تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1836083887
فطری بودن قربانی و راز انحرافات آن در ادیان ابتدایی
واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
فطری بودن قربانی و راز انحرافات آن در ادیان ابتدایی
انسانها با تقدیم هدیه و قربانی کوشیدهاند تا خشنودی خدا را جلب کرده و از غضب او جلوگیری کنند. پیامبران تلاش زیادی در زدودن انحرافات از آیین قربانی کردهاند؛ امّا باز رگههایی از این انحرافات در دنیای معاصر قابل مشاهده است.
چکیده آیین قربانی از کهنترین آیینهای بیشتر ادیان است. انسانها در تمام ادوار کوشیدهاند تا با تقدیم هدیه و قربانی به خدا یا خدایان، خشنودی آنها را جلب کرده، از خشم و غضب آنها جلوگیری کنند. منشأ قربانی در ادیان، امر الهی است؛ امّا این آیین در ادوار مختلف تاریخ، به علل گوناگون دستخوش تغییر و تحوّلهای زیادی شده است. با این حال، این آیین در ادیان مختلف، دارای شباهتهایی است که از آن جمله، یاد خدا و تقرّب به او در انجام قربانیها است؛ چنانکه در مواردی نیز با یکدیگر اختلاف دارند؛ مانند جایگاه قربانی در شریعت و آداب آن. برای تبیین بهتر، شایسته است منشأ قربانی را در طول تاریخ ردیابی کنیم و ببینیم در ادیان گذشته، قربانی به چه نحو بوده است؟ آیا دست تحریف، گریبانگیر این آیین مقدّس نیز شده است؟ این نوشتار به دنبال پیدایش و پیشینة قربانی، اهداف و انگیزههای تقدیم قربانی و انحرافات پدید آمده در آن است. کلیدواژهها: قربانی، ادیان ابتدایی، منشأ قربانی، قربانی انسانی، انحرافات قربانی. تعریف قربانی برای قربانی تعریفهای گوناگونی ارائه شده است. معادل انگلیسی قربانی “Sacrifice” است که از sacrificium گرفته شده و آن ترکیبی است از دو کلمة «sacer» به معنای مقدّس و کلمه «facere» به معنای ساختن.(1) لفظ «قربان» که در عربی از «قرب» به معنای نزدیکی گرفته شده است، میرساند که در همه قربانیها، نزدیکی جستن به خدا یا خدایان و یا قوای فوق طبیعی مدّنظر بوده است؛ درحالی که کلمة «sacrifice» که تقریباً معادل قربانی است، میرساند که شیء قربانیشده برای خدایان، به وسیلة قربانی کردن، جنبة تقدّس و خدایی به خود گرفته است.(2) برای قربانی گاهی واژه «پیشکش»(3) نیز استفاده میشود. پیشکش گاهی مترادف قربانی و گاهی اعم از قربانی است و به معنای هدیهدادن به کار میرود. دایرةالمعارف دین، اصطلاح قربانی را عملی مذهبی میداند که در آن، چیزهایی از مایملک شخص خارج شده و به خدا یا یک نیروی فوقطبیعی اختصاص داده و تقدیم میشود.(4) برخی دیگر، قربانی را به آیینی تعریف کردهاند که طیّ آن، چیزی فدا شده یا از بین میرود و هدف از آن، برقراری رابطهای است بین یک نیروی ماوراءالطبیعی و کسانی [انسانها] که به این نیرو نیازمندند. این رابطه میتواند برای کسب یک نیروی معنوی باشد که تصور میشود در طی یک وعدة غذایی مشترک به دست میآید و یا جهت رفع نقصها و سستیهای بشر.(5) آیین قربانی در اغلب ادیان وجود داشته و نوعی پرستش به شمار میرود. پرستش، حالتی است که در آن انسان از درون خود به حقیقتی که او را آفریده، توجّه میکند و خودش را نیازمند او میبیند. وقتی حالت پرستش در انسان پدیدار میشود، خواهناخواه انسان در برابر آن عظمت سر به کرنش میگذارد و او را حمد و ستایش میکند. انسان در این حالت گوش به فرمان معبود است تا تمام اوامر و نواهی او را رعایت کند.(6) بنابراین آیین قربانی را میتوان نوعی سرسپردگی نسبت به معبود حقیقی دانست. منشأ قربانی در مورد منشأ، نقش و هدف قربانی در ادیان، نظریههای متفاوتی ارائه شده است و این اختلاف آراء به اختلاف مبانی آنها در منشأ دین باز میگردد. اینکه یک دینپژوه منشأ و پیدایی دین را چه میداند در کارکردها و اهداف آموزههای دینی نقش بسزایی دارد. پس برای بررسی منشأ قربانی، باید به دیدگاههای گوناگون درباره منشأ دین بپردازیم. اغلب دیدگاههای گوناگون درباره منشأ دین و ماهیت و قلمرو آن از قرن نوزدهم به بعد ارائه شده است. دینپژوهان این دوره، بیشتر به تبیین فلسفة اجتماعی دین میپردازند تا به جنبههای کلامی آن.(7) دین نزد آنها پدیدهای آسمانی و مقدّس نیست؛ بلکه پدیدهای بشری و تاریخی است. آنها دین را از حیث منشأ، خاستگاه، تحوّل، تنوّع، تأثیر و تأثّرات آن در بافت اجتماع، تعامل دین با نهادهای دیگر اجتماع و... بررسی میکنند. این برخلاف دینپژوهان سنّتی است که دین نزدشان، نظام اعتقادی، عملی و اخلاقی بهمپیوستهای است که از جانب خدا بر پیامبران وحی شده تا مردم را بر اساس آن، ارشاد کنند.(8) از اینرو، نگاه آنها به دین، دروندینی و از نوع معرفتشناسی است. دیدگاههایی که دینپژوهان جدید درباره منشأ دین ارائه کردهاند، به دو دسته کلّی تقسیم میشود: دیدگاههای الحادی یا تکاملگرایانه و دیدگاههای خداگرایانه. در اینجا میکوشیم با توجه به برخی از این دیدگاهها، به منشأ قربانی بپردازیم. تبیین منشأ قربانی براساس نظریة تکاملی(9) در منشأ دین آگوست کنت(10) برای تکامل ذهن بشر، سه مرحله را ترسیم میکند: مرحله اوّل، مرحله دینی (بتپرستی ـ چندخدایی ـ یکتاپرستی) است. بنا به این نظریه، بشر بالطبع اصل علّیت را پذیرفته بود؛ امّا چون علل اصلی حوادث را نمیشناخت، اینها را به یک سلسله موجودات غیبی، خدایان و امثال اینها نسبت میداد؛ مثلاً هنگامیکه باران میآمد، چون علت آمدن باران را نمیشناخت، قائل به «خدای باران» میشد و همچنین حوادث دیگر. مرحلة دوم، مرحلة فلسفی است. در این مرحله، ذهن بشر به دنبال نیروهای انتزاعی و مجرّد است. ویژگی این مرحله، توسّل به جوهرهای مجرد و مفاهیمی مانند «ذوات» و ویژگیهای مابعدالطبیعی است. مرحلة سوم، مرحلة اثباتی یا علمی است. در این مرحله با مشاهده و استدلال، روابط ضروری میان حوادث جستوجو و با طرح قوانینی، تبیین میشوند. به نظر کُنت، این مرحله عالیترین مرحله و غایت آمال بشر است و هر فردی باید در نهایت به این مرحله برسد.(11) بنابراین دین نزد آگوست کنت، معلول جهل بشر است و اکنون که به رشد فکری و علمی رسیده است، نیازی به دین ندارد. منشأ قربانی در این دستگاه فکری، همان جهل بشر است؛ زیرا بشر از نیروهای طبیعت میترسید و نمیتوانست علت آنها را درک کند؛ از اینرو، فکر میکرد این رخدادها حاصل عمل نیروها و ارواح نامرئی است. او نیروهای مجهول طبیعت را تشخّص بخشید و به وجود گروهی خدایان که با خشم و کینِ تمام بر جهان فرمان میرانند، معتقد شد. آنگاه این گروه از ارواح یا خدایان را به خود قیاس کرده، پنداشت که آنان نیز، خواستههای انسانی دارند. پس به منظور جلب رضایت و یاری خدایان، پرستش و ستایش آنان را آغاز کرد. او تقدیم هدایا و قربانی را از وظایف خود دانست.(12) امّا باید توجه داشت که پیشفرض باطل این نظریه این است که دین، منشأ عقلانی ندارد؛ در حالی که دین، منشأ عقلانی دارد. این نظریه میگوید: دینداران ابتدایی به جای جستوجوی منشأ علمی برای حوادث، به دنبال منشأ ماورایی بودند و هنگامی که به مرحلة علمی رسیدند، دیگر توجیه دینی را رها کردند؛ در حالی که دین و علم تعارض ندارند. از اینرو، بسیاری از دینداران امروزی به توجیه علمیِ حوادث عالم اعتقاد دارند. استاد مطهّری در نقد این نظریه، دو مطلب را بیان میکند: یک: سه دورهای که آگوست کنت بیان کرده است، از نظر عامة مردم ممکن است صحیح باشد؛ به این معنا که در یک دوره، مردم علّت یک حادثه (مثلاً بیماری) را موجوداتی نامرئی از قبیل دیو و جن میدانستند؛ امّا تقسیمبندی فکر بشر به این نحو درست نیست. اگر بخواهیم ادوار تفکر بشر را تقسیمبندی کنیم، باید افکار متفکران بشر (و نه توده و عامه) را مقیاس دورهها قرار دهیم؛ یعنی جهانبینی افراد برجستة بشر را در نظر بگیریم. در اینجاست که میبینیم، تقسیمبندی کنت سر تا پا غلط است؛ چراکه اندیشة بشری، سه مرحله طی نکرده است. دو. از نظر مِتُد اسلامی همة این تفکرات در یک شکل خاص با هم امکان اجتماع دارند؛ یعنی در جهانبینی اسلامی این سه نوع مرحله با یکدیگر قابل جمع است. یک فرد، در آنِ واحد میتواند طرز تفکری داشته باشد که هم الهی باشد و هم فلسفی و هم علمی. بنابراین در اینجا طرز تفکر و مرحلة چهارمی وجود دارد که امثال اگوست کنت از آن غافل هستند.(13) تبیین منشأ قربانی با توجه به نظریة جانمندانگاری(14) در منشأ دین مُبدعِ نظریة جانمندانگاری، ادوارد تیلور(15) است. تیلور معتقد است انسان ابتدایی هنگامی که به وجود روح و بقای آن پس از مرگ پی برد، سعادت و شقاوت خود را نیز از عالم ارواح دانست و به این نتیجه رسید که برای سعادت خود باید رضایت و خشنودی موجودات روحانی را به دست آورد و از خشم و غضب آنها رهایی یابد. از اینرو، به عبادت و قربانیکردن برای آنها پرداخت. نخستین عبادتهایی که در تاریخ میبینیم، مربوط به مردگان است؛ یعنی انسانهای ابتدایی، مردگان را میپرستیدند و قربانی خود را به مردگان هدیه میکردند. پس از این، برای طبیعت نیز ارواحی قائل شدند و به پرستش آن ارواح پرداختند.(16) پس منشأ قربانی، اعتقاد به وجود ارواح و تأثیرگذاری آنهاست. تیلور برای قربانی، سه مرحله را در نظر میگیرد: در مرحلة اوّل، قربانی از تقدیم متداول هدیه به یک موجود برتر یا خدا به مثابة یک انسان، سرچشمه میگیرد. همانطور که مرگ، روح انسان را آزاد میکند، قربانی نیز اجازه میدهد هستی یک چیز (از راه خون یا بویش که سمبل حیات است) به قلمرو ارواح منتقل شود. بنا به این نظریه، تیلور تبیین میکند که چرا قربانیهای به ارواح زمینی، دفن میشوند و قربانیهای به خدایان آب، غرق میشوند و قربانیهای به خدایان آسمان، اغلب سوزانده میشوند. در مرحله دوم، عمل قربانی پیشرفت کرد و آن هنگامی بود که مردم رفتهرفته باور کردند که رضایت و خرسندی خدایان و تشکر ستایشگران برای خدایان مهم است. تیلور این مرحله را مرحلة «کرنش»(17) نامید و خاطرنشان کرد که این کرنش، معمولاً شامل ضیافتی برای احترام به خداست. در این غذای مشترک، مردم از جنبة مادی و خدا از جنبة روحانی آن بهره میبرند. در مرحله نهایی، آیین قربانی هنگامی اتفاق میافتد که انگیزة ابتدایی برای قربانی کردن، تسلیم یک چیز باارزش میشود. تیلور این مرحله را مرحلة «فداکاری»(18) مینامد، یعنی یک عمل آیینی که نه برای منفعت روح، بلکه برای منفعت قربانیکننده اجرا میشود. در خلال این مرحله است که روشهای جایگزینی اجرا میشود؛ مانند پیشکش یک عضو به جای کل یا قربانی حیوان به جای قربانی انسان.(19) اشکال نظریة تیلور اینجاست که او تنها تبیین معقول از دین را تبیین طبیعی میداند. وی کوشیده تا با جمع شواهد و برقراری پیوندی سست بین آنها، به اثبات مدّعای خود بپردازد. همیلتون مینویسد: «داعیة تیلور نه بر شواهد درست، بلکه بیشتر بر حدس و گمان مبتنی است؛ چراکه روش دروننگری دستکم برای دستیابی به دانش مربوط به ذهنیت انسان اولیه اعتمادناپذیر است. پریچارد به این نوع روش، سفسطة «اگر من اسب بودم» میگوید؛ چراکه ساختمان منطقی ذهن بررسیکننده در انسان ابتدایی نهاده میشود و به عنوان تبیین باورداشتهایش به کار میرود.»(20) تبیین منشأ قربانی با توجه به نظریه جادو در منشأ دین جیمز فریزر(21) مردمشناس اسکاتلندی، منشأ دین را جادو میداند. او معتقد است انسان ابتدایی برای مهار طبیعت سراغ جادو رفت؛ امّا پس از اینکه از کارآمدی جادو ناامید شد، سراغ دین رفت و از خدایان برای مهار طبیعت کمک خواست. بشر با رشد عقلی، به علم روی آورد و درنتیجه دیگر جایی برای دین باقی نماند.(22) بنا به این نظریه، پس از اینکه انسان ابتدایی به نیروی فوق طبیعی معتقد شد، عدّهای خود را مورد الهام چنین نیروی دانستند و ادعای خدایی کردند. به همین جهت برخی قبایل، پادشاه خود را خدا میخواندند(23) و تلقّی آنان از قدرت او و رابطهاش با قبیله، به صورت جادوگرانه بود. شاه به عنوان یک خدا، محور جهان تلقّی میشد. از شخص او، نیرویی به همة جهان ساطع میشد؛ به گونهای که هریک از کنشهای او یا تغییری در وضع او، میتوانست بر کل تعادل نظم طبیعی و بر تمام زندگی قبیله تأثیر بگذارد.(24) این قدرت او، جنبه جادویی داشت. این پادشاهان برای خود، طلب قربانی و هدیه میکردند و مردم نیز برای سلامتی آنها، قربانی انسانی انجام میدادند.(25) بنا به نظریة جادو، قربانی یکی از کارهای جادویی است که انسان ابتدایی برای دخالت و تصرّف طبیعت از آن استفاده میکرده است. آنها معتقد بودند طبیعت بر طبق اصل تقلید و تماس عمل میکند. آنها این اصول را دائمی، جهانی و غیرقابل نقض میدانستند. سرخپوستان پاونی(26) خون دوشیرة قربانی را به ابزار کشاورزی میمالیدند و معتقد بودند که قدرت حیاتبخش آن، صرفاً به وسیلة تماس به بذرها منتقل خواهد شد.(27) اشکال نظریة فریزر این است که تبیین فوق طبیعی از دین را نادرست میداند. مثالهایی که او از جادو جمعآوری میکند، مختص به زمان پیش از مرحلة دین نیست. او معتقد است یک زمانی حوادث عالم بر اساس علل دینی تبیین میشد و الان با علل طبیعی؛ درحالی که یک حادثه را میتوان هم با علل طبیعی تبیین کرد و هم با علل دینی و چون این دو علل، همعرض یکدیگر نیستند، با هم تعارض ندارند. بنابراین، اشتباه است که معتقد باشیم عصر دین جای خود را به عصر علم داده است. نکتة دیگر اینکه بر فرض پذیرش مراحل ادعایی فریزر، او نمیتواند دلیلی اقامه کند که در مرحلة جادو هیچگونه گرایشی به خدا و دین وجود نداشته است و در مرحلة گرایش به دین، هیچگونه توجهی به علوم و قوانین تجربی نشده است.(28) تبیین قربانی بنا به نظریة توتمی در منشأ دین بنا به نظریة توتمی، برخی قبایل اصل و اساس خود را از یک حیوان خاص میپنداشتند و برای آن حیوان، تقدّس و احترام خاصی قائل بودند.(29) نزد آنان شکار و خوردن حیوان توتمی حرام بود؛ امّا همین حیوان، سالی یکبار طی مراسمی خاص، در حضور همه، قربانی و تقسیم میشد. آنها ضمن پرستش توتم، با خوردن گوشت قربانی، قدرت و حیات الوهی آن را دریافت میکردند.(30) رابرتسون اسمیت، قربانی در یهودیت را با توجه به حرمت خوردن خون قربانی (تابو بودن آن) تفسیر میکند.(31) فروید نیز، عشای ربّانی در مسیحیت را بر اساس این نظریه توضیح میدهد. او میگوید: «عشای ربّانی، گوشت و خون عیسی مسیح پسر خدا، به یاد به صلیب کشیدهشدنش، خورده میشود. مسیح، کفّارة جرم ماقبل تاریخیِ برادرانش را میپردازد. در عین حال این کفّاره، بازسازی حادثه گذشته نیز هست. از آنجا که در کلام مسیحیت، پدر و پسر یکی هستند، آیین قدسیِ مرگ پسر، به صورت نمادین، آیین قدسی قتل پدر است؛ از اینرو، عشای ربّانی در باطن خود، عشق و نفرت اودیپی را بازگو میکند.»(32) اشکالات زیادی به این نظریه وارد شده است؛ برای مثال یکی از معتقدان به نظریه توتمی، دورکیم است. تفسیر او از توتمیسم به طور کلی ردّ شده است؛ زیرا نظریة او، مبتنی بر شواهدی است که از قبایل استرالیایی گزارش شده است؛ امّا جالب است که یکی از همکاران دورکیم به نام ریچارد ژاستون، گزارشهای نقل شده را به طور دقیق بررسی، و خلاف نظریة او را ثابت کرد. ژاستون نشان داد که دورکیم به بررسی دقیق قبایل استرالیایی نپرداخته است.(33) تبیین قربانی بنا به نظریة ترس در منشأ دین برخی منشأ دین را ترس عنوان میکنند. فروید معتقد است انسان در دوران کودکی، به هنگام ترس به پدر پناه میبَرد و وجود پدر به کودک، قوتِ قلب میدهد؛ امّا هنگامیکه بالغ میشود، ندای دین، کارکرد پدر را ایفا میکند. باورهای دینی، به جهان خدایی را فرافکنی میکند که در مواقع ترس و اضطرار، پناهگاه انسان میشود.(34) بنا به این نظریه، قربانی هدیهای خاص به خدایان است که هدف از آن، رهایی از خطرات، بدبختیها و بیماریها است و قربانیها نه برای ایجاد رفاقت و همدلی با خدایان، بلکه برای در امان ماندن از بلاهای آنان بوده است.(35) تبیین فروید از دین بر مبنای الگوی پدرـ فرزند، ممکن است در نگاه نخست در زمینة مسیحی، موجّه به نظر برسد؛ زیرا مسیحیان از خدای پدر سخن میگویند؛ ولی با کمی دقت روشن میشود که این الگو اصلاً قابل تعمیم به دیگر ادیان جهان نیست؛ برای مثال، در اسلام یا یهودیت، رابطة انسان با خدا، رابطة پدر و فرزندی نیست.(36) همیلتون در نقد نظریة فروید مینویسد: «گوناگونی دین در فرهنگهای متفاوت جهان چندان شدید است که احتمال وجود الگوی یکنواختی که از ویژگیهای جهانیِ ماهیت بشر سرچشمه گرفته باشد، بسیار ضعیف است. برای مثال «ایزد بانوها» را در نظر آورید. خود فروید میپذیرد که «ایزد بانوها» به ادلّة آشکار، با نظریة او خوب وفق نمیدهد.»(37) از طرف دیگر، اگر منشأ دین ترس باشد، باید با از بین رفتن ترس، دین نیز از بین برود؛ در حالی که عملاً چنین نیست. تبیین منشأ قربانی بنا به نظریة فطرت در منشأ دین نظریة فطرت، یکی از نظریات خداگرایانه در منشأ دین است. نظریات خداگرایانه، این ویژگی را دارند که در مقام تبیین دین، وجود خدا را به عنوان اصل مسلّم پذیرفتهاند. نظریات خداگرایانة مختلفی در باب منشأ دین ارائه شده است؛ مانند ترس از نومن، کهنالگو، امر مقدّس، علّیت، فطرت و....؛ امّا ما در اینجا برای طولانی نشدن بحث، فقط نظریة فطرت را بررسی میکنیم. بنا به نظریة فطرت، خدای متعال در سرشت انسانی، خداجویی، خداخواهی و خداپرستی را به صورت یک شعور باطنی و گرایش قرار داده است. بنا به این نظریه، انسان همواره به دین نیازمند است؛ هرچند در اوج بلوغ عقلی و علمی قرار گرفته باشد؛ زیرا خدا، امر فطری بشر است و تغییر و تبدیلی در آن راه ندارد.(38) این فطرت در پرتو دین و شریعت شکوفا میشود و چون فطرت همیشه هست، شریعت و دین هم هست(39) و با گذشت زمان، از اهمیت شریعت کاسته نمیشود. قربانی بنا به این نظریه، یکی از مناسک ادیان از طرف شارع مقدس (خداوند) و مطابق فطرت است و گذر زمان از ضرورت و اهمیت آن نمیکاهد. قربانی، عملی است که انسان با انجام دادن آن، تقرّب الهی را میجوید و ایمان خود را تقویت میکند و از آنجا که دیدگاههای دیگر در مورد منشأ دین نادرست است، نظریات آنها دربارة منشأ قربانی نیز نادرست است.(40) استاد مطهّری در ردّ دیدگاههای منشأ دین مینویسد: «کسانیکه ترس، جهل، امتیازات طبقاتی یا محرومیتهای اجتماعی و... را منشأ مفاهیم دینی و توجه بشر به خدا دانستهاند، قبلاً چنین فرض کردهاند که عامل منطقی و عقلانی یا تمایل فطری و ذاتی در کار نبوده است؛ والّا با وجود عامل منطقی یا فطری، جای اینگونه فرضیهها نیست.»(41) استاد مطهّری در مورد منشأ دین بیان میدارد که اگر به دین به عنوان آنچه از ناحیة پیغمبران بر مردم عرضه مىشود، نگاه کنیم، منشأ آن «وحى» است؛ ولی باید توجه داشت که اقتضای آموزههای پیامبران، در سرشت و ذات انسانهاست و پیامبران آمدهاند تا استعدادهای درونی انسان را بارور کنند؛ از اینرو، فطری بودن دین، به معنای مطابق بودن آن با نظام خلقت است.(42) پیشینة قربانی اوّلین قربانی گزارششده در یهودیت، مسیحیت و اسلام، قربانی فرزندان آدم است.(43) در گزارش قرآن کریم و کتاب مقدّس، ذکری از دستور خداوند برای قربانی نیست؛ تنها آمده است که هابیل و قابیل برای تقرّب به خداوند هدایایی را از گیاهان و حیوانات به درگاه خداوند آوردند. خداوند تنها قربانی هابیل را قبول کرد. علّت قبولی قربانی هابیل، تقوا و صفای باطن او بود.(44) پس پیشینة قربانی به زمان حضرت آدم برمیگردد و قربانی، همانطور که از اسمش پیداست، جهت تقرّب به خداوند بوده است. قربانیها شکل ساده و معقولی داشتهاند؛ امّا پس از انحرافات پیشآمده در دین، این آیین نیز دستخوش انحرافات زیادی شد. قرآن کریم سرچشمة اختلاف و انحراف پدیدآمده در دین را حسادت، سرکشی و طغیان عالمان ادیان میداند.(45) انحرافات در قربانی تا آنجا پیش رفت که برخی، دست به قربانی انسانها زدند. خداوند متعال از طریق پیامبران این انحرافات را گوشزد کرده و از آنها نهی نموده است. کتاب مقدّس، بنیاسرائیل را از اختلاط با فرهنگهای بیگانه برحذر داشته و آنها را به خاطر قربانی انسانی نکوهش کرده است.(46) قرآن کریم نیز با بیان قربانی حقیقی از بروز برخی انحرافات گذشتگان در قربانی جلوگیری کرده است. قرآن کریم بیان میدارد که برای خدا قربانی کنید (کوثر: 2) و تنها از گوشت حیواناتی که با نام خدا ذبح میشوند، بخورید (انعام: 118). همچنین خوردن گوشت قربانیهایی که بر روی سنگهای مورد پرستش ذبح شدهاند، حرام است (مائده: 3). بتپرستان، گوشت قربانی را نمیخوردند و معتقد بودند چون قربانی برای خداست، کسی حق خوردن آن را ندارد؛ از اینرو، خون آن را بر دیوار کعبه میمالیدند و گوشتهای قربانی را روی سنگها نهاده و در معرض خوراک درندگان میگذاشتند؛ امّا اسلام برای زدودن تحریفات و خرافات جاهلی، امر به خوردن گوشت قربانی میکند(حج: 36) و میفرماید: «خون و گوشت قربانیها به خدا نمیرسد و تنها تقوای شما است که به خدا میرسد»(حج: 37). بیشترین انحرافات در قربانی، در «ادیان ابتدایی»(47) به چشم میخورد. مطالعة قربانی در ادیان ابتدایی به ما کمک میکند تا به پیشینة قربانی، اهداف و انگیزههای انسانها برای قربانی و منشأ برخی قربانیهای کنونی دست یابیم. قربانی در ادیان ابتدایی قربانی در ادیان ابتدایی، بر حسب موضوع، به خونی، غیرخونی و الوهی تقسیم میشود.(48) قربانی خونی اساس قربانی خونی، تصدیق خون به عنوان نیروی مقدّس زندگی در انسان و حیوان است. با قربانی، حیات مقدّسِ در قربانی به خدا برمیگردد و در نتیجه خدا، انسان و طبیعت زندگی میکنند.(49) قربانی خونی، شامل قربانی انسانی و حیوانی میشود. ویل دورانت معتقد است که رسم قربانی انسانی، نتیجة عادت مردم به آدمخواری بوده است؛ زیرا آنها میپنداشتند خدایان نیز، گوشت انسانها را دوست دارند و این رسم ـ حتّی پس از برافتادن آدمخواری ـ ادامه پیدا کرده است.(50) گزارشها حاکی است رسم قربانی انسانی در بیشتر ملّتهای جهان وجود داشته است؛ مادران کارتاژی(51) با افتخار، کودکان خود را تقدیم «مولوخ»(52) میکردند و آنها را زنده میسوزاندند.(53) مردم سوریه فرزندان خود را برای خدای خورشید قربانی میکردند.(54) در سومر سالیانه هزاران دوشیزه پیشکش معابد میشدند تا به وسیلة کاهنان به خدایان تقدیم شوند.(55) در قبرس برای شادی آپولون(56) انسان را از صخره فرومیافکندند.(57) آریاییها مردان و زنانی را که به هفتاد سالگی میرسیدند، قربانی میکردند و گوشت آنها را میان خویشاوندان تقسیم کرده، آن را میخوردند؛ ولی دربیکها از خوردن گوشت زنان خودداری میکردند. شاید بر این باور بودند که با خاکسپاری زنان، مادر زمین (آناهیتا) را که حکم مادر جنس مؤنث را داشته است، از خود خشنود میسازند؛ در حالیکه با خوردن گوشت مردان قربانیشده، نیروی جنگندگی و دلاوری وی را به خود انتقال میدهند.(58) هنگامیکه امپراطور اینکاها (در امریکای جنوبی) درمیگذشت و درواقع به قلمرو پدرش خورشید بازمیگشت، خدمتکاران و زنانِ او را به احترام وی قربانی میکردند. گاهی این عزاداریها، به بهای جان بیش از هزار نفر تمام میشد.(59) «سکاها»(60) نیز همراه شاه متوفی، یکی از زنان غیر عقدی او و دیگر خدمة او را با اسب و جواهرات وی دفن میکردند.(61) با تکامل اخلاق بشری، عمدة قربانیهای انسانی، جای خود را به قربانیهای دیگر دادند. برخی قبایل، به جای خود انسان، عضوی از او را قربانی و پیشکش خدایان میکردند؛ مانند اهدای انگشت، خون و مو، اخته کردن، ختنه کردن، و گاه اهدای بکارت خود در یک فحشای مقدّس!.(62) هنگامی که پادشاه سکاها درمیگذشت، مردمان آنجا قسمتی از گوش خود را میبریدند و موهای خویش را میتراشیدند و شکافهایی در بازوان خود ایجاد میکردند و پیشانی و بینی را میدریدند و زوبینهایی در دست چپ خود فرو میکردند؛ به طوری که از سوی دیگر بیرون آید تا بدین وسیله خون ریختهشده را نثار خدای خود سازند و برای پادشاه آمرزش طلب کنند.(63) در استرالیا نثار انگشت به خدایان مرسوم بود.(64) دوشیزگان پرستندة فینیقی، خود را به نخستین کسی که در معبد از آنان درخواست همخوابگی میکرد، تسلیم میکردند تا خون بکارت آنان، سنگفرش قربانگاه را رنگین سازد و از این راه خدای یادشده را از خود راضی سازند.(65) در سوریه پس از پایان جشنی، برخی برای اینکه وفاداری همیشگی خود را به الاهة صاحب جشن ثابت کنند، خود را اخته میکردند.(66) همچنین در مواردی، به جای جان کودک، پوست ختنهگاه او را تقدیم خدایان میکردند یا کاهنانان مبلغی پول را در بهای همین پوست از طرف خدایان میپذیرفتند.(67) هنگامیکه اخلاق بشری، تکامل بیشتری پیدا کرد، قربانیهای حیوانی و نمادین،(68) جایگزین قربانی انسانی شد.(69) در یکی از الواح سومر آمده است: «برّه، جانشین و فدیة آدمی است.»(70) مصریهای باستان که هنگام مرگ یکی از فراعنه، تعداد بیشماری از رؤسا، زنان، فرزندان، بردگان، کنیزان و کسانی از اصناف گوناگون را کشته، در گور او مینهادند تا در جهان دیگر، به ارباب والامقام خود خدمت کنند، کمکم از این کشتار ناهنجار دست برداشتند و به جای کشتن مردمان، پیکرهها و مجسمههایی ساخته، به جای زندگان در گور فراعنه مینهادند؛ به این گمان که این پیکرهها به وسیلة خدایان، جانی خواهند گرفت و به خدمت ارباب خواهند ایستاد.(71) سرخپوستان امریکای شمالی نیز، آیینهای قربانی را تعدیل کرده، به آیینهای نمادین تبدیل ساختند. هنرمندان برای این کار، از چوب، سری کاملاً شبیه سر آدمی میتراشیدند؛ به گونهای که در آن، شباهت با اصل، کاملاً رعایت شود. در این قربانی نمادین، فردی را به عنوان قربانی به نمایش درمیآوردند و طیّ مراسمی، سر دروغین وی را از تن جدا میساختند.(72) البته برخی، زمان، شکل، کیفیت و نوع قربانی را متأثّر از شرایط اقتصادی میدانند و علّت جایگزینی قربانیها را نیز، مشکلات اقتصادی عنوان میکنند.(73) قربانی غیرخونی قربانی غیرخونی در ادیان ابتدایی، شامل خوراکیها (میوهها، سبزیها، دانههای گیاهی، مایعات به ویژه آب و شراب)، اشیا و حتی حیوانات موقوفه میشد. فروید معتقد است: «قربانی نباتی که از اهدای میوههای نوبر سرچشمه گرفته است، درحقیقت مظهر مالیاتی بوده که به صاحب خاک و سرزمین پرداخت میشده است.»(74) آشوریان برسر مقابر پدران و اجداد خود، جرعهریزی میکردند. میان هندوها نیز این عمل به قصد تطهیر و تهذیب جاری بوده است. عربها اغلب مانند اقوام سامی، خون قربانیهای خود را برای این عمل به کار میبردند یا مانند فینیقیان، شیر را به این منظور استعمال میکردند. بعدها به جای خون، از شراب که آن را خون انگور مینامیدند، استفاده میکردند.(75) قربانی الوهی در دورههایی، از قربانی خدایان گزارش شده است؛ یعنی خود خدایان موضوع قربانی بودهاند. عمدة این گزارشها از هند است. نمونة آن در متون براهمنه دیده میشود: «خدایان توسط قربانی به بهشت نایل میشوند.»(76) نمونة دیگر، خدای ایرانیان اوّلیه «زوروان» است که برای مدت هزارسال قربانی کرد تا صاحب پسری شود که دنیا را خلق کند.(77) برخی بر این باورند که قربانی به وسیلة انسان، تقلیدی از قربانی اوّلیه است که در ایجاد نظم کیهانی نقش داشته است.(78) تفاوت قربانی الوهی با دیگر قربانیها در این است که در قربانیهای دیگر، پیشکش چیزی از الوهیت را در خود داشت، امّا در قربانی الوهی، پیشکش با خدا همسان میشود.(79) انگیزههای قربانی در ادیان ابتدایی در ادیان ابتدایی، قربانی با انگیزههایی گوناگون انجام میگرفت. برخی از این انگیزهها، عبارت بودند از: ستایش و سپاسگزاری از خدایان، التماس و درخواست از خدایان، جلب رضایت و فرونشاندن خشم خدایان، کفّارة گناهان، رستگاری در دنیای دیگر، همسفره شدن با خدایان، پیشگویی و پیشبینی حوادث آینده و تبرّک مجالس. البته گاهی چند انگیزه یا همة آنها، در یک قربانی جمع میشد.(80) در رم، در زمان کنسولی کامیل (قرن 4 ق.م) پس از رفع اختلاف میان مجلس سنا و مردم، جشنی آراستند و در تمام پرستشگاهها، قربانیهایی به منظور ستایش خدایان انجام دادند.(81) سلتها (82) نیز، برای شکرگزاری و حقشناسی از خدایان باروری، قربانی انسانی انجام میدادند. قربانیان، عبارت بودند از زنان جوان، کودکان خردسال، اسیران جنگی، دزدان، راهزنان و آدمکشان که آنان را دستگیر و به کاهنان تسلیم میکردند تا در روز معینی قربانی کنند.(83) گروهی بر این باور بودند که اگر شخصی در این دنیا قربانی شود، یا خودکشی کند، در زندگی بعدی، فردی خوشبخت، آزاد و شریف متولّد خواهد شد. ازاینرو برای این افراد، رفتن به قربانگاه، گذر از خانة سختی و ورود به خانة سعادت بود.(84) الگونکوئینها، یکی از قبایل سیاهپوست امریکایی نیز، خود را میکشتند تا در زندگی بعدی، فردی خوشبخت و آزاد باشند.(85) یونانیان معتقد بودند با قربانی کردن، خدایان را به مهمانی فرامیخوانند و از حضور آنان لذّت میبرند و به برکت نیروی آنها، به نیروی خود میافزایند. به همین دلیل شراب را نخست روی قربانی و سپس در پیالههای خود میریختند و وانمود میکردند که خدایان با آنان شراب نوشیدهاند.(86) فینیقیان به منظور بر سر مهر آوردن مولوخ و فرونشاندن خشم او، نخستین فرزندان خویش را در دل سوزان این خدای کودکخوار میافکندند.(87) اهالی صربستان هنگام احداث بناهای بزرگ و معابد، زنی را قربانی کرده، در پی ساختمان دفن میکردند تا خدایان ِ به خشم آمده، اقدام به تخریب بنا نکنند.(88) مردمان استرالیا در برابر هر گناهی که مرتکب میشدند، بندی از انگشتان خویش را نثار خدایان میکردند و یا زخمهایی را به خود وارد میساختند.(89) در رم، اگر زنی پیش از انقضای عدّه درصدد ازدواج برمیآمد، برای بخشایش گناه، بایستی گاوی را قربانی کند.(90) در سواحل شمالی کشور پرو، هر خانوادهای برای برآورده شدن حاجات خود، نذر میکرد که یکی از دختران خردسال خود را وقف معبد نماید یا در راه خدای ماه قربانی کند. دخترانی که تقدیم معبد میشدند، مقدّس بودند. از این جهت همگان موظّف بودند به آنها احترام بگذارند و هیچ کس جز شاه و کاهنان، حق بهرهمندی جنسی از آنها را نداشت.(91) بعضی اقوام نیز، برای برداشت محصول بهتر، مردی را میکشتند و خونش را هنگام بذرافشانی بر زمین میپاشیدند. هنگامیکه محصول میرسید و موسم درو میشد، آن را تعبیری از تجدیدحیات مرد قربانیشده میدانستند.(92) روسها ـ همانند یونانیان و مصریان باستان ـ هنگامی که به کارهای بزرگ میپرداختند، برای اینکه حوادث آینده را پیشگویی و پیشبینی کنند، از روی احشاء و امعاء قربانی تفأل میزدند.(93) در آتن برای تبرّک مجالس عمومی، خوکی را قربانی میکردند.(94) آداب قربانی در ادیان ابتدایی آیین قربانی در ادیان ابتدایی، آدابی ویژه داشت. توجه به این آداب، در فهم جایگاه و منزلت قربانی در این ادیان کمک میکند. در این بخش به برخی از این آداب، از جمله: زمان قربانی، مکان قربانی، قربانیکننده، قربانیشونده، کیفیت قربانی و... اشاره میکنیم. بعضی قربانیها متصدّی ویژه داشت و میبایست به وسیلة شخص خاصی انجام میگرفت؛ وگرنه ممکن بود سر مویی اشتباه شود و درنتیجه، خدایان گوشت قربانی را بخورند، امّا نیاز قربانیکننده را برآورده نسازند.(95) برخی قربانیها، مکان خاصی داشتند؛ مثلاً میبایست حتماً در قربانگاه و معبد انجام میشد؛ ولی برخی دیگر از قربانیها، مکان خاصی نداشتند و امکان بجاآوردن آن در خانه و هرجای دیگری وجود داشت. در چگونگی انتخاب قربانیان، میان اقوام و ملل مختلف تفاوتهایی دیده میشود. در سوریه، عدّهای نذر قربانی میشدند و یا داوطلبانه خود را تسلیم قربانگاه میکردند.(96) در بعضی اقوام (مثل اینکاها و مایاها در امریکای جنوبی)، میکوشیدند تا قربانیان از افراد جوان، سالم و زیبا انتخاب شوند.(97) برخی، غرقشدگان و اسیران جنگی را تقدیم خدایان میکردند(98) و برخی، محکومان به اعدام را قربانی میکردند.099) برخی دیگر، فرزندان مردم تهیدست را خریداری و قربانی میکردند.(100) برخی نیز با به راه انداختن جنگ، در اسیر گرفتن برای قربانی میکوشیدند.(101) حیوان قربانی نباید عیبی میداشت؛ حیوان قربانی میبایست سالم باشد؛ زیرا حیوان معیوب، شایسته خدایان نبود. کاهنِ قربانیکننده، تمام بدن قربانی ـ حتّی زبان حیوان ـ را برای مطمئن شدن از سلامتی آن، بررسی میکرد. در برخی قبایل، اگر کسی حیوان معیوبی را قربانی میکرد، محکوم به مرگ بود.(102) یونانیان هنگام پیمان بستن، از سر حیواناتی که قرار بود قربانی شوند، موهایی جدا میکردند و آن را میان سرکردگان پخش میکردند و خدایان را بر این پیمان گواه میگرفتند.(103) در رم، هنگام سوگندهای بزرگ، مردی را قربانی میکردند و تمام کسانی که متعهد میشدند، دست خود را در خون او آغشته میکردند و جرعهای از خونش را میآشامیدند.(104) در برخی قبایل، هنگام آغاز زمستان که فصل غیبت خورشید بود، برای خدای خورشید مراسمی بر پا میکردند. کاهن اعظم، واسطة بین خدا و مردم بود و در ازای قربانی، برای مردم فراوانی محصول را درخواست میکرد. کاهن، سینة انسان قربانی را با دشنهای بیرون میآورد و آن را تقدیم خدای خورشید میکرد. خدای خورشید نیز، الهاماتی به کاهن میکرد. انسان قربانیشده، طی مراسمی به عنوان نماینده و نظرکردة خورشیدخدا، بین مردم توزیع میشد. آنها گاهی قربانیان را درون چاهی میانداختند و پس از آن، اشیایی گرانبها از طلا، فیروزه و دیگر جواهرات را به درون چاه میانداختند.(105) در برخی مراسم، قربانیها و افراد شرکتکننده، آرایشهای خاصی داشتند. مراسم به همراه رقص، پایکوبی و بادهگساری بود و بر این عقیده بودند که بدین وسیله جلبِ نظر خدایان کرده، نیرویی از نیروهای خدایان را جلب میکنند. بدن قربانی هنوز جان داشت که موی سر و یک چشم او را کنده، به خدا پیشکش میکردند و منتظر پذیرفتن قربانی از سوی خداوندگار میماندند. نشانة پذیرفته شدن قربانی، اوّلین پرندهای بود که در آسمان مشاهده میشد. در این صورت همه با رضایت خاطر، نوید پیروزی را دریافت میکردند؛ زیرا پرندة فوق را پیک خدایان میپنداشتند.(106) در برخی قبایل نیز، پیش از قربانی روزه میگرفتند و بعد از آن، قربانی را به عنوان بلاگردان خود به خدایان تقدیم میکردند.(107) قربانی با کیفیتهای گوناگون تقدیم میشد؛ گاهی با ریختن خون و نثار کردن بود؛ گاهی قربانی را میسوزاندند و گاهی آن را دفن میکردند. سوزاندن قربانی در میان یهودیان قدیم و یونانیان معمول بوده است. شاید غرض از سوزاندن قربانی، آن بوده که بوی سوختگی و دود آن به مشام خدایان برسد. دفن قربانی برای جلبِ نظر و تقرّب به خدایان زیرزمینی بوده است. در بعضی ادیان و اقوام، چگونگی کشتن قربانی، اوّلین اولویت را داشته است.(108) گاهی حیوانات را نمیکشتند؛ بلکه آنها را وقف خدایان میکردند و سپس در مکانی مقدّس، زنده رهایشان میکردند؛ البته به این موقوفات، بیشتر عنوان پیشکشی داده میشود تا قربانی.(109) آزتکها در مکزیک، قربانی را به چلیپایی میخکوب میکردند تا بهتدریج جان بسپارد. سپس گوشتش را قطعهقطعه کرده، میان مردم تقسیم میکردند.(110) آنها قربانیان را به شدیدترین صورت شکنجه میکردند؛ به طوریکه تمام بدن آنان شکست میشد و دیدگانشان از حدقه بیرون افتاد. تمام اینها بدین منظور بود که شهامت، بردباری و آمادگیشان را محک بزنند که آیا لایق این شأن عظیم و ارتقای مرتبت والا هستند یا نه.(111) در میان پارهای قبایل و جوامع، پس از کشتن قربانی، نوشتهای با امضای کاهن معبد به دست قربانی داده میشد که گواهینامة ورود به بهشت بود.(112) در برخی ادیان، پس از قربانی ِحیوان یا انسان، نوعی پوزشخواهی از قربانی به عمل میآمد؛ مصریها پس از مراسم قربانی، به گریه و زاری میپرداختند. برخی علاوه بر گریه، زخمهایی نیز به خود میزدند.(113) علت سوگواری، ترس از مجازاتی بود که تهدیدشان میکرد و میخواستند از مسئولیت قتلی که مرتکب شدهاند، فرار کنند؛(114) به همین دلیل در پارهای از نقاط، قربانیکننده به محض قربانیکردن، پا به فرار میگذاشت. در آتن، پس از قربانی، گناه قربانیکردن را به گردن چاقو میانداختند و آن را به دریا پرتاب میکردند.(115) در بعضی ادیان ابتدایی، رسم بر این بود که قربانی را پس از تقدیم و پیشکشی میخوردند. ویلدورانت در مورد علّت این عمل مینویسد: «مردمان ابتدایی بر این باور بودند که فضایل هر موجودی با خوردن آن به انسان منتقل میشود؛ درنتیجه به این فکر افتادند که خدایان خود را نیز بخورند. بسیاری از اوقات، شخصی را انتخاب کرده، او را خوب میپروراندند. آنها به او عنوان خدایی میدادند تا بعد او را بکشند و خونش را بیاشامند و از گوشتش تناول کنند. هنگامیکه غذای انسانها، حالت تأمینشدهتری به خود گرفت، مهربانی بیشتری به دل آنها راه یافت و به جای قربانیکردن خدا، به این قناعت ورزیدند که چیز مأکولی را به عنوان رمز و مثال او بسازند و آن را بخورند. در مکزیک قدیم، مجسمهای از خدا با حبوبات میساختند و کودکانی را کشته، خونشان را بر آن میپاشیدند و آن را به جای خدا میخوردند. در هنگام انجام تشریفات، کاهن اوراد سحری را میخواند تا مجسمة خدایی را که بناست خورده شود، به خدای واقعی تبدیل شود.»(116) امّا فروید معتقد است که اعضای کلان با خوردن توتم به تزکیة نفس میپرداختند و اتّحاد بین خود و هم قبیلهایها از یکطرف، و همة افراد قبیله با خدا را از طرف دیگر، مستحکم میکردند؛(117) زیرا آنها فکر میکردند که از این غذا، خون درست میشود و این خون، طیّ همغذایی به تن همة شرکتکنندگان در تناول غذا جریان مییابد و آنها را متّحد میکند.(118) بقایای قربانیهای ابتدایی در دوران معاصر با بررسی و مطالعة قربانی در ادیان گوناگون میتوان ریشة برخی عقاید و قربانیهای کنونی را پیدا کرد. متأسفانه به رغم تلاش حکیمان و پیشوایان دینی برای براندازی چنین عقایدی، باز این عقاید در گوشه و کنار جهان به حیات خود ادامه دادهاند. در هند از قربانیِ انسانی گزارش شده است.(119) در افریقا، قربانیِ انسانی تا روزگار امروز دوام آورده است.(120) قبیلهای در تایلند بر این عقیدهاند که باید دختری زیبا و باکره که بیشتر از چهارده سال نداشته باشد را در یکی از روزهای سال برای خدایشان قربانی کنند. هدف آنها از این قربانی، امنیت، حفظ حیات خود و دیگران، شفای بیماریها و... است.(121) شاردن فرانسوی در سفرنامة خود به رواج بخشی از عقاید اقوام ابتدایی در میان مردمان کلشید (ایالتی همجوار گرجستان) اشاره میکند: «هنگام بیماری، مردم کشیشان را بر بالین خود میخوانند و از او سبب بیماری خویش را میپرسند. کشیش هم چند بار کتابش را ورق میزند و پس از چند لحظه تأمّل، میگوید فلان تصویر (مقدّس) نسبت به تو خشمگین و متغیّر شده است. برای فرونشاندن خشم و رضایت خاطر او باید گوساله یا گاوی را قربانی کنی. همچنین به او یک فنجان نقره یا یک قطعه پارچة ابریشمی تقدیم کنی؛ وگرنه دیری نمیگذرد که میمیری. بیمار نیز به قید قسم قول میدهد که همة این کارها را انجام دهد.»(122) او همچنین مینویسد: «برای تطیر و تفأل، هنگام قربانی گاو، تمام حرکات و سکنات حیوان را مورد توجه و دقت خاصی قرار میدهند؛ مثلاً اگر هنگام قربانی، گاو سرکشی نموده، شاخ بزند و تسلیم نشود، میگویند که در آن سال جنگ و خونریزی خواهد شد. اگر تپاله بیاندازد، پیشبینی میکنند که نعمت و فراوانی سراسر کشور را فراخواهد گرفت و در صورتیکه ادرار کند، محصول شراب خیلی زیاد خواهد شد...؛ امّا با وجود اینکه همیشه این پیشگوییها غلط از آب درمیآید، باز مردم سادهلوح این ترهات را همچون وحی مُنزل، حقیقت میپندارند.»(123) برخی معتقدند رسم آبپاشیدن پشت سر مسافر نیز که گاهی گُل یا گیاهی به آن اضافه میکنند، از بقایای رسم قربانی و پیشکشی آب به خدای زمین است .(124) جای دوری نرویم؛ بعضی از مردم ما نیز اعتقادات خاصی دارند. برخی معتقدند اگر در یک سال دو نفر از یک خانواده از دنیا بروند، باید در قبرستان مرغ یا خروسی کشته، بین قبر آن دو خاک کرد تا قبرستان قربانی دیگری از این خانواده نگیرد. برخی بر این باورند که هنگام آهنریزی ساختمان باید خونی پای آهن ریخته شود؛ و گرنه این ساختمان قربانی خواهد گرفت. برخی نیز معتقدند هنگام خرید ماشین، باید تخم مرغ یا خون حیوان قربانیشده را بر چرخ و بدنه ماشین تازه خریداری شده مالید، تا ماشین خونی نگیرد. نتیجهگیری 1. آیین قربانی، یکی از جلوههای پرستش به شمار میآید که در اغلب ادیان گذشته و حال مشاهده میشود. 2. آیین قربانی، برخواسته از حس فطری پرستش است. انسانها با تقدیم هدیه و قربانی کوشیدهاند تا خشنودی خدا (یا خدایان) را جلب کرده و از خشم و غضب آنها جلوگیری کنند. 3. آیین قربانی، در برخی ادوار و ادیان دستخوش انحرافاتی شد، تا آنجا که برخی فرزندان دلبند خود را به عنوان بهترین هدیة قربانی خدایان خود کردهاند. 4. پیامبران تلاش زیادی در زدودن انحرافات از آیین قربانی کردهاند؛ امّا باز رگههایی از این انحرافات در دنیای معاصر قابل مشاهده است. پی نوشت ها: 1. Henninger, Joseph, "sacrifice", in: The Encyclopedia of religion, p. 554. 2. غلامحسین مصاحب، دائرةالمعارف فارسی، ص 2533. 3. Offering 4. Henninger, Ibdi, p. 554. 5. James: 1 6. عبادت در عهد عتیق نیز، معنایی مشابه همین دارد (ر.ک: دائرةالمعارف الکتابیه، ص 165). 7. ر.ک: ترنس استیس والتر، دین و نگرش نوین، ترجمه احمدرضا جلیلی. 8. محمدجواد باهنر، معارف اسلامی، ص 70. 9. Evolutionary theory 10. Auguste Comte 11 C.f. Mazlish, Bruce, "Comte, Auguste", in: The Encyclopedia of Philosophy, p. 174. 12. جان بیناس، تاریخ جامع ادیان، ترجمه علی اصغر حکمت، ص 22. 13. مرتضی مطهری، علل گرایش به مادیگری، ص 65-66. 14. animism 15. Edward Burnett tylor 16. ر.ک: دانیل پالس، هفت نظریه در باب دین، ترجمه و نقد محمدعزیز بختیاری، ص 48-51. 17. Homage 18. Abnegation 19. Tylor, "Primitive Culture", in: Understanding Religious Sacrifice, p. 13. 20. ملکم همیلتون، جامعه شناسی دین، ترجمه محسن ثلاثی، ص 46-47. 21. James George Frazer 22. دانیل پالس، همان، ص 116. 23. در قرآن آمده است که فرعون میگفت: من خدای برتر هستم (نازعات: 24) و غیر از من، خدایی وجود ندارد (قصص: 38). او مدعی بود که رود نیل به ارادة او جریان دارد(زخرف:51). 24. دانیل پالس، همان، ص 64. 25. مراسم «میرنوروزی» نیز در ایران باستان بدین منظور انجام میگرفته است. طبق این آیین، هنگام نوروز، امیر یا حاکم به منظور دفع شر و رفع هرگونه بدآمدهایی که در سال جدید ممکن بود دچار آن شود، بر حسب ظاهر، از امیری یا پادشاهی خود دست میکشید و به جای وی، پادشاه موقّت دیگری مینشاندند. این شخص طیّ پنج روز نخستین از جشن نوروزی، حکومتی صوری میکرد و به عزل و نصب، توقیف و زندانی و جریمه و مصادرة اموال هرکسی که مایل بود، میپرداخت و پس از سپریشدن روزهای یادشده، شاه موقت به قتل میرسید (قربانی میشد) و شهریار واقعی به مقرّ حکومت خود باز میگشت (علیاصغر مصطفوی، اسطوره قربانی ص 75-76). 26. Pawnee Indians. 27. William Robertson Smith, “The Religion of the Semites”, in: Understanding Religious Sacrifice, p. 61. 28. ر.ک: سیداکبر حسینی و امیر خواص، منشأ دین بررسی و نقد دیدگاهها، ص 108. 29. ر.ک: ریمون آرون، مراحل اندیشه در جامعه شناسی، ترجمه باقر پرهام، ص 375 به بعد. 30. دانیل پالس، همان، ص 167. 31. Zoe Petropoulou, Maria, Animal Sacrifice in Ancient Greek Religion, Judaism, and Christianity 100 BC-AD 200, p. 17-18. 32. دانیل پالس، همان، ص 114. 33 ر.ک: علیرض
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]
صفحات پیشنهادی
پایتختیها راز پرسپولیسی بودن فردوسیپور را بعد از ۱۵ سال بر ملا کردند
پایتختیها راز پرسپولیسی بودن فردوسیپور را بعد از ۱۵ سال بر ملا کردند ابتدا این احمد مهران فر بود که آدم ها را به 3 دسته تقسیم کرد استقلالی پرسپولیسی و تیم ملی و جالب اینکه او ادعای فراز کمالوند درباره عادل را تکرار کرد و گفت تو پرسپولیسی هستی من خودم در یک سفر از زیر زبانتسی و دومین مقاله صوتی رحیم پورازغدی منتشر شد/ بررسی نسبت مسلمانی و ایرانی بودن
دین و اندیشه سی و دومین مقاله صوتی رحیم پورازغدی منتشر شد بررسی نسبت مسلمانی و ایرانی بودن حسن رحیم پورازغدی در سی و دومین دوهفته نامه صوتی خود به مناسبت ایام چهارشنبه سوری و عید نوروز به مقولاتی از این قبیل در عرصه ملیت و اسلامیت پرداخته است به گزارش خبرگزاری مهر حسن رحیراز شش گوشه بودن ضریح امام حسین(ع)
پربيننده ترين خبرهاي سال 92 20 راز شش گوشه بودن ضریح امام حسین ع درباره علت ششگوشه بودن ضريح حضرت سيدالشهدا ع روایتهای گوناگونی وجود دارد اما مجموع این روایتها و آن چه نزدیک تر به منطق به نظر میرسد آن چیزی است که شیخ مفید ره در کتاب الارشادات آورده است به گزارش گروهراز محبوبیت حزب الله برای مسیحیان و منفور بودن تکفیری ها
راز محبوبیت حزب الله برای مسیحیان و منفور بودن تکفیری ها تصاویر کلیساها پس از آزادی تفاوت تعامل دو گروه در سوریه را نشان میدهد یک طرف گروههای تکفیری مسلحی که مدعی اجرای شریعت و آوردن آزادی و دموکراسی برای مردم سوریه هستند و طرف دیگر ارتش سوریه و رزمندگان حزب الله به گزارش پادر آخرین برنامه نود سال ۹۲ چهگذشت؟ / «ارسطو» ، راز پرسپولیسی بودن فردوسیپور را بر ملا کرد!
در آخرین برنامه نود سال ۹۲ چهگذشت ارسطو راز پرسپولیسی بودن فردوسیپور را بر ملا کرد ابتدا این احمد مهران فر بود که آدم ها را به 3 دسته تقسیم کرد استقلالی پرسپولیسی و تیم ملی و جالب اینکه او ادعای فراز کمالوند درباره عادل را تکرار کرد و گفت تو پرسپولیسی هستی من خودمآلمان نسبت به موفقیت آمیز بودن تلاش هابرای حل دیپلماتیک بحران اوکراین ابرازتردید کرد
آلمان نسبت به موفقیت آمیز بودن تلاش هابرای حل دیپلماتیک بحران اوکراین ابرازتردید کرد برلین - ایرنا - وزیر امور خارجه آلمان نسبت به دستیابی به توافق دیپلماتیک برای حل بحران اوکراین ابراز تردید کرد و گفت تقریبا هیچ شانسی برای حل سیاسی این مشکل که با برگزاری همه پرسی شبه جزیره کریمههشدار شدید کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال به متخلفان: با ایجینتهای بدون مجوز برخورد میشود/ در صورت احراز صوری ب
هشدار شدید کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال به متخلفان با ایجینتهای بدون مجوز برخورد میشود در صورت احراز صوری بودن قراردادها متخلفان را محروم میکنیمرئیس کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال گفت اگر تخلفاتی در زمینه قرارداد بازیکنان ثابت شود با متخلفان به شدت برخورد میکنیم محمدرضا ملامحپایتختیها راز پرسپولیسی بودن فردوسیپور را بر ملا کردند
پایتختیها راز پرسپولیسی بودن فردوسیپور را بر ملا کردند ابتدا این احمد مهران فر بود که آدم ها را به 3 دسته تقسیم کرد استقلالی پرسپولیسی و تیم ملی و جالب اینکه او ادعای فراز کمالوند درباره عادل را تکرار کرد و گفت تو پرسپولیسی هستی من خودم در یک سفر از زیر زبانت کشیدم کد خبنمايش خانواده تراز اسلامي- ايراني در مجموعه كيميا
نمايش خانواده تراز اسلامي- ايراني در مجموعه كيميا كيميا سريالي با موضوع دفاعمقدس و رويكردي خانوادهمحور است كه مراحل توليد و ضبط آن پنج ماه پيش آغاز شد و پيشبيني ميشود آذر 93 از شبكه دوم سيما به روي آنتن برود كيميا سريالي با موضوع دفاعمقدس و رويكردي خانوادهمحور است كه مراحلترازوی دخلوخرج را متعادل کنیم
ترازوی دخلوخرج را متعادل کنیم از خرید آجیلهای گرانقیمت صرف نظر میکنیم و امسال هم فقط به دیوارشویی اکتفا میکنیم تا شاید سال دیگر بتوانیم دیوار را رنگ کنیم به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران با هم مینشینیم دخل و خرجمان را حساب میکنیم برای اینکه اعتماد به نفسمانبازگشایی بولوار مدرس شیراز پس از 12 سال/ کشف محموله بزرگ قاچاق مشروبات الکلی
استانها جنوب فارس سردار سجادیان خبرداد بازگشایی بولوار مدرس شیراز پس از 12 سال کشف محموله بزرگ قاچاق مشروبات الکلی شیراز - خبرگزاری مهر بازگشایی بولوار مدرس شیراز کشف محموله بزرگ قاچاق مشروبات الکلی و از موضوعات مطرح شده از سوی فرمانده انتظامی استان فارس است به گزارشکشمکش در لیبی قربانی می گیرد
کشمکش در لیبی قربانی می گیرد خبرگزاری رسا ـ بنغازی در ماههای گذشته شاهد وقوع انفجارها و حملات متعدد از سوی گروههای سلفی و جدائی طلب بوده است به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا بی بی سی فارسی در خبری گفت بر اساس گزارش منابع بیمارستانی انفجار بمبی در خودروی ارتش در حومه بدستدرازي جاعلان به سلامت شهروندان و خودروها
دستدرازي جاعلان به سلامت شهروندان و خودروها يك عضو شوراي شهر تهران با اعلام هشدار درباره سوءاستفاده سودجويان و جاعلان برگ معاينه فني خودرو گفت از نيروهاي نظارتي در حوزه معاينه فني خودروها تقاضا كرديم كه مراكز معاينه فني را تحت نظارت خود درآورند و دست جاعلان را در چاپ برچسب معاامام جمعه شیراز: تعبد و تفقه در دین ویژگی مرحوم آیتالله موحد ابطحی بود
امام جمعه شیراز تعبد و تفقه در دین ویژگی مرحوم آیتالله موحد ابطحی بودامام جمعه شیراز گفت تعبد و تفقه در دین ویژگی مرحوم آیتالله موحد ابطحی بود ● گزارش تصويري مرتبط------------------------------- به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیتالله اسدالله ایمانی امشب در مراسم چهلمینمعاون اجتماعی فرمانده انتظامی استان زنجان: بودن فرزندان در کنار خانواده آسیبهای احتمالی چهارشنبهسوری را کاهش
معاون اجتماعی فرمانده انتظامی استان زنجان بودن فرزندان در کنار خانواده آسیبهای احتمالی چهارشنبهسوری را کاهش میدهدمعاون اجتماعی فرمانده انتظامی استان زنجان گفت بودن فرزندان در کنار خانواده آسیبهای احتمالی چهارشنبهسوری را کاهش میدهد جعفر کردلو امروز در گفتوگو با خبرنگار فاابراز نگرانی سازمان ملل از تحولات کریمه
ابراز نگرانی سازمان ملل از تحولات کریمه دبیر کل سازمان ملل نسبت به تحولات کریمه ابراز نگرانی کرد و احترام به یکپارچگی اوکراین را خواستار شد به گزارش نامه نیوز فارس به نقل از تلویزیون الجزیره مباشر نوشت بان کی مون دبیر کل سازمان ملل نسبت به تحولات کریمه ابراز نگرانی کرد وجام جم ایام | "نوروز" و سرچشمه های آفرینش و تجدیدحیات در ادیان و اساطیر
کتاب تازه انتشاریافته "نوروز" و سرچشمه های آفرینش و تجدیدحیات در ادیان و اساطیر در سیصد صفحه و نُه فصل به بیان نمودهای اساطیری و نوروز اسطوره تجدید حیات ایرانی می پردازد وروز گل افشانِ جشن زندگی و میعاد با طبیعت و هستی قدم به آستانه زمان می نهد نوروز این پیر سالخورد-
گوناگون
پربازدیدترینها