تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):به راستى كه اين زبان كليد همه خوبى‏ها و بدى‏هاست پس شايسته است كه مؤمن زبان خ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812548579




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مدیرکل بهزیستی یزد: باورهای غلط عاملی برای اعتیاد افراد است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

مدیرکل بهزیستی یزد: باورهای غلط عاملی برای اعتیاد افراد است یزد - ایرنا - مدیرکل بهزیستی استان یزد بر همکاری خانواده ها و نهادهای مسئول در پیشگیری از اعتیاد در جامعه تاکید کرد و گفت: باورهای غلط در مورد مواد مخدر سنتی و صنعتی عاملی برای اعتیاد افراد است .


دکتر ˈ محمدحسین رحیمی نسبˈ روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا لزوم آشنایی بیشتر خانواده ها با باورهای غلط در مورد اعتیاد، ویژگی شخصیتی افراد معتاد و هشدارها در ارتباط با اعتیاد و اهمیت پیشگیری از آن را یاد آور شد و به تشریح شمه ای از وضعیت اعتیاد در استان یزد پرداخت.
وی افزود : اعتیاد بلای خانمان سوزی است که گریبان جوامع بشری را گرفته و کشور و استان ما هم از این ناهنجاری در امان نبوده و نیست .
مدیرکل بهزیستی استان یزد ادامه داد: متاسفانه با گسترش این ناهنجاری شاهد کاهش سن اعتیاد در گروه های مختلف و افزایش شمار زنان معتاد در جامعه هستیم که موجب نگرانی مسئولان و برنامه ریزان اجتماعی شده است.
رحیمی نسب با بیان اینکه بررسی های انجام شده نشان می دهد، باورهای غلط در رابطه با اعتیاد به مواردی از محور اصلی ورود افراد به اعتیاد تبدیل شده است، ادامه داد : این موارد شامل نبود مهارت در نه گفتن یا نبود مهارت در قاطعیت ، فریب و باورهای غلط درباره اعتیاد است .
به گفته وی ، تعدادی از باورهای غلط که از سوی مافیای اعتیاد و با صرف وقت و هزینه زیاد در جامعه اشاعه می یابد برای تشویق هرچه بیشتر مردم به مصرف مواد مخدر موثر است .

*** 40باور تقویت کننده اعتیاد در جامعه
مدیرکل بهزیستی استان یزد در ادامه 40 مورد باورهای غلط در زمینه اعتیاد را برشمرد و موارد را این گونه ذکر کرد: بزعم آنان ،یک بار مصرف و مصرف تفننی اعتیادآور نیست، اراده قوی داشته باشی، معتاد نمی شوی، مواد مخدر خوب و اصلی(ناب) و مواد صنعتی اعتیاد آور نیست .
رحیمی نسب ادامه داد: مصرف دو ماده مخدر (سنتی و صنعتی) اثر سوء یکدیگر را خنثی می کنند، اعتیاد قابل درمان است و نگرانی ندارد (به کسانی که هنوز معتاد نشدند، گفته می شود)، اعتیاد قابل درمان نیست و بی خودی وقت خودت را تلف نکن(به کسانی که قصد ترک اعتیاد را دارند گفته می شود) .
این مقام مسئول تاکید کرد: یک باور غلط این است که مصرف مواد مخدر برای افراد بالای 50 سال لازم است و باعث پایداری بدن می شود و بدبختی اعتیاد برای معتادان بی پول است، نه کسانی که توان مالی دارند.
وی راجع به موارد دیگر باورهای غلط در مورد اعتیاد هم یادآور شد: برای ترک اعتیاد یک ماده مخدر باید از ماده دیگری استفاده کرد ، مواد مخدری که به شکل قرص درآمده اعتیاد آور نیست و مواد مخدر صنعتی در ورزشکاران اثر منفی ندارد، بلکه اثر مثبت دارد .
رحیمی نسب افزود : اعتیاد ارثی است، اگر پدرت معتاد بوده یا می شد آخرش معتاد می شوی، برای کاهش درد می توان به جای مسکن از آن استفاده کرد، برای تسکین ناراحتی و مشکلات روانی خوب است و می توان برای یک خواب راحت از آن استفاده کرد .
وی در ادامه گفت : مواد مخدر برای رهایی از درد و رنج، دیابت، فشار خون، بیمار قلبی، کلیوی، اختلال جنسی و افزایش تمایل و توان جنسی خوب، موثر و ثمربخش است .
مدیرکل بهزیستی استان یزد درباره دیگر باورهای غلط ادامه داد :مصرف هم زمان شراب و مواد مخدر می تواند عوارض اعتیاد را رفع کند، با مصرف شراب زمینه برای ترک اعتیاد فراهم تر می شود، اصل این است مواد خوب را درست مصرف کنی .
وی افزود : آنان چنین تبلیغ می کنند، اگر نیاز به تمرکز داری، مصرف مواد مخدر بویژه صنعتی خیلی کمک کننده است و باعث افزایش هوش می شود، چندین برابر انرژی در انسان ایجاد می کند و موجب موفقیت در کنکور و امتحان می شود .
رحیمی نسب تصریح کرد : متاسفانه می گویند، فعلا نگران نباش، استفاده کن، راحت شو، بعد ترک می کنی، برای هوشیاری در شیفت شب، رفع مشکل کم خوابی و جبران بی خوابی برای رانندگان، افزایش هوشیاری و افزایش ساعت کار مفید است .
مدیرکل بهزیستی استان یزد اضافه کرد: برخی افراد که تحت تاثیر باورهای غلط نسبت به مصرف مواد مخدر سنتی و صنعتی قرار گرفته اند، فخر می کنند، اگر مواد مخدر بد بود، فلانی، فلانی و فلان سرمایه دار استفاده نمی کردند .
وی درباره دیگر باورهای غلط در این بخش گفت : آنها معتقدند این مواد برای صاف شدن صدای خوانندگان و مداحان مناسب است و گاها مصرف آن به عزاداران هیات های مذهبی برای افزایش توان عزاداری هم توصیه می شود ؛ به اعتقاد باندهای مواد مخدر، اثر مخرب مواد صنعتی کمتر از سنتی است و این مواد باعث افزایش خلاقیت و لاغری و شفافیت پوست می شود .
رحیمی نسبت تصریح کرد: بعضی از مردم فکر می کنند، توزیع کنندگان مواد مخدر دارای شکل و قیافیه عجیب و غریبی هستند در حالی که آنان می توانند یکی از دوستان یا همسایگان ما باشند .

*** 33 ویژگی افراد معتاد
مدیرکل بهزیستی استان یزد آشنایی با 33مورد از ویژگی های افراد معتاد در پیشگیری از اعتیاد را موثر دانست و تاکید کرد: فرد معتاد بسیار پرحرف است، مطالب بی جا و نامناسب زیاد می گوید، در همه زمینه ها خود را صاحب نظر می داند، به ورزش و کارهای جسمانی علاقه ای نشان نمی دهد.
به گفته رحیمی نسب، ساعت خواب فرد معتاد متغیر است و حالت چرت مکرر دارد ، به کار و خانواده بی علاقه است و معمولا دچار کاهش وزن می شودد، تمایل به خوردن صبحانه ، شیر، بستنی و ترشی ندارد،زیرا اگر نئشه باشد، خوردن این مواد نئشگی را از بین می برد.
وی درباره دیگر رفتارهای افراد معتاد گفت : فرد معتاد با مشکل مزمن گوارشی روبرو است، از بستگان دوری می جوید و معتادان تزریقی معمولا پیراهن آستین بلند می پوشند، تا جای تزریق روی دست پنهان بماند .
این کارشناس مسئول ادامه داد : وقتی به اتاق می رود، در را قفل می کند، اگر بیرون برود در را قفل می کند، سعی دارد اعتیادش را پنهان کند و به دروغ گویی متوسل می شود، تمایلی هم به نظافت خود ندارد و بی دلیل پول خرج می کند .
به گفته وی ، معتاد تا یک ساعت پس از مصرف مواد مخدر ، بدنش خارش می گیرد، مخصوصا در پا و کشاله ران، همچنین دچار آبریزش بینی، عطسه و خماری می شود، دیر سرکار می رود و هنگام بیداری صورت پف کرده دارد ؛ از رفتن به مسافرت امتناع می کند و وسایل غیرمتعارف مثل زر ورق سیگار، لوله خودکار، و گاه سرنگ در جیب او پیدا می شود .
مدیرکل بهزیستی استان افزود :بیشتر با افراد مشکوک و ناباب رابطه دارد، اصرار دارد تنها بیرون برود،هنگام بازگشت به خانه عطر می زند، اگر معتاد به هروئین باشد، از رفتن به حمام خودداری می کند چون دوش گرفتن زمان خماری را محدود می کند ؛ دچار سرفه های مزمن می شود، غیرمتعارف عرق می کند، خبر ترک اعتیاد دیگران را تکذیب می کند و در روزهای اجرای طرح مبارزه با معتادان از منزل خارج نمی شود.
رحیمی نسب در ادامه به نکات ریزی از ویژگی های افراد معتاد اشاره کرد و اظهار داشت : فرد معتاد به تمدید گواهی نامه رانندگی و یا جواز کسب علاقه ای ندارد چون می ترسد در معاینه پزشکی رازش فاش شود و داروهای مخدر در خانه نگهداری می کند و به دلیل تغییر اندازه مردمک چشم از عینک دودی استفاده می کند؛ مصرف کنندگان مواد مخدر دچار توهم و تغییر خلق شده و بد اخلاقی های بی جا و رفتار پرخاشگری دارند .

***اعتیاد ، ترور خاموش است
وی با اشاره به اینکه اعتیاد یک پدیده شوم و پیچیده ای است و موجب چالش در جوامع بشری شده و تهدید جدی برای انسانهاست ،اضافه کرد: جامعه ما هم از خطر هجمه آن در امان نبوده و شماری از خانواده ها و افراد درگیر این پدیده هستند، البته توطئه استکبار جهانی و استفاده از سلاح اعتیاد در جنگ نرم علیه کشورمان نیز مزید علت شده و خطر آن را چندان کرده است .
این مقام مسئول در ادامه اظهار داشت: باید تلاش کنیم با جمله های کوتاه این خطر عظیم و خانمان سوز بیان شود، تا انگیزه بیشتری در مردم ، مسئولان و معتادان در جهت کنترل و کاهش آن صورت گیرد .
رحیمی نسب، اعتیاد را ترور خاموش عنوان کرد و گفت: اعتیاد ذخایر اصلی کشور را از بین می برد به گونه ای که نظام جمهوری اسلامی در مبارزه با مواد مخدر سه هزار و 700نفر از بهترین فرزندان خود را از دست داد و 12هزار نفر هم جانباز شده اند .
به گفته این مقام مسئول که نهاد تحت مدیریت اش مسئولیت 80درصد درمان و بازپروری معتادان را بر عهده دارد، بقیه مربوط به شبکه های بهداشت و درمان است ،اظهار داشت: سالانه 17هزار میلیارد تومان در کشورمان صرف مبارزه با این پدیده شوم می شود .
وی می گوید: به شواهد آمار، 60درصد طلاق ، فرار فرزندان از خانه ،کودک آزاری و ... به علت اعتیاد است و خطر کاهش سن اعتیاد و شیوع آن در بین کودکان زیر 15سال حکایت غم انگیزی است که با آن روبرو هستیم .
مدیرکل بهزیستی استان به افزایش شیوع اعتیاد در زنان اشاره کرد و گفت: در شش سال گذشته آمار اعتیاد در این قشر از 3/5درصد به 4/9درصد رسیده و تعداد قابل توجهی از کودکانی که برای ساماندهی به بهزیستی سپرده می شوند، معتاد هستند(حتی بعضی از کودکان زیر یکسال).
رحیمی نسب همچنین اعتیاد ناشی از مصرف مواد مخدر صنعتی را یکی از چالش ها در عرصه بهداشت و درمان دانست و گفت: به شواهد آمار بخش عمده ای از قانون شکنی، جرم و خیانت، تصادف های خونین ، درگیری های خانوادگی و خیابانی، تجاوز جنسی ، روابط نامشروع حاصل اعتیاد به ویژه مواد مخدر صنعتی است.
وی با بیان آن که بیش از یکهزار و 100نوع ماده مخدر صنعتی وجود دارد که تشخیص آنها حتی برای کارشناسان مشکل است، افزود: 84درصد مصرف کنندگان مواد مخدر سابقه مصرف دخانیات دارند و 75درصد مصرف کنندگان مواد مخدر کشور در گروه سنی 15تا 39سال قرار دارند .
این مقام مسئول ادامه داد :50درصد زندانیان کشور مستقیما و 25درصد هم به صورت غیرمستقیم به اتهام مواد مخدر زندانی اند.
رحیمی نسب با اشاره به اینکه در مجموع نبود اشتغال و تجرد عامل اصلی اعتیاد نیست، زیرا آمار معتادان متاهل بیش از مجردها بوده و 70درصد معتادان دارای شغل هستند ،خسارت وارده سالانه به دنبال اعتیاد در کشور را 10تا 15هزار میلیارد تومان تخمین زد و گفت: در 34سال گذشته حدود چهار میلیون نفر به اتهام مواد مخدر زندانی شده اند .
وی می گوید: متاسفانه به دلیل جاذبه ها و کشش هایی که در تجارت مواد مخدر وجود دارد، 57درصد از دستگیرشدگان افراد جدید هستند و سالانه سه هزار میلیارد تومان سود غیرمشروع حاصل از فروش مواد مخدر در کشور برای شبکه های توزیع و تولید کننده آن است.
وی از افغانستان به عنوان یکی از کشورهای عمده تولید مواد مخدر بویژه تریاک نام برد و گفت: در سال 1392حدود هفت هزار دستگاه نقلیه در رابطه به حمل و نقل مواد مخدر در کشور توقیف شده است.
مدیرکل بهزیستی استان در ادامه یادآور شد:51 وب سایت فارسی و صدها تارنمای غیرفارسی برای تبلیغ مواد مخدر فعالیت دارند و با توجه به ضرورت در بحث درمان، تعداد کمپ ها و مطب های ترک اعتیاد چندین برابر شده است هنوز هم بعضا احساس می شود، پاسخگوی نیاز نیست.
وی اظهار داشت: طبق آمار رسمی حدود یک میلیون و 700هزار نفر در کشور معتاد هستند و این آمار غیر از مصرف کنندگان به اصطلاح ˈیقه سفیدˈ است .
رحیمی نسب به وجود شبکه های منظم و هدایت گر غیردولتی در سطح جهانی برای تامین مواد مخدر معتادن اشاره کرد و گفت: عمده ترین راه ابتلای ایدز در کشور از طریق مواد مخدر است.
وی تصریح کرد: معنای عمیقی در این جمله امام خمینی(ره) که فرمود: ˈ نجات یک معتاد، نجات یک کشور استˈوجود دارد، زیرا تلاش برای کاهش اعتیاد و نجات معتادان ضروری است و این ایده زمانی تحقق می یابد که کاری شود علاقه ای به مصرف نباشد و آن بحث پیشگیری است .
مدیرکل بهزیستی استان یزد در پایان بر اهمیت بحث پیشگیری بر درمان برای کاهش تعداد مصرف کنندگان و تقاضا برای مصرف مواد مخدر سنتی و صنعتی تاکید کرد و گفت: با وجود 103مطب ترک اعتیاد در استان به نظر می رسد هنوز به تعداد دیگری از این مراکز برای ارایه خدمات نیاز باشد .
وی اضافه کرد: 16کمپ ترک اعتیاد در استان یزد فعالیت دارد، علاوه بر ایجاد یک کمپ ترک شیشه به عنوان یک ماده مخدر صنعتی، یک مطب ترک اعتیاد ویژه بانوان و یک کمپ ترک اعتیاد ویژه بانوان وجود دارد .
به گفته وی سالانه حدود 12هزار نفر معتاد به مراکز ترک اعتیاد بهزیستی استان اعم از کمپ یا مطب ها برای ترک اعتیاد مراجعه می کنند، متاسفانه، تعداد بانوان معتاد در استان یزد رو به افزایش است.ک/3
2047/1968
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن