تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن به ميل و رغبت خانواده اش غذا مى خورد ولى منافق ميل و رغبت خود را به خانواده ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821275976




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چه کنیم که "بیماری" همسفر ما نشود/ چند راه حل کارآمد برای 4 بیماری مسافرتی


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
چه کنیم که "بیماری" همسفر ما نشود/ چند راه حل کارآمد برای 4 بیماری مسافرتی

چه کنیم که "بیماری" همسفر ما نشود/ چند راه حل کارآمد برای 4 بیماری مسافرتی
جوشاندن آب باعث از بین رفتن عوامل مسبب اسهال شده و می‏توانید از آن بیاشامید. آب را به مدت 1 دقیقه به‏ خوبی جوشانده و پس از سرد شدن در دمای معمولی اتاق (یخ اضافه نکنید) استفاده نمایید. اگر به ارتفاعات بالا مسافرت می‏کنید آب را به مدت 3 دقیقه بجوشانید.
نامه نیوز - کم شدن مقاومت بدن در سفر به واسطه کم خوابی، راه طولانی و خسته کننده، کمی استراحت، شرایط آب و هوایی متفاوت مقصد سفر و تهیه غذا از منابع مختلف در شهرهایی به جز محل زندگی عواملی هستند که می توانند در بیمار شدن شما نقش داشته باشند.

آنچه مسلم است، هیچ چیز به اندازه یک بیماری بی موقع نمی تواند سفر شما را به هم بزند بنابراین بهتر است با رعایت برخی اصول بهداشتی در سفر به ثبت بهترین خاطرات نوروزی خودتان کمک کنید. در ادامه چند راه حل ساده را برای گرفتار نشدن به شایع ترین بیماری ها در سفر به شما معرفی می کنیم:

1-اسهال مسافرتی

در اکثر موارد اسهال مسافرتی بطور ناگهانی شروع می‏‌شود. در طی بیماری، دفعات، حجم و وزن مدفوع افزایش می‏یابد. تغییر قوام مدفوع نیز بسیار شایع می‏باشد. بطور معمول، مسافر در طی روز، حدود 4 تا 5 مرتبه، دفع آبکی یا شلی را تجربه می‏کند. سایر علائم همراه و شایع عبارتند از تهوع، استفراغ، دل درد، نفخ، تب، تکرر ادرار و ضعف. اسهال مسافرتی در اکثر موارد خوش خیم بوده و در طی 2-1 روز بدون درمان بهبود می‏یابد و بندرت مخاطره آمیز است. در 90% موارد طی یک هفته و در 98% موارد در طی یکماه بهبودی کامل حاصل می‏شود.

برای دچار نشدن به این بیماری بهتر است موارد زیر را رعایت کنید:

- از آب لوله کشی شهری جهت آشامیدن و یا مسواک زدن استفاده نکنید
- اگر در بطری آب آشامیدنی قبلاً باز شده است از آن استفاده نکنید
- از یخ استفاده نکنید مگر آنکه مطمئن باشید که از آب تصفیه شده تهیه شده است.
- محصولات لبنی و شیر غیر پاستوریزه استفاده نکنید
- سبزی و میوه خام نخورید دیگر آنکه پوست آن را خودتان کنده باشید.
- سالاد میوه خرد شده استفاده نکنید.
- کاهو و یا برگ خام سبزیجات دیگر (نظیر اسفناج) را نخورید
- از مصرف گوشت یا ماهی خام و یا نیم پز خودداری نمایید
- از خرید و مصرف غذاهایی که افراد دوره گرد در خیابان می‏فروشند خودداری نمایید
- نوشابه های گاز دار بسته بندی، چای و قهوه گرم، آب جوشیده و یا آب کلردار و یا یددار استفاده کنید.
جوشاندن آب باعث از بین رفتن عوامل مسبب اسهال شده و می‏توانید از آن بیاشامید. آب را به مدت 1 دقیقه به‏خوبی جوشانده و پس از سرد شدن در دمای معمولی اتاق (یخ اضافه نکنید) استفاده نمایید. اگر به ارتفاعات بالا مسافرت می‏کنید آب را به مدت 3 دقیقه بجوشانید.

2-ماشین گرفتگی





اگر دچار ماشین گرفتگی می شوید، به احتمال زیاد از این که به تنهایی در جاده به مدت طولانی سفر کنید، می ترسید. ماشین گرفتگی تنها یک مورد از انواع بیماری های حرکتی است که بعضی اشخاص هنگامی که سوار اتومبیل هستند آن را تجربه می کنند. سرگیجه، خستگی، و حالت تهوع می تواند سفر را برایتان ناخوشایند کند. پس در وهله اول باید ببینیم که چگونه می توان از آن پیش گیری کرد. بعضی از راه ها برای لذت بردن از سفر بدون این بیماری را با هم مرور می کنیم.

*از پنجره بیرون را نگاه کنید. تماشای مناظر درحال حرکت بیرون می تواند به سیستم تعادلتان کمک کند تا حرکت را تشخیص دهد و عدم تطابق را که باعث ماشین گرفتگی می شود رفع کند. روی یک شیء تقریبا ثابت -مثل افق- تمرکز کنید. از کارهایی که باعث تمرکز روی یک نقطه ثابت -مانند بازی یا مطالعه- می شود، خودداری کنید. به اطراف نچرخید و زیاد از یک نقطه به نقطه دیگر نگاه نکنید.

*در صندلی جلوی ماشین بنشینید. (در صورت امکان) رانندگی کنید. رانندگان چون همیشه روی جاده تمرکز می کنند، به ندرت دچار ماشین گرفتگی می شوند. نشستن در صندلی کنار راننده هم خوب است چون نه تنها از شیشه جلو مناظر بیشتری را می توانید ببینید، بلکه در بعضی اتومبیل ها، جلوی ماشین در جاده های پر از دست انداز کمتر تکان می خورد. اگر رانندگی برایتان ممکن نیست یا تمایل ندارید، می توانید تجسم یا وانمود کنید که در حال رانندگی هستید. این کار اغلب می تواند به کاهش تهوع کمک کند.

*اگر می توانید چشم هایتان را ببندید. حتی می توانید بخوابید. وقتی چشمانتان بسته است چیزی نمی بینید و عامل به وجود آمدن بیماری حرکتی از بین می رود.

*پنجره را باز کنید. در بسیاری از مردم تنفس هوای سرد و تازه کمک می کند که حس بهتری داشته باشند هر چند دلیل این امر مشخص نیست. اگر برایتان ممکن نیست که پنجره را باز کنید، به سمت پایین پنجره خم شوید و نفس بکشید. از آنجا هوای تازه به درون اتومبیل نفوذ می کند. بعضی افراد، بوی خاصی (مثل خوشبو کننده هوای داخل ماشین، عطر، دود، و مواد غذایی) حالشان را بد می کند. اگر می توانید از این موارد دوری کنید یا اینکه بوی آرامش بخشی مثل سنبل یا نعناع را اسپری کنید تا بوهای دیگر را از بین ببرد.

*استراحت کنید. بیرون بروید و پاهایتان را دراز کنید. روی یک نیمکت یا زیر یک درخت بنشینید و از طریق دهانتان نفس های عمیق بکشید تا به آرامشتان کمک کند. این کار به خصوص برای سفرهای طولانی در جاده های پر پیچ و خم مهم است. این کار هم به کاهش ماشین گرفتگی کمک می کند و هم راننده استراحت می کند.


3-مسمومیت غذایی





مسمومیت غذایی هر ساله در تعطیلات نوروز افراد زیادی را گرفتار می‌کند و از موارد خفیف یا کشنده است مسمومیت غذایی در اثر آلودگی غذا با باکتری و ویروس بودجود می‌آید. مشکل اینجاست که علائم مسمومیت غذایی ساعت‌ها پس از مصرف غذای آلوده آشکار می‌شود بنابراین برای پیشگیری از ایجاد مشکل باید بیمار را بلافاصله به مراکز درمانی برد تا تحت درمان قرار بگیرد. برخی به سمت حالت تهوع و استفراغ می‌روند و بعضی دیگر به علت اسهال می‌روند که می‌توان اسهال آبکی یا خونی باشد.

مسمومیت در صورت مصرف غذای آلوده در مکان‌های عمومی همچون رستوران‌ها که در حین تهیه غذا ممکن است موارد بهداشتی را به درستی رعایت نکنند، پیش بیاید. بیشترین مسمومیت‌ها در اثر عدم پخت کامل مواد گوشتی، خرابی محصولات لبنی و بیرون ماندنی غذاهایی همچون سالاد‌ها (سالاد الویه و...) رخ دهد. پخت کامل مواد غذایی، توجه به تاریخ مصرف مواد غذایی، خودداری از مصرف کنسروهای باد کرده یا ضربه دیده، رعایت نظافت و بهداشت فردی، شستشوی مکرر دست‌ها، اجتناب از خوردن غذاهای بین راهی به خصوص سالاد و سبزیجات از جمله راه‌های پیشگیری از مسمومیت غذایی است.

پزشکان همیشه نگران میکروب بوتولیسم هستند چرا که این میکروب که بیشتر از کنسروهای باد کرده هستند، فرد بیمار را فلج می‌کند. فرد بیمار ابتدا احساس می‌کند غذایی که خورده در گلویش گیر می‌کند سپس عضلات تنفسی‌اش فلج می‌شود، بنابراین مسمومیت غذایی می‌توان بسیار ساده باشد یا کشنده؛ اما مهم این است که شهروندان با رعایت نکات بهداشتی و استفاده از مواد غذایی و آب سالم و مطمئن می‌توانند جلوی بیماری‌های مختلف همچون مسمومیت غذایی و اسهال را بگیرند.


4-یبوست:

یبوست شاید به اندازه اسهال و مسومیت خطزناک نباشد اما قطعا وقت شما را هدر میدهد. برای دچارنشدن به این مشکل بهتر است حتما در طول روز ۸ لیوان آب بنوشید. کم آبی ممکن است باعث سردرد، خستگی و کاهش تمرکز شود. از مصرف مقادیر زیاد کافئین، مثل چای و قهوه خودداری کنید. کافئین موجب از دست رفتن آب بدن و کاهش حرکات روده‌ای شده و یبوست را تشدید می‌کند. سعی کنید حتما در طی روز فعالیت بدنی داشته باشید. این تحرک بدنی می‌تواند شامل چند تمرین ساده ورزشی تا پیاده‌ روی باشد. در حد امکان وعده‌های غذایی خود را در فضای آزاد مصرف کنید. حداقل دو وعده میوه و سبزیجات در یک روز از بروز یبوست جلوگیری می‌‌کند.





1393/1/2





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن