تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 21 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس فرزندش را ببوسد ، خداوند عزّوجلّ براى او ثواب مى نويسد و هر كسى كه او را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

سایت نوید

کود مایع

سایت نوید

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799793186




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عوامل انحراف و تمایل به مصرف مواد مخدر


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: عوامل انحراف و تمایل به مصرف مواد مخدر
کد خبر: ۳۸۸۳۸۹
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۹ - 23 March 2014


«اعتیاد» در کلمه به معنی عادت کردن و خو گرفتن به چیزی است. معمولا زمانی که کاری به عادت تبدیل شود، به صورت خودکار بدون تفکر و اندیشه جلو می‌رود. به همین دلیل تعدادی از روانشناسان گرایش به چنین اعمالی را خارج از هوش و اراده فرد می‌دانند.

به گزارش ایسنا، انسان برای رفع احتیاج‌های فیزیولوژیکی خود به مواد طبیعی موجود در محیط زندگی خود احتیاج دارد. این مواد برای برطرف کردن نیازهایی مانند گرسنگی و تشنگی لازم هستند، ولی غرایز ثانویه‌ای مانند احتیاج به محبت و دوستی، معاشرت، امنیت، اطمینان و احترام نیز هستند که باید از طریق ارتباطات اجتماعی و صحیح تامین شوند. ارضا نشدن نیازهای ثانویه، فشارهای روحی زیادی را برای همه افراد به خصوص جوانان ایجاد می‌کند. در این بین، گروهی برای برطرف کردن نیازهای عاطفی خود به استفاده از مواد اعتیادآور روی می‌آورند اما این کار فقط عقده‌های درونی را سرکوب و خاموش می‌کند و به هیچ وجه راهکار مناسبی برای پر کردن خلاء عاطفی نخواهد بود.

دلایل اعتیاد به مواد اعتیادآور متعدد هستند، در این بین یک سلسله از عوامل زمینه و شرایط مساعدی را برای آغاز انحراف و تمایل به مواد اعتیادآور فراهم می‌سازند. در دسته اول شرایطی مانند پایبند نبودن به اصول خانواده و نظام ارزشی خاص، می‌تواند از مواردی باشد که فرزندان و دیگر اعضای خانواده را به سمت کج‌روی‌های اخلاقی بکشاند. البته وضع اقتصادی، اخلاقی، فرهنگی و ... نیز می‌تواند در مجموع شکلی از خانواده از هم پاشیده را پدید آورد.

از دلایل بعدی که در دسته دوم قرار می‌گیرند، علل محرکی است که فرد را به سوی این انحراف سوق می‌دهند. این محرک‌ها به طور معمول شامل نارضایتی از شرایط موجود زندگی و شکست و ناکامی‌های پشت هم هستند. درواقع اعتیاد نوعی ساز و کار دفاعی اشتباه است که برخی برای فرار از عذاب و موقعیت رنج‌آور خود به آن متوسط می‌شوند. این دو عامل علت اساسی اعتیاد به مواد اعتیادآور را تشکیل می‌دهند و نباید از کنار آنها بی‌تفاوت گذشت.

اعمال تنبیه به جا و اصولی از موارد مهم در تربیت فرزندان است. حتی تضاد در شیوه‌های تربیتی فرزندان و ناتوانی والدین در تصمیم‌گیری می‌تواند هرج و مرج و بی‌ثباتی را در خانواده به وجود بیاورد. البته آزادی مطلق نیز محیط تربیتی را مسموم می‌سازد.

استفاده از تنبیه بدنی سرخوردگی شدید عاطفی و مرگ روحی را در کودک و نوجوان به دنبال می‌آورد. به طور کلی همچنان که اگر با نوزادی تماس بدنی برقرار نکنید و به قول معروف، دست نوازش بر سرش نکشید، سلول‌های عصبی او تحلیل رفته و از بین می‌روند. همان‌طور با بالا رفتن سن ما، میزان نیازهای روحی و عاطفی‌مان بیشتر می‌شود. پس نباید توجه مخصوص به نیازهای عاطفی فرزندان را از یاد برد.

از منظری دیگر مصرف داروهای اعتیادآور به وسیله والدین، باعث الگوبرداری اشتباه از سوی کودکان می‌شود و آنها بدون درک و تصور درستی به سمت اعتیاد می‌روند. همچنین استفاده مکرر از این داروها کنجکاوی را در کودکان و نوجوانان بالا می‌برد و آنها ترغیب می‌شوند که خودشان نیز حالت خلسه و از خود بی‌خود شدن را تجربه کنند.

ناسازگاری والدین و محیط نامطلوب و متشنج خانواده می‌توانند به تنهایی انگیزه تمایل به اعتیاد را در فرزندان بارور کنند. البته نباید فقر، مرگ، غیبت‌های طولانی والدین و همچنین طلاق را در به وجود آمدن چنین شرایطی نادیده گرفت.

هر موضوعی که شالوده و اساس خانواده را تحت تاثیر قرار دهد، به راحتی باعث اختلال در رشد و تربیت صحیح فرزندان ما می‌شود. برای جلوگیری از این موارد باید آگاهی خود را درباره نحوه تربیت درست فرزندان، روابط زناشویی سالم و همچنین چگونگی برقراری ارتباط با دیگر افراد جامعه افزایش دهیم و سپس به کودک و نوجوان خود نیز انتقال دهیم. کودکان آینه تمام نمای والدین هستند. نباید این آینه به مواد اعتیادآور ترک بخورد و بشکند.












این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 96]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن