تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 20 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):پرخورى و سستى اراده و مستى سيرى و غفلت حاصل از قدرت، از عوامل بازدارنده و كند كننده ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

سایت نوید

کود مایع

سایت نوید

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799785147




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بصیرت ملی و تیز بینی رهبر معظم انقلاب زمینه ساز تعالی فرهنگی در سال اقتصاد و فرهنگ


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

بصیرت ملی و تیز بینی رهبر معظم انقلاب زمینه ساز تعالی فرهنگی در سال اقتصاد و فرهنگ شیراز – ایرنا ، دکتر سعید نیاکوثری، موسیقیدان، پژوهشگر و صاحب مدال برنز مسابقات جهانی موسیقی ولز بریتانیا درنوشتاری با عنوان بصیرت ملی و تیزبینی رهبر معظم انقلاب زمینه ساز تعالی فرهنگی در سال اقتصاد و فرهنگ به تبیین پیام نوروزی معظم له و لزوم شناسایی آفت ها و آسیب های فرهنگی پرداخته است .


آنجا که تاریخ و تکلیف ملتی در پرتو بینشی دینی و بصیرتی عبادی با قلم روشنگرانه ولایت فقیه تقریر گردد و سرنوشت ملتی را با صلابت رقم زند جبهه استکبار که می کوشد استراتژی کوبش و ویرانش را در نظام جمهوری اسلامی با اتکا به عناصر خودفروخته داخلی و پنجه های گرگ های استعماری در لوای سیاست های نرم و پنهان دنبال نماید مجبور می شود در درونی ترین مرزهای منکرالوجوه خود عقب نشیند و دیگر بار دل خوش به بازیچه های قدرتی با اهرم پوسیده تحریمهای اقتصادی ، پاتکهای غیرنظامی خود را با ترعیب های نظامی در آمیزد بدان امید که زنجیر انسجام ملتی که قرنها با پشتوانه مذهب و ارادت به تشیع علوی با انتظار به ظهور منتظَر خویش را جمعه به جمعه و ندبه به ندبه استحکام بخشیده است سست نماید.
آنان هرچند گاه به گاه با مشایعت مزدوران خودفروخته قدرت و طامعان ثروت و منظران جلوس در باختر محرابها را به خون آغشته کردند و صدپاره بر دیوار شهر نقش بستند اما ملتی که پشتوانه اش معنویات است هرگز از میدان بیرون نخواهد رفت و این بیم زهرآلود سیاسی غرب است که در سی و پنج سالی که از انقلاب پر خیر ایران می گذرد ذائقه ی قدرتهای پوشالی استکبار را تلخ و چهره ستاره های قدرتی غرب را مکدّر می کند تا آنجا که پیام آغاز سال نو مقام معظم رهبری که تکلیف یک ساله ملت و دولت را در نظام جمهوری اسلامی تعیین ومواضع کلی نظام را بر خاور و باختر دور و نزدیک روشن می سازد همواره برای استکبار راه سختی را مشخص کرد که بازتاب های آن را می توان در لابه لای تفسیرهای خبری شان شنید.
جهاد نامه ای نرم در تقابل با جنگ نرم تبلیغاتی غرب است که این غربیان می کوشند از درون فرهنگ ملتهای مسلمان را تخریب کنند و با ظاهری آراسته، بردگی قرن 21 را در لباس حقوق بشرتحمیل کنند...استثمار و استعمار اندیشه ها ...بردگی روح انسانی... هجو انسان...اسارت اشرف الخلایق در دام جماد و جمود... و بیداری رهبر بزرگترین انقلاب جهان که در یک پیام ؛اقتصاد فرهنگ و عزم ملی و مدیریت جهادی؛تکلیف ملت وظیفه ی دولت وچارچوب عملکرد یک نظام را مشخص و استراتژی سیاسی-اقتصادی جمهوری اسلامی و مواضع یک حکومت دینی با حمایت از فرهنگ رادمان یک ساله کشور را تعیین و خط و مشی کلی یک نظام را ترسیم کرد و بر خرمن خیال غرب صاعقه ای زد تا آن همه ترفند و نقشه و آن همه نسخه پیچی مصرف گذشته کاغذ مچاله ای شود در زباله دان تاریخ ...
نیکسون در اوج جنگ سرد اعلام داشت: در دو جبهه اقتصاد و ایدئولوژی باید بر شوروی(سابق) فائق آید و با همین استراتژی بزرگترین جغرافیای سیاسی را در هم کوبید و از هم فروپاشید.بدین زعم مرد شماره 2 انگلیس نیز به عادت مألوف خویش باتفرعن همیشگی در آستانه اجلاس دافوس 2008 میلادی به صراحت و اطمینان اعلام داشت ما به آن درجه از پیشرفت رسیده ایم که دیگر بحران اقتصادی جهان را تهدید نخواهد کرد و از این پس شکوفایی شکوفایی شکوفایی!!! و هنوز آخرین شکوفایی کلامش به فرجام نرسیده شعله های خانمان سوز بحران اقتصادی چنان دامن سرمایه دار غرب را به کام گرفت که هاله ای از دود و خاکستر زمین را زحل کرد و دنیا عجب!!! و ید الله فوق ایدیهم... تا ملتها بیدار شوند و بیداری اسلامی گام به گام و خانه به خانه مرزهای جغرافیایی را درنوردد و عاری از اقتدار خشونتی صاحبان قدرت ، ملتها را شور و شعور بخشد و جرأت و جسارت ... و بر بستر تاریخ کهنه ی استبداد، جرثومه های فساد اقتصادی دنیای غرب هستند که سودای سرنگونی نظام مقدس اسلامی در سر و کینه دیرینه از انقلاب را در دل دارند و مکارانه ترفندهای خود را در لعاب فریبا و دیبای پر نقش و نگار جنگ نرم عرضه میدارند تا به خیال خام خویش مغزها را به سوی خویش کشند و اندیشه را به اسارت و آمال و آرزوها را در گرهی که تنها به دست ایشان گشوده خواهد شد!!!.
در این رویای آلوده و دسیسه های سیاه وبد آزموده حتی مردم خویش را می فریبند اما این دغل بازی و دروغگویی پشت سدهای ستبر ایمان ملتی؛ که واعتصمو بحبل الله دارد و با وحدت کلمه؛ لا تفرقوا ؛انسجام خویش را به منصه ی ظهور رسانده و آماده است تا همچون همیشه تاریخ جاوید خویش سر به تمکین معروف دارد و دل به اطیعو الله و اطیعو الرسول می سپارد و زانوی خضوع در برابر اولی الامر بر زمین می نهند؛ تا همیشه تاریخ به انتظار خواهد نشست.
ملتی که نجابتش را در اجابت رهبر و اصالتش را در ارادات آل علی می داند و می داند که انقلابش تنها رسالت تاریخی نیست ،امانتی است که باید به صاحبش؛بقیه الله الامر ارواحنا فداه ؛ رساند. و گوش هوش نیوش تا بداند سال 93 سال اقتصاد و فرهنگ و این توأمان با هم یعنی اقتصادی که ارزشی باشد اقتصادی که ریشه در الهیات داشته باشد اقتصادی که عزت و مناعت ثمره شجره طیبه اش است و مصباح مشکاتش فرهنگ است اقتصادی که گام به گام با فرهنگ پیش رود فرهنگی که جامعه را از انحطاط،پوسیدگی و افسردگی باز دارد و شور و نشاط و تکاپو به ارمغان اورد و در یک کلام پویایی و شکوفایی همراه با بینش با تعالی، عزمی ملی برای مدیریتی جهادی... نظام اسلامی آنچه دارد همه از دولت قرآن دارد و اتصاف به وامروهم شوری بینهم... و می کوشد در این برهه ی زمانی که جنگ نرم و ناتوی فرهنگی نبرد روانی که انقلاب را نشانه رفته اند کشتی نظام را از این توفان بلا خیز به ساحل مقصود رساند...

از مارکسیست لنینست مشهوری است که می گوید: کسی که نه تنها در عرض 24 ساعت که در عرض 24 ماه و یا 24 سال مواضع استراتژیک خود را عوض کند بی شک فاقد پایگاه تفکری بنیادی است....
کافیست با همین تز پایگاه تفکری غرب را در خصوص سیاستهایی که در قبال جمهوری اسلامی دنبال می کند بررسی کنیم که نزدیکترین رخداد آن مساله انرژی هسته ای است که گام به گام تصمیماتشان تغییر می کند و مستأصل تر از آنند که بتوانند موضع مشخصی را در خصوص جمهوری اسلامی ایران داشته باشند اما نظام جمهوری اسلامی به رغم موانع بسیار و تهدیدات بسیاری که در طول 35 ساله حیات خویش داشته و بحرانهای سنگینی که تمام مواضعش را در هم کوبیده از ترورهای شخصی آغاز انقلاب تا ترورهای شخصیتی دلسوزترین و خادم ترین نیروهای فرهنگی نظام همچنان بر همان میثاق آغازین خویش و تفکر بنیادین خود پا بر جاست و جالب است اشاره کنیم که ترورهای شخصی اوان انقلاب حذف روحانیت مبارز را در دستور کار داشت و ترورهای شخصیتی حاضر سویه اش حذف شخصیتهای فرهنگی – هنری است یعنی برنامه ها ریزی شده و آگاهانه مطابق به حسب زمان و نیاز در عصری که روشنگری های دینی – فلسقی سد راه وصول اهدافشان بود مهره های کلیدی را از بدنه نظام حذف می کردند و اینک که عصر جهاد فکری – فرهنگی است و در صدر مبارزه با جنگ نرم فرهیختگان فرهنگی - هنری جا گرفته اند حذف نیروهای فرهنگی خوش سابقه با پرونده سازی های کذب با دلسرد کردنشان از نظام و این زنگ خطری است که با همه آنکه به شدت نواخته شده است اما همچنان به گوشِ هوش متولیان فهیم فرهنگی کشور نرسیده است.
انتباه ملتی که در آغاز راه انقلابش در حالیکه درگیر جنگی تمام عیار شد با دست خالی اما متکی به باورهای دینی و ارادتهای مذهبی زیر آتش توپخانه دشمن ایستاد و در حالیکه در نخستین شیب دره ی تعارضات نظامی بزرگ مردان حماسه ساز تاریخش؛ رجائی ها باهنرها بهشتی ها و ...؛ را از دست می داد چگونه ایستادگی کرد و هرچه منافق کور بیشتر مُصِر ملت بیشتر بصیر....همانگونه که امام (ره) فرمود: بکشید ما را ملت ما بیدارتر می شود.
البته اینها نه اسباب خودشیفتگی یک ملت که بهانه انتباه جامعه ای است که می خواهد جهانی باشد، انتباه امت واحده اسلام برای رسیدن به بالاترین ارزشهای اعتقادی خود... و چه نکته سنجی به جا و به هنگام از سوی رهبری حازم و مُبَصِّر که تحرکات سیاسی دشمن را رصد می کند و با تدبیرهای مدبرانه پاتکهای نرم و فرهنگی دشمن را شناسایی و خنثی .. و با مطرح نمودن عرصه فرهنگی در کنار اقتصاد ضرورت توجه به این مهم را متذکر می گردد و در این خصوص نباید نقش منفی خودیهایی که آگاهانه یا ناآگاهانه اهداف این براندازیها را دنبال می کنند و مخیّرانه یا ناخواسته در پی عراق و افغانستان نمودن ایران اسلامی اند. رابه نسیان داد.
آنچه امروز بیش از هر چیز مدنظر دشمنان نظام است رواج اندیشه فروپاشی هویت فرهنگی ایرانی و اسلامی از درون است که با استحاله از درون اسباب فروپاشی نظام را فراهم می سازد؛ تحقق نظریه ساموئل است.
اما درایت و هوشمندی مقام معظم رهبری در رصد چالشهایی که بنیان فرهنگی نظام جمهوری اسلامی را تهدید می کند اساس نامگذاری سال 93 بنام سال اقتصاد و فرهنگ است ، برخی از این چالش ها بیش از آنکه از سوی بیگانگان و دشمنان خارجی بر فرهنگ جامعه ایرانی تحمیل شود از درون فرهنگ ما را در معرض تهدید قرار می دهد .
البته ذکر این نکته لازم است که فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی با درایت و هوشمندی رهبر فرزانه انقلاب همواره در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی راههای پر پیچ و خم و گردنه های سخت را طی کرده و از بحران های هویتی عبور کرده است و در سالهای آتی نیز به برکت این دوراندیشی ها ، تهدیدها را تبدیل به فرصتی برای بالندگی و شکوفایی خواهد کرد.
اما راه شکوفایی فرهنگی و تبدیل تهدیدها به فرصت در حوزه فرهنگ در درجه اول شناخت این تهدیدها است ، شناخت اصولا لازمه رشد و تعالی و ترقی است و در همه حوزه ها این شناخت و معرفت است که می تواند زمینه ساز توسعه و تعالی باشد.
چالش های فرهنگی داخلی را می توان در نظام جمهوری اسلامی به تهدیدات در حوزه های مرتبط با فرهنگ دسته بندی کرد بدون تردید حوزه موسیقی ، حوزه سینما ، حوزه کتاب ، حوزه رسانه ، حوزه تاتر ، حوزه هنرهای تجسمی ، حوزه فعالیت های فرهنگی دانشگاهها ، حوزه فعالیت های فرهنگی زنان ، حوزه ارتباطات ، حوزه فرهنگ شفاهی ، حوزه فرهنگ مکتوب ، حوزه علوم دینی و حوزوی ، حوزه تبلیغات ، حوزه فضای مجازی و اینترنت ، حوزه شعر و ادبیات و دیگر حوزه های مرتبط با فعالیت های فرهنگی دارای آفات و تهدیداتی است که لازمه تبدیل این تهدیدات به فرصت های رشد و بالندگی در گرو شناخت است تهدیدات است .
بسیاری از تهدیداتی که در این حوزه ها به ویژه بخش رسانه ، تبلیغات ، فرهنگ سینمایی و تلویزیونی ، اینترنت و دیگر حوزه ها وجود دارد این است که اغلب این حوزه ها متکی به دانش و فناوری نوین است ، دانشی که ریشه در فرهنگ غیر ایرانی دارد و ما صرفا مصرف کننده این نوع دانش و فناوری ها هستیم و هنوز به بومی سازی اساس فرهنگی آن اهتمام نورزیده ایم.
ما به راحتی یاد گرفته ایم که با دستگاه تلفن همراه خود عکس بگیریم و آن را منتشر نماییم در حالیکه حتی بسیاری از عکاسانی که ادعای فعالیت حرفه ای دارند نیز نمی دانند که عکاسی و عکس گرفتن فقط دوربین داشتن و دوربین به دست گرفتن نیست و فعالیت در این حوزه نیاز به بصیرتی اجتماعی و فرهنگی دارد ، نیاز به اموزش و فعالیت دانشگاهی دارد تا مورد سوء استفاده و تهاجم فرهنگی بیگانه قرار نگیرد.
عکس و عکاسی را در این مقال به عنوان نمونه و مثال یاد آور شدیم در حالی که سایر حوزه ها از جمله وبلاگ نویسی ، رسانه ، تبلیغات ، فعالیت های فرهنگی زنان ، موسیقی و ... نیز بر همین مدار می چرخد و این نگرانی وجود دارد که ما با انرژی و هزینه ای که خود صرف می کنیم و با ابزاری که خود تهیه می کنیم و اینترنتی که خود هزینه آن را می پردازیم صرفا با استفاده از آپلیکشن ها و برنامه هایی که دانش آن ریشه بومی ندارد به کارگزاری برای ترویج فرهنگی بیگانه تبدیل شویم و فرصت رشد و بالندگی را از فرهنگ بومی بگیریم ، این موارد تهدیداتی است که از درون فرهنگ ایرانی و اسلامی ما را مورد تهدید و آسیب قرار داده است و نامگذاری امسال میتواند فرصتی برای شناسایی بهتر و بیشتر این آسیب ها باشد.
در حوزه موسیقی با ترویج و اشاعه موسیقی که ریشه ایرانی و اسلامی ندارد ، در حوزه سینما با فیلمنامه ها و سناریوهایی که مروج فرهنگی غیر ایرانی است ، در حوزه زنان با ترویج افراط و تفریط در تعاملات اجتماعی و فرهنگی زنان ، در حوزه رسانه با تامین خوراک برای رسانه های بیگانه و تبلیغ فرهنگ غیر ایرانی و غیر اسلامی و پوشش تیتر و لید های زیبا و دلنشین ، در حوزه دانشگاهها با پررنگ کردن ژست آزاد اندیشی و ایجاد کرسی های آزاد اندیشی و ضربه زدن به مبانی فرهنگی و دانشگاهی و در سایر حوزه ها نیز با همین رویکرد و گرفتن ظاهر کار و آموختن طرز استفاده و نیاموختن انگیزه استفاده از ابزارهایی که دیگران در اختیار ما قرار داده اند ما میتوانیم به دست خودمان زمینه آسیب عمیق و کشنده و زخم کاری به بنیان فرهنگی خودمان را فراهم کنیم.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی فرهنگ و ارشاد در جامعه اسلامی قطعا مسوولیت سنگینی در این میان دارد تا با برنامه ریزی و استفاده از نیروهای خدوم و کارشناس آسیب های فرهنگی را شناسایی نماید و با نصب العین قرار دادن پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب زمینه تبدیل تهدیدها به فرصت را فراهم کند.
با توجه به بنیه علمی و فرهنگی دکتر علی جنتی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مشاوران قوی که در حوزه فرهنگ وزیر را یاری می کنند به نظر می رسد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این توانمندی راداشته باشد تا پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب را چراغ راهی برای حرکت بهتر و عمیق تر در سنگلاخی قرار دهد که از هر سو تهدیدها و آسیب های مختلف فرهنگ ایرانی و اسلامی ما را در معرض آسیب قرار داده است .
677/ 667
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن