تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):ربا خوار از دنيا نرود، تا آن كه شيطان ديوانه اش كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805166954




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حوزه علمیه ای با روش آموزشی متفاوت در کربلا


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

حوزه علمیه ای با روش آموزشی متفاوت در کربلا تهران- ایرنا- مدیر مدرسه علمیه القائم (عج) گفت: روش آموزشی در این حوزه با سایر مدارس علمیه عراق تفاوت هایی دارد و مبنای اساسی در روش آموزشی در آن توجه به سه محور وحی، عقل و واقع (واقعیت های جامعه) است.


به گزارش روز شنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی حوزه نمایندگی ولی فقیه در حج و زیارت، حجت الاسلام شیخ علاء الکعبی با اعلام این مطلب افزود: این مدرسه علمیه بعد از سقوط صدام و بازگشت آیت الله مدرسی به عراق تاسیس شد. زیرا در زمان صدام تمام حوزه ها علمیه در کربلا نابود و یا تعطیل شده بود و فقط چند حوزه نجف فعالیت داشتند.
وی اضافه کرد: حوزه القائم (عج) نخستین مدرسه علمیه یا از نخستین مدارس علمیه پس از سقوط صدام در کربلا به شمار می رود که به تدریج سایر حوزه ها و مدارس علمیه نیز تاسیس شد.
حجت الاسلام شیخ علاء الکعبی با بیان اینکه احداث مدارس علمیه به نام حوزه القائم (عج)تحت اشراف آیت الله سید محمد تقی مدرسی دارای پیشینه در ایران، سوریه، افغانستان و برخی از کشورهای آفریقایی است، گفت: روش آموزشی در این حوزه با سایر مدارس علمیه عراق تفاوت هایی دارد و مبنای اساسی در روش آموزشی این مدرسه توجه به وحی، عقل و واقع است.
شیخ کعبی به روش فقهی آیت الله مدرسی در کتاب «الوجیز فی الفقه الاسلامی» اشاره کرد و گفت: وی هنگامی که مسائل فقهی را بیان می کند، ادله قرآنی و روایی را هم می آورد و طالبان علم و مقلدان ایشان با دلایل و مدارک مربوط به آن مساله فقهی نیز آشنا می شوند.
وی اضافه کرد: در روش تعلیم فقه در حوزه القائم (عج) نیز به همین روش عمل می شود و نکته اساسی در این میان، فهم از نص قرآن و روایات است.
حجت الاسلام شیخ علاء الکعبی توجه بیشتر به «تدبر در قرآن» را در حوزه های علمیه ضروری دانست و گفت: این موضوع، از محورهای اصلی در برنامه آموزشی حوزه مزبور است و معتقدیم که قرآن و روایات، مبنای اساسی در حوزه و کل زندگی است از همین رو در برنامه های آموزشی، تدبر در قرآن به طور خاص در نظر گرفته شده است.
وی به سایر دروس این مدرسه علمیه همچون تدبر در حدیث با بررسی کتاب های تحف العقول و نهج البلاغه اشاره کرد و افزود: درس علم الکلام فی القرآن نیز در این مدرسه علمیه تدریس می شود؛ در این درس ضمن تبیین نگاه های اعتقادیِ قرآن، به نظریه های انحرافی فلسفی نیز پاسخ داده می شود.
مدیر حوزه القائم (عج) اظهار داشت: هدف ما در این مدرسه علمیه، تنها تربیت فقیه نیست بلکه می خواهیم طلابی تربیت شوند که علاوه بر تسلط بر فقه، قدرت لازم برای رهبری در جامعه و عمل به رسالت های اجتماعی را نیز داشته باشند.
وی ادامه داد، یکی دیگر از برنامه های آموزشی در این مدرسه علمیه، درس فرهنگ اسلامی است و در این درس، شاخص های فرهنگی در جامعه اسلامی برای هر چه نزدیک شدن به اسلام ناب محمدی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
وی اظهار داشت: گذراندن این درس موجب می شود که خود به خود سطح فرهنگی طلاب افزایش پیدا کند.
وی تدریس کتاب «المنطق الاسلامی» به جای سایر کتب متداول درباره منطق در حوزه ها را از دیگر ویژگی های آموزشی در حوزه مزبور برشمرد و افزود: در این کتاب به «منطق» های رایج در دنیا پرداخته شده و به عنوان مثال به منطق ارسطویی اکتفا نشده بلکه 10 «منطق» رایج در دنیا مورد ارزیابی قرار گرفته است است و طلاب پس از طی این درس، دارای یک نگاه جامع نسبت به علم منطق در دنیا و در نهایت برتری های منطق اسلامی را که بر اساس عقل و وحی است، مورد مطالعه قرار می دهند.
مدیر حوزه القائم (عج) تاکید کرد: برنامه های این مدرسه علمیه به این سمت و سو است که طلاب ضمن برخوردار شدن از غنای علمی، ظرفیت های لازم برای حضور کاربردی در جامعه را بیش از پیش کسب کنند.
حجت الاسلام شیخ علاء الکعبی افزود: در همین راستا یکی از درس هایی که ارائه می شود روش پژوهش و نویسندگی است یعنی طلاب علاوه بر اینک در دروس مختلف به تالیف تلاش می کنند؛ در درس مجزایی با مهارت های پژوهش و نویسندگی آشنا می شوند زیرا در شرایط کنونی نیازمند فضلایی هستیم که محققانه و با قلم روان، آموزه های اهل بیت (ع)را به قشرهای مختلف جامعه منتقل کنند.
وی به درس التشریع الاسلامی برای پایه های بالاتر تحصیلی اشاره کرد و گفت: در این درس، طلاب با روش ها و دیدگاه های جدید در نحوه استنباط آشنا می شوند. در حال حاضر آیات الاحکام نزد بسیاری از فقها، محدود است و حدود 500 آیه را شامل می شود اما آیت الله مدرسی معتقد است که تمام آیات قرآن می تواند منبع احکام قرار بگیرد و ساز و کار لازم برای این امر در درس التشریع الاسلامی که طلاب در پایه ششم و بالاتر از آن با این درس آشنا می شوند.
شیخ کعبی در خصوص فعالیت های تبلیغی طلاب حوزه القائم (عج) گفت: تلاش و برنامه ما این است که همه طلاب بعد از طی مراحل اولیه تحصیلی وارد فعالیت های تبلیغی چون نویسندگی، خطابه، امامت جماعت و سایر فعالیت های فرهنگی بشوند و شعار حوزه مزبور اجتماع بین علم و عمل است.
وی؛ برگزاری دوره های کوتاه مدت برای دانشجویان و سایر اقشار جامعه را از برنامه های حوزه القائم (عج) دانست و گفت: تاکنون دانشجویانی از استان های مختلف عراق همچون ناصریه، ذی قار، بصره و بغداد در این دوره های شرکت کرده اند. هدف از برگزاری این دوره ها، رشد فرهنگی و دینی دانشجویان جوان است و آشنا شدن با مسوولیت های اجتماعی و معارف قرآنی است که معمولا بین سه تا 10 روز به طول می انجامد.
شیخ کعبی تصریح کرد: البته در گذشته دوره های 45 روزه تابستانی نیز برگزار شده است.
مدیر حوزه القائم (عج) ادامه داد: علاوه بر دانشجویان، مشابه این دوره ها را برای دانش آموزان نیز برگزار می کنیم تا افراد از سنین نوجوانی با روحانیت و معارف دینی ارتباط برقرار کنند و انس بگیرند که این کلاس ها و دوره های کوتاه مدت برای دانش آموزان معمولا روزهای پنجشنبه و جمعه برگزار می شود و اداره آموزش و پرورش کربلا، در این زمینه با ما همکاری دارد.
وی به انتشار هفته نامه داخلی با عنوان «البصیرة الرسالیة» و نشست هفتگی مدیران و اساتید به عنوان دیگر فعالیت های این حوزه اشاره کرد و گفت: مرکز پژوهش های فقهی نیز تحت اشراف آیت الله مدرسی در این مدرسه علمیه فعالیت دارد.
بسیاری از مدرسه های علمیه در عراق به مراجع و علما و یا مراکز دینی منتسب هستند و در کربلا هم که حداقل 13 مدرسه علمیه فعالیت دارد به همین شکل فعالیت می کنند.
به عنوان مثال مدرسه علمیه امام حسین (ع) به آستان مقدس حسینی، مدرسه علمیه امام صادق (ع) به آیت الله قزوینی، مدرسه علمیه امام خمینی (ره) به آیت الله آصفی و مدرسه ابن فهد حلی به آیت الله شیرازی منتسب است.
آیت الله محمدتقی مدرسی نیز که روزانه کلاس های دروس خارج و تفسیر قرآن وی در کربلا برگزار می شود، بر سه مدرسه علمیه در کربلا اشراف دارد که یکی از این مدارس، حوزه الامام القائم (عج) یا همان مدرسه علمیه حضرت قائم (عج) است.
مدرسه علمیه القائم (عج) در کربلا کمی از حرم مطهر فاصله دارد و با مساحتی بزرگ و حیاط نسبتا سرسبز در محله المعلمین کربلا واقع شده است.
اجتمام(1)9105**1436
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن