تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821177554




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تلخ و شیرین اهالی فرهنگ و رسانه در سال 92 (قسمت چهارم)


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:



تلخ و شیرین اهالی فرهنگ و رسانه در سال 92 (قسمت چهارم)
سال 1392 برای اهالی فرهنگی و هنر توام بود با رویدادهای تلخ و شیرین بسیار، عزیزانی که رخ بربستند و دیگران را داغدار کردند و کسانی که موفقیت هایشان همگان را شاد کرد. مروری خواهیم داشت بر این وقایع.




به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز، سال 92 با همه فراز و نشیب هایش به پایان رسید، وقتی به مرور آن می نشینیم خاطراتی یادآور می شود که هر یک دنیایی از حرف در دل خود دارند، برای اهالی فرهنگ و هنر هم این سال پر بود از اتفاقات تلخ و شیرین.   چرخی در بین این وقایع و یادآوری آنچه بر اهالی فرهنگ و هنر طی این یک سال گذشت، به نوبه خود می تواند جالب باشد. شاید مهمترین رویداد فرهنگی مهمی که سال 92 با آن آغاز شد درگذشت بازیگر زن جوان سینمای ایران عسل بدیعی و مهمترین این اتفاقات در پایان این سال فرمایشات و دغدغه های فرهنگی مقام معظم رهبری است که از اوضاع اعلام نگرانی کردند.   دی ماه
مهمترین رخداد فرهنگی دی ماه برگزاری جشنواره گلدن گلوب در روز 23 دی ماه بود. ماهی که حادثه در پشت صحنه فیلم ـ سریال «معراجی ها» در روز 18 این ماه تلخی خاصی را برای اهالی سینما به همراه داشت.   13 دی: چهارمین جشنواره فیلم عمار در این روز برگزار گردید. فیلم لکه به عنوان بهترین فیلم این جشنواره انتخاب شد.  

  این جشنواره در یک ابتکار بی سابقه دست به اکران فیلم هایش در در دور افتاده ترین نقاط ایران زد و بطوری که بی هیچ محدودیتی فیلم ها در مساجد، پایگاه های بسیج، سینما ... محل های اکران شدند.  

  18 دی:
انفجار در پشت صحنه‌ فیلم و سریال «معراجی‌ها»ی مسعود ده‌نمکی به کشته شدن 5 نفر و زخمی شدن 2 نفر منجر شد.  

  در حالی که مراحل پایانی فیلم «معراجی‌ها» در حال انجام بود، صبح روز، ‌18 دی‌ماه، در پشت صحنه این فیلم در شهرک سینمایی دفاع مقدس انفجار رخ داد.   دوشنبه 23 دی:
جشنواره گلدن گلوب در این روز برگزارش شد.    جایزه گلدن گلوب نام مجموعه جوایزی است که هرساله در آمریکا توسط اتحادیه مطبوعات خارجی هالیوود به بهترین تولیدات سینمایی و تلویزیونی اهدا می‌گردد.   هفتادویکمین مراسم سالانه اعطای جوایز سینمایی گلدن گلوب در لس‌آنجلس برگزار شد که فیلم «دوازده سال بردگی» در بخش بهترین فیلم درام، اثر برتر معرفی شد و فیلم «اخاذی آمریکایی» در سه بخش موفق به دریافت جایزه شد.  

  در بخش بهترین فیلم درام، «دوازده سال بردگی» ساخته «استیو مک‌کوئین» طبق پیش‌بینی‌ها جایزه گلدن گلوب را گرفت.   عنوان بهترین فیلم موزیکال یا کمدی به «اخاذی آمریکایی» ساخته «دیوید اوراسل» رسید.   جایزه بهترین کارگردانی هفتادویکمین دوره گلدن گلوب به «آلفونسو کواران»، کارگردان «جاذبه» (فیلم افتتاحیه جشنواره ونیز) رسید.   جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم خارجی به «زیبایی بزرگ» ساخته «پائولو سورنتینو» رسید.   در این بخش «گذشته» نماینده سینمای ایران بود که به توفیقی دست نیافت.   جایزه‌ بهترین بازیگر اصلی مرد فیلم درام را «متئو مک‌کانوی» برای فیلم «باشگاه خریداران دالاس» دریافت کرد.   در بخش بهترین بازیگر اصلی مرد فیلم کمدی یا موزیکال، «لئوناردو دی‌کاپریو» برای فیلم «گرگ وال استریت» ساخته مارتین اسکورسیزی پس از 10 بار نامزدی،‌ موفق به دریافت دومین جایزه گلدن گلوب شد.   «کیت بلانشت» برای فیلم «جاسمین غمگین» بهترین بازیگر نقش اصلی زن فیلم درام شناخته شد.   جایزه بهترین بازیگر زن اصلی فیلم موزیکال یا کمدی گلدن گلوب 2014 به «امی آدامز» برای بازی در فیلم «اخاذی آمریکایی» رسید.   در این بخش مریل استریپ برای بازی در فیلم «August:Osage County» نامزد سرشناسی بود که ناکام بود.   26 دی ماه در این روز سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس از برگزاری نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها از ۴ اسفند خبر داد.   حجت‌الاسلام سیدعلی طاهری سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم در خصوص زمان برگزاری نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها اظهار داشت: شب گذشته این موضوع انتظامی معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سوال کردم و وی به بنده گفت که نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها ۴ اسفند برگزار خواهد شد.   امری که هرگز به وقوع نپیوست و نمایشگاه مطبوعات در دولت تدبیر و امید برگزار نشد!   بهمن ماه
بهمن ماه بیشترین مناسبت های سینمایی را به همراه داشت. جشنواره های فیلم فجر در ایران، جشنواره بفتا در انگلستان و برلیناله در آلمان در این ماه برگزار شد.   14 بهمن 3 فوریه: جسد آقای هافمن یکشنبه شب در آپارتمانش در شهر نیویورک یافت شد و به گفته پلیس مصرف بیش از اندازه مواد مخدر، دلیل اصلی مرگ او بوده است.  

  15 بهمن: در این روز جشنواره بین‌المللی فیلم فجر که مهمترین جشنواره‌ای سینمایی ایران است، آغاز به کار کرد. این جشنواره از سال ۱۳۶۱ تاکنون معمولاً در میانه بهمن ماه و هر سال در تهران برگزار می‌گردد.   تاکنون سی و دو دوره از این جشنواره برگزار شده است.   برندگان سيمرغ:
سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه بصری به سیدهادی اسلامی برای فیلم «چ» اهدا شد.   در بخش بعدی سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی به حمیدرضا سلیمانی برای فیلم «رستاخیز» و «چ» و اهدا شد.   سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس به مجید میرفخرایی برای فیلم «رستاخیز» رسید.   شراره سروش هم برای فیلم «همه چیز برای فروش» سیمرغ گرفت.   سیمرغ بلورین بهترین صدای فیلم هم برای فیلم «چ» به صدابردار: بهمن اردلان و صداگذار: سیدعلیرضا علویان رسید.   سیمرغ بلورین بهترین تدوین به مهدی حسینی‌وند برای فیلم «چ» رسید.   سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌برداری به حسین جعفریان برای فیلم «رستاخیز» اهدا شد. جایزه این بخش را هوشنگ گلمکانی و محمود کلاری اهدا کردند.  

  سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد به رضا عطاران برای فیلم «طبقه حساس» رسید.  

  مریلا زارعی برای فیلم «شیار ۱۴۳» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را دریافت کرد.   سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌نامه به بهروز افخمی برای فیلم «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» تقدیم شد.   سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی هم به نام احمدرضا درویش برای فیلم «رستاخیز» ثبت شد. درویش در این مراسم حضور نداشت.   جایزه ویژه هیات داوران به نرگس آبیار برای «شیار 143» تقدیم شد.   سیمرغ بلورین بهترین فیلم
در این بخش دو سیمرغ اهدا شد. سیمرغ اول به آذر، شهدخت، پرویز و دیگران (به تهیه‌کنندگی بهروز افخمی و سیدجمال ساداتیان) سیمرغ بلورین بهترین فیلم به رستاخیز (به تهیه‌کنندگی تقی علیقلی‌زاده)   نتیجه آرای مردمی برای انتخاب سیمرغ مردمی توسط عسگرپور مدیرعامل خانه سینما قرائت شد. فیلم‌های سینمایی «خط ویژه» و «شیار 143» به طور مشترک سیمرغ این بخش را گرفتند. البته آرای شیار 143 کمی بیشتر بود.   سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به جمشید محمودی برای فیلم «چند متر مکعب عشق» اهدا شد.   سیمرغ بلورین بهترین فیلم به نوید محمودی برای فیلم «چند متر مکعب عشق» و جایزه ویژه هیأت داوران به هومن سیدی برای فیلم «سیزده» اهدا شد و این کارگردان جایزه‌اش را به رئیس جمهور اهدا کرد.   فيلم هاي مستند:
در بخش فيلم هاي مستند نيز، مهدی نورمحمدی برای فیلم «در پناه بلوط» سیمرغ بلورین بهترین دستاورد فنی- هنری را دریافت کرد.   سیدغلامرضا نعمت‌پور و لاله روزگرد برای فیلم «برای گونگادین بهشت نیست» سیمرغ بلورین بهترین پژوهش و تحقیق را دریافت کرد.   محسن استادعلی برای فیلم «جایی برای زندگی» سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را دریافت کرد.   «خاطراتی برای تمام فصول» به تهیه‌کنندگی مرتضی رزاق‌کریمی سیمرغ بلورین بهترین فیلم را دریافت کرد.   16 بهمن:
در این روز ابراهیم حاتمی کیا از فیلم شیار 143 حمایت کرد که همین مساله موجب شد تا نگاه های به سوی آن معطوف شود.   17 بهمن:
در یک اقدام شایسته فرزندان شاهد از حاتمی کیا تقدیر و تشکر به عمل آوردند.  

  27 بهمن:
واکنش ها به سخنان رضا عطاران
جمشید مشایخی به سخنان رضا عطاران که گفته بود حاضرم برای خندان مردم شلوارم را هم پائین بکشم واکنش نشان داد.   27 بهمن: مراسم جشن سالانه اهدا جوایز جشنواره معمولاً در ماه‌های آوریل و می‌ هر سال برگزار می‌شود، اما از سال ۲۰۰۲ به بعد بدلیل آنکه قبل از اسکار برگزار شود، زمان برگزاری این مراسم به ماه فوریه تغییر یافت.   در این مراسم چهره های سرشناس سینما نظیر مارتین اسکورسیزی، اما تورمن، لئوناردو دی کاپریو، تام هنکس، برد پیت، آنجلینا جولی، کریستف والتس و... حضور  داشتند.   نخستین جایزه امشب به جاذبه ساخته آلفونسو کوآرون مکزیکی به عنوان بهترین فیلم بریتانیایی رسید.   جاذبه در یازده رشته نامزد جایزه بفتا بود، در حالی که برنده شش جایزه شد. گرگ وال استریت ساخته مارتین اسکورسیزی دست خالی مراسم را ترک کرد.  

  فهرست برندگان به  ترتیب اهدای جوایز به شرح زیر است: بهترین فیلم بریتانیایی: جاذبه ساخته آلفونسو کوآرون بهترین فیلم کوتاه بریتانیایی: اتاق هشت بهترین انیمیشن کوتاه: خوابیدن با ماهی ها بهترین طراحی صحنه: گتسبی بزرگ بهترین صدا: جاذبه بهترین تدوین: شتاب بهترین مستند: عمل قتل بهترین فیلمبرداری: جاذبه بهترین چهره پردازی : کلاهبرداری آمریکایی بهترین طراحی لباس: گتسبی بزرگ بهترین موسیقی متن: جاذبه بهترین انیمیشن: یخ زده جایزه بهترین نویسنده، کارگردان و تهیه کننده تازه وارد بریتانیایی به کیارن ایوانز برای کلی و ویکتور اهدا شد. بهترین بازیگر مرد نقش مکمل: بارخاد عبدی (کاپیتان فیلپیس) بهترین بازیگر زن نقش مکمل: جنیفر لارنس ( کلاهبرداری آمریکایی) جایزه مشارکت چشمگیر در سینمای بریتانیا به پیتر گرین اِوی رسید. بهترین فیلمنامه اریژینال: کلاهبرداری آمریکایی(به اریک وارن سینگر و دیوید ا.راسل) بهترین فیلمنامه اقتباسی: استیو کوگان و جف پوپ(فیلومنا) جایزه ستاره خوش اتیه: ویل پولتر بهترین جلوه های ویژه بصری:جاذبه بهترین فیلم خارجی زبان: زیبایی بزرگ ساخته پائولو سورنتینو از ایتالیا بهترین بازیگر مرد نقش نخست: چیوتل اجیوفور( 12  سال بردگی) بهترین کارگردان: آلفونسو کوارون (جاذبه) بهترین بازیگر زن نقش نخست: کیت بلانشت (جاسمین غمگین) بهترین فیلم: دوازده سال بردگی   28 بهمن:
شصت و سومین دوره جشنواره فیلم برلین 7 فوریه (19 بهمن) با اولین نمایش جهانی «استاد بزرگ» به کارگردانی کار وای در بخش خارج مسابقه آغاز شد و یکشنبه 17 فوریه (29 بهمن) به پایان ‌رسید.   فیلم رومانیایی «حالت بچه» ساخته کالین پیتر نتزر جایزه خرس طلای شصت و سومین دوره جشنواره فیلم برلین را دریافت کرد.  

  جعفر پناهی هم برای فیلم «پرده» به کارگردانی خودش و کامبوزیا پرتوی برنده جایزه خرس نقره‌ای‌ بهترین فیلمنامه شد.   فهرست تعدادی از برندگان جشنواره برلین 2013 به شرح زیر است:   بخش مسابقه بین‌الملل
خرس طلای بهترین فیلم: «حالت بچه» به کارگردانی کالین پیتر نتزر (رومانی)   جایزه بزرگ هیئت داوران (خرس نقره‌ای): «یک بخش از زندگی آهن جمع‌کن» به کارگردانی دنیس تانوویچ (بوسنی و هرزگوین، فرانسه، اسلونی)   جایزه آلفرد بائر (خرس نقره‌ای): «ویک+فلو یک خرس دیدند» به کارگردانی دنی کوته (کانادا)   جایزه بهترین کارگردان (خرس نقره‌ای): دیوید گوردون گرین برای «Prince Avalanche» (آمریکا)   جایزه بهترین بازیگر زن (خرس نقره‌ای): پولینا گارسیا برای «گلوریا» به کارگردانی سباستین للیو (شیلی، اسپانیا)   جایزه بهترین بازیگر مرد (خرس نقره‌ای): نظیف موییچ برای «یک بخش از زندگی آهن جمع‌کن» به کارگردانی دنیس تانوویچ (بوسنی و هرزگوین، فرانسه، اسلونی)   جایزه بهترین فیلمنامه: (خرس نقره‌ای): جعفر پناهی برای «پرده»‌ به کارگردانی پناهی و کامبوزیا پرتوی (ایران)   جایزه بهترین دستاورد هنری چشمگیر (خرس نقره‌ای): عزیز ژامباکیف برای فیلمبرداری «درس‌های هارمونی» به کارگردانی امیر بیگازین (قزاقستان، آلمان، فرانسه)   جایزه بهترین فیلم بلند اول: «موشک»، کیم موردون (استرالیا)   تقدیر: «نبرد تاباتو»، ژوائو ویانا (گینه بیسائو، پرتغال)   اسفند ماه
9 اسفند اصغر فرهادی، فيلم ساز ايرانی و نخستين برنده جايزه اسکار در ايران، نشان عالی هنر و ادبيات کشور فرانسه را دريافت کرد.   11 اسفند: از پنج بازیگر پیشکسوت سینما داود رشیدی، عزت الله انتظامی، جمشید مشایخی، محمدعلی کشاورز و علی نصیریان عصر روز یکشنبه در سینما فرهنگ تجلیل به عمل آمد.   11 اسفند: برگزاری اسکار
جایزه آکادمی که به‌طور غیررسمی اسکار (Oscar) می‌نامند؛ جایزه‌ای است که هر ساله توسط آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک (AMPAS) به بهترین آثار صنعت سینما اهدا می‌شود.   هشتادوششمین مراسم جایزه اسکار در 3 مارس 2014 در سالن دالبی در هالیوود، لس‌آنجلس انجام شد.   فیلم دوازده سال بردگی برنده بهترین فیلم شد. الن دی جنرس مجری همجنس باز آن بود.   بهترین بازیگر زن کیت بلانشت برای بازی در جاسمین غمگین ساخته وودی آلن شد. جاذبه با 7 اسکار بیشترین جوایز را برد. بهترین بازیگر مرد نقش اول: متیو مک کاناهی، کلوپ مشتریان دالاس.   فیلم گذشته اصغر فرهادی نماینده ایران در بخش بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان قبل از حضور در میدان نهایی و در گلدن گلوب حذف شد و به اسکار نرسید.   13 اسفند
دانشجویان دانشگاه تهران از ابراهیم حاتمی کیا و فیلم چ ساخته وی تقدیر به عمل آوردند.   115




۱۳۹۲/۱۲/۲۹ - ۲۱:۰۰




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن