تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): کسی که از چیزی طرفداری مصرّانه و نابجا کند یا اینکه از جانب دیگران به نفع او طرفداری ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816505925




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جاذبه های تاریخی و گردشگری بشرویه مسافران نوروزی را فرا می خواند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

جاذبه های تاریخی و گردشگری بشرویه مسافران نوروزی را فرا می خواند بیرجند - ایرنا - شهرستان بشرویه در 300 کیلومتری مرکز استان خراسان جنوبی و در قلب کویر با برخورداری از جاذبه های گردشگری و توریستی و ده ها اثر تاریخی و باستانی پذیرای میهمانان نوروزی است.


تفرج گاه های زیبا از جمله امام زاده محمدبن اصغر(ع) هوگند در 12کیلومتری مرکز شهرستان با داشتن امکانات رفاهی، تفریحی و اقامتی ویژه مسافران و زائران در دامنه کوه با چشم اندازهای زیبای طبیعی و ییلاقی فرصت مناسبی را برای گردشگران و مسافران نوروزی فراهم کرده است.
ˈ قلعه دخترˈ با قدمت 2 هزار ساله برفراز کوهی به ارتفاع 400 متر در کنار شش آسیاب زیبا و ˈمسجد رقهˈ در 12 کیلومتری شهرستان با قدمت 900 ساله هر بیننده ای را مجذوب خود می کند.
از طرف دیگر بافت تاریخی و قدیمی شهرستان که بشرویه را در قلب خود جای داده با مساحتی نزدیک به 70 هکتار با بادگیرهای برافراشته، آب انبارهای 400 ساله، در حقیقت یزد کوچکی را در ذهن تداعی می کند.
بناهای خشت و گلی همراه با کاه گلی که آنان را به وجود می آورد، خود از دیگر جاذبه های گردشگری شهرستان بشرویه محسوب می شود.
موزه خصوصی شهرستان نیز که صدها اثر باستانی و میراث فرهنگی را در خود جای داده فرصت مناسبی را برای آشنایی مسافران نوروزی با سنت ها و فرهنگ این مرز و بوم فراهم کرده است.
این موزه در نوع خود در خراسان جنوبی بی نظیر بوده و از جاذبه های گردشگری استان است.
امکانات رفاهی، چادرهای مهیا شده توسط هلال احمر، فعال بودن ستاد اسکان مسافران نوروزی با همکاری شهرداری همراه با سوئیت های مجهز، ایستگاه های صلواتی در ورودی ها و غیره همه و همه برای استقبال از مسافران نوروزی فراهم شده است.
از همه مهم تر روحیه میهمان نوازی و خون گرمی شهروندان بشرویه نیز بر جاذبه های این شهرستان می افزاید.
بر اساس شواهد و بناهای موجود ( وجود قلعه دختر و ترناو ) می توان گفت، قدمت بشرویه به قبل از اسلام بر می گردد و در قرن پنجم هجری ناصر خسرو هنگام عبور از این منطقه در دهستان رقه توقف کرده و از آبهای روان، زراعت، باغ ها و بارو ، مسجد آدینه سخن رانده است.
شالوده شهری بشرویه، نشان می دهد که این شهر، از ابتدای گسترش آن در دوره تیموری با رشدی نسبتا سریع به عنوان یک شهر مطرح شده و مهم ترین سند کالبدی مدنیت بشرویه از همان دوران کهن، وجود میدان تقریبا مستطیل شکل آن در مرکز شهر و در میانه راسته اصلی بازار قدیم بشرویه بوده و در طول دوران دچار تغییرات زیاد شده است.
معابر بشرویه در مسیر قنات هایی که از سمت کوه های رقه در جریان است ، شکل گرفته و مهم ترین معبر قدیمی بافت ، کوچه حسینیه رباطی و راسته بازار اصلی بشرویه بوده که پس از عبور از میدان اصلی شهر، در جهت غرب ادامه یافته و از شهر خارج می شده است.
شهر قدیم بشرویه، چهار محله اصلی شامل میانده، پایین محله، مقری و سرپل دارد که این بافت با خانه های خشت و گلی بادگیر های مختلف یکی از وسیع ترین بافت های تاریخی در خراسان جنوبی است.
معماری نفیس تیموری و صفوی در بومی ترین شکل های خود در این بافت مشاهده می شود که ویژگی اساسی اش، علاوه بر سالم بودن، تداوم و نفوذ آن در مناطق پیرامونی است به گونه ای که کامل ترین سیر تحول معماری مسکونی در این خانه های قدیمی قابل مشاهده است.
ˈخانه مستوفی ˈ از بناهای تاریخی بشرویه است که در غرب محله میانده آن واقع شده و متعلق به اوایل دوره قاجاریه و دارای ایوان های مجلل و ستون دار می باشد.
سر در اتاق ها و راهرو های این بنا را در حیاط ، نوعی رسمی بندی که به آن قاشقی نیز می گویند ، تزیین کرده و آنچه این خانه ها را از سایر خانه ها متمایز کرده، سه بادگیر مرتفع و متوالی می باشد.
ˈمدرسه علمیهˈ دیگر بنای تاریخی بشرویه در مرکز محله میانده و روبروی مسجد میانده واقع شده است که بر اساس وقف نامه تاریخ ساخت این بنا را مربوط به 1170 هجری قمری یعنی دوره افشاریه ذکر نموده اند.
ورودی مدرسه علمیه در گوشه شمالی و درون ایوان واقع شده که به صورت نیم گنبدی پوشیده شده است و تزیینات زیبای گچبری شامل مقرنس و رسمی بندی دارد.665
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن