تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت مهدی (عج):من وصىّ آخرين‏ ام، به وسيله من بلا از خانواده و شيعيانم دفع مى ‏شود
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816296908




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سفرنوروزی یا جاده گردی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

سفرنوروزی یا جاده گردی شهرکرد- ایرنا- جاده شلوغ، مصرف بالای بنزین ، صف طولانی سرویس های بهداشتی ، زباله های انباشته در مسیرو چادر های رنگی ، همه تصاویر این روزهای بهار است.


خانواده ای از شمال کشور از همان بیست و نهم اسفندماه راه افتاده اند تا به جنوب برسند و ساعتی کنار دریا خوش باشند و از مسیر دیگری راه شمال را پیش گیرند.
خانواده ای دیگر یک هزار و 600کیلومتر را پیموده و در طول مسیر چهار توقف داشته است تا برای ناهار و شام استراحتی کوتاه کند و صبحانه را نیز در خودرو به صورت دسته جمعی تناول کرده اند.
یکی در این میان سبقت غیر مجاز هم گرفته است و رانندگان دیگر را به زحمت انداخته تا زودتر به شهر مقصد خود برسد.
حالا آنها شهر مقصود یا مقصد که می رسند،در این هفت هشت روز در چادر نازکی روزهای نوروز را به سر می برند و غذایشان کنسرو و املت است و یکی دو وعده غذایی نیز برنج با خورشت خورده اند.
مسیر جاده سخت گذر است و شش هفت خودرویی که از شمال به سمت جنوب می روند پر از اسباب و اثاثیه سفر است که به زحمت در صندوق عقب خودرو جا داده شده است.
دو روز را کنار دریای جنوب گذارنده اند و در کنار بندر چند مسافرت های نوروزی این روزها بیشتر شبیه جاده گردی و جاده پیمایی شده و کمتر رنگ و بوی نوروز شناسی و فرهنگ شناختی به خود گرفته است.
از هر هزار مسافر نوروزی تنها چند نفری از موزه ها دیدن می کنند، چند نفری هم به کاخ ها و قلعه های تاریخی می روند و عده ای هم سعی دارند دل به طبیعت بزنند.
همین که دل خوش اند و چند روزی را کنار هم قرار دارند و به گفت وگو و خنده و دیدن شهرهای مختلف می پردازند ،برایشان کفایت می کند.
اما سفر و مولفه های گشت و گذار ،به ویژه در تعطیلات نوروزی می تواند از این بهتر هم بشود،البته با برنامه ریزی قبلی و با هدف های مشخصی که می توان آن را راهبرد برای سفرهای نوروزی تعریف کرد.
در این مقال برای سفرهای نوروزی دو نظریه متفاوت وجود دارد ، یکی نظریه روانشناسانه که موافق سفرهای نوروزی است و آن را باعث شادی بخش و جمع گرایی خانواده می داند و دیگری نظریه جامعه شناسانه و مردم شناسانه که سفرهای نوروزی به شکل کنونی را مورد قبول خود نمی داند و آن را تنها جاده گردی و جاده پیمایی می انگارد.
توریستم یا گردشگری به عنوان یکی از صنعت های پردرآمد قرن اخیر در جهان شناخته است که برخی از کشورهای جهان بر توسعه و گسترش آن تاکید دارند.
یکی از مهمترین مولفه های گردشگری علاوه بر کسب اطلاعات تاریخی و جغرافیایی برای فرد،ایجاد یک موقعیت مکانی و زمانی جدید در دوره ای از زندگی افراد است که این موقعیت بر ذهن فرد تاثیرات مثبت یا منفی خواهد داشت.
گردشگری یکی از مولفه های آرامش بخش برای افراد در جهان صنعتی است که افراد با سفر از دیار و وطن خویش برای چند صباحی اقدام به تنفس هوای تازه ای از زندگی و آداب مردم دیگر نقاط می کند.
آشنایی با تمدن ها،فرهنگ ها و خرده فرهنگ ها، رسم ها و سنت ها،کسب علم و دانش جفرافیایی از دیگر مولفه های گردشگری برای افراد است.
یکی دیگر از مولفه های مهم گردشگری به ویژه گردشگری مذهبی و گردشگری اکوتوریسم و طبیعت، تاثیر آن بر روان آدمی است که باعث آزامش ذهن فرد می شود.
یکی از روانشناسان و محققان علوم اجتماعی گفت : انجام سفرهای نوروزی باعث کاهش استرس به ویژه اضطراب های محیط کار در بین افراد می شود.
دکتر ˈ پریسا شهبازی ˈ روز سه شنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا افزود: اگر سفرهای نوروزی با مدیریت خانواده همراه باشد و فقط مقصد و رسیدن به مقصد مطرح نباشد،در کاهش استرسهای افراد بسیار چشمگیر است.
به گفته وی،این سفرها موجب کاهش استرس در افراد بزرگسال و بروز روحیه خلاقیت در کودکان و نوجوانان خواهد شد.
وی گفت:سفرهای نوروزی و دید و بازدیدهای نوروزی استرس و اضطراب را تا حد زیادی در افراد کاهش می دهد و آن را درمان می کند و دید و بازدیدهای نوروزی سطح بهداشت روان را در افراد افزایش می دهد.
به گفته وی، دید و بازدیدهای نوروزی موجب ایجاد روحیه تعلق و پیوند در فرد می شود و موضوع دوست داشتن را در افراد تقویت می کند و انسان دوست دارد که هم دوست داشته شود و هم دوست بدارد، به همین دلیل دید و بازدید نوروزی از نظر روانشناسی موجب دوست داشتن و دوست داشته شدن خواهد شد.
شهبازی گفت: ایجاد احساس تعلق در دید و بازدیدهای نوروزی با افزایش سطح بهداشت روان، باعث بروز انرژی مثبت در افراد می شود و در این نوع دید و بازدیدها که فرد از لحاظ ایجاد شرایط آمادگی در پذیرایی و شرایط فیزیکی و بروز ارتباطات عاطفی در بالاترین سطح قرار می گیرد، تا حدود بسیار زیادی از بروز استرسها جلوگیری می شود.
وی گفت: کاهش استرسها و اضطراب ها در دید و بازدیدها و سفرهای نوروزی علاوه بر افزایش سطح سلامت فرد ، موجب فراهم شدن شرایط جدید زندگی در افراد خواهد شد.
شهبازی اظهار کرد:انجام صله رحم و دید و بازدیدها که در متون اسلامی نیز بر آن تاکید شده، در علوم جامعه شناختی و روانشناسی بسیار مهم است و یکی از عوامل کاهش دهنده استرس محسوب می شود.
از سوی دیگر یک جامعه شناس ارشد و استاد معتقد است در شرایط کنونی گردشگری برای عده از مردم شبیه جاده گردی و جاده پیمایی شده است.
ˈمحبوبه مهدویان ˈ در گفت وگو با ایرنا افزود:منظور از سفر این است که شخص مسافر برای رسیدن به هدف و مقصد از مبدا برنامه ریزی و هدف گذاری لازم را بکند و شهر هدف برای او مولفه ای شناخت شناسی به همراه داشته باشند.
به گفته وی،در صنعت توریسم باید فرد مسافر ابتدا برای محل اقامت و اسکان ،نوع وسلیه نقلیه ،میزان هزینه کردها ،میزان خریدهای مورد نیاز ،میزان بهره مندی از جاذبه های گردشگری برنامه ریزی کند و آن را مشخص کند.
وی گفت:این که خانواده هزار و 600کیلومتر مسیر را طی می کند و بدون اقامت در هتل یا مهمانپذیری شب را در تنها چادر مسافرتی در کنار خیابان یا پارک با شش هفت نفر از اعضا خانواده خود سپری می کند،صنعت توریسم محسوب نمی شود و تنها نوعی شهر گردی عمومی یا جاده پیمایی است که خستگی و بالا رفتن مصرف انرژی را در پی خواهد داشت.
مردم ایران براساس یک سنت دیرین در روزهای نوروز و سال نو به سفرهای نوروزی و دید و بازدید یکدیگر اقدام می کنند.
گزارش از محمود رییسی
7359
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن