تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1838132268
موسيقي لرستان از ميلادمسيح تا عهد ساساني
واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: پرونده اي براي موسيقي "لرستان"؛
موسيقي "لرستان" از ميلادمسيح تا عهد ساساني
قدمت موسيقي "لرستان" را مي توان از ميلاد مسيح تا عهد ساساني مورد بررسي قرار داد.
به گزارش خبرنگار حوزه موسيقي باشگاه خبرنگاران , موسیقی لرستان از تنوع و پیشینهای کهن برخوردار است که به دو بخش کلی، موسیقیهای آوازی (کلامی) و موسیقیهای سازی تقسیم میشود. هم اکنون موسیقی لری در قالب ترانه به هفت بخش تقسیم میشود. بر اساس کاوشهای باستانشناسی در مناطق لرنشین، تصویری از رقص و پایکوبی بر قطعهای سفالی به دست آمده که قدمت موسیقی در این منطقه را به هزاره چهارم پیش از میلاد مسیح رقم میزند. همچنین از آثار و شواهد به دست آمده در این مناطق تصاویری از آلات موسیقی دوران مانند شیپور و تنبور بر روی ظروف نقره وجود دارد که حاکی از رواج موسیقی نزد این قوم در عهد ساسانی است. امروزه نیز برخی از نغمههای باستانی در قالب مقامهای موسیقی قومی باقی ماندهاست. موسیقی و ترانههای مردم لر معمولاً در میزانهای مرسوم۴/۲، ۸/۶، ۸/۷ اجرا میشوند. همانطور که مشاهده میشود این وزنها در موسیقی مردم کرد نیز وجود دارند. اما نکته قابل ملاحظه در این میان نحوه اجرای تاکیدها در هر قوم است که باعث تفاوت و ایجاد ویژگی برای هر قوم میگردد.
*** قدمت موسيقي لرستان بر اساس کاوشهای باستانشناسی در مناطق لرنشین، تصویری از رقص و پایکوبی بر قطعهای سفالی به دست آمده که قدمت موسیقی در این منطقه را به هزاره چهارم پیش از میلاد مسیح رقم میزند.همچنین از آثار و شواهد به دست آمده در این مناطق تصاویری از آلات موسیقی دوران مانند شیپور و تنبور بر روی ظروف نقره وجود دارد که حاکی از رواج موسیقی نزد این قوم در عهد ساسانی است. امروزه نیز برخی از نغمههای باستانی در قالب مقامهای موسیقی قومی باقی ماندهاست. البته توالی و ترتیب به هنگام اجرای رقص صورت میگرفت و در صورت دیدن سواران، مقامهای موسیقی رقص قطع میگردید و به اجرای مقامهای سوارکاری(موسیقی رزمی) میپرداختند. مثلاً اگر مقام هل پرکه در حال اجرا بود، با دیدن سواران مقام نقاره نواخته میشد که در ابتدای مقامهای موسیقی سوارکاری است. در مناطق لر نشین توالی و ترتیب موسیقی غنایی بدین گونهاست:سنگین سما، دوپا، سه پا، شانه شکی، گاه ضمن اجرای این مقامها، مقامهای دیگری مانن شیرین و خسرو، و سارو خوانی نیز اجرا میشود. از ترانههای مشهور قوم لر میتوان به قدم خیر، رنگینه، کش طلا(کفش طلا)، صنم گل و هالو گنم خر اشاره نمود. موسیقی و ترانههای حماسی در قوم لر در دو جهت عمل نمودهاند. تشویق ایلات و عشایر به شرکت و حضور در میادین نبرد(مانند ترانه دایه دایه) و حفظ و زنده نگهداشتن یاد برخی از شخصیتهای حماسی قوم لر در دو بخش بیکلام، مانند مقامهای سحری، نقاره، شاره را، یا با کلام، مانند ترانههای دایه دایه، جنگ لر وکرمی اجرا میشود. از هنرمندان قوم لر نجفقلی میرزایی، علیرضا حسین خانی و پیرولی کریمی را میتوان نام برد. موسیقی سوگواری: بیانگر مراحل مختلف عزاداری و سنتهای رایج آن در لرستان است. این موسیقی نیز به صورت بیکلام(مانند مقامهای سحری، پاکتلی، چمری) و با کلام(مانند مراسم راراپیشکوه، راراشتکوه، راراشیرازی یا دنگ دال در مناطق مختلف بختیاری) اجرا میشود. *** بخش هاي موسيقي "لري" هم اکنون موسیقی لری در قالب ترانه به هفت بخش تقسیم میشود که عبارتند از موسیقی و ترانههای غنایی و عاشقانه، موسبقی و ترانههای حماسه رزمی، موسیقی و ترانههای سوگواری، موسیقی و ترانههای فصول، موسیقی و ترانههای کار، موسیقی و ترانههای طنز و سرودهای مذهبی. 1. موسیقی و ترانههای غنایی و عاشقانه: شامل ترانهها و آهنگهایی است در وصال یا فراق معشوق مانند ترانههای هی لو، بینا بینا، کیودار یا نغمههای شیرین و خسرو، ساری خوانی، میربگی(میرونه) و دهها ترانه دیگر که در مقامهای مختلف موسیقی لری اجرا میگردد. 2. موسبقی و ترانههای حماسه رزمی: این سرودها بیانگر ارزشهای حماسی و رزمی جنگاوران در میان ایل هستند. مانند جنگ لرو، دایه دایه و یا مقامهای موسیقی بدون کلام که در رزمگاه و مسابقه به کار رفتهاند، مانند جنگه را، سوارهو و نقاره. 3. موسیقی و ترانههای سوگواری: این موسیقی بیشتر جنبه آیینی داشتهاست و در مواقع سوگواری از روزگار کهن تا کنون کاربرد فراوانی دارد، مانند چمری یا سایر مقامها، از جمله، سحری، پاکتلی، شیونی و دهها مقام دیگر. 4. موسیقی و ترانههای فصول: موسیقی و ترانههای ویژه فصول مختلف مانند برزه کوهی، ماله ژیری، کوچ بارو. 5. موسیقی و ترانههای کار: به منظور سهولت و تسریع در کار مردان و زنان ایلاتی، این ترانهها به صورت فردی یا دسته جمعی خوانده میشود، مانند ترانههای گلدرو(برزیگری)، هوله(خرمن کوبی)، مشک زنی، شیردوشی و چوپانی. 6. موسیقی و ترانههای طنز: این ترانهها اغلب به صورت فی البداهه در هجو شخص یا موضوع یا مکانی سروده شده و برخی اوقات نیز با حرکات نمایشی طنز آلود فرد یا افرادی همراه بودهاست. 7. سرودهای مذهبی: بر اساس کلامهای یارسان(از سرودههای اهل حق)بوده، جنبه عرفانی و اعتقادی آن بسیار عمیق است. مانند ضامن آهو، سرای خاموشان(شهر بیصدا) و دوازده کلام یاری.. موسیقی سازیسازهای موسیقی لری عبارتند از سرنا، دهل، تال (کمانچه)، تنبک (تمک)، و سازهای سنتی مرسوم از جمله سازهایی هستند که در موسیقی قوم لر مورد استفاده قرار میگیرند. در این میان کمانچه تنها سازی است که با ساز سایر اقوام تفاوت اساسی دارد..
تحلیل ضرباهنگ ترانهها
موسیقی و ترانههای مردم لر معمولاً در میزانهای مرسوم۴/۲، ۸/۶، ۸/۷ اجرا میشوند. همانطور که مشاهده میشود این وزنها در موسیقی مردم کرد نیز وجود دارند. اما نکته قابل ملاحظه در این میان نحوه اجرای تاکیدها در هر قوم است که باعث تفاوت و ایجاد ویژگی برای هر قوم میگردد. در تعدادی از ترانهها شروع ملودی با سکوت همراه است(وجه مشترک با قوم کرد)، لیکن در اجراها همواره چوبی لری که به زبان چوبی سه پا نامیده میشود، با چوبی کردی متفاوت است. به این معنا که فرم قطعه مانند چوبی کردی است اما نوازنده تنبک ضربهها را به قسمت ثابتی از پوست وارد میسازد که در طول اجراها تاکیدها به گوش میرسد. در اجرای ریتم۸/۶ نیز این تفاوت نسبت به ریتم سماع در موسیقی کردی مشهود است
تحلیل ملودی ترانهها قوم لر به ویژه در منطقه لرستان نسبت به سایر اقوام بیشترین بهره را از دستگاه ماهور بردهاند. آمیختگی فرهنگی با این دستگاه سبب ایجاد گوشه شیرین خسرو در ماهور شده است. چنین گوشهای در موسیقی سنتی ایران در دستگاه شور وجود دارد و اجرای این گوشه در دستگاه ماهور، منحصر به قوم لر است. در مناطق بختیاری تشمالها افرادی هستند که به اجرای موسیقی اشتغال دارند. نغمههای این ناحیه معمولاً در دستگاه شور نواخته میشود و در قالب اشعار غزل گونه و عاشقانه، گاهی شرح زندگی قوم و ایل و گاه در قالب لالاییهای مادرانه متجلی میشوند. نغمههای فراوانی، از جمله علی سونه لری یا شیرین خسرو وجود دارند که دارای ریتم آزاد هستند. ساز کمانچه به عنوان ساز رسمی مردم لر ایفای نقش میکند. نحوه نوازندگی و ایجاد ویبراسیونها توسط نوازندگان محلی باعث میگردد نوعی لهجه خاص مربوط به این قوم در ملودیها طنین بیندازد. این لهجه ملودیک ناشی از اجرای زینتهای خاص توسط نوازندگان و تاکید بر فواصلی است که با آنچه مبنای فواصل موسیقی غربی است، تفاوت دارد. همچنین در بسیاری از قسمتها شروع از درجه دوم (نت ر) است و در مواردی ایست قطعات نیز بر این درجه استوار است که باعث تفاوتهایی در نحوه بیان با دستگاه ماهور در ردیف میگردد. ملودیها در سه بخش باستانی(شامل کلامها)، روستایی(همراه با دوزله و دهل) و شهری(همراه با کمانچه و گاه در کنار سایر سازها) قرار میگیرند. فواصل موسیقی باستانی با تفاوتهایی اندکی منطبق بر فواصل موسیقی تنبوری در قوم کرد است. از جمله این نغمههای باستانی میتوان به مقامهای سحری، هوره و چمری اشاره نمود. ***ویژگیهای کلی موسیقی لری بعضی از ترانهها در ابتدا با سکوت(ضد ضرب)همراه هستند، این مطلب به عنوان نقطه اشتراک با موسیقی کردی مطرح است.ترانهها مانند سنت رایج در ترانههای محلی سایر نواحی، از دو جمله (فراز و فرود)و گاه از یک جمله تشکیل یافتهاند. و معمولاً بیت واحدی از کلام در هر ترانه وجود دارد که مانند ترجیع بند تکرای میگردد، عموماً ترانهها با انتخاب کلمهای از این بیت نامگذاری میشوند، مشابه این مورد در ترانههای قوم کرد وجود دارد.در ترانهها همواره از کلماتی مانند هه، خدا، اری و عزیزم استفاده میشود که این کلمات در پیوند و تطبیق هجاهای شعر و موسیقی ایفای نقش میکنند. معمولاً در پایان هر ترانه نوازندگان قطعهای ضربی با ریتم ۴/۲ مینوازند.این مورد نیز در موسیقی مردم کرد وجود دارد.از اشعار هجایی و بیتهای تکراری در ترانها (نسبت به قوم کرد)کمتر استفاده میگرد به ویژه در ترانههایی که برای مردم لر شناخته شده هستند.در اجرای موسیقی نوعی لهجه خاص (لری)توسط نوازندگان کمانچه القا میشود که تاکیدی بر هویت ملودیک موسیقی در این قوم میباشد. قسمت اعظم ترانههای قوم لر به ویژه در منطقه لرستان در دستگاه ماهور ساخته شدهاند این ساختهها با حسن سلحشوری و روحیه حماسی مردمان این منطق منطبق است.هر اندازه موسیقی منطقه لرستان به موسیقی کردی نزدیک است به همان نسبت موسیقی مناطق بختیاری با موسیقی نواحی فارس و جنوبی ایران سنخیت دارد. *** چهره هاي شاخص موسيقي لرستان از چهره های شاخص این عرصه میتوان به اساتیدی چون:شادروان همت علی سالم ، شادروان پیرولی کریمی ،شادروان علیرضا حسین خانی، قوچعلی راج ، شادروان شامیرزا مرادی ، علی اکبر شکارچی ،شادروان رضا سقایی ، محمد میرزاوندی , فرج علیپور ، ایرج رحمانپور ، سیف الدین آشتیانی ، محمد باجلاوند ، همت علی رضایی , بهمن اسکینی , حشمت رجب زاده اشاره کرد. *** ترانه "دایه دایه" ترانه "دایه دایه" مشهورترین و پرآوازه ترین سرودهٔ لری در مقام "سه پا" بوده که امروز مرزهای لرستان را درهم نوردیده و بیشتر موسیقیدانان و مردم کشور با این تصنیف قدیمی آشنائی کامل دارند. "دایه دایه" به مرور زمان بارها توسط آهنگسازان محلی و ایرانی بازسازی و تنظیم شده است.ریشهٔ این سرود حماسی لری طبق اسناد و روایت ها بدین صورت است: نازی خانم بیرانوند مادر فاضل اسدخان از زنان متهور بود و در شعر دایه دایه درباره ی نازی خانم دیگری نیز ذکری به میان آمده است. فرزندان هردو نازی خانم از شجاعان زمان خود بودند. نازی خانم دیگر دختر حاج عالیخان سگوند و همسر علیمردان خان فیلی بود. این تصنیف دایه دایه درباره ی پسرش محمدخان گفته شده است. ین تصنیف نیز یک بار توسط رضا سقایی اجرا شد. سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سراسر کشور، دربارهٔ این تصنیف گفتمرحوم سقائی با خلق این اثر ارزشمند و حماسی، روح ایثار و از خودگذشتگی را در بین مردم و رزمندگان اسلام ایجاد کرد. **سرنا سرنا (یا سورْنا) نام ساز بادی باستانی ایرانی است که از چوب ساخته میشود.سُرنا و کَرنا هر دو به معنی بوق و با لغت "Horn" در انگلیسی از یک ریشه میباشند. در اصل در میان اقوامی که زبان هندواروپائی اولیه را صحبت میکردند این ساز به علت اینکه از شاخ حیوانات ساخته میشد به این اسم نامیده شده.البته سُرنای کنونی به مراتب از بوقهای شاخی اولیه پیشرفته تر است، ولی عضوی از خانواده سازهای بادی یا بوقی به شمار میآید. **دهل دهل نام یکی از سازهای کوبهای موسیقی است. دهل طبلی بزرگ و دورویهای که هر دو طرف آن پوستی از گاو یا گاومیش دارد، است. در متنهای مختلف نام آن، داول، تاول و داوول آمده است. **کمانچه کمانچه یکی از سازهای ایرانی و موسیقی خاور زمین است.این ساز علاوه بر شکم، دسته و سر، در انتهای تحتانی ساز پایه نیز دارد که روی زمین یا زانوی نوازنده قرار می گیرد. کمانچه لری یا تال سازی است که به کمانچه متداول در موسیقی سنتی شباهتهای فراوانی دارد اما دو ویژگی آن را از کمانچه سنتی مجزا میسازد. اولین ویژگی مربوط به کاسیه این ساز است که برخلاف کمانچه سنتی بسته و یک تکه نیست بلکه انتهای آن باز، شکلش تا حدودی مخروطی و درون کاسه و زیر پوست قابل مشاهده میباشد. به همین دلیل آن را کمانچه پشت باز نیز میگویند. دومین ویژگی در حفظ سنت کهن تعداد سیمها در این ساز است. از دوران باستان تا عهد قاجار کمانچه دارای سه سیم بود، اما پس از ورود ویولن به ایران کمانچه نوازان به تقلید سیم چهارمی بر کمانچه افزودند.کمانچه موسیقی سنتی امروزه دارای چهار سیم میباشد. شایان ذکر است که در موسیقی کردی از این کمانچه استفاده نمیشود و با وجود وجوه اشتراک میان این دو موسیقی کمانچه پشت باز فقط به عنوان ساز انحصاری مردم لر مطرح است. **تنبک تمبک یکی از سازهای کوبهای پوستی است و از نظر سازشناسی جزء طبلهای جامشکل محسوب میشود که از این خانواده میتوان به سازهای مشابه مانند داربوکا در کشورهای عربی و ترکیه و همچنین زیربغلی در افغانستان اشاره کرد. **تنبور تنبور یکی از سازهای زهی است که در آن سیمها از روی دستهای بلند و کاسهای عبور کردهاست و با ضربه انگشتان به صدا درمیآید.امروزه از تنبور میتوان به ساز محلی با دستهای بلندتر و کاسهای بزرگتر و منحنی تر از سهتار دارای دو یا سه سیم و چهارده پرده که به فاصله اکتاو در ساز پردهبندی شده، تعبیر نمود. ویژگیهای اجرایی آن در دوتار مشهود نیست. تنبور را با پنجه نوازند و این خود دلیلی است بر ارتباط خانوادگی تنبور و دوتار محلی و سهتار که آنها نیز با انگشت (ناخن) به صدا در میآیند.
انتهای پیام
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۴:۳۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 79]
صفحات پیشنهادی
حدود 65 هزار گردشگر در ستاد اسکان آموزش و پرورش لرستان پذيرش شدند
۹ فروردين ۱۳۹۳ ۱۹ ۱۱ب ظ حدود 65 هزار گردشگر در ستاد اسکان آموزش و پرورش لرستان پذيرش شدند مديرکل آموزش و پرورش استان لرستان گفت 64 هزار و 456 گردشگر نوروزي از ابتداي تعطيلات نوروزي تاکنون در ستادهاي اسکان آموزش و پرورش استان پذيرش و اسکان داده شدند به گزارش خبرگزاري موج گودهنر نقاشي و موسيقي در طاق بستان
هنر نقاشي و موسيقي در طاق بستان هنر نقاشي و موسيقي بر ديواره هاي طاق بستان نقش بسته است به گزارش حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران طاقبستان مجموعهای از سنگنگارهها و سنگنبشتههای دورهٔ ساسانی است که در شمال غربی شهر کرمانشاه در غرب ایران واقع شده است اين مجموعه در قرن سومانتصاب سرپرست دفتر موسیقی ارشاد
حواشی موسیقی در فروردین 92 انتصاب سرپرست دفتر موسیقی ارشاد انتصاب سرپرست دفتر موسیقی وزارت ارشاد مهمترین رویداد در فروردین 92 بود به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی باشگاه خبرنگاران سید محمد میرزمانی که مدتی درگیر بیماری شده بود پس از برگزاری دوره بیستوهشتم موسیقی فجر در سال 91 کههر روز 5 دقیقه موسیقی گوش کنید
هر روز 5 دقیقه موسیقی گوش کنید کد خبر ۳۸۸۰۶۷ تاریخ انتشار ۰۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۹ ۴۵ - 21 March 2014 نوازنده و آهنگساز موسیقی ایرانی از خانواده های ایرانی خواست تا در تعطیلات نوروز هر روز صبح 5 دقیقه موسیقی ایرانی گوش دهند تا تاثیرات جادویی آن در طول روز را حس کنند کیوان ساکت در گهر روز 5 دقیقه موسیقی گوش کنید/ امیدوارم مردم با سازهای ایرانی آشنا شوند
فرهنگ و هنر موسیقی و هنرهای تجسمی پیشنهاد نوروزی کیوان ساکت هر روز 5 دقیقه موسیقی گوش کنید امیدوارم مردم با سازهای ایرانی آشنا شوند نوازنده و آهنگساز موسیقی ایرانی از خانواده های ایرانی خواست تا در تعطیلات نوروز هر روز صبح 5 دقیقه موسیقی ایرانی گوش دهند تا تاثیرات جادویی آن دگروه موسیقی با لباس آدمآهنی
گروه موسیقی با لباس آدمآهنی فرهنگ > موسیقی - گروه موسیقی دفت پانک سال گذشته با بردن چهار جایزه گرمی سالی بسیار موفق را پشت سر گذاشت حسین عیدیزاده «دفت پانک» گروه موسیقی الکترونیک فرانسوی است که دو نوازنده اصلی به نامهای گی-مانوئل دوموم-کریک هفت سین عجیب موسیقیایی
یک هفت سین عجیب موسیقیایی نوید اسکندر در نوروز 1393 یک هفت سین عجیب موسیقیایی چید نوید اسکندر نوازنده پیانو و کیبورد ارکستر مازیار فلاحی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت امیدوارم سال 1393 سالی سرشار از موفقیت و سلامتی برای هموطنانم باشد وی با اشاره به سفره هفت سینی کبرگزاری جشنواره موسیقی حماسی خلیج فارس
حاشیههای موسیقی در اردیبهشت 92 برگزاری جشنواره موسیقی حماسی خلیج فارس برگزاری جشنواره موسیقی محلی خلیج فارس در اردیبهشت 92 مهمترین رویداد این ماه بود به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی باشگاه خبرنگاران نخستین جشنوارهای که در سال 92 برگزار شد جشنواره ملی موسیقی حماسی خلیج فارسبیش از 17 هزار نفر در ستاد اسکان آموزش و پرورش لرستان پذیرش شده است
بیش از 17 هزار نفر در ستاد اسکان آموزش و پرورش لرستان پذیرش شده است خرم آباد - ایرنا - مدیر کل آموزش و پرورش لرستان گفت تاکنون 17 هزار و 93 نفردر قالب سه هزار و 294 خانوار در ستاد اسکان آموزش و پرورش این استان پذیرش شده است گودرز کریمی فر روزیکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبطرح بسیج سلامت نوروزی در مراکز بهداشتی و درمانی لرستان در حال اجرا است
طرح بسیج سلامت نوروزی در مراکز بهداشتی و درمانی لرستان در حال اجرا است خرم اباد - ایرنا - رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت در راستای ارایه خدمات به مسافران نوروزی طرح بسیج سلامت نوروزی در مراکز بهداشتی و درمانی این استان در حال اجرا است کوروش ساکی روز یکشنبه در گفت و گو باپیشنهاد نوروزی شهرام شکوهی به طرفداران موسیقی
پیشنهاد نوروزی شهرام شکوهی به طرفداران موسیقیشهرام شکوهی من اصالتا شیرازی هستم بهترین پیشنهادی که می توانم به علاقه مندان و طرفداران موسیقی ارائه دهم یک سفر پربار برای حضور در شیراز و استفاده از فضای دل انگیز بهاری این سرزمین در ایام نوروز است شهرام شکوهی درباره پیشنهاد نوهر روز ۵ دقیقه موسیقی گوش کنید
هر روز ۵ دقیقه موسیقی گوش کنید نوازنده و آهنگساز موسیقی ایرانی از خانواده های ایرانی خواست تا در تعطیلات نوروز هر روز صبح ۵ دقیقه موسیقی ایرانی گوش دهند تا تاثیرات جادویی آن در طول روز را حس کنند کیوان ساکت در گفتگو با خبرنگار مهر با تبریک نوروز و سال نو به همه ایرانیان سراسر ج«آکادمی موسیقی» وطنی، نوروز در تلویزیون
آکادمی موسیقی وطنی نوروز در تلویزیون سری نخست برنامه صدا نوروز امسال روی آنتن شبکه سه می رود تا از میان 48 شرکت کننده نهایی 12 نفر انتخاب شوند بعد از نوروز طی دو برنامه بهترین صدا با آرای مردمی مشخص می شود در گفتگو با تهیه کننده برنامه حال و هوا و کیفیت تولید آن را بررسی کمخالفان دولت گذشته به راحتی اجرا میگیرند/ شانه خالی کردن معاون امورهنری از تعهدات مالی دوره شاهآبادی
مخالفان دولت گذشته به راحتی اجرا میگیرند شانه خالی کردن معاون امورهنری از تعهدات مالی دوره شاهآبادیسیروس همتی به نگاه تبیعیضآمیز معاون امور هنری نسبت به هنرمندان اشاره کرد و گفت افرادی که به خارج از کشور رفتند و مخالف دولت گذشته بودند در حال حاضر به سادگی فعالیت میکنند و بدفیلم «اولین جشن سالانه موسیقی ما» منتشر شد
فرهنگ و هنر موسیقی و هنرهای تجسمی فیلم اولین جشن سالانه موسیقی ما منتشر شد فیلم اولین جشن سالانه موسیقی ما از 27 اسفندماه با تیراژ محدود و پخش موسسه سیما شهر در مراکز فرهنگی هنری سراسر کشور منتشر شد به گزارش خبرگزاری مهر اولین جشن سالانه موسیقی ما روز نهم تیرماه سال جارایرج دوباره "گنج قارون" را خواند/ موسیقی این روزها در وضعیت خوبی به سر نمی برد
ایرج دوباره گنج قارون را خواند موسیقی این روزها در وضعیت خوبی به سر نمی برد فرهنگ > موسیقی - مهر نوشت حسین خواجهامیری دوباره «گنج قارون» را خواندحسین خواجه امیری ایرج یک روز پس از انتشار آلبوم «من و استاد» با انتقاد از شرایط این روحرفهای ایرج درباره وضعیت موسیقی ایران
حرفهای ایرج درباره وضعیت موسیقی ایران فرهنگ > موسیقی - حسین خواجهامیری ایرج معتقد است که موسیقی ایرانی این روزها در وضعیت خوبی به سر نمیبرد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین او که آلبوم من و استاد را در هفته پایانی سال 92 روانه بازار کرده گفت «ما پیشکسوتان-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها