تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به راستى كه دل در درون سينه بى قرار است و به دنبال حق مى‏گردد و چون به آن رسيد، آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816185405




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بایدها و نبایدهای تغذیه در نوروز


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

بایدها و نبایدهای تغذیه در نوروز رفسنجان - ایرنا - با آغاز سال نو و بازدیدها و میهمانی های مکرر، تغییراتی در برنامه غذایی و الگوی تغذیه ای افراد به وجود می آید که بهتر است برای حفظ سلامتی به نکاتی توجه شود.


کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان درباره بایدها و نبایدهای تغذیه در نوروز گفت: آجیل ها شامل انواع تخمه ها و مغزها هستند که ارزش غذایی بالایی دارند و به علت داشتن چربی زیاد، زیاده روی در مصرف آنها منجر به افزایش وزن می شود.
ˈفرزانه فاتحیˈ روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اغلب این اضافه وزن بعد از پایان تعطیلات قابل جبران نیست لذا این ارمغان نوروز، پس از چند سال انسان را به شخصی سنگین وزن و چاق تبدیل خواهد کرد.
وی تصریح کرد: از سوی دیگر مصرف آجیل باعث دریافت نمک زیاد بویژه برای قشر سالمند می شود که گاهی مشاهده می شود پس از تعطیلات سال نو این افراد دچار فشار خون شده اند.
این کارشناس تغذیه با توصیه به اینکه در سال روزانه 30 گرم آجیل مصرف شود، گفت: هنگام خرید آجیل به تازگی و کم نمک بودن آن توجه شود و از فروشگاه های معتبر تهیه کنید زیرا ممکن است افراد سودجو آجیل مانده را به عنوان آجیل دو آتشه یا به صورت مخلوط با آجیل تازه بفروشند.
وی خاطرنشان کرد: مصرف چنین آجیلی برای سلامت بدن و سلامت کبد خطرناک است و بهتر است تهیه آجیل به طور شور کرده نباشد و با تهیه آجیل خام و با کیفیت، آن را بدون نمک، فقط بو داده و مصرف کنید.
وی در زمینه مصرف شیرینی در ایام نوروز گفت: بهتر است شیرینی کم حجم و کوچک استفاده شود و در مصرف آن زیاده روی نکنید زیرا معده و سیستم گوارشی دچار حالت تهوع و در نتیجه مانع از مصرف غذاهای اصلی می شود.
فاتحی، افزود: مصرف زیاد شیرینی و شکلات و آجیل باعث پوسیدگی دندان ها بویژه در کودکان می شود.
وی بیان کرد: با اصرار به مصرف شیرینی و آجیل، سلامتی میهمانان را به خطر نیندازیم و در میهمانی ها ابتدا میوه، سپس آجیل و پس از آن شیرینی خورده شود و لازم نیست همه آنچه را که در بشقاب است، استفاده کنیم.
وی به افرادی که اضافه وزن دارند، توصیه کرد: میوه زیاد مصرف نکنند زیرا هر میوه متوسط مثل سیب 15 گرم قند و 60 کیلو کالری انرژی دارد.
کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: در میوه هایی که در ایام نوروز سرو می شود به طور معمول خیار وجود دارد که جزء سبزیجات و دارای کالری کمتری نسبت به میوه های دیگر است و انتخاب آن توصیه می شود.
فاتحی، مصرف میوه های تازه به جای شیرینی در میهمانی ها را توصیه کرد و با اشاره به اینکه هر فرد باید روزانه دو تا چهار عدد میوه متوسط از جمله سیب و پرتقال استفاده کند، افزود: قبل از غذا نیز سالاد بدون سس مصرف کنید و در صورت نبود سالاد استفاده چند عدد گوجه فرنگی با خیار نیز بهتر است.
وی با تاکید به اینکه در بین غذاهایی که بر سر سفره وجود دارد آن را انتخاب کنید که کم چرب است، تصریح کرد: در مواردی نیز در افراد سالمند و میانسال چربی های نامطلوب خونشان افزایش می یابد که یکی از دلایل مهم آن، مصرف غذاهای سرخ کرده و چرب و افراط در مصرف شیرینی جات و مواد شیرین است.
فاتحی بیان کرد: دقت کنیم که تهیه نوشابه احترام به میهمان نیست و به جای نوشابه از دوغ بر سر سفره از میهمان پذیرایی کنید.
بنا به گفته این کارشناس تغذیه، از افزودن نمک به غذا یا میوه ها باید خودداری کرد و از مصرف غذاهای چرب و سرخ کرده نیز باید اجتناب شود.
وی خاطرنشان کرد: در ایام نوروز بدلیل نبود اطمینان از شست و شو و ضد عفونی کردن سبزی یا مواد سالاد، تا جایی که ممکن است از مصرف این دسته از مواد خوراکی در مسافرت ها خودداری شود.
فاتحی گفت: در مسافرت های نوروزی بهتر است غذای سفر را (نان و پنیر و مغزها) با خود ببریم و در صورتی که بخواهیم غذای پخته به همراه ببریم بهتر است این غذا در نایلون محکم قرار گیرد و در لابلای یخ در فلاسک های اسفنجی بگذاریم زیرا این اقدام موجب خنکی مواد غذایی و جلوگیری از فاسد شدن آنها می شود.
وی تاکید کرد: اگر در رستوران های بین راهی غذا می خورید باید از بهداشتی بودن آن اطمینان حاصل کنید و اگر از سالاد آنجا مطمئن نیستید از سالاد استفاده نشود.
فاتحی بیان کرد: در خرید ماهی شور یا دودی که احتمال فساد ماهی قبل از عملیات شور کردن یا دود دادن زیاد است و احتمال آلودگی به کپک و قارچ و استفاده از رنگ های غیر مجاز برای ماهی ها وجود دارد خودداری شود.
وی با توصیه به مصرف آب کافی در ایام نوروز بویژه آب معدنی در مسافرت ها گفت: در روز تحرک جسمی کافی داشته باشید، ورزش و تحرک کافی علاوه بر اینکه به سوخت بیشتر مواد انرژی زا در بدن کمک می کند، موجب حفظ سلامت انسان می شود.
فاتحی خاطرنشان کرد: توجه به حفظ سلامتی تن و جان، همواره آسان تر و کم هزینه تر از قبول درمان های پرهزینه و تحمل دردهای طاقت فرساست.ک/3
7443/8154/2624
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن