تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ای على! عقل چيزى است كه با آن بهشت و خشنودى خداوند رحمان به دست مى‏آيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816214023




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

احساس تنهایی پیامد وابستگی زیاد به فضای مجازی


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: احساس تنهایی پیامد وابستگی زیاد به فضای مجازی
کد خبر: ۳۹۰۴۵۰
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۶ - 05 April 2014


یک جامعه شناس گفت: وابستگی زیاد به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در طولانی مدت موجب کاهش شبکه تعاملات جمعی و حضوری می‌شود، بنابراین افراد دچار احساس تنهایی می‌شوند. این در حالیست که انسان، موجودی اجتماعی است.

به گزارش ایسنا، دکترلیلا فلاحتی در این باره افزود: ایجاد امکاناتی مانند فضای مجازی درهزاره سوم و گسترش ارتباطات باعث تحول مفاهیم جمعیت شناختی و جامعه شناختی شده است و از تبعات آن به شکاف بین نسل‌ها یا به عبارت بهتر به تفاوت نسل‌ها می‌توان اشاره کرد.

فناوری قوانین اجتماعی را تغییر داده است

وی در ادامه گفت: سرعت تفاوت نسل‌ها آنقدر زیاد شده است که مفاهیم جمعیت شناختی و جامعه شناختی نمی‌توانند آن را توجیه کند. ممکن است حتی بین دو فرزند خانواده با فاصله سنی 5 سال، تفاوت نسل‌ها دیده شود وعلت آن توسعه بسیار سریع فناوری است. فناوری حتی بر ارزش‌ها و هنجارها سایه انداخته و حتی قوانین اجتماعی را تغییر داده است. همین امر موجب بروز تفاوت‌های بسیار سریع نسلی شده است که حتی ممکن است سال به سال رخ دهد.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه فضای مجازی بخشی از فناوری است، اظهارکرد: بهره‌مندی از ارتباطات و رایانه نه تنها در فضای مجازی تحول ایجاد کرده است؛ بلکه شکاف نسلی را بین اندیشمندان به وجود آورده است و حتی در سطح علم هم دچار شکاف نسلی هستیم. به عنوان مثال دانشجوی رشته علوم اجتماعی پس از رسیدن به مقام استادی با استاد خود شکاف اطلاعاتی دارد، چرا که با فناوری بیشتر آشناست و از آن بهرمند می‌شود.

فلاحتی درباره شبکه‌های اجتماعی گفت: این شبکه‌ها منجر به تغییر بخشی از کارکردها و ساختارهای خانواده شده‌اند. پیش از این ارتباطات ما حضوری و جمعی بود؛ اما در فضای مجازی نمی‌توان این امکان را فراهم کرد. در نتیجه افراد از یک طرف در اجتماعات حضوری خود به گونه‌ای فردی عمل می‌کنند؛ چراکه هر فرد برای خود شبکه‌ای از ارتباطات تعریف کرده و این وضعیت به فرد امکان انتخاب دوستان خود را داده است. اواگر از گروه‌های دوستی خود در شبکه اجتماعی ناخرسند شود، می‌تواند گروه دوستان خود را تغییر دهد یا محدود کند و همین امر لذت کنترل ارتباط را به فرد می‌دهد از سوی دیگر این وضعیت موجب کاهش ارتباطات خانواده و تعاملات حضوری می شود.

شبکه‌های مجازی شبکه خانوادگی را کمرنگ می‌کند

این جامعه‌شناس با تاکید بر ضرورت آموزش خانواده‌ها درباره فضای مجازی گفت: با سبک جدیدی از تعامل در خانواده‌ها مواجه هستیم پیش از این نگران بودیم که همه اعضای خانواده دور تلویزیون جمع می‌شوند و همه توجه خود را به آن معطوف کنند؛ اما اکنون شبکه‌های مجازی باعث شده است که افراد دور هم جمع نشوند و هر کس در اتاق خود با دوستانش در شبکه‌های اجتماعی تعامل داشته باشد که این کار موجب می‌شود شبکه ارتباطی خود را بسیار گسترده، اما شبکه خانوادگی خود را کمرنگ کند.

فلاحتی در پایان درباره راهکارهای کاهش احساس تنهایی اظهارکرد: لازم است مهارت‌های زندگی را به افراد بیشتر آموزش دهیم و خانواده تفریحات دسته جمعی را ترتیب دهد و والدین باید بدانند که کاهش حضور فرزند در جمع خانواده باعث کمرنگ شدن فضای تعاملی می‌شوند؛ اما درحال حاضر فضای مجازی بیشترین حوزه ارتباطات افراد را تشکیل می‌دهد.












این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن