تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 21 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):با علما معاشرت كن تا علمت زياد، ادبت نيكو و جانت پاك شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814914802




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نکات تغذیه ای در مصرف آجیل


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

نکات تغذیه ای در مصرف آجیل دزفول-ایرنا -مدیر گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی دزفول نکات تغذیه ای در خصوص مصرف آجیل در ایام نوروز را تشریح کرد.


ˈ میترا جودکیان ˈ روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود:در دید و بازدید عید مصرف تنقلات به ویژه انواع آجیل از جمله پسته،بادام،فندق، تخمه،بادام زمینی ،بادام هندی افزایش می یابد.
وی اظهار داشت:مغزها موادغذایی مفیدی هستند که حاوی مواد مغذی ضروری برای سلامت انسان بوده و بخشی از نیاز تغذیه ای افراد را تامین می کنند.
جودکیان افزود:مغزها منابع غنی پروتئین بوده و استفاده هر روز آنها به میزان 30 گرم مقدار کلسترول را کنترل می کند ضمن اینکه برخی از آنها منابع خوب روی ،آهن ،منیزیم و پتاسیم هستند.
این کارشناس تغذیه با اشاره به فواید آجیل گفت: آجیل منبع سرشاری از پروتئین،مواد معدنی وویتامین ها آنتی اکسیدان آهن،روی،کلسیم،پتاسیم وبسیاری ازدیگرموادمعدنی ارزشمند هستند و درهرم غذایی درگروه گوشت ها قرارمی گیرد و برای جذب حداکثری پروتئین وخواص دیگرآن بهترین روش این است که به خوبی آنرا بجوید.
وی افزود:آجیل چرب است اما چربی موجود درانواع آجیل ازنوع اشباع نشده است که کلسترول خون را پایین می آورد وخطر بیماری قلبی وعروقی را کم می کند ضمن اینکه اغلب مغزهای موجود در آجیل شامل 90 درصد اسیدهای چرب اشباع نشده هستند.
جودکیان اظهار داشت: آجیل منبع پروتئین،ویتامین ها ومواد معدنی مختلف است و ویتامینای (E) وپروتئین موجود در آجیل به حفظ سلامت رگ های خونی،کاهش فشارخون و پیشگیری از حملات قلبی کمک می کند و خوردن غذاهای حاوی ویتامین E ،ازجمله آجیل،باعث کم شدن خطرابتلا به سرطان می شود.
وی گفت:آنتی اکسیدان های موجود دراین ماده غذایی از اکسید شدن و تخریب سلول ها و بروزبیماری هایی مانند دیابت نیز جلوگیری می کند ضمن اینکه آجیل سرشارازفیبراست و فیبرهای غذایی در پیشگیری ازبد خیمی های روده بزرگ نیز بسیار مفیدند.
مدیر گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی دزفول افزود:ثابت شده که مغزهای گردو،فندق،بادام،پسته،بادام زمینی وانواع تخمه،دستگاه دفاعی بدن را درمقابله باعوامل خارجی تقویت می کند.
وی گفت: مغزها علاوه برکاهش کلسترول خون و کاهش میزان ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی، درپیشگیری از پوکی استخوان و بیماریهای دوران پیری نیز تاثیر ب سزایی دارند.
جودکیان افزود: آجیل پرکالری هستند وهرگرم آنها پنج کالری انرژی غذایی تولید می کند، به همین دلیل توصیه می شود مصرف آجیل و مغزها به عنوان میان وعده و در حد متعادل باشد زیرا وجود چربی های متراکم درانواع آجیل در افزایش وزن و بروزچاقی موثراست لذا آجیل اگر به اندازه و به عنوان منبع تامین کننده بخشی از انرژی غذایی روزانه مصرف شود نه تنها ضرری ندارد بلکه مفید نیز است.
این کارشناس تغذیه به بیماران با فشار خون بالا توصیه کرد در مصرف آجیل دقت کنند زیرا تحقیقات نشان داده که مصرف آجیل های شورمی تواند درافراد مبتلابه فشارخون بالا،منجربه شوک ناگهانی وایست قلبی شود.
وی عامل اصلی بروز ایست قلبی در بیماران فشار خونی را مصرف آجیل ها عنوان کرد و گفت:بعضی ازاقلام آجیل،به خصوص آجیل های شیرین،دارای چسبندگی زیادی هستند و خیلی راحت به دندان ها می چسبند وتاساعت ها درحفره دهانی باقی می مانند که افراد باید پس از مصرف آجیل حتما مسواک بزنند تا دندان ها فاسد نشوند.
جودکیان اظهار داشت: افرادی که به بادام زمینی یابه دیگراقلام موجود درآجیل حساسیت داشته باشند،بامصرف آن دچارواکنش های حساسیتی می شوند که این واکنش ها دربعضی ازموارد می تواند بسیارشدید وحتی کشنده باشد لذا توصیه می شود که این دسته ازاشخاص ازخوردن آجیل یا آن اقلام خاص چشم پوشی کنند همچنین افراد مبتلابه آسم هم باید ازخوردن آجیل وخشکبار به طورکلی پرهیز کنند. ک/3
7278/648
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 72]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن