تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):هر كس در مسجد سهله دو ركعت نماز بخواند، خداوند، دو سال بر عمر او مى‏افزايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821021563




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جهرم فارس عطر بهشتی بهار نارنج را پیشکش نوروزیان می کند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

جهرم فارس عطر بهشتی بهار نارنج را پیشکش نوروزیان می کند شیراز- ایرنا- بهار سخاوت آسمان را با نگاه گرم و مهربان خورشید به مام زمین رساند ، گونه هایش را بوسید ، نسیم بهار زمزمه رستن و بالیدن را در گوش درختان زمزمه کرد.


بهار از راه رسید ، پوسته ی سرد خاک خواب زمستان را رها کرد ، زمین پلکهایش را باز کرد ، گلها و سبزه ها لبخند گرمشان را به صورتش پاشیدند ، زمین نفسی کشید و آرام نوازششان کرد.
بوی عطر شکوفه ها ، گلهای صحرایی و سبزه های نورسته بهار را ، جلوه گاه عظمت خداوند را ، متحول می سازند ، جهرم ، منطقه ای سرسبز در فارس از این موهبت بسیار نعمت برده است.
بهار اوج شکوفایی خود را در کوچه باغهای جهرم ، با عطر سحرانگیز بهار نارنج ، به کمال رسانده ، گویی دری از بهشت باز شده ، عطری جادویی ، مست و بیقرار ، سرشار از بودن و زندگی .
جهرم علاوه بر باغهای سبز و خرم با نخلهای سرفراز و درختان غرق در شکفته های بهاری ، از آثار و بناهای تاریخی بهره برده است تا هویت ایران را در کنار زیباییهایش نقل کند.
بازار جهرم یکی از آثار بجا مانده از دوران زندیه است که در زمان خود نبض اقتصادی جنوب فارس و بویژه جنوب کشور را در دست داشته است .
این بازار در مرکز شهر قدیم جهرم قرار دارد و در سال 1256 هجری قمری توسط حاکم وقت جهرم مرمت و تجدید بنا شده است .
بازار جهرم شامل یک رشته بازار شمالی – جنوبی و یک رشته شرقی – غربی است و از بازار نو شروع و به بازار و مسجد حاجی محمد حسین ختم می شود ، محل تقاطع این دو رشته ، چهار سوق وسیعی است .
این بازار بر اساس شیوه معماری بازار وکیل شیراز بنا شده ، اما عرض کم بازار تا حدی شبیه به بازار قیصریه لار است ، گنبد چهار سوق بازار جهرم به صورت نیم کره با ارتفاع زیاد بنا شده و بر راس آن بادگیر زیبایی نشسته که یکی از شاخصه های مناطق گرمسیری کشور است.
گنبد بازار با دقت و مهندسی ویژه طراحی و اجرا شده و با وجود زلزله های شدید که در سالیان گذشته در جهرم اتفاق افتاده کوچکترین خللی در آن ایجاد نشده است.
در کنار بازار جهرم سه کاروانسرا قرار دارد که همزمان با بازار و به صورت بخشی از بافت آن ساخته شده ، این بازار دوطبقه است و در بخش زیرین گنبد و دور تا دور آن کتیبه کاشی نصب شده ، روشنایی بازار از طریق پنجره های وسیعی که در بالای هر یک از مغازه ها تعبیه شده تامین می شود که تهویه هوای داخل بازار را نیز فراهم می کند.
غار سنگ شکنان ، بزرگترین غار دست ساز جهان که قدمت آن به پیش از اسلام می رسد، بدلیل طبیعت زیبا و بی نظیر ، امکان بالقوه ای برای جذب گردشگر دارد.
ستونهای بی نظیر و عجیب این غار حکایت از دانش مهندسی در میان اقوام گذشته دارد که گذر زمان و بروز حوادث طبیعی بیشمار ، هیچ اثری در ساختار ستونها برجای نگذاشته است.
غار سنگ شکنان در شرق جهرم در تپه های البرز کوه ، با بیش از 300 متر طول ، 150 متر عرض و5/3 تا 4 متر ارتفاع واقع شده است.
این غار در ابتدا بوسیله ساکنان اولیه جهرم که معروف به گبرها بوده اند، بمنظور حفاظت از منطقه و ساکنان آن در دل کوه حفر شده، پس از آن در زمان ورود اعراب به ایران ، ساکنان منطقه در دل این کوه سکونت می یابند .
بنا به اطلاعات موجود ، پیش از اسلام در منطقه کنونی جهرم که به گهرم معروف بوده ، 12 طایفه زندگی می کردند که بصورت عشایری در زمستان در جهرم و در تابستان به اقلید فارس کوچ می کردند .
قبل از ورود اعراب به ایران ، گبرها در نزدیک منطقه غار سنگ شکنان ، قلعه ای بنام قلعه گبری برای حفظ امنیت منطقه ساخته بودند، آثار این قلعه تا قبل از انقلاب در منطقه وجود داشت اما پس از انقلاب توسط برخی افراد ناآگاه تخریب شد و گورستان قبرها که خود آثاری باستانی بود بوسیله افراد سودجو تخریب و اشیاء باستانی مدفون شده در قبرها را به تاراج بردند.
همچنین اطلاعاتی که از سه قرن پیش مربوط به غار سنگ شکنان موجود است ،حاکی از آن است که مردم از سنگهای غار به منظور امرار معاش بهره می گرفتند و به مرور زمان غار بزرگتر شده و ستونهای آن افزایش یافته است.
از سنگهای محکم و بی نظیر این غار در ساخت و ساز بناهای محکم و پایدار مساجد و خانه های مسکونی که هم اکنون جزو آثار تاریخی محسوب می شوند استفاده شده ، بویژه از سنگهای این غار در ساخت و ساز بناهای شیراز ، بازار وکیل ، مسجد وکیل و مسجد جامع عتیق ، مسجد جامع لار، امامزاده ابراهیم (ع) و اسماعیل (ع) جهرم استفاده شده است.
آتشکده قدمگاه جهرم در جنوب این شهر روی تپه ای باصفا دیده می شود، این آتشکده بر تمامی شهرستان جهرم مشرف است و از جمله آثار باستانی و دیدنی جهرم به حساب می آید.
غار ورا از دیگر جاذبه های طبیعی جهرم است که در بهار زیباییهای طبیعت در آن نقش آفرینی می کند.
قبر باربد از موسقیدانان بزرگ دوره ساسانی جهرم و مقبره جاماسب حکیم از دیگر جاذبه های تاریخی این منطقه است.
از معروفترین آثار بجا مانده از دوره های پیش از اسلام قلعه گبری است که بر روی دامنه شمالی کوه البرز و بر روی تپه های شمال غربی شهر قرار دارد.
بند و بست در فاصله 5/5 کیلو متری جهرم از دوره ساسانی و چهار طای علویه از دوره سامانی در این شهر برجای مانده است.
قلعه تبر یا قلعه خورشید که از محدوده شهر بیرون است ، توسط خورشید از حاکمان زمان خلفای اموی ساخته شده و خواجه نظام الملک وزیر مشهور سلجوقیان آن را تجدید بنا و تعمیر کرد ه است.
فرماندار جهرم گفت: جهرم یکی از مهمترین تولیدکنندگان مرکبات در استان فارس به حساب می آید که 56 درصد تولید مرکبات فارس و 16 درصد تولید مرکبات کشور را داراست.
علی حسین رعیتی فرد افزود: جهرم در 40 هزار هکتار از باغات خود 800 هزار تن مرکبات و 30 هزار تن خرما تولید می کند که خرمای شاهانی آن بی نظیر و معروف است.
وی ادامه داد: در این شهرستان 61 اثر تاریخی ثبت ملی شده که مهمترین آن غارسنگ شکنان ، بزرگترین غار دست ساز بشر در جهان است.
وی اضافه کرد: تفرجگاههای دریاچه سبز سلمان فارسی ، رودخانه قره آغاج علاوه بر هوای دلپذیر اطراف باغات هر صاحب ذوقی را به سمت خویش دعوت می کند.
وی ادامه داد: پنج هزار نفر شب اسکان در 250 کلاس درس مدارس ، 200 تخت در هتلها ومهمانپذیرهای این شهر و چندین کمپ اسکان مسافر آماده پذیرایی از میهمانان نوروزی است.
رعیتی فرد اظهار داشت: دو نمایشگاه صنایع دستی و عشایری جهرم در دو ورودی این شهر برای معرفی آثار و دست ساخته های هنرمندان این شهرستان احداث شده است.
بگفته وی در ورودیهای شهر جهرم اکیپ راهنما با ارائه بسته فرهنگی و هدیه نوروزی از میهمانان استقبال می کنند .
وی بیان کرد: بیمارستانها ، درمانگاهها ، نانواییها و ادارات به صورت کشیک دایم آماده ارائه خدمات به میهمانان نوروزی هستند.ک/4
680/ 667
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن