تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به جرّاح مدائنى فرمودند: آيا به تو بگويم كه مكارم اخلاق چيست؟ گذشت كردن از مردم، سهي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803295102




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

از خرید کپی رایت فیلم‌ها تا حضور شجریان در برنامه نوروزی


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: از خرید کپی رایت فیلم‌ها تا حضور شجریان در برنامه نوروزی
این بخش از خاطرات لاریجانی که ردپای نخستین چالش‌های پیش روی سومین رئیس صداوسیما بر آن نقش بسته، از آن جهت حائز اهمیت است که معمولاً درباره این چالش‌ها توسط مدیران صداوسیما سخنی بر زبان جاری نمی‌شود و جنبه دیگر اهمیت این خاطرات، انتصاب رئیس جدید سازمان صداوسیما در سال جاری است و این چالش‌ها کم و بیش، چالش‌ها رئیس تازه رسانه ملی نیز خواهد بود.
کد خبر: ۳۸۷۸۶۵
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۰ - 04 April 2014




شاید بزرگ‌ترین تحولات رسانه ملی را بتوان به دوره‌ای نسبت داد که علی لاریجانی در جایگاه سومین رئیس صداوسیما، مدیریت را به دست گرفت و سیاست‌های تازه‌ای در راستای توسعه فنی و محتوایی بزرگ‌ترین نهاد اطلاع رسانی و فرهنگی کشور اعمال کرد که برخی از این سیاست‌ها پس از سپردن این مسئولیت به مدیران بعدی استمرار یافت و برخی دیگر از این سیاست‌ها نیز تغییر جهت داد که نتایجش مشخص و ملموس است اما رئیس صداوسیما با چه چالش‌هایی این نهاد عظیم و پرساز و برگ را در اختیار گرفت؟ پاسخ به این پرسش، به خوبی محدودیت‌های مدیران رسانه ملی را نشان می‌دهد؛ محدودیت‌هایی که کمتر رسانه‌ای می‌شود.

به گزارش «تابناک»، یکی از مهم‌ترین مستندات تاریخی، خاطرات مسئولان و کارگزاران و به خصوص خاطرات روزانه است؛ خاطراتی که روایت‌های هر مدیر ارشد را از وقایع به تصویر می‌کشد و البته لزوماً قرار نیست این روایت‌های روزانه از قول یک مدیر ارشد باشد و در برخی کشورها، خاطرات رئیس دفتر یا منشی برخی مسئولان ارشد نیز چنین جذابیتی را داشته که تیراژ بالایی را به خود اختصاص دهد. مورخین با گذشت زمان به چنین خاطراتی رجوع می‌کنند، چرا که با گذشت یک تا چند دهه از یک اتفاق، رویدادهای از زبان و قلم اشخاص مختلفی روایتی می‌شود و با تطبیق این گفتارها و نوشتارها، حقیقت بدون نگاه شخصی بهتر قابل برداشت خواهد بود.

برخی از سیاسیون ایران چنین روزنویسی‌هایی را انجام می‌دهند، از آن جمله، علی لاریجانی. سال 1384 که دکتر علی لاریجانی کاندیدای ریاست جمهوری شد، یکی از اقلام تبلیغاتی ستاد او، کتابی پالتویی بود با عنوان «هوای تازه»؛ جلد اول از خاطرات مدیریت صداوسیما که شامل یادداشت‌های روزانه رئیس سابق رسانه ملی از نیمه زمستان سال 72 تا 23 دی سال 73 بود. گرچه لاریجانی تا این روز بقیه خاطرات ده ساله خود را از آن دوران هنوز به طبع نشر نسپرده، اما در همین کتاب هم می‌توان روایت‌های شیرین و ناشنیده یافت.

بخش برگزیده مربوط به نخستین نوروزی است که لاریجانی ریاست سازمان را برعهده گرفته بود و می‌خواست عیدی متفاوت برای مردم رقم بزند. این بخش از خاطرات لاریجانی که ردپای نخستین چالش‌های پیش روی سومین رئیس صداوسیما بر آن نقش بسته، از آن جهت حائز اهمیت است که معمولاً درباره این چالش‌ها توسط مدیران صداوسیما سخنی بر زبان جاری نمی‌شود و جنبه دیگر اهمیت این خاطرات، انتصاب رئیس جدید سازمان صداوسیما در سال جاری است و این چالش‌ها کم و بیش، چالش‌ها رئیس تازه رسانه ملی نیز خواهد بود. این بخش از خاطرات رئیس پیشین سازمان صداوسیما و رئیس کنونی مجلس شورای اسلامی را که از 20 اسفند تا 14 فروردین 72 است، در شماره نوروزی نسیم بیداری نقل شده بود و حال در «تابناک» می خوانید.

طرح صلح انتحاری (جمعه 20 اسفندماه 1372)
روز قدس با خانواده به طرف دانشگاه رفتیم. راهپیمایی شلوغ بود. به نظر می‌رسد حادثه الخلیل و نوع تبلیغات صداوسیما در ازدحام موثر بوده است. آقای هاشمی در خطبه‌های خود به کاهش قیمت نفت و تاثیر آن در وضعیت اقتصادی داخل کشور اشاره کرد و آن را توطئه دانست که نتیجه آن، این می‌شود که تنها 30 درصد برنامه های سازندگی کشور ادامه یابد. در بحث اسرائیل گفت: پذیرش هرگونه صلح با رژیم اسرائیل انتحار است و اسرائیل ماندنی نیست. بعد از نماز با بخش خبر تماس گرفتم و درباره نحوه انعکاس اخبار روز قدس نکاتی را مجددا متذکر شدم؛ مخصوصاً برخی فرازهای سخنان آقای هاشمی جالب بود که روی پخش آن تاکید کردم.

از امشب این بحث که روز عید فطر کی هست، در گرفته! آیا شنبه است یا یکشنبه؟ بخش خبر ما نیز مرتباً از مراجع مختلف اطلاعات می‌گرفت، ولی ظاهراً به نتیجه‌ای نرسید. فیلم سینمایی درباره فلسطین بدون رایت پخش شد. فیلم خوبی بود. عصر آقای سادات نژاد تماس گرفت؛ انتظار تلفن او را داشتم. به او گفتم پخش فیلم سینمایی به نفع شماست؛ تبلیغ کار شما می‌شود! بالاخره بنا شد در عوض حقوق آن، به موسسه کمک کنم. به خیر گذشت!

تحویل سال با شجریان (شنبه 21 اسفندماه 1372)
گزارش روابط عمومی نشان می‌داد مردم از پخش فیلم سینمایی دیروز ابراز رضایت کرده‌اند. جلسه‌ای با مدیران سیما داشتم و برنامه‌های عید را از آنان جویا شدم. توصیه کردن حجم فیلم‌های سینمایی را در روز عید که مردم اوقات فرغات دارند زیاد کنند؛ آنها هم ناله از کمبود فیلم! قرار شد با مسئول بنیاد فارابی آقای محمد بهشتی صحبت کنم تا در این زمینه کمک کند. آقای ابطحی که مشاور رئیس سازمان بود، با من صحبت کرد و پیشنهاد داد آقای شجریان برای شب عید یا سال تحویل به برنامه تلویزیون دعوت شود، نظر او را پسندیدم. به آقای فریدزاده گفتم این کار را بکند. خودم هم با آقای شجریان قرار گذاشتم.

معلوم است که فردا قطعاً عید فطر است. بعد از اخبار، موسیقی مفصلی در شبکه یک گذاشتند. محتوای موسیقی، خوب و ارزشمند بود؛ ولی در نشان دادن آلات موسیقی زیاده‌روی کردند؛ مخصوصاً با نوازندگان زن که فیلمبردار از نزدیک تصویربرداری کرده بود. موسیقی که پخش شد، احساس کردم این کار واکنش خواهد داشت. مطالعه برای تعیین استراتژی.

عید سعید فطر (یکشنبه 22 اسفند ماه 1372)
نماز عید سعید فطر را حضرت آیت الله خامنه ای اقامه نمودند و در خطبه‌های خود مطالب مهمی اشاره کردند. ایشان در سخنان خود از سازمان ملل و نحوه تصمیم گیری آن انتقاد کردند و دو قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را در ارتباط با جنگ تحمیلی و تجاوز رژیم عراق به خاک ایران و خاک کویت تشریح کردند، که مقایسه این دو، نفوذ قدرت ها را در تصمیم گیری این شورا نشان می‌دهد.

بعد از نماز حسینیه امام خمینی (ره) رفتم. مسئولان کشور و سفرای کشورهای اسلامی در ایران حضور داشتند. آقای هاشمی سخنان کوتاهی ایران کردند و مقام رهبری در اهمیت یگانگی ملت‌های مسلمان در این شرایط، سخنرانی کردند. بعد از نماز خدمت خاننم شهید مطهری رسیدیم و عید را تبریک گفتیم و ناهار در خدمت ایشان بودیم. عصر در منزل مشغول مطالعه بودم و دو ساعتی هم یادداشت‌های خودم را از مجموعه بازدیدهای صداوسیما مرتب می‌کردم تا با مطالعه دقیق‌تر آن، مسیر آینده و استراتژی حرکت سازمان را طراحی کنم.

عصبانیت رئیس جمهور (چهارشنبه 25 اسفندماه 1372)
برای من روز پر کاری بود. ملاقات‌های زیاد، چون آخر سال است، کمبود بودجه در برخی بخش‌ها مشکلاتی ایجاد کرده و خزانه همین مقدار بودجه صداوسیما را به بهانه اینکه امکان پرداخت نداریم، نمی‌دهد. خلاصه مشکل چند وجهی شده است. از طرف آیت الله جنتی تماس گرفتند و دعوت کردند که در اجلاس بزرگ آمران به معروف و ناهیان از منکر شرکت و سخنرانی کنم. مساله سخنرانی‌ها هم مشکل بزرگی در جمهوری اسلامی است. هرچند نفر دور هم جمع می‌شوند، حتماً یک نفر باید سخنرانی کند!

عصر در جلسه هیات دولت شرکت کردم و با آقای هاشمی درباره مشکلات مالی سازمان گفت و گو کردم. ایشان تذکراتی به سازمان برنامه و وزارت اقتصاد دادند؛ امیدوارم مساله حل شود. آقای ناطق نوری، رئیس مجلس پس از تصویب قانون بودجه، مصاحبه مطبوعاتی داشت و از اجرای سیاست تعدیل اقتصادی انتقاد کرد و سرعت سیاست تعدیل را عامل فشار به اقشار کم درآمد دانست. این گونه مطالب، همیشه آقای هاشمی را عصبانی می‌کند. ایشان معتقد است این حرف‌ها شعار است و چون بی‌اعتنایی می‌نماید، عملاً به اختلافات مجلس و دولت دامن زده می‌شود.

بعد از جلسه به سمت سازمان حرکت کردم. نزدیک در جام جم دیدم آقای شجریان از اتومبیل پیاده شده. ظاهراً حراست در جام جم می‌خواست با تماس تلفنی، تایید کند. پیاده شدم و با ایشان احوال پرسی کردم و همراه هم به داخل سازمان رفتیم. ایشان از برنامه اجرای دعای تحویل سال و غزلی از حافظ که اماده کرده است در مراسم تحویل اجرا کند، سخن گفت. از ایشان تشکر کردم.

اهدای کتاب به کارمندان (پنج شنبه 26 اسفندماه 1372)
به محل کارم آمدم و آخرین هماهنگی‌های برنامه‌های رادیو و تلویزیون در مورد روز عید و ایام تعطیل را در جلسه‌ای با حضور مسوولان مروبط انجام دادم. آقای فیروزان تماس گرفت و گفت بسته‌های مناسبی از کتاب برای هدیه به کارکنان تهیه شده، که قبل از تعطیلی تقدیم آنان می‌شود. ضمناً گوشه چشمی به هزینه آن داشت!

سرماخوردگی در کوه (جمعه 27 اسنفدماه 1372)
امروز آخرین کوهنوردی سال 72 را باید انجام می‌دادم. از مسیر کلکچال و تا پیازچال رفتم. هوا سرد و برف در مسیر تا پیاز چال زیاد بود. قدری سرما خوردیم و بازگشتیم. بعد از ظهر کمی استراحت کردم و سپس تا ساعت 11 شب به مطالعه مشغول شدم. کتابی از رورتی فیلسوف پراگماتیست آمریکایی به دستم رسیده بود. فصلی از کتاب را با عنوان From Epistemology To Hermeneutics خواندم. مطالب جالبی داشت.

تدوین استراتژی (شنبه 28 اسفندماه 1372)
هرچند تعطیل بود، اما به محل کارم رفتم. بخش‌هایی از صداوسیما، مثل پخش سیما، پخش صدا و معاونت سیاسی فعال بودند. به مدیران مربوط که مجبور بودند سر کار باشند، گفتم در موقع تحویل سال به واحدهای پخش که فعال خواهند بود، سر می‌زنم. امروز وقت گذاشتم و یادداشت‌های خود را از بازدیدها و پیشنهادهایی که دوستان داده بودند، مرتب کردم و نظرات رهبری را که در حکم آورده بودند، تبویب نمودم و کار آماده شد. برای اتخاذ تصمیم در خصوص سیاست‌های آتی سازمان. این کار تقریباً 6 سال طول کشید.

امسال برای من سال سختی بود.؛ سالی پرکار و وقت گیر. شاید بیشتر روزها تا ساعت 11 در محل کارم بودم. از حالا به بعد باید تلاش دقیق تری کنم تا سازمان صداوسیما متحول شود. قرار بر این است که در ایام تعطیل عید بتوان استراتژی اولیه را تدوین کنم و بعد از تعطیلات با مشورت همکاران، آن را به اجرا در آورم.















این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن