تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس رحم نكند به او رحم نشود، هر كس نبخشد بخشيده نشود و هر كس پوزش را نپذيرد، خدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805682357




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هدف از ادعای «حضور مرزبانان در خاک ایران» چیست؟


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

هدف از ادعای «حضور مرزبانان در خاک ایران» چیست؟ تهران - ایرنا - در مصاحبه ای که یک روزنامه اردو زبان پاکستانی با سخنگوی گروهک تروریستی رباینده مرزبانان ایران انجام داده، ادعا شده است که این سربازان در خاک ایران نگهداری می شوند و این سخن نیاز به تاملی دارد که تابناک طی یادداشتی از همین منظر به آن پرداخته است.


در مطلبی که با عنوان تأملی بر ادعای تازه گروهک تروریستی «جیش العدل» / هدف از ادعای «حضور مرزبان ها در خاک ایران» چیست؟! در این سایت منتشر شد می خوانید: در ادامه اخبار و همچنین شایعات مربوط به سرنوشت مرزبان های ایرانی گروگان گرفته شده، شب گذشته مطلبی در یک روزنامه پاکستانی منتشر شد که به نقل از سخنگوی گروهک تروریستی «جیش العدل» ادعا می کرد مرزبان ها در خاک ایران نگهداری می شوند.
اما با بررسی دقیق تر این ادعا، دو هدف اصلی این گروهک از طرح این ادعا روشن می شود.
«عبد الرئوف ریگی» سخنگوی گروهک «جیش العدل» روز گذشته در مصاحبه با روزنامه پاکستانی «امت» اظهار داشت: جیش العدل از پاکستان یا سایر کشورها وارد خاک ایران نمی شود بلکه پایگاه اصلی این گروه داخل خاک ایران است.
وی در ادامه مدعی شد: «با گذشت زمان ثابت خواهد شد که جیش العدل در ایران به سر می برد و از مرزبانان گروگان گرفته شده در خاک ایران نگهداری می شود».
ریگی با بیان اینکه یکی از پنج مرزبان های گروگان گرفته شده توسط این گروهک «اعدام» شده اند، گفت در صورتی که ایران با درخواست های آن ها موافقت کند، چهار مرزبان باقیمانده به سلامت آزاد خواهند شد.
اما با اندکی توجه به روند اخبار مربوط به سرنوشت مرزبان های ایرانی و همچنین سیر ادعاهای گروهک تروریستی مذکور در این زمینه، دو نکته بسیار مهم قابل شناسایی است که می توان از آن ها به عنوان اهداف اصلی این گروهک از طرح ادعای جدید خود نام برد.
نخست، با توجه به بیانیه ها و موضع گیری های قبلی گروهک مذکور، می توان قاطعانه اظهارنظر کرد که ادعای حضور این گروهک در خاک ایران و نگهداری گروگان ها در قلمرو سرزمینی ایران، ادعایی که با هدف ایجاد جنگ روانی علیه جمهوری اسلامی ایران و سوءاستفاده از فضای احساسی به وجود آمده پیرامون سرنوشت مرزبان ها مطرح می شود.
در این زمینه، باید اشاره کرد که پیش از این و در پی انتشار خبر شهادت یکی از مرزبان های ایرانی نیز گروهک جیش العدل با صدور یک بیانیه و در تلاش برای تحریک افکار عمومی داخلی، از خانواده های مرزبان های باقیمانده خواسته بود در مقابل نهادهای حکومتی تجمع و اعتراض کنند تا «حکومت ایران را به پذیرش درخواست های جیش العدل وادار نمایند».
بر این اساس، به روشنی می توان دریافت که پس از ناکامی این گروهک در فاز قبلی اقدامات خود در زمینه تحریک افکار عمومی، اکنون جامعه هدف وسیع تری را برای شایعه پراکنی و جنگ روانی خود برگزیده و سعی دارد با استفاده از حساسیت شدید مردم ایران نسبت به سرنوشت مرزبان ها، به زعم خود در ذهن مردم ایران چنین وانمود کنند که دولت ایران اهمیتی برای این موضوع قائل نیست و یا دستکم توان لازم برای کنترل کامل بر قلمرو سرزمینی خود را ندارد.
این در حالی است که از همان آغاز به گروگان گرفته شدن مرزبان ها، تمامی ارزیابی های داخلی و خارجی از انتقال آن ها به پاکستان حکایت داشت و حتی خود دولت پاکستان نیز ضمن اذعان غیرمستقیم به این موضوع، وعده جست و جوی آن ها را داده بود.
اما نکته دوم، توجه به این موضوع است که مصاحبه سخنگوی جیش العدل، با یک روزنامه اردو زبان پاکستانی بوده که گفته می شود پیوندهای نزدیکی نیز با محافل امنیتی این کشور دارد. به این ترتیب، می توان از نقش آفرینی مستقیم دولت پاکستان در این سناریو ضدایرانی جدید نیز سخن به میان آورد.
در این زمینه، باید این نکته را مد نظر داشت که انتشار این مصاحبه، دقیقاً همزمان با اظهارات سخنگوی وزارت خارجه پاکستان صورت می گیرد که در آن، وی مدعی شده بود مقامات پاکستانی کل قلمرو این کشور را «زیر و رو» کرده اند و اثری از مرزبان ها نیافته اند.
بر این اساس، وی مدعی شده بود گروهک جیش العدل و گروگان های ایرانی این گروهک در خاک پاکستان حضور ندارند.
از سوی دیگر، در پی تجمع گسترده مردم مشهد در مقابل کنسولگری پاکستان و همچنین برنامه مردم تهران برای حضور در مقابل سفارت پاکستان – که البته با ممانعت نیروی انتظامی مواجه شده و لغو شد – پاکستان به شدت نسبت به تخریب وجهه خود در افکار عمومی ایران احساس نگرانی کرده و بی تردید در صدد یافتن راهکاری در این زمینه برآمده است؛ و چه راهکاری آسان تر از اینکه مسئولیت عدم برخورد با جیش العدل به گردن خود دولت ایران انداخته شود؟!
اما در پایان، اشاره به یک حقیقت مهم دیگر نیز ضروری است که پوچ بودن ادعاهای سخنگوی جیش العدل را بیش از پیش روشن می سازد:
کشور پاکستان از سال ها پیش و به طور خاص از زمان شکل گیری نطفه «طالبان» و سپس قدرت گیری این گروه در افغانستان، به عنوان مأمن و محل استقرار گروه های تروریستی وابسته به طالبان و القاعده شناخته می شود که همه این گروه ها، در مناطقی که به «مناطق قبایلی» شهرت داشته و در دل کوهستان های این کشور قرار دارد، ساکن هستند.
موقعیت خاص این کوهستان ها و عدم آشنایی نیروهای غیرقبیله ای با این مناطق، سبب شده هیچ گاه برخورد جدی با آن ها صورت نگیرد.
این مناطق طی دو دهه اخیر میزبان گروه های مختلف تروریستی، از هسته اصلی طالبان گرفته تا «حرکت اسلامی ازبکستان» و اینک – احتمالاً – گروه های تروریستی ضد ایرانی بوده است.
به این ترتیب، می توان با قاطعیت گفت که نه تنها ادعای حضور جیش العدل در خاک ایران دروغی بیش نیست، بلکه اساساً ادعای دولت پاکستان مبنی بر زیر و رو کردن خاک این کشور در جست و جوی مرزبان های ایرانی نیز نشانی از حقیقت ندارد؛ زیرا این دولت اصولاً از کنترلی بر قلمرو خود در مناطق قبایلی برخوردار نیست که بتواند به جست و جوی کامل آن بپردازد!
اول**1104
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن