تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنى فطره است، همچنان که صلوات بر پیامبر (ص) کمال نماز ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803375028




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سهم کودکان و نوجوانان در برنامه های امسال مرکز رسیدگی به امور مساجد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

سهم کودکان و نوجوانان در برنامه های امسال مرکز رسیدگی به امور مساجد تهران - ایرنا - معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به شعار امسال این مرکز با عنوان «آینده را با فرزندانمان از مسجد بسازیم» بر نقش فعال کودک و نوجوان در مسجد تاکید کرد.


به گزارش ایرناازمرکزرسیدگی به امورمساجد، حجت الاسلام حمید آقایی گفت: مسجد به یک معنا خانه دوم و بلکه خانه اول است.زیرا کودکان قبل ازمدرسه در مسجد تربیت می شوندو می توان گفت بالای 90 درصد از مردم شیرین ترین خاطراتشان را در شب های احیا و مشابه آن در مسجد داشته اند.
وی شعار سال 93 مرکز رسیدگی به امور مساجد را «مسجد، کودک و نوجوان» اعلام کردوگفت:شعار کلی این مرکز عبارت است از «آینده را از مسجد بسازیم» واعتقادمان این است اگربه کارکردهای مسجد توجه شود،آینده به بهترین شکل ساخته می شود و اگر روحانیون و ائمه جماعات وظایف خود را به بهترین شکل انجام دهند، آینده به بهترین شکل ساخته می شود.
وی افزود: نمونه بارز آن انقلاب اسلامی است که به جرات می توان ادعا کرد که هیچ نهاد اجتماعی به اندازه مساجد در آن تاثیرگذار نبوده است کما اینکه در تاریخ اسلام ومسلمین هم مساجد چه در ایران و عربستان و عراق و چه در ترکیه و اندلس تاثیر گذار بوده اند.
این کارشناس مذهبی افزود: بنابراین در کشاکش غوغای حضور عناصر تاثیر گذار درتربیت نسل وباهمه تنوع رسانه ها معتقدیم اگر به درستی به مسجد پرداخته شود از همه تاثیر گذارتر است زیرا مسجد ذاتا رسانه است.
به گفته آقایی در حال حاضر بسیاری از ائمه جماعات مساجد چون در بین مردم زندگی می کنند، حکم پدر را در محله پیدا کرده اند. مثلا در تهران قدیم آیت الله برهان در اوج تسلط فضای غربی در ایران با کمک مرحوم لرزاده مسجد لرزاده را بنا کرد و در کنار آن، حوزه و کودکستان ساخت و معتقدم مکتب اخلاقی تهران از آنجا نشات گرفت.
وی افزود: مجتبی تهرانی، مجتهدی، مرتضی تهرانی، آیت الله خوشوقت و آیت الله سعادت پرور تهرانی و حتی یک نسل جدیدتر مانند شیخ حسین انصاریان در این مسجد پرورش یافتند.
معاون مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه گفت: این که آینده را از مسجد بسازیم، شعار دقیقی است و افراد زیادی هستند که حتی خود را بیشتر مدیون مسجد و منبر می دانند تا مدرسه و حتی نقطه آغاز ساختن آینده از خانواده است.
وی اضافه کرد: در رهنمودهای اسلامی هم آمده که حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) خانه خود را در کنار مسجد ساخته اند. در تهران نیز اولین جایی که در دوره صفویه ساخته شد، همین مسجد جامع بازار تهران بود که بعد از آن چهار سوق ومغازه ها و خانه ها و مدارس علمیه و مراکز درمانی و تربیتی ساخته شد و مسجد محور بوده است.
وی با اشاره به شعار امسال مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: سال گذشته سال مسجدوخانواده نام گذاری شدکه اقداماتی مانند ارسال بسته های فرهنگی در خصوص سبک زندگی برای ائمه جماعات انجام شد، در دهه تکریم نیزبرنامه ریزی شدکه مساجد، خانواده را در محور خود قرار دهند که برنامه های خوبی مانند تکریم زوج های جوان انجام شد.
آقایی اضافه کرد: امسال هم به نام مسجد، کودک و نوجوان نام گذاری شده است. البته نقش کودکان در گذشته نیز در مسجد پر رنگ بود. در قدیم مکبری یکی از مشوق های موثر برای بچه های مسجدی بود که متاسفانه امروزه کمتر مورد توجه قرار می گیرد در صورتی که تکبیر یکی از آداب است.
وی همچنین گفت: این مرکز قصد دارد تا نهادها و افراد فعال در حوزه کودک و نوجوان را که دغدغه کار فرهنگی و مذهبی دارند، گرد هم آورده و تا پایان فروردین نقشه راه خود را تعیین کند.
آقایی افزود: نکته بعدی هم به کار گرفتن نهاد هایی است که در حوزه کودک فعالند تا هم از ظرفیت های آنها استفاده شود و هم به هم افزایی برسیم.
وی اضافه کرد:درحال حاضر یکی از معضلات در مساجد خرید هدیه برای کودکان و نوجوانان است که بر اساس تعالیم دینی نیست و باید الگوهایی را تولید و طراحی کرد و الگوهای موجود را نیز رواج داد.
معاون مرکزرسیدگی به امور مساجد برضرورت تحقیقات در حوزه کودک و نوجوان با محور مسجد را ضروری دانست و گفت: لازم است درباره فعالیت های کودکان و نوجوانان تحقیقات فقهی و علمی انجام داد و حتی استفتائات را جمع کرد. زیرا برخی ازائمه جماعات و هیئات امنا ملاحظات خاصی درباره حضور کودکان در مسجد دارند و حتی معتقدم به کتاب کار احتیاج داریم که در حال حاضر در دست پیگیری است.
آقای با اشاره به لزوم برنامه ریزی برای اوقات فراغت کودکان و نوجوانان گفت: کم هزینه ترین و امن ترین فعالیت های تابستانی در مساجد صورت می گیرد و در بسیاری از روستا ها هیچ چیز غیر از مسجد وجود ندارد. در واقع هیچ نهادی به اندازه مسجد اردو برگزار نمی کند.
وی با اشاره به ظرفیت سه هزار مسجد فعال برای برگزاری برنامه های تابستانی افزود: حتی برخی از آمارهایی هم که اداره ارشاد و بسیج و سپاه از فعالیت های حوزه کودک و نوجوان ارائه می کنند مربوط به فعالیت هایی است که در مسجد انجام می شود و البته در سال جاری باید این فعالیت های ساماندهی شود.
معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد درباره طرح پیوند مسجد و مدرسه گفت: سال گذشته اقداماتی برای نزدیک شدن مسجد و مدرسه انجام شد و جلساتی با معلمان و مدیران مسجدی برگزار کردیم و در سال جدید نیز ادامه خواهد داشت.
وی افزود: برای این کار باید از حداقل ها آغاز کنیم. مثلا جشن های تکلیف را در مساجد برگزار کنیم و یا مدارسی که نزدیک مسجد هستند اقدام به برگزاری کلاس های قران و دینی در مسجد کنند؛ حتی برخی مدارسی که نمازخانه ندارند، می توانند نماز جماعت خود را هر چند هفته ای یک جلسه در مسجد برگزار کنند.
فراهنگ(1)**1003**1590
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 95]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن