تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نيت مؤمن بهتر از عمل او، و نيت كافر بدتر از عمل اوست و هر كس مطابق نيت خود عمل ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813061174




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شیرینی های خانگی زینت بخش سفره های عید شهروندان قزوینی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

شیرینی های خانگی زینت بخش سفره های عید شهروندان قزوینی قزوین - ایرنا - زنان و مادران قزوینی هرسال در آستانه نوروز و سال جدید با پخت بیش از 30 نوع شیرینی محلی و خانگی به استقبال بهار می روند.


به گزارش ایرنا، استقبال از شیرینی های سنتی و خانگی در قزوین بگونه ای است که برخی از شیرینی فروشی های شهر با شناخت ذائقه و سلیقه مشتریان در تابلوهای خود به درج عبارت ˈشیرینی های خانگی موجود استˈ، به جلب مشتریان می پردازند و آن را نوعی برتری برای مغازه خود می دانند.
پخت 30 رقم شیرینی شامل باقلوای لوزینه، باقلوای پیچ، باقلوای گل، گردویی پفکی، انواع نان برنجی از جمله زعفرانی، کاکائویی و نان برنجی انگشدانه، نان نخودی، نازک پسته ای، نازک بادامی، نازک گردویی، لب پیچ، لوز پرتقال و موز، نان قندی، نان چایی، نان چرخی، نان بادامی، کلوچه، اتابکی، پادرازی، توت زعفرانی، توت پسته ای، توت بادامی، نان نارگیلی، حاج کریمی، قرابیه بادام و پسته، قطاب، بهشتی، کرمانشاهی و پنجره ای در قزوین مرسوم است.
هنر شیرینی پزی دارای اعتباری وصف ناپذیر در میان زنان خانه دار قزوینی است و کمتر خانواده ای پیدا می شود که در طول سال، به پخت چند نوع از آن نپردازد.
گزارش خبرنگار ایرنا حاکی است، نحوه تهیه خمیر، آماده کردن آن، افزودن مغز پسته، بادام و خلال ها، بویژه تهیه قالب های گوناگون در اشکال مختلف، نحوه پختن، مدت زمان پخت و آراستن روی شیرینی ها هر یک به دانش و مهارتی خاص نیاز دارد.
اوج هنر بانوان قزوینی در ایام نوروز و در میمهانی ها ظهور و بروز می یابد و بخشی از مباحث این محافل را به خود اختصاص می دهد.
بکارگیری رنگهای متنوع و مدل های مختلف در پخت و پز شیرینی موجب زینت سفره عید و نشانه ای از ابتکار و سلیقه خوب زنان خانه دار محسوب می شود و اگر میزبانی با شیرینی های غیرخانگی از میهمان خود پذیرایی کند، بزرگترهای خانواده با شوخی آن را متذکر می شوند.
یک بانوی قزوینی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: قزوین دارای سابقه طولانی در پخت شیرینی های سنتی است و بیشتر بانوان به مناسبت های مختلف در خانه خود شیرینی سنتی می پزند.
ˈمریم علیخانیˈ افزود: البته بسیاری از شیرینی هایی که سالها توسط بانوان هنرمند در خانه های این شهر تهیه می شد، اکنون به دست فراموشی سپرده شده و بسیاری از مردم اکنون طرز تهیه و پخت آن را نمی دانند.
وی اظهار کرد: باید با معرفی شیرینی های سنتی فراموش شده و یا در حال زوال به مردم، از حذف طعم و مزه آن از ذائقه مردم جلوگیری کرد.
علیخانی خاطرنشان کرد: شیرینی های بهشتی، حاج کریمی و لب پیچ از شیرینی های فراموش شده این شهر است و سال گذشته با هدف معرفی و آموزش طرز تهیه آن به شهروندان، به برپایی نمایشگاه اقدام کردم.
وی که 18 سال است به تهیه و پخت شیرینی های سنتی اشتغال دارد، اضافه کرد: با حمایت مسوولان و بویژه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از هنر شیرینی پزی و ترویج و آموزش آن به علاقه مندان جوان، می توان شیرینی های قزوین را به عنوان سوغات این استان، به کشور معرفی کرد.
یکی از قنادان خیابان نادری شهر قزوین، درباره شیرینی های خانگی گفت: هم اکنون انواع مختلفی از شیرینی و کیک های خانگی در قنادی ها تولید می شود که مشتریان خاص خود را دارد و موجب رونق کسب و کار تولیدکنندگان آن نیز شده است.
ˈعلی اصغر براتیˈ افزود: بیشتر شیرینی های سنتی که در خانه یا قنادی ها پخت می شود از دوره قاجاریه رایج بوده و اکنون نیز از رونق فراوانی برخوردار می باشد.
وی اظهار کرد: بسیاری از مشتریان را مصرف کنندگان شیرینی سنتی تشکیل می دهد چون از عطر و طعم مطلوبی برخوردار است.
براتی علت استقبال بانوان قزوینی از پخت وپز شیرینی های خانگی در آستانه سال نو را، مقرون به صرفه بودن آن عنوان کرد و افزود: شیرینی هایی که از بازار تهیه می شوند بویژه شیرینی تر را نمی توان به مدت طولانی نگاهداری کرد، در حالی که شیرینی خانگی از ماندگاری بالایی برخوردار است.
یک خانم خانه دار قزوینی گفت: این شهر با قدمت تاریخی و هنری منحصر به فرد خود، جایگاه ویژه ای در عرصه فرهنگ و هنر داشته و پخت شیرینی نیز نشانی از این هنر است.
ˈصدیقه احمدیˈ افزود: زنان قزوینی شیرینی خانگی را با عشق و علاقه خاص نسبت به خانه و خانواده و براساس تعهد خود نسبت به داشتن سهمی در فراهم آوردن ملزومات زندگی، تهیه و عرضه می کنند.
وی اظهار کرد: اگرچه اکنون زندگی با شرایط خاص خود، موجب فراموشی برخی هنرهای ارزنده زنان در زمینه خانه داری در کشور شده، ولی لزوم حراست و نگاهداری از این هنر، به عنوان گامی جهت تکریم از زنان هنرمند بیش از هر زمان دیگری احساس می شود.
7389/616
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 151]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن