تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 1 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص): هرگاه سفره پهن مى‏شود، چهار هزار فرشته در اطراف آن گرد مى‏آيند. چون بنده ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1842534248




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مهارت مسئله‏ گشایى و نقش آن در زندگى


واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
مهارت مسئله‏ گشایى و نقش آن در زندگى
ناتوانى در حل مسئله، پیامد ناآگاهى از خویشتن است. چنان که فرد نسبت به خویش و توانایى هایش آگاه باشد، مى تواند با تعریف دقیق مسئله، راه هاى مختلفى که براى حل آن وجود دارد.

خبرگزاری فارس: مهارت مسئله‏ گشایى و نقش آن در زندگى


بخش دوم و پایانی 3. فهرست کردن راه حل هاى مختلف سومین مرحله مسئله گشایى، بررسى راه حل هاى مختلف و فهرست کردن آن براى ارزیابى بهتر و انتخاب راه حلّ مناسب است. ابتدا همه راه حل هاى احتمالى را بررسى کنید. در بررسى راه حل ها شما به دو شاخص نیازمندید: هم باید خلّاق و هم باید انعطاف پذیر باشید. با این دو شاخص، شما راه حل هاى فراوانى را پیدا خواهید کرد. آن گاه راه حل ها را با یکدیگر مقایسه کنید و از افراد باتجربه و پخته در مقایسه آنها و مزایا و محدویت هاى هر یک گفت وگو کنید. براى آمادگى در این زمینه لازم است چیزى را به خودتان القا کنید و فکر کنید و با خودتان حرف بزنید. با استفاده از این توانایى، مى توانید خود را براى مقابله با مشکلات آماده کنید.سه روش زیر به شما کمک خواهد کرد که این کار را به طور مؤثر انجام دهید: آماده شدن در مقابل مشکلات، مواجه شدن با آنها و تأمّل کردن در چیزهایى که آموخته اید.      الف. آماده شدن در مقابل مشکلات شما مى توانید به شیوه اى که کنترل شما را بر اوضاع افزایش دهد، خودتان را براى مبارزه با مشکلات آماده کنید. تهیه فهرستى از جملات تقویت کننده مى تواند به شما کمک کند. باید این نکات را مرور کرد که نشستن و نگران شدن هیچ کمکى نمى کند، و خود را ناراحت کردن کارى احساسى است. با استفاده از مهارت مسئله گشایى مى توان نقشه اى براى مقابله تهیه کرد، تجربه در زندگى آموزگار خوبى است. بسیارى از مشکلات چیزى نیست که بتواند انسان را از پاى درآورد و در برابر شرایط سخت تر از این نیز انسان باید مقاومت کند.      ب. مواجه شدن با مشکلات وقتى مشکلى پیش مى آید، آن قدر خود را از نظر روانى تقویت کنید تا احساس کنید تمام تلاش خود را براى انجام وظیفه، استخدام کرده و از عملکرد خود راضى هستید. به خود تلقین کنید که مى دانید چگونه باید از مهارت هاى مقابله اى خود استفاده کنید. با خود بگویید: من مى دانم و مى توانم مقاومت کنم، نمى گذارم اضطراب و خشم بر من مسلط شود، اگر طورى عمل کنم که انگار بر همه چیز کنترل دارم، راه حلّ مشکل را پیدا مى کنم، من با مواجهه با موقعیت هاى دشوار، توان مقابله اى خود را افزایش مى دهم و ناآرامى در برابر مشکلات، کار را از اینکه هست بدتر مى کند.      ج. تأمّل کردن درباره آموخته شده ها هنگامى که مشکلى را از سر راه برداشتید، براى مدتى درباره آنچه از آن آموخته اید، تأمّل کنید. بهتر است به اشتباه هاى خود پى ببرید و از خودتان بپرسید که چه طور مى توانید از اشتباه هاى خود کمال استفاده را ببرید. با ارج نهادن به کارهاى درست و نیز با تصحیح خطاهاى خود، مى توان تجربیات را شکل داد. مدتى بر روى عملکردتان با گفتن این عبارات تأمّل کنید: زندگى پر از مشکلات است و من مى توانم یاد بگیرم با آنها مقابله کنم، عملکرد من نسبتا خوب بود و مى توانم دفعه هاى بعد بهتر از این عمل کنم و مشکلات زندگى فرصتى به من مى دهد تا مهارت هاى مقابله اى خود را به کار ببرم. 21     حلّ مسئله زمانى اتفاق مى افتد که پاسخ مقابله اى فرد مؤثر واقع شود؛ به گونه اى که بیشترین پیامد مثبت و کمترین آثار منفى را به همراه داشته باشد تا مسئله حل گردد. این دست یابى مى تواند کوتاه مدت یا درازمدت باشد. پیدا کردن راه حل، از به کار بستن آن متفاوت است. ابتدا باید راه حل را پیدا کرد و آن گاه نحوه به کار بستن آن را در مقابله با فشارهاى روحى حاصل از مسئله، با سایر مهارت ها آموخت. براى رویارویى با فشار روانى، هم باید میزان فشار ارزیابى و هم توان مقابله با آن شناسایى گردد. گاهى بعضى افراد راه حل را مى یابند، اما در به کارگیرى آن ضعیف هستند. این بدان جهت است که از سایر مهارت ها محروم هستند.      فهرست کردن، زمینه اى مى شود براى اینکه فرد تلاش کند از میان راه حل هاى موجود، راه حل هاى مؤثر و سازگارانه را براى زندگى روزمره خویش پیدا کند. وقتى فرد با مسئله اى روبه رو مى شود، بسیارى از اوقات پاسخ آماده اى در اختیار ندارد و باید با فهرست کردن راه حل هاى مختلف، بهترین راه حل را آماده سازد. مسئله اى که پیش مى آید، مى تواند نیازهاى درونى فرد یا مشکلات بیرونى او باشد و فرد نتواند از پاسخ هاى سازگارانه قبلى استفاده کند؛ چراکه بعضى از مسائل از تازگى یا ابهام برخوردار است و به طور طبیعى قابل پیش بینى نیست.      در زمینه بررسى و فهرست راه حل ها و انتخاب بهترین راه حل، توجه به نکات زیر ضرورى است:  ـ بررسى راه حل یک سویه نباشد؛ یعنى تنها به یک بعد توجه نشده باشد. در بیشتر تصمیم گیرى هاى افراد در جامعه، توجه به جنبه هاى مادى بیش از توجه به جنبه هاى معنوى خود را نشان مى دهد. این باعث مى شود انسان با به دست آوردن متاع اندکى خیر عظیمى را از دست بدهد، در حالى که پیش خود به اشتباه فکر کند راه حلّ خوبى را انتخاب کرده است. این نوع انتخاب دور از فطانت و زیرکى است. به همین دلیل، امام صادق علیه السلاممى فرماید: براى آخرت خود کار کنید و به فکر خود باشید. انسان ها گاهى براى دنیا زیرکى به خرج مى دهند و مردم مى گویند: چقدر فلانى زیرک و سیاستمدار است، در حالى که زیرک واقعى کسى است که فطانت خود را درباره آخرت به نمایش بگذارد. 22     ـ در انتخاب راه حل، به نظرات و آراى دیگران آگاه باشد و آنها را در نظر بگیرد. بى توجهى و ناآگاهى به آراى دیگران، انسان را از تصمیم گیرى و چاره اندیشى بازمى دارد. 23  ـ در انتخاب راه حل، صرفا به غالب شدن و فایق آمدن بر مشکل به هر قیمت و بهایى که باشد، فکر نکند. راه هاى کاذب و باطل گرچه مى تواند چند روزى مشکل را حل یا آثار آن را به تأخیر اندازد، ولى مشکلات بیشترى را براى انسان به وجود مى آورد. به همین دلیل، تدبیر صحیح آن است که از حق صرف نظر نکنیم و به باطل رونیاوریم. 24     ـ در اندیشیدن صحیح براى پى بردن به راه حلّ مناسب از دوراندیشى بهره بگیریم، ولى آرزوهاى طولانى نداشته باشیم. آرزوهاى طولانى دور از دسترس است و باعث مى شود انسان با ناامیدى روبه رو شود. 25  ـ در پیدا کردن راه حل، عنان شهوت را به دست گیریم و مواظب باشیم هواى نفس و مشتهیات نفسانى در انتخاب راه حل بر ما غالب نشود. 26     ـ در بررسى راه حل، به عقل به عنوان یک اصل، به مروّت به عنوان یک خُلق و به دین به عنوان خمیرمایه و پیشینه باید توجه نماییم. انتخاب راه حل چنان که عاقلانه نباشد، با مروّت همراه نباشد یا دین در آن جایگاهى نداشته باشد، حقیقت این است که به راه حلّ مناسبى دست نیافته ایم. 27 4. تصمیم گیرى و اجراى آن پس از بررسى راه حل هاى متعدد، در چهارمین مرحله، شما باید براى شیوه کار تصمیم بگیرید. چنانچه راه حل ها به خوبى ارزیابى شده باشند و با موقعیت منطبق باشند، شما خواهید توانست تصمیم بگیرید تا مؤثرترین و کم هزینه ترین راه حل را به کار بگیرید. در این زمینه، نتایج کار را بررسى کنید و جامع الاطراف مسئله را در نظر بگیرید و بدانید که در مسائل روزمره زندگى، نباید از قانون «این است و جز این نیست» استفاده کرد؛ چراکه ممکن است راه حل هاى صحیح فراوانى براى یک مسئله وجود داشته باشد. اگر با یک راه حل نتوانستیم نتیجه بگیریم، نباید ناامید شویم، بلکه باید از راه حل هاى دیگر بهره بگیریم. براى دست یابى به تصمیمى مناسب، ضرورت دارد مشورت را پشتوانه کار خود قرار دهیم.       مشورت خانوادگى لجاجت و یک دندگى در موارد بسیارى ناشى از آن است که همسر احساس مى کند که در فرایند تصمیم گیرى جایى ندارد و همسرش از باب خودرأیى رأسا به اتخاذ تصمیم هایى درباره زندگى مشترک اقدام مى کند. در این شرایط، او نیز که خود را بر حق مى داند، بر موضع خویش پافشارى مى کند. 28     مشورت خانوادگى راهى است که از بروز چنین احساسى جلوگیرى مى کند و این فرایند در جلسه اى که با حضور تمام اعضاى خانواده در یک خانه به منظور بحث و گفت وگو درباره موضوع یا مشکل خاصى تشکیل مى شود، تحقق مى یابد. هر عضو خانواده نظر خود را درباره مشکل و اقداماتى که لازم است انجام شود تا راه حل موردنظر تحقق یابد، بیان مى کند. تمام نظرات مدّنظر قرار مى گیرند تا خانواده تصمیم بگیرد کدام مسیر بهترین راه است . زوج هایى که با هم نه صرفا درباره اختلاف نظرها، بلکه درباره چگونگى بروز ناسازگارى هایشان صحبت مى کنند، اوقات کمترى را به جرّ و بحث مى گذرانند. 18 درصد از زوج هایى که افکار و تصورات خود را با هم در میان مى گذارند و اغلب گفت وگو درباره اختلاف نظرشان به راه حلى مى رسد، به میزان 12 درصدازرابطه خوداحساس رضایت بیشترى دارند. 29     تدابیر فردى و اجتماعى داراى ارتباطى دو سویه با اجزا و عوامل پیرامون است و به میزان شناخت صحیح از آنها، تصمیمات و تدابیر انسان از درجه و تکامل بالاترى برخوردار است. البته تصمیمات باید حکیمانه باشد. خداوند حکیم براى هر مسئله اى راه حلى قرار داده است و هر چه فرد در هماهنگى بیشترى با نظام احسن هستى قرار گیرد، تقدیر الهى را که بر پایه رحمت و خیرخواهى است، تجربه خواهد کرد و به هر میزان که تناسب تصمیم با موقعیت بیشتر رعایت گردد، اثر تصمیم ماندگارتر و پربرکت تر خواهد بود. جهت کلى تصمیمات را هماهنگى با قواعد و اصول حاکم بر هستى روشن مى سازد و اجراى صحیح تصمیمات به شناخت درست از واقعیت ها وابسته است؛ وقتى انسان معتقد باشد ارتباط با دیگران، فکر آنها و رفتار آنها مى تواند در حل مسئله تأثیر داشته باشد. انسان در تصمیمات خود به میزان انطباق تصمیم با اصول و مبانى، موجب خشنودى خداوند متعال مى گردد و در طول زمان موجب بروز آثار مثبت در زندگى مى شود. نظام ارزشى محور تصمیمات و عامل حکیمانه بودن آنهاست. هر تدبیرى سمت و سوى آرمانى خود را از اصول و مبانى مى گیرد، واقعیت خود را از شناخت صحیح موضوع کسب مى کند و تعامل درست این دو، تدابیر و تصمیمات را حکیمانه مى سازد و آن را از تصمیمات تکلیف گرایانه و مصلحت گرایانه متمایز مى سازد. در نهایت، تصمیم گیرنده بر اساس بازتاب تصمیمات، به اصلاح و ارتقاى آنها اقدام مى نماید.      در زمینه تصمیم گیرى صحیح به نکات زیر باید توجه کرد: ـ هر تصمیم درستى باید متقن، محکم و پایدار باشد. اساسا مبناى هر تصمیمى حزم و دوراندیشى است که نتیجه آن پیروزى و موفقیت است. 30  ـ تصمیم متقن تصمیمى است که با مشورت صاحبان عقل همراه باشد. 31  ـ تصمیم گیرنده قوى کسى است که انعطاف پذیر باشد و بناى مدارابا مردم زمان خود را داشته باشد. 32     ـ نعمت ها و دارایى هاى موجود نباید انسان را از تلاش براى آینده باز دارد. تصمیمى صحیح است که انسان را به وضعیت موجود مشغول نسازد. 33 ـ تصمیم درست براى آینده زمانى رخ مى دهد که به وظیفه امروز عمل شده باشد. بنابراین، اگر کسى با تأخیر کار امروز به فردا براى فردا تصمیم مى گیرد، با شکست حتمى روبه رو خواهد شد. 34     ـ تصمیم گیرنده خوب کسى است که به هنگام غضب، کیفر ندهد و پیش از فرا رسیدن زمان پاداش، فرصت را براى پاداش غنیمت شمارد. 35  ـ زمان شناسى براى تصمیم گیرى بسیار مهم است. کسى که زمان خود را خوب بشناسد، براى حوادث آینده خود را آماده مى سازدوخوب تصمیم مى گیرد. 36 ـ کسى که حکیمانه تصمیم بگیرد و دیگران او را به حکمت بشناسند، براى تصمیمات او ارزش قایل مى شوند و بدان تن مى دهند. 37     ـ کسى که به احکام شریعت آشنا باشد، مى تواند تصمیم درست بگیرد، وگرنه به گمراهى کشیده مى شود و دیگران را نیز گمراه مى کند. 38   ـ تصمیم گیرنده باید بداند آنچه مى فهمد در برابر آنچه نمى فهمد، بسیار کم است. بنابراین، باید با دقت و با توکل بر خداى منّان تصمیم بگیرد و همواره از خداوند براى تصمیمى مناسب استمداد بجوید. 39  ـ تصمیم گیرنده چنانچه تفاوت هاى فردى و اجتماعى را نشناسد، از نظر فکرى مستضعف است و براى رفع استضعاف باید با گوناگونى و تفاوت هایى که میان آحاد مردم وجود دارد، آشنایى پیدا کند. 40 5. آزمون و ارزیابى اگر راه حل به کارگرفته شده موفقیت را به دنبال داشت، نتیجه مطلوب حاصل شده است، وگرنه لازم است مراحل مختلف حلّ مسئله مجددا مرور شود تا ببینیم آیا مسئله درست تعریف شده است؟ آیا همه راه حل ها درباره مسئله بررسى شده است؟ آیا در قضاوت و رتبه بندى راه حل ها سوگیرى منفى وجود داشته است؟ و آیا حلّ مسئله ارتباط واقعى با مقصود ما داشته است؟ طبیعى است که راه حل در مرحله اول با همه دقتى که در آن اعمال مى شود، با نواقصى همراه باشد و به نحوى حالت آزمایش و خطا در آن راه پیدا کند.      افزون بر امتحان کردن راه حل، ضرورى است درباره کسانى که آنان را مأمن خود به حساب مى آوریم و از آنها راه حل مى گیریم، نیز دقت بیشترى به خرج دهیم. براى اینکه احتمال خطا را کاهش دهیم، در صورتى مى توانیم از راه حل ها استفاده کنیم که با افراد شایسته و دانا نسبت به موضوع، بهره گرفته باشیم. در این زمینه، حضرت على علیه السلام مى فرماید: «به افراد پیش از آنکه از اوضاعشان با خبر شویم و وضعیتشان را بررسى کنیم، تکیه و اعتماد کردن نشانه کم عقلى است.» 41 بررسى و دقت درباره افرادى که راه حل ها را از آنها کسب مى کنیم، معیارى است که دوست و دشمن را از یکدیگر جدا مى کند و باعث دوام و پایدارى در وصول به مقصود مى شود. کسى که بدون بررسى اقدام کند، به ناچار به بیگانه تکیه خواهد کرد، بیراهه خواهد رفت و از راه حل درست باز خواهد ماند. 42 پس یک بررسى مجدد ضرورى است تا انسان از خطاهاى پیش آمده جلوگیرى کند. در روایتى، از امام على علیه السلام نقل شده است که حضرت فرمودند:زیرک کسى است که افزون بربرنامه ریزى براى بهبودى امروزش نسبت به دیروز، عقل مذمّت از خود داشته باشد و کارهاى خود را امتحان کند و در تصمیمات نامناسب، خود را مذمّت نماید. 43 نتیجه گیرى در میان انواع تفکر، بهترین تفکر به عنوان پیش نیاز حل مسئله، همان است که از آن در روایات به عنوان تفکر لطیف، سودمند، عمیق، باطن گرا و عاقبت اندیش یاد شده است. امام صادق علیه السلام مى فرماید: «فکر خود را لطیف قرار دهید و از عبرت ها پند بگیرید.» 44 آن گاه حضرت در توضیح فکر لطیف مى فرمایند: فکرى لطیف است که به باطن بیندیشد. در حالى که دیگران به ظاهر مى اندیشند، به آخر و عاقبت کار فکر کند، در حالى که دیگران به اول آن مى اندیشند. مهم آن است که انسان عاقبت اندیش باشد و حلاوت آخر کار را فداى شیرینى اول کار نکند، همان گونه که مرارت آخر کار را به دلیل شیرینى اول آن نادیده نگیرد. براى اینکه به این نوع تفکر دست یابیم، ضرورى است با انواع دیگر تفکر که مانع دست یابى به حل مسئله است، مقابله کنیم.      یکى از تفکراتى که مانع وصول به مهارت مسئله گشایى است، تفکر بسته است. در این تفکر، مرزبندى ها شدید است، انعطاف در آن بسیار ضعیف است، دایره احتمالات بسیار محدود است و انسان در انتخاب و تصمیم گیرى با گزینه هاى فراوانى روبه رو نیست. افرادى که داراى این تفکر هستند، یا تصمیم نمى گیرند یا تحت هیچ شرایطى از تصمیم خود منصرف نمى شوند، اهل مدارا نیستند، همه چیز را سفید یا سیاه مى بینند و رنگ دیگرى نمى شناسند. روشن است این سبک تفکر، راه حل هاى وسیعى را در اختیار انسان قرار نمى دهد و انسان نمى تواند به راه حل هاى مختلف بیندیشد. در تفکر بسته، انسان به طور طبیعى منافع خود را محور قرار مى دهد، خودپسند و خودرأى مى شود و با خودرأیى عوامل هلاکت خود را فراهم مى آورد. 45 به همین دلیل، خودرأیى سرسلسله نادانى و حماقت قلمداد شده است. 46 در زندگى افراد، این نوع تفکر فاصله میان انسان ها در یک جامعه را زیاد مى کند و در حالى که انتظار آنها نزدیکى و انس بیشتر است، زمینه وحشت در آنان زیاد مى شود 47 و تنش، عصبانیت و تنفر در میان آنان افزایش مى یابد. 48 احساس رضایتمندى از زندگى چنین کسانى محو مى شود؛ زیرا آن گونه که خودشان درباره تفکراتشان قضاوت مى کنند، دیگران قضاوت نمى کنند. اینان خود را بزرگ مى بینند و از دیگران انتظاراتى دارند که با فکرشان همخوان نیست. این افراد تنها مى مانند و از رسیدن به خواسته هاى خویش ناتوان مى شوند 49 و برخلاف انتظار، از افزایش و کمال باز مى مانند. 50 به همین دلیل، اگر انسان خطایى را مرتکب شود، اما توجه پیدا کند و از کرده خویش ناراحت شود، از اینکه فکر خوبى داشته باشد، اما خودرأى و مغرور گردد، بهتر است. 51     تفکر دیگرى که مانع موفقیت در حل مسئله است، تفکرات خرافى است. در این سبک تفکر، فرد حس مى کند که وامانده است، قادر بر تصمیم گیرى براى ساختن سرنوشت خود نیست و نمى تواند حوادث را کنترل کند، مگر اینکه از علوم غریبه برخوردار باشد و به طور غیرطبیعى و با سحر و جادو مقابل حوادث بایستد. چنین افرادى به عقاید و باورهایى رو مى آورند که با هیچ منطقى قابل دفاع نیست. اینها اعتقادات خاصى دارند. همه چیز را به شانس مربوط مى دانند، براى حل مسئله، به فال گیرى رو مى آورند و اعتقادات نادرستى دارند. این تفکر فرد را بسیار محدود مى سازد، آن هم محدودیتى که بر اساس عواملى غیراختیارى و بى مبناست و هیچ منطق صحیحى آن را تأیید نمى کند. چنین فردى هیچ راهى براى تغییر مسیرندارد و با این تفکر، کمتر مى توان راهى را براى زندگى مناسب انتخاب کرد. از آثار این تفکر که انسان را از پیدا کردن راه حل باز مى دارد، این است که انسان همه چیز را به گونه اى در محدوده قضا و قدر مى بیند که خودش هیچ سهم و نقشى در پیدایش آن ندارد.      تفکر دیگرى که از موانع دسترسى به حل مسئله به حساب مى آید، تفکر منفى است. در این سبک تفکر، فرد بر نکات منفى تأکید مى کند، بدبینى بر خوش بینى غالب است، اضطراب جاى آرامش را مى گیرد و اوضاع زندگى بسیار بد پیش بینى مى شود. امید به پیدا کردن راه حل در این نوع تفکر، بسیار ضعیف است. انسان با هر کارى که روبه رو مى شود، بدترین نتیجه، اولین تصویرى است که به ذهن او خطور مى کند. وقتى کارى را از کسى درخواست مى کند، پیش بینى او این است که پاسخ منفى خواهد بود. وقتى روال زندگى پیچ مى خورد، حس مى کند به پایان زندگى نزدیک مى شود و همین که مانعى سر راهش قرار مى گیرد، دیگر نمى تواند به بدى کار فکر نکند. نتیجه این طرز فکر، یأس، بدبینى، اضطراب و افسردگى است. تفکر منفى برخلاف مسئله گشایى، فرایند خلّاقى نیست که براساس آن راه حل هاى ممکن آزموده شوند و راه حلّ مناسب انتخاب گردد. تفکر منفى ناخشنودى شخص، انتظارات منفى، عزت نفس پایین و درماندگى را به همراه دارد. پی‌نوشت‌ها: 21 ـ دیویس کنث، خانواده راهنماى مفاهیم و فنون براى متخصص یاورى، ترجمه فرشاد بهادرى و دیگران، ص 107. 22 ـ محمدبن یعقوب کلینى، کافى، ج 4، ص 557. 23 ـ عبدالواحدبن محمد تمیمى آمدى، همان، ص 443. 24 ـ همان، ص 311. 25 ـ همان. 26 ـ همان. 27 ـ همان. 28 ـ دیویس کنث، همان، ص 153. 29 ـ دیوید نیون، صد راز موفقیت در زندگى زناشویى، ترجمه نفسیه معتکف، ص 58. 30 ـ عبدالواحدبن محمد تمیمى آمدى، همان، ص 476. 31 ـ همان. 32 ـ همان. 33 ـ همان. 34 ـ همان. 35 ـ همان، ص 474. 36 ـ محمدبن على صدوق، من لایحضره الفقیه، ج 4، ص 406. 37 ـ محمدباقر مجلسى، همان، ج 1، ص 183. 38 ـ همان، ج 65، ص 370. 39 ـ همان، ج 74، ص 205. 40 ـ همان، ج 69، ص 162. 41 ـ عبدالواحدبن محمد تمیمى آمدى، همان، ص 416. 42 ـ همان. 43 ـ محمدباقر مجلسى، همان، ج 70، ص 111. 44 ـ همان، ص 443. 45 ـ محمدبن على صدوق، امالى، ص 447. 46 ـ عبدالواحدبن محمد تمیمى آمدى،همان، ص 309. 47 ـ محمدبن یعقوب کلینى، همان، ج 8، ص 20. 48 ـ عبدالواحدبن محمد تمیمى آمدى، همان، ص 309. 49 ـ همان، ص 308. 50 ـ همان. 51 ـ همان. على حسین زاده/ استادیار دانشگاه کاشان.                                                                                       منبع: ماهنامه معرفت شماره 176  پایان متن/

93/01/03 - 01:01





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن