تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هیچ تهیدستی سخت تر از نادانی و هیچ مالی سودمندتر از عقل نیست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812718101




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قرآن‌های تاریخی ظرفیت اصلی کردستان برای توسعه گردشگری مذهبی


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > غرب > کردستان گزارش خبری مهر/
قرآن‌های تاریخی ظرفیت اصلی کردستان برای توسعه گردشگری مذهبی
سنندج - خبرگزاری مهر: استان کردستان با وجود قرآنهای تاریخی، مساجد زیاد و مقبره های اهل بیت(ع) جایگاه ویژه ای برای تبدیل شدن به یکی از استان های مطرح کشور از نظرگردشگری مذهبی را دارد و به همین دلیل معرفی ظرفیت های این حوزه یکی از اقدامات اساسی برای نیل به این مهم است.



به گزارش خبرنگار مهر، وجود جاذبه هاي بي شمار گردشگري مذهبي در استان کردستان از مساجد و مكان هاي ديني گرفته تا مقبره هاي اهل بيت(ع) باعث شده تا کردستان در اين بخش يكي از استان هاي پيشرو و مطرح كشور باشد. قرآنهای تاریخی یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری استان کردستان است و نزد مردم منطقه این قرآنها هم از جایگاه بالایی برخوردارند و هم موجب آبرو و اعتبار مردم این منطقه شده است. با گذشت هزار و چهارصد سال از ظهور اسلام هنوز مردم كردستان جامه اسلامی خود را برتن دارند و چهره اسلامی در تمام زمینه ها خود را به خوبي نمايان مي كند و تمام شاخص های شهری، بناها، هنر و پیشه مردم و عبادتگاه ها همگی رنگ و بوی اسلامی و دینی را در این استان دین مدار به نمایش می گذارند. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان گفت: در این استان بیش از 300 جلد قرآن تاریخی در منطقه وجود دارد و این سازمان تاکنون چهار جلد از قرآنهای یاد شده را به ثبت ملی رسانده است. رسول اشتودان اظهار داشت: یکی از معروف ترین قرآنهای تاریخی و با ارزش استان کردستان قرآن تاریخی نگل است که در روستایی به همین نام قرار دارد و در طول سال میزبان خیل عظیمی از مردم خود استان و مسافران و گردشگران است. وی افزود: قرآن تاریخی نگل یکی از چهار قرآن قدیمی دنیا است و بعد از قرآن آستان قدس رضوی با شماره دو به ثبت ملی رسیده است. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان ادامه داد: به همت این اداره کل و برای نگهداری چهار جلد از این قرآنهای ارزشمند استان ویترین هوشمند ساخته شده است.

یکی از گردشگرانی که توفیق زیارت قرآن نگل را داشته در خصوص معجزه قرآن نگل می گوید: شنیده ام بارها این کتاب الهی مورد طمع  افراد سودجو قرار گرفته است که با معجزه قرآن مذکور پس از ماه ها از دورترین نقاط  توسط نیروی انتظامی کشف و به محل اصلی نگهداری بازگشت داده شده است. محمد علی صالحی بیان کرد: به شکر خداوند اعتقادات مردم کردستان به قرآن، پیامبران و ائمه اطهار در حرکات، رفتار و زندگیشان به وضوح دیده می شود و وجود قرآن های تاریخی در این سرزمین نماد دین مداری مدم است. معاون اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان گفت: تاکنون این کتاب تاریخی مقدس سه بار به سرقت رفته است و مشابه این حادثه برای چند قرآن تاریخی دیگر استان هم روی داده است و سارقان فضای غم و ماتم را برای اهالی باقی گذاشتند. علیرضا آذر شب افزود: به یاری خداوند متعال هر سه بار این کتاب مقدس در دورترین نقطه کشور توسط ماموران انتظامی پیدا شده و به مکان اصلی خود بازگرداننده شده است. وی با بیان اینکه 9 قرآن شاخص، قدیمی و ارزشمند در این استان وجود دارد، اظهار داشت: ثبت ملی قرآن های تاریخی موجود در استان وظیفه و کاری است که باید دنبال شود تا علاوه بر نمایش و معرفی این کتب ارزشمند شرایط حفظ امنیت و  حراست از آنها نیز ارتقا یابد. یکی از اهالی روستای نگل در نقل قولی متفق با سایر اهالی، درباره پیدایش این قرآن در دوران صفويه بیان کرد: در آن زمان وقتی چوپانی سرگرم چرای گوسفندان بوده است ناگهان گل بسیار زیبایی، توجه او را به خود جلب می کند. محمد یاری یادآور شد: وقتی گل را از زمین بیرون می آورد، چاله ای پدیدار می شود که صندوقچه ای توجه او را جلب می کند و چوپان به اتفاق مردم روستا صندوقچه را که حاوی قرآن بوده بیرون می آورند و در همان محل مسجدی با نام نوگل (نگل) برای نگهداری قرآن بنا می کنند.

یکی دیگر از اهالی هم با اشاره به معجزات قرآن نگل ادامه داد: زائران قرآن نگل هر وقت قلبا به این قرآن توسل کرده اند بسیاری از دعاهایشان برآورده شده است.  کارشناس باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان افزود: قرآن تاریخی نگل به عنوان یکی از قدیمی ترین قرآن های کتابت شده در قرون اولیه اسلام است و در قطع رحلی بزرگ با جلد چرمی و صفحات ضخیم به خط کوفی طلا کاری مزین به نقوش گیاهی نگارش شده است.  محمد عبدالله پور ادامه داد: یکی دیگر از قرآن های شاخص در استان واقع در روستای شوی در بانه با قدمت کتابت در دوره زندیه است که جلد چرمی و نوشته شده بر کاغذ بدون تزئینات با طول 32 و عرض 23.8 سانتیمتر و وضعیت مناسب نگهداری است که کار مرمت این قرآن به اتمام رسیده است.  وی با بیان اینکه قرآن روستای کانی مشکان مربوط به 700 سال قبل است، گفت: يكي ديگر از قرآن هاي نفیس کردستان، قرآن روستای کانی مشکان با جلد چرم و اوراق کاغذی است که در ابعاد 39.3 در 28.8 سانتیمتر نوشته شده است و علاوه بر اینکه نیاز به مرمت دارد دارای وضعیت مناسب نگهداری و ویترین استاندارد است و در حال حاضر نیز مالکیت آن وقفی است.  کارشناس باستان شناسی اداره كل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان افزود: قرآن مولان آباد با ابعاد 43.7 در 34 سانتیمتربه وزن 16 کیلوگرم وجلد چرمی ازپوست آهو  در روستای با همین نام و به صورت وقفی در ویترین و وضعیت مناسب نگهداری می شود که البته اين قرآن تاريخي نيز باید مرمت شود.  عبدالله پور قرآن سلین واقع در منطقه اورامان با کتابت احتمالی در دوره تیموریان را دیگر قرآن ارزشمند استان کردستان دانست و بیان کرد: جنس جلد این کتاب نیز چرمی با 42.2 و عرض 31.5 به صورت وقفی نگهداری می شود.  وی یادآور شد: دیگر قرآن تاریخی استان قرآن واقع در روستای نجنه علیا دارای جلد چرم و اوراق کاغذی است و برای تزئین آن از رنگ قرمز برای سر سوره ها استفاده شده است و کتابت آن مربوط به سال 978 هجری قمری دوره صفویه است و به تازگی مرمت شده است.

کارشناس باستان شناسی اداره كل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان قرآن هفتاش در روستای با همین نام در شهرستان بانه همراه با جلد چرمی و اوراق کاغذی را دیگر قرآن شاخص استان دانست و ادامه داد: تزئینات این قرآن که مربوط به سال هزار و 107 هجری قمری است همراه با جدول کشی ساده در صفحات آغازین است و طول آن 30 و عرض 21 سانتیمتر است مرمت آن به تازگی تمام شده و علاوه بر وضعیت مناسب نگهداری دارای ویترین است. عبدالله پور قرآنهای تاریخی را ثروتی ارزشمند برای منطقه و کشور می داند و بر حفاظت، افزایش امنیت و ایجاد فضای مناسب با دمای مناسب برای نگهداری از این قرآن ها تاکید دارند.  با تمامی این تعاریف و با توجه به اهمیت و جایگاه گردشگری مذهبی در جامعه جهانی امروز و با توجه به پتانسیلهای کردستان و عجین شدن قرآن با تاریخ این استان، می طلبد با فراهم کردن زیرساختها برای رونق بیشتر گردشگری مذهبی در جوار محلهای نگهداری قرآنهای تاریخی، راهکارهای تقویت این صنعت مذهبی و درآمد زا به عمق باورها و اعتقادات مردم کمک کرد. ........... گزارش؛ سرور احمدی


۱۳۹۳/۱/۳ - ۰۹:۰۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن