تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):پرهيزكارى منافق جز در زبانش ظاهر نمى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804043992




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جاذبه‌های گردشگری ماهنشان میزبان مسافران نوروزی/ رمزگشایی رازها در سینه قلعه بهستان و دودکش موجودات ناشناخته


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > غرب > زنجان گزارش خبری/
جاذبه‌های گردشگری ماهنشان میزبان مسافران نوروزی/ رمزگشایی رازها در سینه قلعه بهستان و دودکش موجودات ناشناخته
زنجان - خبرگزاری مهر: شهرستان ماهنشان، واقع در ضلع شمال‌ غربی زنجان با پیشینه‌ای بیش از 4000 سال میزبان گردشگران کنجکاوی است که در فراروی خود آثار ارزشمند تاریخی و ناشناخته ای را می بینند که آنچنان که باید معرفی و شناخته نشده اند.



به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان ماه‌نشان که در باختر استان زنجان واقع شده يکی از آبادترين و بکرترین مناطق استان زنجان است و از جاذبه های تاريخی و جاذبه های طبيعی فراوانی چون دریاچه طبیعی، رودخانه‌های متعدد دايمی و فصلی، کوه‌های سر‌به‌فلک‌کشيده،چشمه‌ها،باغ‌ها و کشتزارهای زيبا و ديدنی برخوردار است. قلعه قدیمی ياستی قلعه که به دوره ساسانیان مربوط می شود، گواه دیرینگی سکونت در این ناحیه است. شهرستان ماه نشان از جاذبه های طبیعی و مکان های تاریخی خوبی برخوردار است. چشمه های آب معدنی، کرانه رودخانه های منطقه، دریاچه آب شیرین، کاروان‌سراها و قلعه های قدیمی که قدمت بیش تر آن ها به دوره های میانی اسلام می رسند، برخی از جاذبه های این شهرستان هستند که در قسمت های مختلف منطقه پراکنده شده اند و روی هم جغرافیای جهانگردی این شهرستان را تشکیل می دهند. رودخانه هایی که در شهرستان ماه نشان جریان دارند، همگی از ارتفاعات متعدد این شهرستان سرچشمه گرفته و آبادانی و زیبایی منطقه ماه نشان را سبب شده اند. باغ های خرمی که در کرانه این رودخانه ها به وجود آمده اند از گردشگاه‌هاي محلی مردم منطقه هستند.


چشمه آب گرم میانج و حلب که در دهستان انگوران واقع شده اند و چشمه آب معدنی ينگجه که در روستایی به همین نام واقع شده از مراکز مهم آب درمانی به شمار می آیند که مردم و مسافران منطقه از آن استفاده می کنند. دریاچه زیبای پری که در محدوده شهرستان ماه نشان واقع شده، زیباترین جاذبه های طبیعی شهرستان ماه نشان است و تقریباً تنها دریاچه طبیعی کل استان به حساب می آيد که با چشم انداز بسیار زیبایی در میان یک دشت وسیع گسترده شده است. خردادماه و تیر ماه بهترین ماه های سفر به این منطقه هستند. وجود جاذبه های تاریخی در شهرستان ماه نشان، حکایت از تاریخ و پیشینه تاریخی این منطقه دارد. کاروانسرای سرچم، قلعه ياستی قلعه، قلعه باستانی بهستان و قلعه صخره ای مهر از جمله مهم ترین جاذبه های تاریخی شهرستان ماه نشان هستند كه از مهمترين اين مكانها تاريخي مي توان به موارد ذيل اشاره كرد.

قلعه بهستان متعلق به دوره هخامنشيان، حسينيه روستاي قلعه ارزه خوران اواخر قاجاريه، مقبره مولانا همتي انگوراني (قرن دهم هجري ) قلعه كليسا در روستاي كليسا، گنجعلي بيگ قلعه سي در روستاي گنج آباد، قلعه ياستي قلعه در روستاي ياستي قالا، منجيق ليق در روستاي ياستي قلعه دوره ساساني، گيلار تپه قرن 6 هجري قمري در روستاي قلعه جوق سياه منصور، اورتا تپه قرن 602 هجري قمري در روستاي ياستي قلعه، تپه تكلي كاني قرن 109 هجري قمري روستاي پري، قبرستان گورتپه در روستاي ينگيجه، درياچه طبيعي خندقلو، يخچال طبيعي قوشقار، قلعه جوق سياه منصور و ....مي توان نام برد. قلعه قشلاق  «وردان» حاكم قلعه قشلاق دستور داد سكه اي به نامش ضرب كنند تا نامش ماندگار شود. او نمي دانست اين قلعه كه از خشت و گل و سنگ ساخته شده است، تا هزاران سال بعد نام او را زنده نگه مي دارد. قلعه قشلاق با قدمت 2200 سال ، در فهرست آثار ملي كشور ثبت شده است . اين قلعه يك قلعه شهر است كه 42 هكتار وسعت دارد و در 60 كيلومتري زنجان روي ارتفاعات دهستان قزل گچيلو و كنار رود قزل اوزن بنا شده است.

در كاوش هايي در اين قلعه باستاني انجام شده، سكه اي پيدا شده كه نام «وردان» فرمانرواي دوران مياني اشكاني بر آن ضرب شده است؛ «يافته هاي سفالي ، وسعت قلعه و محل قرار گيري قلعه ، نشان دهنده اين است كه قلعه قشلاق يكي از مراكز مهم دوران اشكاني در زنجان بوده است.» قلعه نظامي قلعه ارزه خوان هم يكي ديگر از قلعه هاي ماهنشان است. اين قلعه كه يك قلعه نظامي به حساب مي آيد، مورد توجه خيلي از باستان شناسان است. چرا كه مي توانند با مطالعه نوع ساختار قلعه ارزه خوران ، به كاربرد دفاعي اين قلعه پي برده و همچنين از سيستم نظامي و رموز جنگي گذشتگان باخبر شوند. در محدوده ماهنشان 180 منطقه باستاني وجود دارد كه قلعه ها، كاروانسراها، غارها، پل ها و كليساها را شامل مي شود. اين مكان ها يادگاري از عصر نوسنگي، برنز، آهن و تمدن بين النهرين هستند. دودكش موجودات ناشناخته شهر زيرزميني يكي از ده ها شگفتي ماهنشان قديم است كه در روستاي خوئين جا خوش كرده است. اين معماري اسرار آميز همه ساله گردشگران داخلي و خارجي زيادي را به زنجان مي كشد . اما در ماهنشان و نرسيده به روستاي ايلي ايلاغ ، پديده اسرار آميز ديگري هم وجود دارد كه حرف و حديث هاي زيادي درباره اش وجود دارد. ستون هايي از جنس خاك رس كه تخته سنگ هاي بزرگي رويشان قرار دارد. بومي هاي منطقه به اين ستون هاي سر به فلك كشيده، لقب دودكش جن داده اند چرا كه روي ستون ها تخته سنگ هاي سنگين و بزرگ به طرز عجيبي جاخوش كرده اند. البته بعضي از بومي هاي منطقه به اين ستون ها تخت ديو هم مي گويند.

آنها از قديمي ترهاي ماهنشان شنيده اند كه در گذشته ديوها روي اين تخته سنگ ها استراحت مي كرده اند. البته جالب است بدانيد اين ستون هاي رسي هيچ ربطي به موجودات ناشناخته و ديوها ندارد. محققان امروزه دليل وجود اين ستون هاي زيبا و بي نظير را به اين ترتيب شرح مي دهند؛ آنها معتقدند اين ستون هاي رسي با لايه هاي سخت و سنگي شان حاصل فرسايش زمين طي سال هاي متمادي هستند. به اين شكل كه طي سال ها بارش باران و وزش باد بناها و تپه ها را فرسايش داده و اشكالي مانند ستون هاي رسي ماهنشان را به وجود آورده است. پناهگاه حیات وحش انگوران پناهگاه حیات وحش انگوران با مساحتی بالغ بر 29812 هکتار طی مصوبه شماره 65 مورخ 21/5/1354 شورایعالی محیط زیست به مجموعه مناطق تحت مدیریت سازمان پیوست. انگوران در سال ۱۳۵۴ به عنوان پناهگاه حیات وحش معرفی شد. این منطقه با وسعت ۲۹۸۱۲ هکتار در شهرستان ماهنشان استان زنجان واقع شده است و بخشی از جنوب شرق منطقه حفاظت شده انگوران می باشد دامنه ارتفاعی ۱۲۸۰ تا۲۲۰۰ متر، بارندگی و دمای متوسط سالیانه ۴۰۰ میلیمتر و ۱۰درجه سانتیگراد، منطقه را دارای اقلیم نیمه خشک معتدل کرده است. وجود رودخانه های قزل اوزن، انگوران چای به همراه شرایط توپوگرافی خاص منجر به تشکیل زیستگاه های متنوع جانوری شده است .

گونه های شاخص جانوری پناهگاه حیات وحش انگوران عبارتند از: قوچ و میش ارمنی، سیاه گوش و گونه های دیگر شامل: کل و بز، خرس قهوه ای، گرگ، شنگ، کفتار، روباه معمولی، کبک دری، کبک، دلیجه، عقاب، شاهین، اگرت بزرگ، انواع کوکرها، خوتکا، اردک سرسبز، درنا، باکلان، حواصیل، افعی زنجانی، افعی دماوندی، کورمار، لاک پشت برکه ای و ماهیانی چون زرده پر، سس ماهی سفید رودخانه ای و اسب.

مشهورترین آثار گردشگری طبیعی این خطه جز تپه‌های رنگی که در تابستان با تابش نور خورشید هنر رنگ آمیزی نقاش متعال را به ما نشان می‌دهد وجود برجک‌های استوانه‌ای شکل است که در بین عوام به دودکش جن معروف شده است؛ در کنار قسمتی از مسیرتان خودنمایی خواهد کرد. این نوع از جاذبه‌های طبیعی را در معدود نقاطی ازدنیا خواهید دید. دریاچه طبیعی خندقلو ( پری ) دریاچه پری یا خندقلو در موقعیت جغرافیایی N365333 E472733 در استان زنجان واقع است. درياچه زيباي پري که در محدوده شهرستان ماه‌نشان واقع شده ، زيباترين جاذبه‌هاي طبيعي شهرستان ماه نشان است و تقريباً تنها درياچه طبيعي کل استان زنجان به حساب مي آيد که با چشم انداز بسيار زيبايي در ميان يک دشت وسيع گسترده شده است . خرداد ماه و تير ماه بهترين ماه هاي سفر به اين منطقه هستند. وسعت دریاچه در حدود 0.5 کیلومتر مربع سات و گستره ای شمالی جنوبی دارد. طول دریاچه 1.2 کیلومتر و عرض آن 500 متر است. دریاچه در 2 کیلومتری شمال شرقی روستای پری واقع است. این دریاچه از طریق جاده ماهنشان به روستاهای  سهند سفلی، سهند علیا، قاضی کندی، حسن آباد و پری قابل دسترسی است. این دریاچه در دهستان اوریاد( بخش مرکزی ماهنشان) واقع شده و فاصله آن از مرکز استان 152 و از شهر ماهنشان 45 کیلومتر است. اطراف دریاچه خندقلو دارای آب و هوای نیمه خشک بوده و مساحت این منطقه 40 هکتار است و پوشش گیاهی این منطقه مرتع و منابع آب موجود آن از طریق چاه و آب دریاچه تامین می شود. هم اینک سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در حال انجام مطالعه و طراحی برای اجرای سایت تفریحی در حاشیه دریاچه خندقلو است. اطراف این دریاچه بدلیل وجود جاذبه های مهم گردشگری و پتانسیل های توسعه، قابلیت احداث مجموعه ای از تاسیسات گردشگری مانند ارایه خدمات اقامتی، پذیرایی، تفریحی، فرهنگی و ورزشی در یک مکان واحد را دارد.


















۱۳۹۳/۱/۲ - ۱۲:۱۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 232]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن