تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آدم دين‏دار چون مى‏انديشد، آرامش بر جان او حاكم است. چون خضوع مى‏كند متواضع است. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816592980




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شناسایی وضعیت سلامتی انسان از موم گوش


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

شناسایی وضعیت سلامتی انسان از موم گوش تهران - ایرنا - باتوجه به اینکه اکثر افراد صحبت کردن در مورد ترشحات بدن را مودبانه نمی دانند، محققان بر این باورند که آگاهی کامل در مورد تمام بخش های بدن، در پیشگیری از بیماری ها و حفظ سلامتی موثر است.


در گذشته از موم گوش یا Cerumen برای نرم کردن لب به هنگام خشکی و پانسمان زخم های باز استفاده می کردند. در حال حاضر پزشکان از این ماده برای تشخیص عفونت های خاص در بدن استفاده می کنند.
پنج دانستنی در مورد موم گوش وجود دارد که آگاهی از آن به سلامت این اندام حساس کمک می کند.
1 – موم گوش چگونه به بیرون تراوش می کند
سلول های داخل کانال گوش با سایر سلول های بدن متفاوت هستند. این سلول ها درحرکتند و به اصطلاح مهاجرت می کنند؛ برای مثال اگر توسط جوهر یک نقطه کوچک روی پرده گوش قرار گیرد، بر اثر جنبش سلول ها، محل این نقطه به مرور زمان حرکت می کند؛ چنانچه این اتفاق نیفتد، مجرای گوش به سرعت توسط سلول های مرده مسدود می شود. همچنین این مکانیسم باعث می شود که موم گوش به سمت بیرون هدایت شود و شنوایی را مختل نکند. موم گوش توسط غده های عرق که در کانال گوش قرار دارند تولید می شود.
رنگ موم گوش با افزایش سن تیره تر می شود. با افزایش سن مردان، خروج موم از لابلای موی بلند گوش مردان درمجرا به سختی انجام می شود.
2 – موم گوش خاصیت ضدمیکروبی و ضد قارچی دارد
همانطور که گفته شد این ماده توسط غده های چربی مجاری گوش تولید می شود. موم گوش از موم روغنی و کراتینوسیت تولید می شود. کراتینوسیت به سلول های مرده پوست گفته می شود. ماده روغنی آن شامل کلسترول و تری گلیسسرید است. حدود هزار تا دو هزار غده در مجاری گوش، پپتیدهای ضد میکروب تولید می کنند.
تولید موم گوش در زنان و مردان تفاوتی ندارد و محتویات آن نیز به سن وابسته نیست، ولی تحقیقات نشان می دهد که محتوای تری گلیسرید آن از آذر تا تیر کاهش می یابد.
موم گوش همچنین حاوی یک آنزیم ضد باکتری به نام لیزوزیم است که دیواره سلول های باکتریایی را نابود می کند.
3 – نژاد در اندازه و شکل موم گوش موثر است
اطلاعات جالب در مورد این ماده این است که شکل آن در مورد افراد آسیایی و غیر آسیایی متفاوت است. تحقیقات موسسه مونل در فیلادلفیا نشان می دهد که کروموزوم 16 افراد باعث می شود که موم گوش خشک یا مرطوب باشد.
تحقیقات نشان می دهد که ژن ABCC 11 افراد آسیایی باعث می شود که موم گوش آنان خشک باشد. همچنین این ژن منجر به کاهش بوی بد عرق در این افراد می شود؛ البته این آزمایش ها بر روی افراد ژاپنی، چینی و کره ای انجام شده است.
در ادامه تحقیقات آمده است که این ماده دارای بوی منحصربفردی است و یک بیماری نادر ژنتیکی تنها از روی بوی این ماده قابل شناسایی است.
محققان بر این باورند که تشخیص برخی از بیماری ها با استفاده از موم گوش، سریعتر و کم هزینه تر از آزمایش های پیچیده ژنتیکی است.
4 – در شستشوی گوش دقت کنید
معمولا موم گوش به صورت طبیعی خارج می شود ولی گاهی اوقات این ماده درون مجاری گوش باقی می ماند و در شنیدن اختلال ایجاد می کند. مخصوصا وجود جرم در کانال گوش افرادی که از سمعک استفاده می کنند باعث سوت زدن می شود. روش های مختلفی برای شستشوی گوش وجود دارد و پزشکان توصیه های مختلفی در این زمینه دارند. یکی از راه های تمیز کردن گوش، استفاده از گوش پاک کن است که به هیچ عنوان توصیه نمی شود؛ زیرا احتمال صدمه به پرده گوش در این روش وجود دارد.
یکی دیگر از روش های شستشوی کانال گوش Ear irrigation نام دارد. در این روش از فشار آب کنترل شده برای شستشوی گوش استفاده می شود. آب استفاده شده برای شستشو با بدن همدماست. اگر این متد به صورت علمی و توسط متخصص پیاده شود هیچ مشکلی برای بیمار دربرندارد ولی گاهی اوقات با علایمی مانند درد، سرگیجه و کم شنوایی همراه است که باید به متخصص مراجعه شود.
یکی دیگر از روش ها استفاده از میکرو مکش (micro-suction) است که در آن برای تمیز کردن کانال گوش از یک ابزار مکنده کوچک تقریبا شبیه به جاروبرقی استفاده می شود.
5 – گوش آیینه بسیاری از بیماری ها و آلودگی هاست
همانطور که گفته شد برخی از بیماری های نادر با آنالیز این ماده قابل تشخیص است. برخی اوقات حجم ترشح این ماده افزایش پیدا می کند که می تواند علامت وجود سم خاصی مانند سم فلزات سنگین در بدن باشد. گاهی اوقات نیز یک حشره کوچک وارد مجرای گوش و انسداد آن می شود و تاثیر منفی بر شنوایی دارد.
موم گوش علاوه بر انسان در برخی از پستانداران نیز وجود دارد و آزمایش بر روی آن اطلاعات جالبی را در اختیار محققان قرار می دهد؛ برای مثال موم گوش در نهنگ نشان می دهد که این موجود غول آسا از چه آلودگی هایی رنج می برد و چه عواملی در انقراض آن نقش دارد. همچنین اگر میزان هورمون استرس و کورتیزول در این حیوان زیاد شود، این افزایش در موم گوش قابل مشاهده است و نشان می دهد که حیوان به بلوغ جنسی رسیده است و آماده جفت گیری است. همچنین مطالعات بیشتر نشان می دهد که مقدار این ماده در موجودات با افزایش آفت کش ها افزایش می یابد. گوش مستقیما با مغز در ارتباط است بنابراین محافظت از آن نیازمند دقت و آگاهی بالایی است. یکی از مهمترین عوامل مخرب برای شنوایی، گوش دادن به موزیک و تلویزیون با صدای بلند است. محققان بر این باورند که استفاده از هدفون برای مدت طولانی و با صدای بلند باعث کاهش شنوایی می شود و این مشکل غیر قابل بازگشت است.
یکی دیگر از عوامل مشکل ساز برای گوش، استفاده از اشیای نوک تیز است و استفاده از هرگونه شیئ خارجی برای تمیز کردن گوش به پرده صماخ صدمه وارد می کند. پزشکان توصیه می کنند که افراد هنگام سرما و پس از استحمام گوش خود را گرم نگه دارند.
علمی (5)** 9259**1599
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 61]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن