تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): کسی که از چیزی طرفداری مصرّانه و نابجا کند یا اینکه از جانب دیگران به نفع او طرفداری ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815305086




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ˈپشت قلعه آبدانانˈ زیباترین جاذبه تاریخی استان ایلام است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

ˈپشت قلعه آبدانانˈ زیباترین جاذبه تاریخی استان ایلام است ایلام- ایرنا- دژ زیبا و چشم نواز ˈپشت قلعه آبدانانˈ یکی از آثار دوره ساسانی در شمال غربی روستای پشت قلاع و در ناحیه جنوبی شهر آبدانان بر روی تپه ای بلند قرار دارد که رودخانه دویرج از پای آن می گذرد.


این اثر کهن و تاریخی، بر روی تپه ای به بلندای 500 متر و مشر ف بر رودخانه بزرگ ˈتلزیˈ آبدانان قرار گرفته است که فرهیختگی، بزرگی، صلابت و دل ربایی را به هر بیننده ای هدیه می دهد.
به گفته کارشناس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان آبدانان، پشت قلعه (پشت قلاع) یکی از آثار کم نظیر و منحصر به فرد دوره ساسانی است که از مصالح سنگ، قلوه سنگ های رودخانه ای، گچ نیم کوب و ساروج ساخته شده است.
ˈمحمد دامیارˈ اظهار کرد: آثار بر جای مانده از این اثر ارزشمند، شامل برج های نگهبانی، بارو، شاه نشین، اتاق های مسکونی، پلکان و اندرونی و بارو به شکل بیضی است که بلندی آن به سه متر می رسد و محوطه قلعه را در بر گرفته است.
وی افزود: دیوارهای بیرونی و اصلی قلعه تا حدودی سالم مانده است، این دیوارها به سه قسمت مجزا تقسیم می شود.
وی ادامه داد: در قسمت غربی قلعه، آثار برج دیده می شود و سوراخی بر روی برج قسمت جنوبی قلعه است که کاربری آن دیده بانی است.
دامیار اضافه کرد: روی باروها و دیوارهای آن، برج هایی با فواصل مساوی در اطراف دژ به صورت کنگره دار ساخته شده که دارای اتاق های کوچک دیده بانی و تاق های قوسی شکل است و در منتهی الیه قسمت جنوبی و جنوب شرقی دژ، شاه نشین قلعه و اتاق های مسکونی قرار دارند که یک چهارم دژ را تشکیل می دهند و مابقی محوطه قلعه است.
وی بیان کرد: این قسمت دارای اتاق هایی با تاق های نیم دایره و تاقچه ها و تاق نماهایی است که گاه قطر دیوار آن به یک متر می رسد.
این کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری ادامه داد: این قلعه جنبه نظامی داشته و دور تپه ها کانالی طبیعی قرار دارد که مانند خندقی از دژ محافظت می کند، در یک قسمت از این خندق طبیعی رودخانه دویرج عبور می کند.
دژ بزرگ و تاریخی پشت قلعه شهرستان آبدانان، یکی از آثار ثبت شده ملی است که هر سال میزبان صدها گردشگر داخلی و خارجی است و امسال نیز با جامه ای سبز و مخملی، قامتی استوار و نمایی جذاب و دلپذیر، همه رهگذران و ایرانگردان را به تماشای خود فرا می خواند.
آبدانان در فاصله 165 کیلومتری شرق ایلام مرکز استان قرار دارد. ک/3
7174/565
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 105]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن