کنیم ، فشار خون را جدی بگیرید ، در این میان چند درصد از پزشکان خود را ملزم می دانند تا حتما فشار خون بیماران را در ابتدای مراجعات بررسی کنند.
وی گفت: انتظاراتی که نظام سلامت از طرح پزشک خانواده داشت هنوز عملی نشده ، انجام معاینات ادواری در این طرح هنوز جای باز نکرده است.
رییس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت فارس معتقد است : پیشگیری از بیماریها بویژه بیماریهای قلبی و عروقی که درصد بالایی را گرفتار می کند نیاز به ایجاد زیرساختهای اساسی دارد.
وی جلوگیری از مواد غذایی وارداتی از سوی سیاستگذاران ، تخصیص یارانه ها بر روی موادغذایی مفید مانند لبنیات ، کنترل اساسی و بهداشتی بر روی مواد مصرفی رستورانها و قنادیها ، حذف نمک از مواد غذایی صنعتی و...از موارد موثر در پیشگیری از بیماریهای قلبی و عروقی ذکر کرد.
یکی از کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: بررسی ها نشان می دهد ، 40 درصد موارد مرگ و میر فارس مربوط به بیماریهای قلبی و عروقی است.
دکتر مهین فرهمند افزود: به همین دلیل ، بیش از 37 درصد از تخت های بیمارستانی توسط بیماران قلبی و عروقی اشغال شده که این مهم اهمیت پیشگیری از این بیماری را صد چندان کرده است.
وی ادامه داد: این بیماری سالانه بخش قابل توجهی از هزینه های درمانی را به خود اختصاص می دهد و عوارض ناشی از آن بر بیمار و جامعه اثرگذار است.
وی کم تحرکی ، تغذیه نامناسب ، استرس ، چاقی و افزایش وزن ، فشار خون بالا ، دیابت و چربی بالا را از عوامل خطر ساز در بیماریهای قلبی و عروقی عنوان کرد.
وی معتقد است : ورزش روزانه بمدت 30 دقیقه ، استمرار در ورزش ، پیاده روی ، انجام ورزش در هوای آزاد و کوهنوردی در پیشگیری از بیماریهای قلبی و عروقی اثر گذار است.
بگفته وی ، سالانه 50 هزار نفر بدلیل عوارض مصرف دخانیات در کشور ما جان خود را از دست می دهند و از هر سه جوان ایرانی که بطور تفریحی یک بار سیگار بکشند ، یک نفر در آینده سیگاری می شود .
این کارشناس خاطر نشان کرد: مصرف سیگار موجب افزایش خطر ابتلا به سکته قلبی و مغزی می شود و عامل ابتلا به بسیاری از بیماریها یی نظیر قلبی و عروقی ، سرطان و تنفسی است .
رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: پیشگیری از بیماریهای قلبی و عروقی نیاز به فرهنگ سازی ، همکاری و تعامل سایر ارگانها و اطلاع رسانی صحیح به جامعه دارد.
دکتر هادی ایمانیه افزود: در کشورهای پیشرفته برای کنترل بیماریهای قلبی و عروقی بر روی تغییر شیوه زندگی مردم ، اصلاح الگوی تغذیه ، افزایش فعالیتهای بدنی و آموزش از سنین پایین کار شده است.
بگفته وی ، مصرف سیگار و دخانیات یکی از عوامل خطر ساز و مهم در ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی که متاسفانه در جامعه ما با افزایش مصرف در سنین مختلف مواجه هستیم .
وی بیان کرد: افزایش فعالیتهای بدنی ، تغذیه مناسب ، کاهش استرس ، کاهش وزن و ترک دخانیات نه تنها در پیشگیری از بیماریهای قلبی و عروقی بلکه در پیشگیری از سرطانها نیز اثر گذار است.
ایمانیه گفت: آشنایی با مهارتهای زندگی از سنین نوجوانی و مقابله با عوامل استرس زا و کنترل خود در مقابل مشکلات عصبی می تواند در فرهنگ سازی پیشگیری از بیماریهای قلبی و عروقی موثر باشد.
وی خاطر نشان کرد: نقش سایر ارگانها در ایجاد زمینه های مقابله با بیماریهای قلبی و عروقی بسیار اثر گذار است به گونه ای که تربیت بدنی ، شهرداری ، آموزش و پرورش ، نهادهای فرهنگی ، رسانه ها و بویژه صدا و سیما می توانند مهمترین نقش را ایفا کنند.ک/4
680/ 667
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن