تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فاطمه پاره وجود من است، هر که او را بیازارد مرا آزار داده و هر که او را خوشحا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816870269




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فیروزکوه 13 فروردین بارانی پیش بینی می شود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

براساس اعلام هواشناسی؛ فیروزکوه 13 فروردین بارانی پیش بینی می شود فیروزکوه- ایرنا- سرپرست اداره هواشناسی شهرستان فیروزکوه با اشاره به بارش های پراکنده هوا در روز 13 فروردین و افت دما، خواستار احتیاط هر چه بیشتر مسافران نوروزی و شهروندان برای حضور در طبیعت شد.


ˈحمیدرضا خورشیدیˈ روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهارکرد: از غروب روز یکشنبه سامانه جوی جدیدی وارد شهرستان می شود که با بارش باران و برف احتمالی همراه است.
وی گفت: این وضعیت در روز دوشنبه نیز ادامه خواهد داشت، اما در روز سه شنبه هوا کمی صاف می شود که با افت دما نیز همراه خواهد بود.
خورشیدی افزود: در روز چهارشنبه و همزمان با 13 فروردین و روز طبیعت، بارش ها به صورت پراکنده ادامه خواهد داشت.
وی تصریح کرد: با توجه به برودت هوا از مسافران، گردشگران، زائران و شهروندانی که مناطق اطراف را برای تفریح انتخاب می کنند، انتظار می رود تا با پوشش گرم و مناسب در طبیعت حاضر شده و مراقب لغزندگی جاده ها و محورهای مواصلاتی نیز باشند.
فیروزکوه دارای جاذبه های گردشگری فراوانی است که به دلیل برودت و سردی هوا، بیشتر در فصل های گرم سال، مردم تهران و شهرهای اطراف فیروزکوه برای تفریح و بازدید از آثار تاریخی، به این منطقه سفر می کنند، به عنوان نمونه می توان از تنگه واشی که دارای نقش برجسته ای بجا مانده از دورهٔ قاجار است، اشاره کرد و همچنین این شهرستان دارای کاروانسراها، قلعه های قدیمی، گورستان های کهن و بالاخره امامزاده های متعدد است.
* تنگه واشی مکانی دیدنی با جاذبه های گردشگری و تفرجی زیبا
این منطقه، مکانی با جاذبه های گردشگری است که در حدود ۱۵ کیلومتری شمال غربی شهرستان فیروزکوه قرار گرفته و با داشتن آب و هوای مناسب در تابستان ها، میزبان جمعیت کثیری از مسافران و گردشگران است.
شاید یکی از جذابترین بخش های سفر به تنگه واشی حرکت در رودخانه ای است که در بین یک دره سنگی قرار دارد، با توجه به نزدیکی تنگه واشی به تهران، امکان مسافرت یک روزه به این منطقه وجود دارد و بخصوص در تابستان هزاران نفر از ساکنان استان تهران و دیگر استان های اطراف به این منطقه مسافرت می کنند. در سال های اخیر، بسیاری از موسسه های توریستی، اقدام به برگزاری تورهای گوناگونی در این منطقه نموده اند که همین امر باعث افزایش شهرت و معروفیت این منطقه شده است.

*جغرافیای تنگه واشی
تنگه واشی به طول حدود ۳۰۰ متر و با دیواره های صخره ای بلند به ارتفاع حدود ۱۰۰ متر محل عبور رودخانه ای است که از کوه های واشی سرچشمه می گیرد و از میان دشت می گذرد، در فصل تابستان که آب به کمترین میزان خود می رسد، عمق آن به حدی است که در برخی نقاط تا زیر زانوی گردشگران را خیس می کند.
یکی از مهم ترین جذابیت های این تنگه، عبور کل مسیر از میان آب است، برای رفتن به تنگه واشی در کیلومتری ۲ جاده فیروزکوه-تهران، پس از ورود به یک جاده فرعی و طی حدود ۹ کیلومتر روستای جلیزجند نمایان می شود.
این روستا در حاشیه یک دشت سرسبز با مزارع گندم و سیب زمینی و باغات مختلف بنا شده است، بعد از عبور از روستا و طی حدود چهار کیلومتر در جاده ای که میان دشت و در کنار جوی های پر از آب زلال احداث شده، محل پیاده روی تنگه ساوشی شروع می شود.
بعد از عبور از تنگه اول و گذر از دشتی زیبا، تنگه دوم قرار گرفته که حدود ۲ کیلومتر با تنگه اولی فاصله دارد. این تنگه هم مانند تنگه اول چشم نواز است و از دیواره های سنگی آن در نقاط مختلف چشمه های آب زلال و خنک به سمت پایین روان است. در انتهای این تنگه نیز هیاهوی ریزش آب آبشاری زیبا مسافران را به خود می خواند تا در زیر آبشار و در هوای گرم در تابستان تنی به آب بزنند. در تنگه واشی گیاه کمیاب ˈباریچهˈ می روید که مصارف مهم صنعتی و دارویی دارد.

* آثار باستانی تنگه واشی
تنگه واشی علاوه بر طبیعت زیبا، دارای آثار باستانی نیز می باشد. یکی از سه کتبیه معروف دوره قاجار در این تنگه واقع شده است. دو کتبیه دیگر در چشمه علی شهر ری و تونل وانا در جاده هراز واقع شده اند.
هر سه این کتیبه ها به دستور فتحعلی شاه قاجار حکاکی شده است. فتحعلی شاه که دوران پیش از پادشاهی خویش را در شیراز گذرانده بود، با دیدن نقش برجسته های آن دیار، سه نفر به نامهای حجارباشی، نقاش باشی و معمارباشی را مسئول ساخت این سه کتبیه در تهران کرد. کتیبه واقع در تنگه واشی دارای ابعاد شش در هفت متر است که وقایع زمان فتحعلی شاه دور تا دور کتیبه روایت شده است. بزرگترین نقش برجسته این کتیبه ها، نقش شکارگاه با تصویر اسب، نیزه و شکارهایش است که در اطراف آن می توان عباس میرزا، علی قلی میرزا و علی نقی میرزا پسران فتحعلی شاه و همچنین نوادگانش را در حال شکار دید. این کتیبه که حدوداً ۱۸۵ ساله است به گونه ای در دل کوه حک شده که از بارش باران و تابش آفتاب در امان بوده است اما متاسفانه صنعت گردشگری در سالهای اخیر به آن آسیب وارد کرده است.
شهرستان فیروزکوه در منتهی الیه شمال شرقی استان تهران و در طول جغرافیایی ۵۲:۴۶ و عرض جغرافیایی ۳۵:۲۸ واقع شده است.
این شهرستان از شمال و شرق به استان مازندران، از جنوب و جنوب شرقی به شهرستان سرخه در استان سمنان و از غرب به شهرستان دماوند محدود می شود.
این شهرستان بر روی بخشی از سلسله جبال البرز مرکزی قرار گرفته است و به همین دلیل دارای ناهمواریهای بسیاری است.
قلل مرتفع میشینه مرگ لزور (۴۰۷۶ متر) همچون دیواری این شهرستان را از مناطق شمالی کشور جدا می کند که در بین این قلل سرشاخه های رود خانه حبله رود جاری است.
این شهرستان با ۲۲۶۱ کیلومتر مربع مساحت، در حدود ۱۲ درصد از مساحت کل استان تهران را به خود اختصاص داده است و بدین لحاظ مقام چهارم را در بین شهرستان های استان داراست.
طبق آخرین تقسیمات کشوری تا پایان سال ۱۳۷۹، شهرستان فیروزکوه دارای دو بخش ( مرکزی و ارجمند ) پنج دهستان و ۱۰۹ آبّادی بوده که از این تعداد ۷۱ آبادی (۱/۶۵٪ ) دارای سکنه و بقیه خالی از سکنه می باشند . همچنین در سال ۱۳۸۵ بر اساس آخرین تقسیمات کشوری منطقه ارجمند به منطقه شهری تبدیل شده است.
هم اینک این شهرستان ۲ نقطه شهری دارد ۱- شهر فیروزکوه ۲- شهر ارجمند بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه با ۷۷ درصد سهم از کل این شهرستان، مقام نخست را از نظر مساحت داراست .
بخش مرکزی، مناطق مرکزی و شرق شهرستان فیروزکوه شامل دهستان پشتکوه، دهستان شهرآباد، دهستان حبله رود و شهر فیروزکوه را در برمی گیرد و بخش ارجمند نیز ۲۳ درصد از مساحت کل شهرستان فیروزکوه را به خود اختصاص داده و مناطق جنوبی و غربی شهرستان شامل دهستان قزقانچای، دهستان دوبلوک و شهرارجمند را در برمی گیرد.
فیروزکوه دانشمندان و مشاهیر بسیاری داشته است که می توان از بین آن ها به علامه ملاعبدالرسول فیروزکوهی (که آخوند خراسانی از رهبران مشروطه مدتی در تهران هم حجره ای وی بوده است)، حسین کیا چلاوی، شیخ الملک اورنگ ، علی عبدالرسولی از شاگردان ادیب پیشاوری، شیخ علی بابا فیروزکوهی (از دوستان آیت الله بروجردی و از نوینسدگان قانون مدنی ایران و پدر زن سید کاظم عصار)، سید عبدالکریم امیری فیروزکوهی، محمدحسین خان فیروزکوهی (مؤسس مدرسۀ فیروزکوهی)، ابوالخیرخان ارشدالممالک و...اشاره کرد.
شهرستان فیروزکوه به عنوان انتهایی ترین شهرستان استان تهران در شمال شرقی استان با طبیعتی سرسبز و فضایی مناسب برای گردشگران، همه ساله میزبان بسیاری از گردشگران برای روز 13 فروردین است.
تهرام/8142/1457/
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن