تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات قدرت، انصاف است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821207549




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مرگ طلای سبز در چاله های سیاه فقر


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

مرگ طلای سبز در چاله های سیاه فقر یاسوج- ایرنا - جنگل ها به عنوان طلای سبز با داشتن نقش حیاتی در سلامت محیط زیست و توسعه پایدار همواره مورد تهدید و تعرض سودجویان بوده است که در این رهگذر وجود چاله های سیاه فقر (کوره های زغال) بزرگترین چالش این زیباترین مواهب طبیعی است.


برغم اهمیت زیست محیطی جنگل ها در حفاظت از منابع آب وخاک ، تلطیف هوا و جلوگیری از فرسایش خاک اما همواره درختان بلوط این زیباترین ثروت ملی طعمه آتش فقر فرهنگی و مالی سودجویان از طبیعت شده است.
محرومیت اهالی روستاهای جنگل نشین ، نبود مراکز اشتغالزا و پایین بودن درآمد باعث شده که جنگل ها همواره با وجود ارزش ذی قیمت که به عنوان طلای سبز شهرت دارند،تخریب و چالش بیایانی شدن زمین روند مخاطره ای خود را بیش از پیش داشته باشد.
علاو ه برکوره های زغال در مناطق دورست کوهستانی وجود کوپه های هیزم در کنار برخی روستاهای جنگل نشین نظیر آنچه که مسوولان اجرایی کهگیلویه وبویراحمد در سفر به منطقه زیلایی مشاهده کردند،دل دوستداران طبیعیت را آزاد می دهد.
درختان بلوط سبزی که روز و روزگاری آب و هوای سالم و ریه تنفسی مفرحی را هدیه مردم و طبیعت دوستان کرده اند یکی پس از دیگری برای تامین سوخت و تهیه زغال و حتی حصار خانه ها به بهای اندک قلع و قمع شده اند .
فقرفرهنگی از این حیث که برخی جنگل نشینان هنوز برغم سال ها همجواری با سایه سار درختان بلوط واستفاداز میوه این درختان حیاتی، اهمیت نقش زیست محیطی این ارزنده ترین موهبت الهی را نمی دانند و فقرمالی باعث شده که تخریب جنگل با ارزان ترین قیمت هدر داده شود.
بررسی های میدانی در برخی مناطق جنگلی کهگیلویه وبویراحمد بیانگر این واقعیت است که تخریب جنگل ها ادامه دارد و صیانت از این نعمت الهی که درحقیقت بهترین نعمت سلامت محیط زیست و حیات موجودات زنده است به ضمانت های اجرایی ونظارتی بیشتری نیازمند است.
باوجود توجه دولت در امر گازرسانی به روستاها و درعین حال تامین نفت سفید برای سوخت اهلی روستایی اما با این وجود بهره برداری غیرقانونی وحتی بی رویه از جنگل ها ادامه دارد که این امر بیش از پیش نیارمند تشدید برخوردهای قانونی و بازدارنده با متعرضان به جنگل هاست.
وجود کوپه های خیره کننده هیزم در برخی روستاها که نمایشگاه چوب را در دید هر رهگذری تداعی می کند در واقع اغماضی از اقدام مجرمانه و آشکار خانوارهای جنگل نشین در تعرض به جنگل هاست که در روستاهای کهگیلویه وبویراحمد به عینه مشاهد می شود.
یک روستایی منطقه زیلایی فقر را مهمترین عامل تعرض روستایان به جنگل ها بیان کرد و گفت: برخی خانوارها پول خرید نفت که بهای اندکی را هم دارد،ندارند واین امر باعث استفاده از چوب بلوط برای تامین سوخت وپخت غذاشده است.
این روستایی می گوید:فقر دشمن جنگل است و مردم فقیر از ناچاری اقدام به قطع درخت منی کننداگرچه میزان تخریب کم شده اما برداشت از جنگل ادامه دارد.
رشد جمعیت دامها و دچار مانع شدن تکثیر روویش مجدد جنگل ها واهمیت حفظ جنگلهای موجود می طلبد که مسولان ذیربط درکنار توسعه فرهنگ درختکاری بیش از پیش برای حفظ جنگل ها تلاش مضاعف کنند وهرگونه برداشت هیزم را به عنوان یک جرم به روستاهای جنگل نشین گوشزد و با مجرمان برخورد کنند.
بهره گیری از ظرفیت آموزش و هماهنگی با دهیاران و شوراهای اسلامی روستاهابهترین و ارزان ترین راهکار برای بازنگری در امرحفاظت از جنگل ها،کاهش تخریب وصیانت بهتر از این زیباترین و ارزشمند ترین برکت گهواره خاک است.
671 /675
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن