واضح آرشیو وب فارسی:فارس: همزمان با ایام فاطمیه
مسجد جامعی از قدیمیترین تکیه تهران بازدید کرد
رئیس شورای شهر تهران به مراسم روضه فاطمیه، در قدیمیترین حسینیه تهران رفت. این روزها، حسینیه سادات اخوی، طبق معمول 170 سال گذشته، میزبان عزاداران فاطمی است.
به گزارش خبرگزاری فارس رییس شورای شهر تهران روز گذشته به مراسم روضه فاطمیه، در قدیمیترین حسینیه تهران رفت. این روزها، حسینیه سادات اخوی، طبق معمول 170 سال گذشته، میزبان عزاداران فاطمی است، حضور احمد مسجدجامعی در این مراسم منجر به بازدید دقیقی از زوایا و موقوفات ارزشمند این حسینیه و کشف دو اثر نقاشی از کمال الملک شد. وی در این بازدید از شروع فعالیت برای راهاندازی موزهای در محل تکیه سادات اخوی خبر داد تا آثار ارزشمند آن در عین نگهداری اصولی، امکان بهتر دیدهشدن نیز بیابند. به گزارش فارس شاید پیش از این بارها درباره حسینیه سادات اخوی و خاندان واقف آن و مراسم کاملا سنتی محرمهای آن که درست به سبک و سیاق عصر قاجار برگزار میشود، در رسانهها بسیار دیده و خوانده باشید اما شاید کمتر علاقمندی از آثار خوشنویسی عهد مظفری، ظروف مسی وقف شده از سوی بزرگان عصر قاجار با مهر و نام آنها و کتیبه های 150 ساله آن با خبر باشد. وجود چند تابلوی نقاشی بسیار نفیس از جمله دو اثر از کمالالملک است از جمله آثار گرانبها در این حسینه است. رئیس شورای شهر تهران در این بازدید با تاکید بر اینکه حسینیه سادات اخوی تنها حسینیه تهران است که از مراسم سوگواری تا خود عمارت و اسباب پذیرایی و تزئینات اصالت خود را به تمام و کمال حفظ کرده، گفت: با انجام اندک تغییراتی در آن، به هدف بیشتر نزدیک تر شدن به آنچه که از ابتدا در این مجموعه بوده، این حسینیه میتواند الگویی بیبدیل باشد برای سایر حسینیههای تهران و آنها که در پی برپایی مراسم مذهبی به شکل اصیل آن هستند.
به گزارش فارس حسینه سادات اخوی، خانه آبا و اجدادی خاندانی به همین نام در محله عودلاجان است که از حدود 170 سال پیش وقف برگزاری آیین سوگواری امام حسین (ع) شده. این حسینیه با تکیه رضاقلی خان، که از مشهورترین تکیههای تاریخی تهران است، نسبتی دیرینه دارد. تکیه رضا قلی خان نیز در سمت دیگر خیابان مصطفی خمینی، وقف همین امر است و تولیت آن را همچون این حسینیه، سید جواد سادات اخوی برعهده دارد. میتوان گفت به طور تاریخی تکیه رضاقلی خان، بیشتر تکیهای مردانه بوده و در کنارش، حسینیه سادات اخوی، روضهگاهی زنانه؛ اگرچه در هر دو مکان زنان و مردان حضور مییابند و به سوگواری میپردازند. خانه مرحوم سادات اخوی که از 17 دهه پیش نام حسینیه به خودگرفته، خانهای است با حیاط مرکزی و اندرونی و بیرونی و ... . منبر در حیاط قرار دارد و زنان سوگوار در حیاط و در مقابل منبر مینشینند و مردان در ایوانهای یک ضلع حیاط اما پذیرایی و رتق و فتق امور حسینیه به تمامی در اختیار مردان است. از دیدنیهای این حسینیه آبدارخانه آن است که که وسعت قابل توجه و خادمان بسیاری دارد. آبدارخانه به سان قلب این حسینیه عمل میکند که سوگواران اعتقاد عمیقی به آن دارند. این مجموعه در دو نوبت از میهمانان پذیرایی میکند؛ یکبار پیش از ورود عزاداران و در ورودی حسینیه که مردم با چای شیرین و نان قندی، به عنوان صبحانه- و البته بیشتر از باب تبرک- پذیرایی میشوند و بار دیگر، در پایان روضه و به هنگام خروج که چای شیرین به کمک سوگوارانی میآید که بسیار گریستهاند و منقلب گشتهاند و شیرینی آن چای، جان دوبارهای به آنها میدهد. در این آبدارخانه، همچنان که کار و پذیرایی به شیوه قدیمی دیده میشود، بسیار ابزار و وسایل تاریخی نیز در آن به چشم میخورد، همچون سماور و قوری و سینی. همه آنچه که رفت، از آداب و پذیرایی و زمان پذیرایی، به گفته رئیس شورای شهر تهران، همه از اصول و آیینهای اصیل پذیرایی روضه در تهران قدیم پیروی میکند. در ادامه این بازدید،مسجدجامعی از اتاقهایی که عموما خاندان سادات اخوی در هنگام برپایی مراسم سوگواری، در ان حضور پیدا میکنند، بازدید کرد. در این اتاقها تابلوهای خوشنویسی متعلق به دوره مظفری و تابلوهای نقاشی نفیسی از جمله دو اثر، که به گفته متولی حسینه از آثار کمال الملک، نقاش برجسته ایرانی است، به دیوارآویخته بود که ظاهر نقاشیها نشان میداد، به مرور زمان نیازمند مرمت گشتهاند. این دو نقاشی یکی واقعه غدیر را نشان میدهد و دیگری حکایت خولی و سر مطهر را نقل میکند. همچنین مجموعهای از نسخ قدیمی و کتابهای چاپ سنگی در قفسه کتابهای دفتر حسینیه به چشم میخورد. دیدن حوضخانه که امروز به عنوان آشپزخانه عظیم مجموعه و انبار مواد اولیه از آن استفاده میشود و البته به تبع نیازهای مجموعه از شکل حوضخانه خارج شده بخش دیگری از این بازدید را تشکیل میداد. رییس شورای شهر تهران درباره این تغییرات گفت: بهترین راهکار برای بازگرداندن وضعیت تاریخی این بخش از خانه که زمانی در تابستان به دلیل خنکی و دوری از آفتاب به عنوان محل سکونت از آن استفاده میشده، خریداری خانههایی در اطراف این مجموعه است. انتهای پیام/
93/01/12 - 13:33
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 74]