تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه به نماز ايستادى، با دل به خدا رو كن تا او نيز به تو رو كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815258133




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قلعه قم چقای بیجار شاهکار بی نظیر و ارزشمند تاریخ ایران


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

قلعه قم چقای بیجار شاهکار بی نظیر و ارزشمند تاریخ ایران سنندج- ایرنا- روستای قم چقای از توابع شهرستان بیجار یکی از روستاهای گردشگری استان کردستان است و قلعه موجود در آن از شاهکارهای ارزشمند تاریخی به شمار می‏ رود که بنای آن به سده‏های 9-8 پیش از میلاد می‏رسد.


به گزارش خبرنگار ایرنا، روستای قم‏چقای در فاصله 35 کیلومتری شمال شهر بیجار و 197 کیلومتری مرکز استان کردستان قرار دارد و از شمال شرق به کوه تک اولی داغی، از شمال به کوه قم‏چقای وازجنوب به کوه دربند محدود می‏شود.
این روستا با اقلیمی معتدل، موقعیت طبیعی منحصر به فرد و چشم‏انداز زیبای باغ‏ها و ارتفاعات در فصول مختلف سال فضایی بی نظیر برای مسافران و گردشگران است.
از جمله آثار و بناهای قدیمی و برجای مانده روستا، قلعه قدیمی قم‏چقای است و با توجه به مصالح به کار رفته در قلعه، بنای اولیه آن را به دوران پیش از میلاد (دوره مانایی و ماد) می‏دانند.
از دیگر بناهای قدیمی روستا، امامزاده‏ای است که قدمتی طولانی دارد.
درآمد مردم روستا از فعالیت‏های زراعی،شیلات، دامداری و مشاغل خدماتی و صنایع دستی تأمین می‏شود ومحصولات زراعی روستا، شامل غلات، سیب‏زمینی، پیاز و علوفه است.
روستای کوهستانی قم‏چقای از دو بافت قدیمی و جدید تشکیل شده است که بافت قدیمی به صورت خطی در جهت رودخانه شکل گرفته است و بافت جدید به صورت شعاعی از هستة اولیه به اطراف کشیده شده و بافتی منسجم دارد.
در ضلع شمالی روستا، کوه قم‏چقای قرار گرفته و سطح این کوه در فصل زمستان، از برف پوشیده است و به علت ارتفاع زیاد، بسیار سرد است ودر فصول بهار و تابستان نیز هم زمان با آب شدن برف‏ها، رودخانه‏های فصلی، از این کوه سرازیر می‏شوند و مناظری زیبا و دل‏انگیز پدید می‏آورند.
رودخانه خروشان قم‏چقای که از درون روستا عبور می‏کند، مزارع بسیاری را مشروب می‏سازد و محل مناسبی برای رشد و زیست انواع گونه‏های گیاهی و جانوری است و زیبایی رودخانه و طبیعت اطراف آن در فصول بهار و تابستان به اوج خود می‏رسد.
درة زیبا و شگفت‏انگیز قم‏چقای زیبایی‏های طبیعی، مناظر بکر، چشمه‏های فراوان و انواع گونه‏های جانوری و گیاهی و مراتع زیبا و سرسبزی را در خود جای داده است.
چشمه قم‏چقای در 17 کیلومتری روستای قم‏چقای در دهستان سیاه منصور واقع شده است و آب روستای سیاه منصور و قسمتی از آب روستای قم‏چقای از طریق این چشمه تأمین می‏شود.
در داخل روستا نیز چشمه‏ای با آب زلال و سالم وجود دارد که از کنار یک تپه سرچشمه می‏گیرد و منظره‏ای بسیار لطیف و زیبا ایجاد می‏کند.
در داخل و اطراف روستا، باغ‏ها و مزارع سرسبز و زیبایی وجود دارد که از غرب به شرق گسترش یافته است و چشم‏انداز این باغ‏ها به خصوص در فصول بهار و تابستان بسیار زیبا است و محل مناسبی برای گذران اوقات فراغت گردشگران است.
یکی دیگر از فضاهای تماشایی و زیبای اطراف روستا، دره پادشاهان است.
قلعه قم‏چقای از دژهای باستانی و بسیار کهن ایران و کردستان است که از شاهکارهای ارزشمند تاریخی به شمار می‏آید و بنای این قلعه به سده‏های 9-8 پیش از میلاد می‏رسد.
در حد غربی دژ، دره ژرفی به عمق 100 متر وجود دارد که با راهی سنگلاخ و سخت به صفه غربی منتهی می‏شود. این بخش تنها قسمتی از قلعه است که فاقد موانع طبیعی است.
امامزاده قدیمی روستای قم‏چقای با بافت سنتی و نامنظم ساخته شده است. این امامزاده میان مردم روستا بسیار مورد احترام است.
از مهم‏ترین صنایع دستی مردم روستای قم‏چقای می‏توان به انواع فرش، گلیم و جاجیم با طرح‏ها و نقوش متنوع اشاره کرد ومهم‏ترین سوغات این روستا را خشکبار، قالی، فرش دستباف و ماهی تشکیل می‏دهند.ک/4
533/7348
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 90]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن