تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را رها مكن حتى اگر بعدش شعر باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820038502




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رفسنجان؛ شهر طلای سبز مسافران نوروزی را به سوی خود می خواند/ از بزرگترین خانه خشتی جهان تا موزه ریاست جمهوری


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شرق > کرمان گزارش مهر/
رفسنجان؛ شهر طلای سبز مسافران نوروزی را به سوی خود می خواند/ از بزرگترین خانه خشتی جهان تا موزه ریاست جمهوری
رفسنجان - خبرگزاری مهر: رفسنجان اگر چه با دارا بودن بزرگترین جنگل مصنوعی جهان و محصول پسته شناخته شده است اما با وجود ابنیه تاریخی و اماکن دیدنی و تفریحی که روی دیگر سکه این شهرستان است، می تواند یکی از گزینه های مورد نظر مسافرین نوروزی برای سفر در ایام تعطیلات نوروزی باشد.



به گزارش خبرنگار مهر، رفسنجان اسامی مختلفی دارد که بیشتر در ارتباط با ذخایر زیر زمینی آن نامگذاری شده‌است. مانند رفسنگان یا رفسنگ از دو کلمه رفسنگ به معنای مس و کان به معنای معدن است که عربی شده آن رفسنجان می باشد. رفسنجان محل مهمترین و بزرگترین معادن مس ایران است و به همین دلیل مجتمع مس سرچشمه به عنوان بزرگترین کارخانجات مس ایران در 50 کیلومتری جنوب شهر واقع شده است. خانه حاج آقا علی/ بزرگترین خانه خشتی جهان یکی از مهمترین آثار تاریخی رفسنجان، خانه حاج آقا علی به عنوان بزرگترین خانه خشتی جهان در روستای قاسم آباد است که هر ساله بازدیدکنندگان زیادی در ایام نوروز دارد. حتی میهمانان ویژه ای که در طول سال به رفسنجان سفر کرده اند سری به این خانه زده اند. اين خانه در زماني ساخته شده كه هنر معماري ايراني تحت تاثير هنر بيگانگان قرار گرفته است اما معمار اين بنا با جرات سعي در حفظ اصول و شيوه هاي معماري اصيل ايراني داشته است. وجود شنهاي روان، خشكي هوا، باد هاي متغير و گرماي سوزان باعث شده است كه اصل درونگرايي در ساخت خانه كاملا رعايت شود. خانه با ديوار چينه اي نسبتا بلندي محصور بوده و با سر در رفيع و با عظمت همانند ورودي دروازه يك قلعه عظيم مي ماند. در بدو ورود به سه هشتي برخورد مي كنيم كه هشتي اول با فضاي خارجي و حيات راضيه خانم، هشتي دوم كه سقف آن در دو طبقه بالا كشيده شده و كار بندي سقف آن در مجموع ستاره اي شكل است و اين ستاره در زمينه هشت و نيم هشت اجرا شده و نور آن از طريق كلاه فرنگي سقف تامين مي شود. هشتي سوم برای تقسيم کردن دسترسي ها است، دو دالان در جهت غربي و شرقي از آن منشق شده است كه با زاويه 90 درجه به اندروني و خلوت بيروني راه دارد كه اين بخشها شامل چهار تالار به نام هاي حوضخانه، شاه نشين، پائيزي و زمستاني است. تالار و حوضخانه وسيعترين فضاي سرپوشيده خانه است که سقف آن در ارتفاع طبقه دوم با گنبدي عظيم پوشانده شده است، در وسط حوضخانه، حوض مستطيل شكلي قرار دارد كه در گذشته با حوضهاي حيات هاي جانبي در ارتباط بوده است و آب آن از طريق قنات تامين مي شده است.

حوضخانه دو طبقه است و در طبقه فوقاني تعدادي اتاق و دو تالار در ضلع شمالي و جنوبي دارد. نماهاي داخلي حوضخانه  اندود گچ و گچبريهايي برجسته با طرح اسليمي تزئين شده است و به تالار تابستاني معروف است. تالار شاه نشين يا بهاره در مركز ضلع جنوبي ايواني نسبتا رفيع قرار دارد كه در طرفين آن دو راهروي دسترسي تعبيه شده است، در اين بخش ايوان به ارتفاع دو طرفه بالا كشيده شده است و دسترسي به طبقه فوقاني از طريق راه پله انتهايي دو راهرو وجود دارد، چون ارسي ها در اندروني معمولا محل پذيرايي از مهمان هاي خودي و وابستگان بوده است در زيبا سازي آن نهايت دقت به عمل آمده است. در ضلع شرقي و غربي آن دو بخاري گچبري شده ساخته اند كه فضاي داخل را بسيار زيبا و دلنشين کرده است. تالارهاي پائيز و زمستان در قسمت غربی و شمالي بنا قرار گرفته اند و كمي ساده تر از تالارهای بهاره یا شاه نشین اجرا شده اند. در ساخت خانه حاج آقا علی، قرينه سازي و حفظ تقارن از اصولي بوده كه معمار مد نظر قرار داده است. این بنا شامل 86 اتاق در قسمتهاي مختلف كه از هفت دري، پنج دري، سه دري و پستو و دارای چهار حیاط است، ساخته شده است، همچنين داراي يك آشپزخانه بزرگ و انبار بزرگ كه هر كدام با چهار گنبد و يك ستون عظيم در وسط اجرا شده است. خانه گفته شده که لقب بزرگترين خانه خشتي و سنتي جهان را دارد با زير بناي هفت هزار متر مربع شامل زیر زمین 200 متر مربع، همکف چهار هزار و 364 متر مربع، طبقه اول هزار و 700 متر مربع، خوش نشین 200 متر مربع، حمام 197 متر مربع و طویله 350 متر مربع در سال 1136 خورشيدي به دست حاج آقا علي معروف به زعيم الله رفسنجاني (بزرگترين تاجر ايراني) بنا شده است. موزه ریاست جمهوری موزه ریاست جمهوری رفسنجان برای جمع آوری هدایای رسمی و غیر رسمی که در دوره ریاست جمهوری آیت الله هاشمی رفسنجانی از سوی مردم، سازمان ها و کشورها به دولت تقدیم شده در زمینی به مساحت 15 هکتار و سال 78 توسط سید محمد خاتمی رئیس جمهوری وقت بهره برداری شد. این ساختمان مجموعه ای فرهنگی، ورزشی و تجاری است که ساختمان اصلی موزه پنج هزار متر مربع زیربنا دارد. فضاهای اصلی بنا شامل اتاق های اداری، انبارهای موزه و اتاق های تحقیق در زیرزمین، فضای VIP در نیم طبقه همکف، آمفی تئاتر، کتابخانه و رستوران است. ساختمان موزه ریاست جمهوری رفسنجان شامل هشت غرفه است که این غرفه ها شامل غرفه های دوران کهن با 40 شی نفیس و گرانبها، دوران معاصر با ‎ 70شی، دوران ریاست مجلس و ریاست جمهوری آیت الله هاشمی رفسنجانی با ‎ 112شی ، غرفه دوران سازندگی با ‎ 117شی و هدیه، غرفه دفاع مقدس و شهدا با ‎ 51شی و غرفه رفسنجان شناسی با ‎ 45شی می باشد.

کاروانسرای وهاب زاده كاروانسراي وهاب زاده در حدود 400-300 سال قبل در دوره صفويه ساخته شده است. اين بنا كاروانسرايي بوده و براي استفاده مسافريني كه از اين شهر مي گذشته اند بنا شده بود. این کاروانسرا در مجاورت بازار قطب آباد كه بازار وسيع و پر رونقي بوده است قرار دارد. در حال حاضر اين بازار از بين رفته است. و كاروانسرا تا چندين سال پيش به حال خود رها شده بوده و تحت تملك آقاي وهاب زاده بوده و به همين نام مشهور شده است. این بنا داراي دو ورودي است كه ورودي اصلي بنا در جبهه شمالي آن قرار دارد. ساختار و سازه اصلي بنا با طاقهاي جناغي پوشش داده شده است. ضخامت ديوارهاي بار بر بنا حدود 1 متر است. كالبد اصلي بنا با خشت بنا شده است. مجموعه بازار قدیم رفسنجان ساخت بناي بازار متعلق به دوران قاجار یعنی حدود250سال گذشته است. اين بازار در حين شكل گيري خود، بناهاي مهم شهر را  نيز در جوار خود جاي داد. از اين بناهاي مهم به حمام قريشي مي توان اشاره كرد كه چسبيده به ضلع جنوبي بازار واقع شده است. اين بنا از ابنيه دوران قاجار است كه توسط شخصي بنام سيد مهدي قريشي ساخته شده است و قدمت آن حدود 170 سال است كه تا سال 59 رونق داشته است. ورودي به حمام از ضلع شمالي ميسر است. علاوه بر اين آب انبار مرادي كه بقاياي آن به تازگي از زير خاك بيرون آمده است و كار مرمت آن به پايان رسيده است را مي توان عنوان كرد. بازار قدیم رفسنجان طي خيابان كشي و اصول شهرسازي امروز به دو قسمت تفكيك شده و در حال حاضر به بازار مركزي و بازار قطب آباد معروف است. بازار مركزي همچون گذشته كارايي خود را حفظ كرده، اما بازار قطب آباد فقط هشت دكان داد که در حال كاربري تجاري است و مابقي يا به صورت مسكوني در آمده اند و يا تبديل به زمين و تعدادي نيز به حالت زباله داني در بافت قديم شهر موجود هستند. مجموعه باقی مانده بازار در محدوده میانی خیابان شهید بهشتی و خیابان انقلاب واقع شده است البته این مجموعه از طریق خیابانهای شهدا و شریعتی غربی نیز قابل دسترسی است.

آب انبار مرادی یکی از عناصر خدماتی در بازارها آب انبارها هستند، آب انبار مرادی نیز دز نزدیکی بازار رفسنجان و در مجاورت حمام آقا سید مهدی(موزه مردم شناسی رفسنجان)، روبروی مسجد امام واقع در خیابان شهید بهشتی است. خانه و حمام میرزا بنا در بافت قديم شهر در محله قطب آباد قرار گرفته و در خيابان شهید بهشتي واقع شده است. قدمت بنا به بيش از 150 سال پيش يعني دوره قاجاريه مي رسد. تا حدود 20 سال پيش حمام هاي بنا كاربري داشته و چند سال هم به عنوان زورخانه از آن استفاده مي شده و  بعد از آن به حال خود رها شده و به همين دليل آسيب ديده است.

غار ایوب این غار که محل گذر ایوب نبی بوده است، در فاصله حدود 207 کیلومتری رفسنجان قرار دارد با دهنه حدود 65 متری در زمره‌ بزرگترین غارهای جهان قرار دارد و یکی از زیارتگاه‌های روستاییان اطراف است. وجود سه چشمه یکی در دهنه ورودی دیگری در منتهی‌الیه سمت چپ غار و در ارتفاع حدود 80 متری، مجاور زیارتگاه گذر ایوب نبی و سومی در منتهی‌الیه سمت راست در ارتفاع 60 متری, طراوت خاصی به محیط داخل غار بخشیده است. زیارتگاههای رفسنجان امامزاده سید جلال الدین اشرف در جوار روستای شمس آباد در 50 کیلومتری رفسنجان و در بخش نوق، امامزاده رضا معروف به سید غریب در حومه غربی رفسنجان، امامزاده محمدابراهیم بهرمان در شهر بهرمان، امامزاده عبدالله و بی بی صفیه در محور رفسنجان به سرچشمه، امامزاده شاه چهل تن و امامزاده بی بی حیات در روستای خنامان در 45 کیلومتری شرق رفسنجان و امامزاده بی بی گوهر در روستای داوران از جمله زیارتگاهها و بقاع متبرکه رفسنجان به شمار می روند. ......................................... گزارش: حسین میرزا اسدی








۱۳۹۳/۱/۳ - ۱۴:۲۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن