تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سنگهاى زیربناى اسلام سه چیز است: نماز، زکات و ولایت که هیچ یک از آنها بدون دیگرى درست ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805674880




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

راین با صلابت کوه هزارش گردشگران نوروزی را فرا می خواند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

راین با صلابت کوه هزارش گردشگران نوروزی را فرا می خواند کرمان - ایرنا - ارگ و آبشار و چنارهای هزار ساله و ده ها جاذبه گردشگری دیگر راین هم اکنون در آستانه نوروز باستانی ایرانیان خود را آماده پذیرایی از گردشگران نوروزی کرده است، آری، راین، چشم انتظار ماست.


به گزارش ایرنا، شهر تاریخی راین یکی از بخش های خوش آب و هوای این دیار واقع در 100 کیلومتری جنوب شهر کرمان در مسیر راه ارتباطی کرمان به جیرفت است که بر دامنه کوه هزار با ارتفاع چهار هزار و 501 متر، مرتفع ترین کوه جنوب ایران و از ارتفاعات مرکزی کشور، آرمیده است.
راین با قدمت و تمدن کهن در زمان ساسانیان بواسطه قرار گرفتن در بزرگراه غرب به شرق و راه کرمان به جیرفت و بندرعباس، موقعیتی مناسب داشته و یکی از مراکز داد و ستد کالا و همچنین بافت پارچه های ارزشمندی بوده که حتی به مناطق دور مانند مصر نیز صادر می شده است.
وزیری مولف کتاب جغرافیای کرمان، راین را چنین توصیف کرده است: ˈباغستانی فسیح، مرغزاری نزه و بدیع، آبش با سلسبیل برادر و هوایش با فردوس برابرˈ.
در کوچه های قدیمی و باصفای این شهر، در میانه تاریخ و تمدن، ارگ راین به عنوان یکی از مهمترین جاذبه های تاریخی این دیار کهن، خودنمایی می کند و این ارگ، بزرگترین بنای خشتی بعد از ارگ بم با مساحتی بیش از 22 هزار مترمربع و نشسته بر تارک تاریخ، میراث ارزشمند و ثروت فرهنگ تاریخی این شهر است که سالیانه میزبان هزاران گردشگر داخلی و خارجی است.
ارگ کهن راین در جنوب غربی این شهر و بر بلندای تپه ای قرار گرفته و دور تا دور آن قلعه را حصاری در برگرفته که ارتفاع آن بیش از 10 متر است.
تنها ورودی قلعه از جبهه شرقی است که با سر در بزرگ و با شکوه به محوطه داخلی راه دارد و قلعه عناصری چون بازار، مکتب خانه، آتشکده و عامه نشین دارد.
قلعه راین یکی از مهمترین آثاری است که می تواند بر تاریخ کهن این خطه گواهی دهد و بر سند موجودیت راین قبل از اسلام مهر تایید نهد، این قلعه مدرک گویایی است که گفته می شود قدمت و سابقه این دیار را به دوره ساسانیان می رساند، قلعه هایی با قدمت و سابقه بیشتر در این منطقه وجود داشته که بر اثر حوادث طبیعی از بین رفته اند.
در زمان یزدگرد سوم لشکریان مجاشع ابن مسعود سلمی هنگام فتح ایالت کرمان نتوانستند به قلعه راین که دژی مستحکم بود، وارد شوند و در قرن ششم هجری قمری نیز جنگ بهرام شاه با ملک ارسلان در نزدیکی همین قلعه بوقوع پیوست که راینی ها از قلعه خارج شدند و به نفع ملک ارسلان جنگ را به پایان رساندند.
کوه استوار و پابرجای هزار نیز با داشتن هزاران نوع گیاه گوناگون، هزار نامیده شده است و با ارتفاع چهار هزار و 501 متر، مرتفع ترین کوه جنوب ایران و ارتفاعات مرکزی کشور است که روستاهای دامنه کوه هزار مانند دودران زیارتگاه، باب زنگی و گیشیگان با آب و هوایی بسیار دلپذیر و آبشار زیبای راین که در دل این کوه قرار دارد در فصل بهار و تابستان، پذیرای دوستداران طبیعت هستند.
کوه هزار با مساحت تقریبی 900 کیلومتر مربع سرچشمه رودخانه هایی چون هلیل رود، هفت کوسک، چاری و تهرود است و مرتفع ترین روستای مسکونی ایران، روستای باب زنگی با ارتفاع بیش از سه هزار و 300 متر در آن قرار دارد.
همچنین در کاوش های باستان شناسی آثاری از تمدن هلیل در کوه هزار که یکی از سرشاخه های رودخانه هلیل است، بدست آمده است.
خنکای بهاری و فضای شاداب آبشار راین از دیگر جاذبه های طبیعی است که گردشگران را به سوی خود فرا می خواند زیرا این آبشار یکی از مهمترین جاذبه های طبیعی کوه هزار و واقع در 14 کیلومتری شهر راین است.
مرقد مطهر امامزاده شیرخدا، امامزاده سلطان سید علی، امامزاد زید در شهر راین از دیگر جاذبه های معنوی این شهر است که میزبانی در خور شانی را از مردم به جای می آورد.
راین، این دیار کهن مشاهیر بزرگی چون عارف نامی ˈعلی اکبر شریفی راینیˈ و فقیه پرهیزگار شیخ ˈعبدالله ابن محمد علی ابن عبدالغفار راینیˈ که از دانشمندان بزرگ زمان خویش بوده اند و در همچنین ˈمسیرحسین خان راینیˈ (جد خاندان میرحسینی) که در زمان زندیه مدتی حاکم کرمان بوده اند را در دامان خود پرورانده است.
چنارهای هزار ساله در کنار مسجد جامع، سرو چهارصد ساله واقع در مقابل حرم امامزاده زید و بلوار افلاطون از جاذبه های طبیعی شهر راین است که در کنار آن محصولات باغی راین از جمله پسته، گردو، انار، انگور، گیلاس، سیب، گلابی، زردآلو و هلو نیز طعم شادمانی را به کام گردشگران می نشانند.
راین با وجود داشتن معادن مرمر، گرانیت، سولفات سدیم و مس، در صنایع فلزکاری و قالی بافی، جایگاه ویژه ای دارد و کارد و چاقوی ساخت صنعتگران راین، بسیار معروف و مشهور است.ک/4
7440/2624
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 113]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن