تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤثّرترين وسيله جلب رحمت خدا اين است كه خيرخواه همه مردم باشى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814757197




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وجود گردشگران فضای پرنشاطی را در تپه هگمتانه ایجاد کرده است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

وجود گردشگران فضای پرنشاطی را در تپه هگمتانه ایجاد کرده است همدان - ایرنا - وجود گردشگران و مسافران نوروزی در شهر تاریخی و باستانی همدان و حضور آنان در اماکن تفریحی به ویژه تپه هگمتانه فضای پرنشاطی را در این تپه باستانی ایجاد کرده است.


به گزارش ایرنا تپه باستانی هگمتانه در مرکز شهر همدان واقع است و از مکانهای دیدنی و تاریخی همدان بشمار می رود.
بسیاری از باستان شناسان تپه هگمتانه را وسیع ترین تپه باستانی ایران دانسته و آن را بقایای ابنیه کاسی، مادی، هخامنشی و بعد از آن می دانند.
مساحت تپه هگمتانه حدود 30 هکتار است که با در نظر گرفتن بخش هایی که جزو محدوده تپه باستانی بوده، ولی اینک ساختمان های مسکونی بر روی آن ساخته شده، به بیش از 40 هکتار نیز می رسد.
این تپه بیضی شکل، در داخل محدوده شهر فعلی همدان در دو سوی خیابان اکباتان (آیباتان) واقع شده است.
هگمتانه یا هنگمتانه که به زبان پارسی قدیم به معنی محل تجمع بوده ترکیبی از دو واژه ˈهنگˈ به معنی ˈجاˈ و ˈمتانهˈ به معنی ˈتجمعˈ است.
شهر هگمتانه را اقوام آریایی ماد بنا نهادند و آن را پایتخت نخستین شاهنشاهی ایرانی قرار دادند.
بر اساس اطلاعات موجود در شناسنامه فنی این مکان تاریخی ، پس از انقراض مادها هر چند هگمتانه مرکزیت نخستین را نیافت ولی به دلیل قرار گرفتن در مسیر راه شاهی، که پارسه (تخت جمشید) را به سارد متصل می کرد به عنوان پایتخت تابستانی هخامنشیان مورد توجه خاص بود و از این رو آن را آباد کردند.
از جمله ویژگی های شهر باستانی هگمتانه، معماری و طرح و نقشه منظم این شهر بوده که در بین آثار باستانی به دست آمده کم سابقه است.
آثار کشف شده حاکی از وجود یک شبکه منظم و پیشرفته آب رسانی در شهر حکومتی مادها و پارت ها است.
به طور کلی تپه هگمتانه در طول یکصد سال اخیر بارها مورد حفاری باستان شناسان داخلی و خارجی قرار گرفته است و در طول حفاری های انجام شده آثار ارزشمند و بی نظیری کشف شده که اغلب متعلق به دوران هخامنشیان و نیاکان آنها است.
لوح زرین ، کوزه شکسته ، بشقاب نقره ای و پایه ستون سنگی از جمله اشیا یافت شده در تپه باستانی هگمتانه است.
مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری همدان در مورد برنامه های اجرا شده در تپه هگمتانه در ایام نوروز امسال گفت: نوروز خوانی و نقالی در این مکان باستانی موجب حضور پرشور گردشگران و مسافران نوروزی شده است.
ˈعلیرضا ایزدیˈ افزود: ایجاد نقشه بزرگ در این فضا و بازارچه های صنایع دستی جلوه ای خاص به این تپه باستانی داده و موجب شور و هیجان مسافران موجب شده تا تپه باستانی هگمتانه از مهجوریت خارج شود.
وی اظهار داشت: از ابتدای تعطیلات نوروز تا هشتم فروردین سال جاری حدود 22 هزار و 210 نفر از تپه باستانی هگمتانه بازدید کردند که تا پایان تعطیلات تعداد بازدید کنندگان افزایش چشمگیری خواهد داشت.
7523/576
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن