تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 20 مرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):غيرت از ايمان است و بى بند و بارى از نفاق.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1810522332




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نوروز در نگاه غیر ایرانیان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

نوروز در نگاه غیر ایرانیان تهران-ایرنا-نوروز، سال نوی باستانی ایرانیان به عنوان یکی از قدیمی ترین نمونه های آیین سال نو، همواره از دیدگاه فرهنگی و تاریخی در سطح جهانی مورد توجه بوده است.


پایگاه اینترنتی جهانی «تاریخ» (History)، نوروز را در کنار «آکیتو» (سال نوی باستانی بابِلی ها)، «جَنوس»(سال نوی روم باستان)، «وِپِت رِنپِت» (سال نوی مصر باستان) و سال نوی چینی، به عنوان یکی از قدیمی ترین و غنی ترین آیین های سال نو در تاریخ مطرح کرده است.
نوروز علاوه بر ایران در بسیاری از کشورها نظیر تاجیکستان، جمهوری آذربایجان، مناطق کرد نشین سوریه و عراق، قزاقستان، ترکمنستان، افغانستان، ترکیه، قرقیزستان، قفقاز، ازبکستان و همچنین بخش هایی از هند، چین، بالکان، آلبانی و مقدونیه که اشتراک های فرهنگی بسیاری با هم دارند، جشن گرفته می شود.
گستره ی جغرافیایی نوروز و زیبایی و تنوع جشن های مختلفی که برای پاسداشت آن برگزار می شود، باعث شده است که این روز در سطح جهان و بخصوص در سازمان های بین المللی از اهمیت زیادی برخوردار باشد.؛ تا جایی که مجمع عمومی سازمان ملل متحد در چهارم اسفند 1388 خورشیدی برابر با بیست و سوم فوریه 2010 میلادی، با تصویب قطعنامه یی روز بیست و یکم مارس برابر با اول فروردین را به عنوان «روز جهانی نوروز» به تصویب رساند و در تقویم خود جای داد. با این اقدام، نوروز ایرانی به عنوان یک مناسبت بین المللی به رسمیت شناخته شد.
این اقدام که با هماهنگی مستقیم نماینده ی کشورمان آغاز شد و در ادامه، سایر کشورهای جغرافیای نوروز نیز به آن پیوستند، با هدف هایی نظیر تشویق کشورهای جغرافیای نوروز به حفظ و توسعه ی فرهنگ و سنت های نوروزی، پژوهش درباره ی سنت های نوروزی در راستای انتشار آگاهی در این خصوص و دعوت از کشورها و سازمان های مختلف برای حضور در جشن های نوروز و تبلیغ و ترویج سنت های زیبای آن در سطح جهان صورت گرفت.
«بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل در سخنرانی خود به مناسبت تعیین روز جهانی نوروز گفت: در این روزِ خاص و زیبا مردم به یکدیگر نزدیک تر می شوند و برای جشن گرفتن نوروز گردِ هم می آیند. نوروز جشنی است که با فرا رسیدن بهار آغاز می شود. هدف و معنای نهفته در این روز چیزی فراتر از نزدیک کردن کشورها به یکدیگر است. نوروز به ما می آموزد تا به سیاره یی که در آن زندگی می کنیم احترام بگذاریم. من امیدوارم مردم از این روز در راستای نمایش زیبایی طبیعت و افزایش قدرت فرهنگ برای برقراری صلح استفاده کنند.
کشورهایی نظیر ازبکستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و بسیاری دیگر از کشورها از زمان به ثبت رسیدن این روز تلاش کرده اند تا جشن های نوروزی را بصورت جهانی برگزار کنند. آنها با دعوت از مقام ها و مسوولان کشورهای مختلف برای اقامت در کشورشان در تعطیلات نوروزی و حضور در آیین های آن، به تبلیغ هر چه بیشتر این روز در جهان کمک می کنند.
در جمهوری آذربایجان، چنین اقدام هایی حتی پیش از ثبت جهانی نوروز نیز صورت می گرفت. نوروز در این کشور از اهمیت فرهنگی بسیار زیادی برخوردار است و مردم آذربایجان از یک ماه پیش از فرا رسیدن نوروز، با برگزاری جشن های مختلف به پیشواز آن می روند.
رسم ها و سنت های نوروزی به سبب دارا بودن قدمت زیاد و ریشه های تاریخی، فرهنگی و حتی اساطیری، برای بسیاری از کارشناسان جذاب بوده و تحقیق های بسیاری در جهان در این خصوص انجام شده است. در یکی از این نمونه ها، تحقیقی جامع از سوی «بخش مطالعات خاورمیانه ی دانشگاه هاروارد» در آمریکا صورت گرفته است که به رمزگشایی آیین های مختلف نوروزی و بخصوص سفره ی هفت سین نوروز که مقدس و عامل خیر و برکت پنداشته می شود، پرداخته است.
در مقدمه ی این تحقیق آمده است: دقیق شدن و مطالعه در آیین ها و جشن های مختلف در سراسر جهان به ما این امکان را خواهد داد تا به عنوان عضوی از خانواده ی جهانی، جنبه های منحصر به فرد فرهنگی هر یک از کشورها را بطور خاص مورد بررسی قرار دهیم.
«ژاکلین مایکل» مولف این تحقیق با بررسی دقیق به همه ی جنبه های نوروز به عنوان آیینی فرهنگی و با قدمت زیاد پرداخته است. در توضیح نوروز در این تحقیق آمده است: معنای این روز در زبان فارسی، روزی تازه و نو است. جشن نوروز که با رفتن زمستان و فرا رسیدن بهار آغاز می شود، نمادی از آغاز دوباره و تازگی است. این روز شباهت های زیادی به برخی از جشن های سایر فرهنگ ها نظیر «ایستر»(عید پاک) مسیحیان و «شام النسیم» مصریان دارد.
این تحقیق حتی تحلیلی جامع از سفره ی هفت سین نوروزی ارایه کرده است که در آن «سماق» نماد خورشید و طعم زندگی، «سنجد» نماد عشق و محبت، «سرکه» نماد صبر و گذر عمر، «سیب» نماد سلامتی و زیبایی، «سیر» نماد سلامتی و خوش شانسی، «سمنو» نماد زایش و شیرینی زندگی و البته «سبزه» نمادی از تولدی دوباره و تازگی معرفی شده اند.
علاوه بر این «آیینه» برای بازتاب خاطرات تلخ و شیرین سالی که پشت سر گذاشته شده است، «ماهی» زنده به عنوان نمادی از زندگی، «تخم مرغ» های رنگی نمادی از زایش(درست مانند تخم مرغ های روز عید پاک) و «سکه» به عنوان نماد برکت و روزی فراوان در سال جدید از دیگر بخش های مهم سفره هستند که این تحقیق به مفهوم آنها پرداخته است. در آن همچنین به «قرآن کریم»، «دیوان حافظ» و «شاهنامه ی فردوسی» به عنوان کتاب هایی که بر سر این سفره قرار می گیرند و برای ایرانیان و فارسی زبانان از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند اشاره شده است.
جذابیت جشن های نوروزی تا حدی است که بسیاری از رسانه های خبری در روزهای منتهی به نوروز مقاله ها و گزارش های مختلفی در این خصوص منتشر می کنند. پایگاه خبری «هافینگتون پست» در یکی از یادداشت های نوروزی خود نوشت: برای بیشتر مردم جهان روز 20 مارس(اول فروردین) روزی عادی مانند سایر روزها است؛ ولی این روز برای پارسیان در سراسر جهان، مساوی با آغاز جشنی بزرگ است. نوروز که به معنای روز نو و تازه است جشن سال نوی پارسیان است که با فرار رسیدن بهار طبیعت و گذر از زمستان آغاز می شود.
در ادامه ی این یادداشت آمده است: خانواده های پارسی در آستانه ی نوروز به یکدیگر نزدیک تر از گذشته می شوند و در انجام رسم هایی نظیر خانه تکانی نوروزی و خرید مایحتاج عید با یکدیگر همکاری می کنند. آنها ساعت ها پیش از لحظه ی تحویل سال از خواب بیدار می شوند و با پوشیدن لباس های نو و تمیز، در کنار سفره هفت سینی که از مدت ها پیش آماده کرده اند به انتظار این روز می نشینند. همچنین پارسی زبانان با استناد بر این باور که آرزوهای آنها در لحظه ی تحویل سال برآورده می شود، آرزوی داشتن سالی سرشار از موفقیت، خوش شانسی، سلامتی و ثروت می کنند.
پایگاه اینترنتی «ایرانین هات لاین»(Iranian hotline) نیز در مقاله ای در وصف نوروز نوشت: بسیاری از مصداق های فرهنگی که امروزه به بخش بزرگی از زندگی روزمره ما مبدل شده اند، ریشه در رسم های تاریخی و برگزاری جشن های مختلف دارند. چنین جشن هایی به مردم یک کشور در قالب جامعه و خانواده فرصتی می دهند تا تلخی زندگی را در کنار یکدیگر فراموش کنند، شیرینی آن را گرامی بدارند و به یکدیگر نزدیک تر شوند.
این مقاله در ادامه به رسم های نوروزی اشاره کرده است که در گذر زمان تا حدی به فراموشی سپرده شده یا دستخوش تغییرهایی شده اند؛ برای مثال «حاجی فیروز»؛ پیرمردی کوچک اندام با صورتی به سیاهی ذغال که پیام آور بهار است و فرارسیدن نوروز را به مردم اطلاع می دهد.
این مقاله همچنین در خصوص «چهارشنبه سوری» به رسم هایی اشاره کرده است که شاید امروزه تنها در شهرستان ها و نه شهرهای بزرگ اجرا شوند. برای مثال درست کردن نزدیک به هفت آتش در موازات یکدیگر و پریدن از روی آنها یکی پس از دیگری؛ یا رسمی که در آن، زنان خانواده بعد از خاموشی آتش، خاکستر چوب هایی را که برای دور کردن بدی و نحسی سوزانده می شود، جمع آوری می کنند و در مکانی دیگر دور می ریزند؛ سپس به خانه های خود بازمی گردند و با کوبیدنِ در و اعلام اینکه از جشن و شادی باز می گردند، به اعضای خانواده ی خود اطمینان می دهند که در آستانه ی سال نو، سایه ی رخدادهای بد از سرِ آنها دور شده است.
بخش «فرهنگ و مذاهب» «اینترنشنال پالسی دایجست»( درک سیاست بین الملل) نیز هر ساله در آستانه ی فرا رسیدن سال نوی ایرانی مقاله هایی را در این خصوص منتشر می کند. این پایگاه در مقاله یی در توضیح نوروز نوشت: نوروز مصادف با پایان زمستان و آغاز بهار است. از این رو ایرانیان نوروز را به عنوان جشنی که تولد دوباره ی طبیعت و زندگی از دل زمستانی سخت را نوید می دهد برگزار می کنند.
این مقاله در ادامه نوشت: جشن زیبای نوروز که همزمان با سیزده روز تعطیلی ایرانیان برگزار می شود، با زیبایی طبیعت و رویش زمین و سبزی درختان همراه است. حتی آب و هوا نیز در این دوران معتدل و دل انگیزتر است.
شاید بتوان مهم ترین جنبه ی این جشن برای ایرانیان را خانواده دانست. خانواده های ایرانی در این روزها به یکدیگر نزدیک تر هستند. نوروز در ماه نخست بهار-فروردین- جشن گرفته می شود. واژه ی «فروردین» از زبان قدیمی زرتشتیان گرفته شده است و در اصل «فراواشیس» به معنی «ارواح مردگان» است. آنها عقیده داشتند ارواح عزیزان آنها در 10 روز آخر سال به دنیای مادی باز می گردد.
از آنجا که نوروز در ابتدا و برای سالیان طولانی در پرسپولیس پایتخت ایرانیان برگزار می شد، سالیانه عده ی زیادی از مردم برای گذراندن تعطیلات نوروزی به این شهر واقع در شیراز سفر می کنند.
جذابیت های نوروز مورد توجه نویسندگان بسیاری نیز بوده است و کتاب های متعددی در این خصوص نوشته شده است. باوجود اینکه بیشتر این آثار بوسیله ی نویسنده های ایرانی الاصل یا دورگه نوشته شده اند، برخی از کارشناسان و ایران گردان نیز خاطره های خود از سفر به ایران در نوروز را به صورت کتاب منتشر کرده اند.
«گالا و دوستانش نوروز را جشن می گیرند» کتاب کودکانی است که توسط «کارِن مک کورمیک» نوشته شده است. داستان مربوط به سیب سرخ گمشده یی است که قصد دارد با کمک دوستانش خود را پیش از تحویل سال به سفره ی هفت سین برساند. در این راه او بخشی از رسم ها و سنت های مربوط به نوروز بویژه هفت سین را معرفی می کند.
شمار کتاب هایی که در بخش هایی از آنها از نظر فرهنگی و تاریخی به نوروز پرداخته شده است کم نیست. «بیست ماری: داستان روزی خاص» نوشته ی «مایکل دابسون» نیز کتابی است که به تاریخ و وقایع نگاری اتفاق ها و مراسم هایی است که روز 20 مارس(اول فروردین) اتفاق افتاده اند. این کتاب در یکی از بخش های خود اشاره یی کامل به نوروز و آیین های آن دارد.
یکی دیگر از این نمونه کتاب ها «ایران: راهنمای ضروری آداب و رسوم» است که نویسنده ی آن «استوارت ویلیامز» در کنار توضیح آیین ها و رسم های مختلف ایران، به توضیح کامل جشن نوروز و چرایی و چگونگی برگزاری آن نیز پرداخته است.

*از: عطیه میرقراه چولو (گروه پژوهش های خبری)
پژوهش**ع.م**2054
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن